Appetijtelijke afgeleide Oer i iaa sa r' ig eetle 17 II RIIRGSF KOFRIFR— -DONDERDAG-2JLH-L2Q1S. Mercedes CLA 180 Shooting Brake gegevens: Toen Mercedes twee jaar geleden de Ktferdeurs CLA lanceerde, kreeg de ■auto niet bij iedereen de handen op ■elkaar. De voorkant van de A-klasse sluit niet goed aan bij een achter- Iteven die van de sierlijke CLS is «gekeken. Nu de CLA er ook is als Shooting Brake keren de kansen van liet model. Koppel: 200 Nm bij 1.250 tr/min Aanhanggewicht: 1.200 kg (geremd) Prestaties: topsnelheid 210 km/u acceleratie 0-100 in 9,3 seconden Verbruik: gecombineerd 5,3 liter/100 km Prijs: 37.249 euro Aantal cilinders: 4 in lijn Vermogen: 90 kW/122 pk bij 5.000 tr/min Merk en type: Mercedes CLA 180 Shooting BrakeA/T Cilinderinhoud: 1.595 cc Afmetingen: lengte 4,630 meter, breedte 1,777 meter Gewicht: 1.360 kg CO2-uitstoot: 124g/km (B-label) LBURGSE KOERI(DE Tlt ideff iotor trekt de Volk □cent bijtelling. D; Ook de prijzen zi euro en de cabriol uitrustingsvarianti Technische ff Overigens zijn er de nodige automobilis ten die de tegenspraak in designonderde- I len juist weten te waarderen, want vooral I in het zakelijk segment doet Mercedes met I de CLA goede zaken. D ■tikkeltje kleiner dan de C-klasse en heeft look een daaraan gekoppelde prijsstelling. de ontwerpers veel aandacht gegeven aan de detaillering, die zeker van niveau is. De dubbele, verchroomde uitlaat, de dakspoiler en de chromen accenten geven de indruk dat deze CLA Shooting Brdke een erg dure auto is. Qua formaat scheelt het in lengte een centimeter of zeven in vergelijking met de C-klasse Estate. Ook in breedte en hoogte blijkt de C-klasse fracti oneel groter. Kijken we echter naar het ba- gagevolume, dan is de CLA met 495 liter in inuwimeiueues mei de standaardopstelling net iets groter. Na i. De sedan is net een het neerklappen van de achterbank komt de C-klasse en heeft de nieuweling aan 1.354 liter, waar de C- I klasse doorgaat tot 1.510 liter. minst vermogende versie. Toch komt de auto aan de 122 pk sterke 1,6 liter tur bomotor niets te kort. Vooral dankzij een behoorlijk koppel van 200 Nm al bij 1.250 tr/min beschikt het model over volop trek kracht. Dat levert een acceleratie op van uit stilstand naar de 100 km/u in slechts 9,3 seconden. Ook de topsnelheid van 210 km/u overtuigt. Gekoppeld aan de optionele 7-traps automaat blijkt de CLA 180 gewoon een fijn rijdende, krachtige en stille auto die ten opzichtige van de sedan bij in- en uitstappen een aanzien lijk prettigere aanblik geeft. Daarmee is Trekkracht Bij de CLA Shooting Brake is de 180 de den. De stoelen bieden een goed onder steunde zit, met name ook aan de zijkan ten. Voor de achterpassagiers geldt dat als men eenmaal zit er meer hoofdruimte beschikbaar is dan in de sedan. Zoals bij alle voorwielaandrijvers van Mercedes wordt het multimediascherm erg promi nent bovenop de console geplaatst. De menustructuur is gelijk aan die van andere modellen van het merk. Voor wie uit een andere auto komt, is dat even wennen. Dakspoiler Multimediascherm Ook de Shooting Brake volgt het prin- Het interieur is identiek aan de A-klasse fcipe van de voorkant van de A-klasse en de^bestaande CLAjedan. Door deaf en de achterkant van in dit geval de CLS I Shooting Brake. Maar wonder bove der levert dat juist een zeer c, logend geheel op. Met een lengte van [4,63 meter blijft de auto relatief compact. Grappig om aan de zijkant te zien dat het dak relatief hoog doorloopt, maar de ruit- lijn door zijn vloeiende verloop zorgt voor een sportieve uitstraling. Er blijkt door de CLA Shooting Brake beslist een van de meest fraaie en tegelijk een tikkeltje ingetogen modellen van Mercedes. Het brandstofverbruik van de turbomotor blijft zeer binnen de perken met een ge middelde van 1 op 13,7. De prijslijst van de Shooting Brake begint bij 35.495 euro voor de handgeschakelde CLA 180. Met automaat komt dezelfde auto op 37.249 euro. Dat komt neer op een meerprijs van ongeveer duizend euro ten opzichte van de sedan. De video van deze test staat op www.you- tube.com/automediaNL. lerm ident en de bestaande CLA sedan. Door de af- mv lopende ruitlijn houdt de instapruimte bovenwon- voor de achterpassagiers niet over. Ook dynamisch niet handig als een kind in een kinderstoel lengte van moet worden geplaatst. Op het gebied van materialen, afwerking en uitrusting is de Shooting Brake een echte Mercedes. Alles voelt degelijk en doordacht aan, terwijl juist de detaillering niet de verfijning heeft die sommige concurrenten tentoonsprei- ±ZPR-40 [aS ssel sion rum

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2015 | | pagina 17