A
KrSsS
utomaat
j| INTAKE
HYUNDAI Tucson5"""
at boven f
-
I
14
wwwritsonjinenl
MOTOR
en RIJBEWIJS
Rko L €595.-
yu minuten
LBURGSE KOERIER
37
TILBURGSE KOERIER DONDERDAG 29 OKTOBER 2015
Hyundai Tucson 1.6T-GDi Premium
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1.591 cc
■W
Gewicht: 1.349 kg
acceleratie
Prijs: 37.995 euro
ter waarde van 115,-
WEOE/V’II
De autorijschool voor Tilburg en omstreken
Tilburg
:oavenue.nl
schafprijs
wee jaar
C02-uitstoot:
169 g/km (D-label)
STARTPAKKET:
8 lessen van 60 minuten en 2x examen
Prestaties:
topsnelheid 203 km/u
0-100 in 9,2 seconden
Afmetingen:
lengte 4,475 meter, I
breedte 1,850 meter
Merk en type:
Hyundai Tucson 1.6T-GDi Premium
Aanhanggewicht:
1.900 kg (geremd)
Bedieningsknoppen
De interieurinrichting heeft Hy
undai keurig op orde. Zwart is de
basiskleur met slechts spaarzame
accenten. Er bestaan ook geen op
tiemogelijkheden om het geheel
wat meer op smaak te brengen.
De opbouw van het dashboard en
instrumentarium is redelijk traditi-
HYUnOAl
De enige echte Hyundai-dealer voor Tilburg en omstreken
Kraaivenstraat 16 5048 AB Tilburg - 013-5286900
schepje bovenop. De koplampen
worden hoog in het front geplaatst
en bakenen de grille keurig af. De
achterkant is niet alleen stevig van
zichzelf, door de specifieke vorm
van de lichtunits wordt dit effect
optisch ook nog eens versterkt.
Op het gebied van SUV's en crossovers neemt de Ko
reaanse auto-industrie een vooraanstaande plaats in,
ook op de Europese markt. Hyundai herintroduceert
de typenaam Tucson in het middenklasse segment ter
opvolging van de zeer succesvolle ix35.
brotnmobü I
I
Zesbak
Motorisch heeft Hyundai in deze
Tucson nieuws. Naast de 1.6 GDi
basismotor kan in plaats van de
vroegere 2 liter een 1,6 liter met
turbo worden gekozen. Deze levert
een vermogen dat met 177 pk bo
ven de oude 2 liter uit gaat. En waar
het op trekkracht aankomt, weet
het koppel van 265 Nm helemaal
te overtuigen, vooral omdat dit bij
1.500 tr/min al volledig beschikbaar
is. De motor komt krachtig over,
maar geeft tegelijk geen duw in de
rug. Het gewicht van de auto blijft
met 1.349 kg op het niveau van z'n
voorganger. Gemiddeld heeft de
motor graag 1 liter verse benzine
voor iedere 12,4 kilometer. Dat is
dan in combinatie met voorwiel-
aandrijving en een handgescha-
kelde zesbak. Hyundai levert ook
vierwielaandrijving standaard met
automaat. Het weggedrag is vooral
comfortabel, maarzeker niet deine-
rig. In bochten gedraagt de Tucson
zich keurig en voorspelbaar. Hy
undai heeft beslist weer een sterk
'nummer' onder de middenklasse
crossovers.
De prijzen starten bij 25.995 euro
voor de 1.6 GDI en 33.495 euro
voor de turbomotor. Deze Premium
komt op 37.995 euro.
Verbruik:
stadscyclus 9,8 liter/100 km
buitenwegcyclus 5,8 liter/100 km
gecombineerd 7,3 liter/100 km
De voorloper van de ix35 was al
Tucson genaamd. Sterker nog,
bijvoorbeeld op de Amerikaanse
markt behield Hyundai ook voor de
ix35 deze naam. Het merk wijkt af
van het eerdere beleid om alle au
to's op de Europese markt met de
letterte laten beginnen.
Als u nog vragen heeft, kunt u ons altijd bellen
Wij staan u graag te woord.
Tel.: 013 - 571 06 43 06 - 54 70 44 10
drukke lijntje van zijn voorganger
voorgoed af. De auto komt met zijn
nieuwe ontwerp niet alleen forser
over. Hyundai heeft de afmetingen
in alle richtingen een beetje laten
toenemen. Dat geldt voor de wiel
basis, breedte en lengte, terwijl de
hoogte met een luttele twee centi
meter is verlaagd. We hebben hier
te maken met de Premium uitrus-
tingsvariant die bijzonder compleet
oogt. De 17 inch lichtmetalen wie
len in twee kleuren zorgen voor de
juiste basis. Zwarte randen geven
contrast langs de bumpers, spat
borden en dorpels. Extra metaal-
kleurige randen doen er nog een
Stoer front
De nieuwe Tucson schuift keurig
onder de Santa Fe aan. Het is in één
oogopslag duidelijk dat beide au
to's familie van elkaar zijn. De hoge
taillelijn, lage ruiten en het stoere
front volgen hetzelfde design-DNA.
Daarmee schudt deze crossover de
oneel. Een analoge snelheidsmeter
en toerenteller met in het midden
een digitaal schermpje, dat ziet
de bestuurder door het stuurwiel
heen. Midden boven de console
zit het inmiddels obligate beeld
scherm voor audio, navigatie en
telefoon. Het valt op dat er in de
Tucson behoorlijk veel bedienings
knoppen zitten. Niet alleen op de
middenconsole, maar ook links van
het stuur en op het stuur zelf. Dat
geeft aan dat Hyundai nog net niet
met de trend meegaat om het gros
van de bediening vanaf het scherm
te regelen. Op het gebied van be
kerhouders en opbergvakken heeft
het merk zijn nieuwste telg goed
voor elkaar.
De geboden binnenruimte is prima
in orde. Ook achterin genieten pas
sagiers van voldoende plaats voor
hoofd en benen. Achter de bank is
minimaal ruimte voor 629 liter aan
bagage. Het in delen neerklappen
van de bank zorgt voor toename
tot 1.503 liter.
Vermogen:
130 kW/177 pk bij 5.500 tr/min
Koppel: 265 Nm bij 1.500 tr/min