Appetijtelijke afgeleide
Oer i iaa
sa
r'
ig
eetle
17
II RIIRGSF KOFRIFR— -DONDERDAG-2JLH-L2Q1S.
Mercedes CLA 180 Shooting Brake
gegevens:
Toen Mercedes twee jaar geleden de
Ktferdeurs CLA lanceerde, kreeg de
■auto niet bij iedereen de handen op
■elkaar. De voorkant van de A-klasse
sluit niet goed aan bij een achter-
Iteven die van de sierlijke CLS is
«gekeken. Nu de CLA er ook is als
Shooting Brake keren de kansen van
liet model.
Koppel:
200 Nm bij 1.250 tr/min
Aanhanggewicht:
1.200 kg (geremd)
Prestaties:
topsnelheid 210 km/u
acceleratie 0-100 in 9,3 seconden
Verbruik:
gecombineerd 5,3 liter/100 km
Prijs:
37.249 euro
Aantal cilinders:
4 in lijn
Vermogen:
90 kW/122 pk bij 5.000 tr/min
Merk en type:
Mercedes CLA 180
Shooting BrakeA/T
Cilinderinhoud:
1.595 cc
Afmetingen:
lengte 4,630 meter,
breedte 1,777 meter
Gewicht:
1.360 kg
CO2-uitstoot:
124g/km (B-label)
LBURGSE KOERI(DE Tlt
ideff
iotor trekt de Volk
□cent bijtelling. D;
Ook de prijzen zi
euro en de cabriol
uitrustingsvarianti
Technische
ff Overigens zijn er de nodige automobilis
ten die de tegenspraak in designonderde-
I len juist weten te waarderen, want vooral
I in het zakelijk segment doet Mercedes met
I de CLA goede zaken. D
■tikkeltje kleiner dan de C-klasse en heeft
look een daaraan gekoppelde prijsstelling.
de ontwerpers veel aandacht gegeven
aan de detaillering, die zeker van niveau
is. De dubbele, verchroomde uitlaat, de
dakspoiler en de chromen accenten geven
de indruk dat deze CLA Shooting Brdke
een erg dure auto is. Qua formaat scheelt
het in lengte een centimeter of zeven in
vergelijking met de C-klasse Estate. Ook in
breedte en hoogte blijkt de C-klasse fracti
oneel groter. Kijken we echter naar het ba-
gagevolume, dan is de CLA met 495 liter in
inuwimeiueues mei de standaardopstelling net iets groter. Na
i. De sedan is net een het neerklappen van de achterbank komt
de C-klasse en heeft de nieuweling aan 1.354 liter, waar de C-
I klasse doorgaat tot 1.510 liter.
minst vermogende versie. Toch komt de
auto aan de 122 pk sterke 1,6 liter tur
bomotor niets te kort. Vooral dankzij een
behoorlijk koppel van 200 Nm al bij 1.250
tr/min beschikt het model over volop trek
kracht. Dat levert een acceleratie op van
uit stilstand naar de 100 km/u in slechts
9,3 seconden. Ook de topsnelheid van
210 km/u overtuigt. Gekoppeld aan de
optionele 7-traps automaat blijkt de CLA
180 gewoon een fijn rijdende, krachtige
en stille auto die ten opzichtige van de
sedan bij in- en uitstappen een aanzien
lijk prettigere aanblik geeft. Daarmee is
Trekkracht
Bij de CLA Shooting Brake is de 180 de
den. De stoelen bieden een goed onder
steunde zit, met name ook aan de zijkan
ten. Voor de achterpassagiers geldt dat
als men eenmaal zit er meer hoofdruimte
beschikbaar is dan in de sedan. Zoals bij
alle voorwielaandrijvers van Mercedes
wordt het multimediascherm erg promi
nent bovenop de console geplaatst. De
menustructuur is gelijk aan die van andere
modellen van het merk. Voor wie uit een
andere auto komt, is dat even wennen.
Dakspoiler Multimediascherm
Ook de Shooting Brake volgt het prin- Het interieur is identiek aan de A-klasse
fcipe van de voorkant van de A-klasse en de^bestaande CLAjedan. Door deaf
en de achterkant van in dit geval de CLS
I Shooting Brake. Maar wonder bove
der levert dat juist een zeer c,
logend geheel op. Met een lengte van
[4,63 meter blijft de auto relatief compact.
Grappig om aan de zijkant te zien dat het
dak relatief hoog doorloopt, maar de ruit-
lijn door zijn vloeiende verloop zorgt voor
een sportieve uitstraling. Er blijkt door
de CLA Shooting Brake beslist een van
de meest fraaie en tegelijk een tikkeltje
ingetogen modellen van Mercedes. Het
brandstofverbruik van de turbomotor
blijft zeer binnen de perken met een ge
middelde van 1 op 13,7.
De prijslijst van de Shooting Brake begint
bij 35.495 euro voor de handgeschakelde
CLA 180. Met automaat komt dezelfde
auto op 37.249 euro. Dat komt neer op
een meerprijs van ongeveer duizend euro
ten opzichte van de sedan.
De video van deze test staat op www.you-
tube.com/automediaNL.
lerm
ident
en de bestaande CLA sedan. Door de af-
mv lopende ruitlijn houdt de instapruimte
bovenwon- voor de achterpassagiers niet over. Ook
dynamisch niet handig als een kind in een kinderstoel
lengte van moet worden geplaatst. Op het gebied van
materialen, afwerking en uitrusting is de
Shooting Brake een echte Mercedes. Alles
voelt degelijk en doordacht aan, terwijl
juist de detaillering niet de verfijning heeft
die sommige concurrenten tentoonsprei-
±ZPR-40
[aS
ssel
sion
rum