ivsi laai
inn
750,|
F
juni
BOVAG pleit voor subsidie
istiek
A
héle
TILBURGSE KOERIER DONDERDAG 4 JUNI 2015
13
Opel Kar!
HÖ*
linal trekker
tickeren auto
lens
stiek
afstelplaats
inigen
ng floor
u
igens
port
eervoer
niddelen
verwisselen
ian de basis van het Opel-pro-
iramma neemt de nieuwe Karl de
ilek over van de Agila. Niet direct de
pvolger volgens het merk, maar wel
leen vergelijkbaar prijssegment,
let de 3,68 meter lange vijfdeurs
laakt Opel beslist meer kans in een
ehoorlijk vers concurrentieveld.
1
:ondag
NU OP GESELECTEERDE VOORRAAD
EXTRA 750,- VOORDEEL op de showroomprijsi
ansport&logistJoe'
MegaOccasionCentrum.nl
Tilburg Kraaivenstraat 6, 013 - 539 50 00.
laar Opel bij de Adam kiest voor zeer uit-
ebreide keuzemogelijkheden, overheerst
ij de Karl juist de eenvoud. De auto is ver-
rijgbaar met één motor, in tien kleuren en
iet drie interieurmogelijkheden. Ook het
antal opties blijft beperkt.
Utruimte
)e Karl is volledig nieuw ontwerpen. Opel
leed dat samen met Chevrolet, dat zich
middels van de Europese markt heeft
eruggetrokken. De Karl loopt in Korea van
Ie band en krijgt daar gezelschap van de
volgende generatie Chevrolet Spark,
unctionaliteit stond voorop in de ontwik-
eling. De Karl behoort tot de grootste
mder de kleintjes. Dat wordt niet alleen
ewezen door de zitruimte voor bestuurder
passagiers, maar ook door het maximale
egagevolume van 1018 liter. Opel heeft
aid gewerkt aan een zo laag mogelijk
jeluidsniveau. De motor doet mooi stil z'n
rerk, maar juist op de snelweg veroorza-
an spiegels en A-stijlen wat windgeruis.
Ie motor is een 1 liter driecilinder die fa-
lie is van de 1 liter turbo uit de Adam en
iorsa. Deze turboloze variant levert een
Hirige 75 pk en een koppel van 95 Nm.
iekoppeld aan een 5-bak gaat de Karl
een C02-uitstoot van 99 g/km. Iets
komt ook start/stop beschikbaar en
slinkt de uitstoot nog verder.
- hoogwaardig. Alleen worden relatief
kend naar de uitrustingsmogelijkheden harde kunststoffen gebruikt. Maar dat is
i de Karl valt op dat de auto de nodige bij deze compacte modellen niet uitzon-
arzieningen kent die in het A-segment derlijk. Het lakkleur is in het interieur niet
i--j i. te zjen ze|fs dg bagageruimte is volledig
>1 start de levering binnenkort vanaf
>«,595 euro. De Edition uitvoering met
airco kost 11.595 euro en zal het meest
worden verkocht. De meest complete
Cosmo kost 13.095 euro. Volgend jaar
komt Easytronic beschikbaar, een auto
matisch schakelende versnellingsbak.
overheid biedt alleen aan onder-
I nemers en zakelijke rijders voordeel
I als er voor een volledig elektrisch
laangedreven auto wordt gekozen.
Pe BOVAG springt nu in de bres
Ivoor de particuliere automobilist en
pleit voor subsidie voor deze groep
fcebruikers. De belangenorganisatie
pndt het niet eerlijk dat alle stimu-
fering louter naar zakelijke rijders
gaat, die via een lage bijtelling van
f procent voordeel ervaren. Op het
Rnisterie van Financiën wordt aan
pn nieuw belastingstelsel gewerkt
voor 2017, vandaar dat de lobby
van de BOVAG nu actueel is.
Aanraakscherm
Kijkend naar de ui*~-x!-
voorzieningen kent die in het A-segment
nog lang geen gemeengoed zijn. Denk te zien, zelfs de bagageruimte
aan Hill Start Assit, Lane Departure War- beleed.
ning en zes airbags. Ook levert Opel de Opel start de levering binnenkort
Karl met het Intellilink systeem met een 7 10,595 euro. De Edition uitvoerint
inch aanraakscherm en koppeling met de airco kost 11.595
smartphone. In de loop van het jaar kun- worden verkocht.
nen zowel iPhones als Android telefoons
worden gekoppeld.
inrichting van het interieur toont
ude vrachtauto's M
- -■
\58
’slag 11