A
s
utomaat
- S
/'SS A
k
Jaguar gaat groot met F-space
EET
Steeds meer tankstations
onbemand
Krachtig voorkomen
Renault Mégane
TILBURGSE KOERIER DONDERDAG 10 SEPTEMBER 2015
IRGSE KOERIER
Ford Focus 2.0 TDCi ST-3
Aantal cilinders: 4 in lijn
Gewicht: 1.489 kg
acceleratie i
C02-uitstoot: 1Ï0 g/km (C-label)
Prijs: 40.260 euro
De tijd dat zogenaamde hot hatches als warme brood
jes over de toonbank gingen, ligt al weer ver achter
ons. Toch zijn er nog steeds middenklassers met een
uitermate pittige motor in het vooronder die qua
prestaties verbazen. Dat doet beslist ook de Ford
Focus ST die zelfs met een beul van een diesel kan
worden geleverd.
Koppel:
400 Nm bij 1.750 tr/min
*r geleden c
van alle tanl
Cilinderinhoud:
1.997 cc
alle
;nde
Aanhai
1.5001
j in de kop-
jnmerkende
getreden.
vijfdeurs
Afmetingen:
lengte 4,770 meter,
breedte 1,815 meter
Vermogen:
136kW/185 pk bij 3.500 tr/min
Merk en type:
Ford Focus 2.0 TDCi ST-3
irig thuis
pel Astra,
inggewicht:
kg (geremd)
generatie
de eerste
Prestaties:
topsnelheid 217 km/u
0-100 in 8,1 seconden
"orm in
-«armee
ïitant de
met
Recaro
Daarnaast voert Ford de nodige
wijzigingen aan in- en exterieur
door. Rondom zit de auto in de
smaakmakende details. Zo zijn
voor- en achterbumper specifiek.
Fraai is de dubbele uitlaatmond
in het midden. Verder beschikt de
ST over een flinke dakspoiler, staat
op zwarte lichtmetalen wielen en
r
Verbruik:
stadscyclus 5,0 liter/100 km
buitenwegcyclus 3,8 liter/100 km
gecombineerd 4,2 liter/100 km
Was tien jaar geleden ongeveer
22 procent van alle tankstations
onbemand, inmiddels is dat aan
deel gegroeid naar 46 procent. In
aantallen komt dat neer op 3.358
bemande stations in 2005 tegen
2.245 op dit moment. Daarnaast
zijn er inmiddels 1.909 onbe
mande stations in ons land. De
BOVAG stelt dat op korte termijn
het aantal onbemande stations de
overhand zal gaan nemen. Een on
ste nieuwkomers nog
lampen, hier is dit ker
item zelfs naar buiten
Renault toont nu de
hatchback, maar er komt in ieder
geval ook een Estate. Welke moto
ren in de auto verschijnen is nog
niet exact bekend, maar dat zullen
ongetwijfeld de 1.2 en 1.6 turbo
zijn alsmede de 1.5 en 1.6 diesels.
heeft skirts die de dorpels verbre
den. In het interieur'gaat het vro
lijk verder met uitstekend zittende
Recaro sportstoelen met leer, drie
extra meters boven de midden
console voor motortemperatuur,
turbodruk en oliedruk. Verder
behoudt de Focus natuurlijk
functionaliteit met een voldoer
ruim bemeten achterbank die kan
worden neergeklapt.
De Ford Focus ST is een bovenge
middeld goed rijdende, sportieve
hatchback. Overigens levert Ford
deze versie ook als Estate. Tegelijk
is het niet een auto die bij een zake
lijke aanschaf direct voor de hand
ligt. Deze diesel versie kost 40.260
euro en wie (vooral als particulier)
liever gaat voor de 2.0 benzine, die
is voor 37.110 euro al het heertje.
De video vandezetestiste vinden op
www.youtube.com/automed ia N L
Het was geen geheim
dat Jaguar een SUV
ontwikkelde. Deze
F-Pace wordt op de
IAA getoond, maar
het merk geeft voor
het openen van de
deuren deze foto al
vrij. De auto gebruikt
hetzelfde aluminium
platform als de nieu
we XE en XF. Uiteraard zal de auto gebruik gaan maken van de nieuwe
4 cilinders en de bestaande V6. Naast vierwielaandrijving komt er naar
verluid ook een variant met louter achterwielaandrijving.
Dit is de nieuwe, vierde
Renault Mégane die in
helft van volgend jaar de show
room gaat bevolken. Het is dui
delijk dat het merk het nieuwe
familiegezicht op alle modellen
doorvoert. Het front ziet er indruk
wekkend uit, maar is tegelijk ook
fantasievol. Zit de C-vorm voor
de dagrijverlichting bij de laat-
bemand station scheelt enor
de personeelskosten en daar
kan de Nederlandse exploi
buitenlandse concurrentie
lagere brandstofprijzen enigs
zins het hoofd bieden. Volgens
de BOVAG moeten ondernemers
in deze branche de keuze maken
tussen een full service station met
wasboxen, uitgebreide shop en
stomerij of juist een onbemand
station.
Lange afstanden
Maar zoals gezegd beperken de
veranderingen zich niet alleen tot
de motor. Ford staat al sinds jaar
en dag bekend als bouwer van
uitstekende onderstellen. Op dat
vlak weet de hele Focus-reeks te
overtuigen, maar het zal niemand
verbazen dat de afstemming van
deze Focus ST behoorlijk onder de
De Ford Focus hoort keur:~
tussen de net zo modale Opel
Renault Mégane en Volkswagen
Golf. Van het model kennen we nu
de derde generatie die recent een
facelift onderging. De nieuwste
exemplaren zijn direct herkenbaar
aan de grote grille die alle nieuwe
Ford-modellen kenmerkt.
Groot voordeel
Het is niet duidelijk waarom Ford
de snelste en sportiefste modellen
van de Focus vrijwel zonder uit
zondering lanceert samen met de
facelift. Dat is met deze ST nu weer
het geval. De koper kan kiezen uit
een 2 liter benzine met turbo of
deze 2 liter diesel. Een groot voor
deel van de diesel is dat deze bij
aankoop dit jaar een bijtelling kent
van 20 procent. En dat maakt zo'n
sporter ineens zakelijk interessant.
De 2 liter diesel levert een flink
vermogen van 185 pk, maar im
poneert vooral door zijn koppel
van 400 Nm. Bij het starten is het
dieselgeluid nog enigszins waar
neembaar, daarna neemt de die
pe brom in de uitlaat het over. In
slechts 8,1 seconden sprint de Fo
cus naar de 100 km/u en haalt een
top van 217 km/u. Dat zijn voor
waar geen slechte cijfers. Ook het
totale karakter van de auto is uiter
mate vlot, omdat tussenaccelera-
ties in no-time worden afgewerkt.
Wie redelijk constant met de auto
omspringt die wordt beloond met
een gunstig brandstofverbruik van
rond de 1 op 18 in de praktijk.
loep is genomen. De auto is een
stuk stugger dan de doorsnee va
rianten, maar behoudt gelukkig
toch ook zijn comfort op lange
afstanden. Vering en demping zijn
goed op elkaar afgestemd zodat
de wielen het wegdek lezen als
een blinde het brailleschrift. Ook
luistert de auto stukken directer
op zijn besturing, waardoor het
totaalplaatje van de techniek hele
maal klopt.