rlds.
les-Benz
Veel kansen voor hbo'ers in transport en logistiek
'Grijze muisjes zullen het niet redden'
Jl
én continu willen verbeteren'
DB Schenker wil blijven groeien, met het juiste personeel
'Wij zoeken mensen die meedenken
transport
logistiek
transport
logistiek
11
TILBURG - Logistiek dienstver
lener DB Schenker Logistics
groeit en is daarom steeds op
zoek naar nieuwe mensen die
goed bij het bedrijf passen.
-DOOR PETRA JANSEN -
I BREDA-Wie een logistieke
opleiding op hbo-niveau wil
onderwijs in Breda.
- DOOR PETER VAN OIRSCHOT -
Tim Sluijs en Anouk Kerssens
autowereld app
2-165 g/km.
I volgen kan uitstekend terecht
op NHTV internationaal hoger
z personen-
llen.
wens ook een sector waarin wij verder
willen groeien."
delsonder
tens en ac
Frits Franssen
FOTO: ANNEMARIE VAN DER GOUW/ PIX4PROFS
ernemingen en bij supermarktke-
adviesbureaus.
i is inmi
aid, dat
is verhui
>p. In 2013 startte het bedrijf oj
enterrein Vossenberg een logis
Kerssens en Tim
>ijna twee studieja-
un zin op de NHTV
overtuigd na
keuze te heb-
IANSPORT LOGISTIeInDERDAG 4 JUNI 2015 TRANSPORT LOGISTIEK
FLEXIBILITEIT
In de logistiek gaat het volgens Franssen
vooral om flexibiliteit. "Wij weten nooit
precies wat er morgen gaat gebeuren.
Vaak plannen we op korte termijn de ac
tiviteiten in. Daarom hebben we flexibel
personeel nodig. Mensen die graag veel
afwisseling in hun werk zien en efficiënte
oplossingen kunnen bedenken. Die af-
tuderen dienen nieuwelingen
lior of assistent de nodige er-
t doen, maar er zijn veel door-
jkheden. Studenten komen
ais projectleider, adviseur of
=>ger terecht in organisaties
jizen, transportbedrijven, han-
INTERNE OPLEIDING
De factor arbeid speelt een belangrijke
rol in de transport- en logistiekbranche.
"Wij zoeken regelmatig personeel op
verschillende niveaus", zegt Franssen.
"Natuurlijk hebben we vaak vacatures
voor magazijnmedewerkers, maar ook
hbo'ers kunnen zeker bij ons terecht
in diverse functies. Gelukkig spelen
de opleidingen steeds beter in op de
vraag naar arbeidskrachten." Daarnaast
is DB Schenker zelf gestart met een in
terne opleiding voor transportplanners
op hbo-niveau. Franssen: "Mensen zich
laten ontplooien en door opleiding of
persoonlijke begeleiding zien groeien,
is het mooiste dat er is."
hoger onderwijs
opleidingen aan
Kerssens studeert
>mie, Tim Sluijs heeft
tics Engineering, vroe-
-ogistiek en Technische
VERSCHILLEN
NHTV internationaal
biedt twee logistieke
op hbo-niveau. Anouk
Logistiek en Econor
gekozen voor Logisti
ger bekend als Lc*
Vervoerskunde.
"Deze twee logistieke opleidingen zijn mis
schien wel voor 85 procent gelijk aan el-
R De studenten Anouk K
R Sluijs hebben het na bijr
R ren nog steeds naar hun
F in Breda. Beiden zijn ervan
I hun vwo-opleiding de juiste
I ben gemaakt. Anouk voelde zich vooral
I aangetrokken tot het uitdagende en af-
wisselende projectwerk en de praktische
k aanpak binnen de opleiding. Voor Tim was
R de keuze voor transport en logistiek haast
|1 vanzelfsprekend. "Wij hebben een trans-
portbedrijf in onze familie. Ik ben daar mee
opgegroeid en het was al snel duidelijk dat
I ik ook die richting op zou gaan. Ik heb in-
I middels ook mijn vrachtwagenrijbewijs
I gehaald. Het is overigens niet zo dat ik na
Imijn afstuderen automatisch bij het fami-
r liebedrijf aan de slag zal gaan. Ik zie tegen
I die tijd wel wat de mogelijkheden zijn."
i Het duo kan er in elk geval op rekenen, dat
I met het succesvol afsluiten van hun hbo-
bachelor een leuke en interessante baan
in het verschiet ligt in de transport en lo-
FLEXIBILITEIT
Wie in de transport en logistiek wil werken
moet volgens de studenten wel beschikken
over een juiste beroepshouding. "Flexibili
teit is een belangrijke karaktereigenschap
voor mensen in de logistiek. En je moet snel
kunnen reageren op veranderingen", zegt
Anouk Kerssens. "Verder moeten mensen
erg praktisch zijn en oplossingsgericht. Grij
ze muisjes zullen het niet redden."
De opleiding laat de studenten hierbij niet
in de kou staan. Tim Sluijs: "We werken
aan belangrijke beroepsvaardigheden in
een vak als professionele communicatieve
vaardigheden. Daarin wordt assertiviteit
gestimuleerd."
kaar.Toch zijn er verschillen", vertelt Anouk
Kerssens. "Bij de technische opleiding ligt
de nadruk meer op opslag en transport
van goederen en ICT. De opleiding Logis
tiek en Economie schenkt meer aandacht
aan financiële aspecten van de logistiek en
marketing."
Na hun afsti
eerst als junk
varing op te c
groeimogelijkh
later vaak als
inkoopmanagj
als ziekenhuizE
PRAKTIJK
Hoewel studenten pas in het derde leerjaar
voor het eerst op stage gaan krijgen zij eer
der al gelegenheid om kennis te maken met
de praktijk. Dat gebeurt vooral via excursies
en via projecten, die deels op locatie in het
bedrijfsleven worden uitgevoerd. Anouk
Kerssens: "We hebben een bezoek gebracht
aan een ziekenhuis, defensie en een bran
cheorganisatie van de binnenvaart. Verder
hebben we bijvoorbeeld een project uitge
voerd rondom de afvalstromen in de Efte-
ling. Dat is leerzaam en leuk. Daarmee houdt
de relatie tussen theorie en praktijk niet op,
want veel van onze docenten komen uit het
logistieke bedrijfsleven of zijn er zelfs nog
werkzaam. Dat levert vaak leuke anekdotes
uit de praktijk op."
'SEXY'BEROEP
Veel jongeren zien de sector trans
port en logistiek nog steeds als bran
che waar veel zwaar en vuil werk met
de hand gedaan moet worden. "Dat
beeld klopt niet", zegt Franssen. "Ma
gazijnmedewerker, logistiek planner of
vrachtwagenchauffeur zien zij niet als
een 'sexy' beroep. Onterecht. Vroeger
werd er inderdaad veel handmatig ge
daan, maar veel werkzaamheden zijn
tegenwoordig geautomatiseerd. Om
dat het werk steeds lichter wordt, zijn
er ook steeds meer vrouwen die voor
de logistiek kiezen."
DB Schenker Logistics Nederland
timmert aan de weg in Tilburg. Het
hoofdkantoor op industrieterrein Kats-
bogten is inmiddels zo uit zijn jasje
L gegroeid, dat een deel van de staf ön-
R langs is verhuisd naar een locatie even
verderop. In 2013 startte het bedrijf op
bedrijventerrein Vossenberg een logis-
I tiek centrum van 47.000 m2, bedoeld
voor één klant van DB Schenker. Op
de Katsbogten opende DB Schenker in
I 2013 een warehouse gespecialiseerd
in healthcare-producten. Frits Frans
sen, branche director van het logistiek
centrum locatie Katsbogten, beaamt
I dat de zaken voorspoedig gaan. "Nog
steeds, en dat komt ook omdat wij ons
richten op meer sectoren. In de he-
althcare-sector werd het de afgelopen
jaren bijvoorbeeld een stuk drukker.
Onder andere door de vergrijzing is er
steeds meer behoefte aan medicijnen
j en medische hulpmiddelen. Dit is trou-
wisseling in werkzaamheden maakt deze
branche juist prettig. Wij zijn op zoek naar
medewerkers die willen meedenken,
maar die ook willen blijven veranderen.
Continu veranderen wij en we kijken bij
alles wat we doen of het misschien be
ter kan. Niet alleen onze klanten worden
daar beter van, maar ook ons bedrijf en
onze mensen."
gistiek. De vraag in deze sector naar goed
gekwalificeerde mensen zal de komende
jaren alleen maar toenemen.
BZ;32-VS