A s utomaat - S /'SS A k Jaguar gaat groot met F-space EET Steeds meer tankstations onbemand Krachtig voorkomen Renault Mégane TILBURGSE KOERIER DONDERDAG 10 SEPTEMBER 2015 IRGSE KOERIER Ford Focus 2.0 TDCi ST-3 Aantal cilinders: 4 in lijn Gewicht: 1.489 kg acceleratie i C02-uitstoot: 1Ï0 g/km (C-label) Prijs: 40.260 euro De tijd dat zogenaamde hot hatches als warme brood jes over de toonbank gingen, ligt al weer ver achter ons. Toch zijn er nog steeds middenklassers met een uitermate pittige motor in het vooronder die qua prestaties verbazen. Dat doet beslist ook de Ford Focus ST die zelfs met een beul van een diesel kan worden geleverd. Koppel: 400 Nm bij 1.750 tr/min *r geleden c van alle tanl Cilinderinhoud: 1.997 cc alle ;nde Aanhai 1.5001 j in de kop- jnmerkende getreden. vijfdeurs Afmetingen: lengte 4,770 meter, breedte 1,815 meter Vermogen: 136kW/185 pk bij 3.500 tr/min Merk en type: Ford Focus 2.0 TDCi ST-3 irig thuis pel Astra, inggewicht: kg (geremd) generatie de eerste Prestaties: topsnelheid 217 km/u 0-100 in 8,1 seconden "orm in -«armee ïitant de met Recaro Daarnaast voert Ford de nodige wijzigingen aan in- en exterieur door. Rondom zit de auto in de smaakmakende details. Zo zijn voor- en achterbumper specifiek. Fraai is de dubbele uitlaatmond in het midden. Verder beschikt de ST over een flinke dakspoiler, staat op zwarte lichtmetalen wielen en r Verbruik: stadscyclus 5,0 liter/100 km buitenwegcyclus 3,8 liter/100 km gecombineerd 4,2 liter/100 km Was tien jaar geleden ongeveer 22 procent van alle tankstations onbemand, inmiddels is dat aan deel gegroeid naar 46 procent. In aantallen komt dat neer op 3.358 bemande stations in 2005 tegen 2.245 op dit moment. Daarnaast zijn er inmiddels 1.909 onbe mande stations in ons land. De BOVAG stelt dat op korte termijn het aantal onbemande stations de overhand zal gaan nemen. Een on ste nieuwkomers nog lampen, hier is dit ker item zelfs naar buiten Renault toont nu de hatchback, maar er komt in ieder geval ook een Estate. Welke moto ren in de auto verschijnen is nog niet exact bekend, maar dat zullen ongetwijfeld de 1.2 en 1.6 turbo zijn alsmede de 1.5 en 1.6 diesels. heeft skirts die de dorpels verbre den. In het interieur'gaat het vro lijk verder met uitstekend zittende Recaro sportstoelen met leer, drie extra meters boven de midden console voor motortemperatuur, turbodruk en oliedruk. Verder behoudt de Focus natuurlijk functionaliteit met een voldoer ruim bemeten achterbank die kan worden neergeklapt. De Ford Focus ST is een bovenge middeld goed rijdende, sportieve hatchback. Overigens levert Ford deze versie ook als Estate. Tegelijk is het niet een auto die bij een zake lijke aanschaf direct voor de hand ligt. Deze diesel versie kost 40.260 euro en wie (vooral als particulier) liever gaat voor de 2.0 benzine, die is voor 37.110 euro al het heertje. De video vandezetestiste vinden op www.youtube.com/automed ia N L Het was geen geheim dat Jaguar een SUV ontwikkelde. Deze F-Pace wordt op de IAA getoond, maar het merk geeft voor het openen van de deuren deze foto al vrij. De auto gebruikt hetzelfde aluminium platform als de nieu we XE en XF. Uiteraard zal de auto gebruik gaan maken van de nieuwe 4 cilinders en de bestaande V6. Naast vierwielaandrijving komt er naar verluid ook een variant met louter achterwielaandrijving. Dit is de nieuwe, vierde Renault Mégane die in helft van volgend jaar de show room gaat bevolken. Het is dui delijk dat het merk het nieuwe familiegezicht op alle modellen doorvoert. Het front ziet er indruk wekkend uit, maar is tegelijk ook fantasievol. Zit de C-vorm voor de dagrijverlichting bij de laat- bemand station scheelt enor de personeelskosten en daar kan de Nederlandse exploi buitenlandse concurrentie lagere brandstofprijzen enigs zins het hoofd bieden. Volgens de BOVAG moeten ondernemers in deze branche de keuze maken tussen een full service station met wasboxen, uitgebreide shop en stomerij of juist een onbemand station. Lange afstanden Maar zoals gezegd beperken de veranderingen zich niet alleen tot de motor. Ford staat al sinds jaar en dag bekend als bouwer van uitstekende onderstellen. Op dat vlak weet de hele Focus-reeks te overtuigen, maar het zal niemand verbazen dat de afstemming van deze Focus ST behoorlijk onder de De Ford Focus hoort keur:~ tussen de net zo modale Opel Renault Mégane en Volkswagen Golf. Van het model kennen we nu de derde generatie die recent een facelift onderging. De nieuwste exemplaren zijn direct herkenbaar aan de grote grille die alle nieuwe Ford-modellen kenmerkt. Groot voordeel Het is niet duidelijk waarom Ford de snelste en sportiefste modellen van de Focus vrijwel zonder uit zondering lanceert samen met de facelift. Dat is met deze ST nu weer het geval. De koper kan kiezen uit een 2 liter benzine met turbo of deze 2 liter diesel. Een groot voor deel van de diesel is dat deze bij aankoop dit jaar een bijtelling kent van 20 procent. En dat maakt zo'n sporter ineens zakelijk interessant. De 2 liter diesel levert een flink vermogen van 185 pk, maar im poneert vooral door zijn koppel van 400 Nm. Bij het starten is het dieselgeluid nog enigszins waar neembaar, daarna neemt de die pe brom in de uitlaat het over. In slechts 8,1 seconden sprint de Fo cus naar de 100 km/u en haalt een top van 217 km/u. Dat zijn voor waar geen slechte cijfers. Ook het totale karakter van de auto is uiter mate vlot, omdat tussenaccelera- ties in no-time worden afgewerkt. Wie redelijk constant met de auto omspringt die wordt beloond met een gunstig brandstofverbruik van rond de 1 op 18 in de praktijk. loep is genomen. De auto is een stuk stugger dan de doorsnee va rianten, maar behoudt gelukkig toch ook zijn comfort op lange afstanden. Vering en demping zijn goed op elkaar afgestemd zodat de wielen het wegdek lezen als een blinde het brailleschrift. Ook luistert de auto stukken directer op zijn besturing, waardoor het totaalplaatje van de techniek hele maal klopt.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2015 | | pagina 21