t
cr
Di
Al
Podiumplaats
Mats van den Brand
/li
^im ivji i iaat
Audi Sport-dealer in Tilburg
iRsaiBSiii
Renault Espace TCe 200 Dynamique
•D(
Mazda;
daadwe
Technische
gegevens:
In
•E(
•Gi
Merk en type:
Renault Espace TCe 200 Dynamique
Aantal cilinders:
4 in lijn
Cilinderinhoud:
1.618 cc
Gewicht:
1.621 kg
Aanhanggewicht:
2.000 kg (geremd)
O
Al
Kraa
Vermogen:
147kW/200pk bij 5.750 tr/min
Prestaties:
topsnelheid 215 km/u
acceleratie 0-100 in 8,5 seconden
Kraai'
MaaF
C02-uitstoot:
140 g/km (A-label)
Prijs:
43.990 euro
Verbruik:
stadscyclus 7,8 lit
buitenwegcydus
gecombineerd 6,2
Koppel:
260 Nm bij 2.500 tr/min
liter/100 km
s 5,3 liter/100 km
i,2 liter/100 km
inemotor
t Renault
de vorm van de achterlichten zijn het zo
veelste bijzondere detail aan de grootste
Franse personenauto van dit moment.
Wie praat over een ruimtewagen denkt aan een Renault, want in meerdere
segmenten zette dit Franse merk de toon, Maar auto's waar het volume het
belangrijkste aankoopargument is, liggen niet meer zo in het interesseveld
van de moderne automobilist Vandaar dat Renault de vijfde generatie Espace
opschuift naar een crossover.
voor de Sport showrooms en medewerk® I
krijgen een speciale opleiding om de snelste I"
Audi-modellen te kunnen verkopen en on
derhouden. Komende maand staat de nieu
we Audi R8 al op Autoboulevard Kraaiven.
Op slechts vier plaatsen in Nederland gaat
Audi de nieuwe R8 verkopen naast de al
maar groeiende reeks RS-modellen. Ook
Audi Centrum Tilburg hoort daar bij. Het
merk heeft een wereldwijd concept bedacht
Vijf snelste tijden in de trophy, een 31e
positie algemeen en het overnemen van
de leiding in het Rookie-kampioenschan
van de Drive Dmack Fiesta Trophy bena-l
drukken het sterke optreden van de 2I|
jarige coureur uit Sint-Oedenrode. "Na
mindere wedstrijden in Polen en Finland
voelde ik de druk om te finishen én een
goed resultaat neer te zetten. Ik ben op
gelucht dat we hier op het finishpodiurtil
staan met een tweede plaats op zak.
Comfort
Technisch is de Espace een au
tijd. De nieuwe lichtgewicht t
zorgt voor fors minder kilograr
door kan Renault volstaan met kleinere
motoren. In dit geval een 1,6 liter benzine
die met turbo een vermogen levert van 200
pk. Ook het koppel van 260 Nm verhoogt
de feestvreugde. De auto sprint in een keu
rige 8,5 seconden naar de 100 km/u. Het
gemiddelde praktijkverbruik komt boven
■-de meest in het oog
p van de nieuwe Es-
r_.e is zijn ongekende comfort. Met ver-
::killende instellingen kan de berijder zelf
kiezen of de auto zacht, normaal of spor
tief is afgeveerd. Met één druk op de knop
kan dit bij wisseling van omstandigheden
worden aangepast. Oud Frans comfort is
weer helemaal terug, maar wie daar niet
van houdt drukt gewoon op Sport.
De nieuwe Espace kost met benzin
43.990 euro en daarvoor levert
deze Dynamique-uitvoering.
De video van deze test staat op www.you-
tube.com/automediaNL.
Tijdens de ADAC Rallye Deutschland
heeft Verkooijen Rally Sport-coureur
Mats van den Brand zijn talent bevestigd
door met zijn Belgische navigator Martijn
Wydaeghe als tweede te eindigen in de
Drive Dmack Fiesta Trophy, de kweekvij
ver voor internationaal rallytalent. "Dit
is een geweldig resultaat. Ik ben blij
dat alles op z'n plek valt na een stroeve
seizoensstart", aldus het dolgelukkige
KNAF Talent.
Afmetingen:
lengte 4,857 meter,
breedte 1,888 meter
Full led
De nieuwe Espace komt qua lengte over
een met de oude Grand Espace, heeft een
nog langere wielbasis, maar is tegelijk
ook lager geworden en heeft een grotere
grondspeling. Dat heeft zo z'n effect op de
uitstraling en de geboden binnenruimte.
De nieuwe Espace toont langgerekt en
sierlijk, waarbij het driehoekige zijruitje
helemaal vooraan als kenmerkend item
behouden is gebleven. De brede grille
maakt de auto stoer en de full led koplam
pen in C-vorm zorgen al op grote afstand
voor herkenbaarheid. Een ander kenmerk
zijn de enorm grote wielen. Met chromen
accenten worden diverse lijnen van de
carrosserie versterkt en krijgt de auto een
chique, gedistingeerde uitstraling. De op
lopende lijn van de achterste zijruiten plus
Aanvankelijk ontwikkelde Renault de
vijfde verschijningsvorm van de Espace op
de traditionele manier, maar dat ontwerp
werd jaren geleden aan het begin van de
crisis afgewezen. De ontwikkelingsafde-
ling maakte met het model een frisse start
en dat leverde de huidige auto op.
tomatisch inparkeren. Qua elektronische
voorzieningen is de Espace helemaal bij
de tijd.
Voorin staan forse stoelen die geweldig
ondersteunen en die geleverd kunnen
worden met een massagefuncties. Het
rijdende huiskamergevoel blijkt weer he
lemaal terug.
DONDERDAG 27 AUGUSTUS 2015 DE TILBURGSE KOERIER DE TILBURGS
auto van deze
t bodemgroep
Huiskamer zorgt voor fors minder kilogrammen. Daar-
Minder hoogte en een grote bodemvrij- door kan Renault volstaan met kleinere
heid, betekenen minder ruimte in het inte- motoren. In dit geval een 1,6 liter benzin0
rieur. In ieder geval als de nieuwe Espace die met turbo een vermogen levert van 2w
met de verlengde voorganger wordt ver- pk. Ook het koppel van 260 Nm verho“*
geleken. Het bagagevolume varieert van. de feestvreugde. De -
660 tot 2.040 liter. Het neerklappen van rige 8,5 seconden n.
de drie tot vijf zitplaatsen achterin gebeurt gemiddelde praktij kv<
met een druk op de knop. Alle stoelen kun- de 1 op 11 uit. Maar de
nen in één beweging plat of ook per stuk. springende eigenschap i
Qua beenruimte hebben passagiers niet te pace is zijn ongekende
klagen. De hoofdruimte is eveneens vol- schillr J
doende, maar wie langere personen ach- kieze
terin wil vervoeren doet er verstandig aan
het glazen dak in de optielijst niet aan te
kruisen. Het dashboard is van een bijzon
der ontwerp met dominant in het midden
n het formaat tablet,
e functies van
n de standaard
en telefonie,
ming van het
ing en het au-