rlds. les-Benz Veel kansen voor hbo'ers in transport en logistiek 'Grijze muisjes zullen het niet redden' Jl én continu willen verbeteren' DB Schenker wil blijven groeien, met het juiste personeel 'Wij zoeken mensen die meedenken transport logistiek transport logistiek 11 TILBURG - Logistiek dienstver lener DB Schenker Logistics groeit en is daarom steeds op zoek naar nieuwe mensen die goed bij het bedrijf passen. -DOOR PETRA JANSEN - I BREDA-Wie een logistieke opleiding op hbo-niveau wil onderwijs in Breda. - DOOR PETER VAN OIRSCHOT - Tim Sluijs en Anouk Kerssens autowereld app 2-165 g/km. I volgen kan uitstekend terecht op NHTV internationaal hoger z personen- llen. wens ook een sector waarin wij verder willen groeien." delsonder tens en ac Frits Franssen FOTO: ANNEMARIE VAN DER GOUW/ PIX4PROFS ernemingen en bij supermarktke- adviesbureaus. i is inmi aid, dat is verhui >p. In 2013 startte het bedrijf oj enterrein Vossenberg een logis Kerssens en Tim >ijna twee studieja- un zin op de NHTV overtuigd na keuze te heb- IANSPORT LOGISTIeInDERDAG 4 JUNI 2015 TRANSPORT LOGISTIEK FLEXIBILITEIT In de logistiek gaat het volgens Franssen vooral om flexibiliteit. "Wij weten nooit precies wat er morgen gaat gebeuren. Vaak plannen we op korte termijn de ac tiviteiten in. Daarom hebben we flexibel personeel nodig. Mensen die graag veel afwisseling in hun werk zien en efficiënte oplossingen kunnen bedenken. Die af- tuderen dienen nieuwelingen lior of assistent de nodige er- t doen, maar er zijn veel door- jkheden. Studenten komen ais projectleider, adviseur of =>ger terecht in organisaties jizen, transportbedrijven, han- INTERNE OPLEIDING De factor arbeid speelt een belangrijke rol in de transport- en logistiekbranche. "Wij zoeken regelmatig personeel op verschillende niveaus", zegt Franssen. "Natuurlijk hebben we vaak vacatures voor magazijnmedewerkers, maar ook hbo'ers kunnen zeker bij ons terecht in diverse functies. Gelukkig spelen de opleidingen steeds beter in op de vraag naar arbeidskrachten." Daarnaast is DB Schenker zelf gestart met een in terne opleiding voor transportplanners op hbo-niveau. Franssen: "Mensen zich laten ontplooien en door opleiding of persoonlijke begeleiding zien groeien, is het mooiste dat er is." hoger onderwijs opleidingen aan Kerssens studeert >mie, Tim Sluijs heeft tics Engineering, vroe- -ogistiek en Technische VERSCHILLEN NHTV internationaal biedt twee logistieke op hbo-niveau. Anouk Logistiek en Econor gekozen voor Logisti ger bekend als Lc* Vervoerskunde. "Deze twee logistieke opleidingen zijn mis schien wel voor 85 procent gelijk aan el- R De studenten Anouk K R Sluijs hebben het na bijr R ren nog steeds naar hun F in Breda. Beiden zijn ervan I hun vwo-opleiding de juiste I ben gemaakt. Anouk voelde zich vooral I aangetrokken tot het uitdagende en af- wisselende projectwerk en de praktische k aanpak binnen de opleiding. Voor Tim was R de keuze voor transport en logistiek haast |1 vanzelfsprekend. "Wij hebben een trans- portbedrijf in onze familie. Ik ben daar mee opgegroeid en het was al snel duidelijk dat I ik ook die richting op zou gaan. Ik heb in- I middels ook mijn vrachtwagenrijbewijs I gehaald. Het is overigens niet zo dat ik na Imijn afstuderen automatisch bij het fami- r liebedrijf aan de slag zal gaan. Ik zie tegen I die tijd wel wat de mogelijkheden zijn." i Het duo kan er in elk geval op rekenen, dat I met het succesvol afsluiten van hun hbo- bachelor een leuke en interessante baan in het verschiet ligt in de transport en lo- FLEXIBILITEIT Wie in de transport en logistiek wil werken moet volgens de studenten wel beschikken over een juiste beroepshouding. "Flexibili teit is een belangrijke karaktereigenschap voor mensen in de logistiek. En je moet snel kunnen reageren op veranderingen", zegt Anouk Kerssens. "Verder moeten mensen erg praktisch zijn en oplossingsgericht. Grij ze muisjes zullen het niet redden." De opleiding laat de studenten hierbij niet in de kou staan. Tim Sluijs: "We werken aan belangrijke beroepsvaardigheden in een vak als professionele communicatieve vaardigheden. Daarin wordt assertiviteit gestimuleerd." kaar.Toch zijn er verschillen", vertelt Anouk Kerssens. "Bij de technische opleiding ligt de nadruk meer op opslag en transport van goederen en ICT. De opleiding Logis tiek en Economie schenkt meer aandacht aan financiële aspecten van de logistiek en marketing." Na hun afsti eerst als junk varing op te c groeimogelijkh later vaak als inkoopmanagj als ziekenhuizE PRAKTIJK Hoewel studenten pas in het derde leerjaar voor het eerst op stage gaan krijgen zij eer der al gelegenheid om kennis te maken met de praktijk. Dat gebeurt vooral via excursies en via projecten, die deels op locatie in het bedrijfsleven worden uitgevoerd. Anouk Kerssens: "We hebben een bezoek gebracht aan een ziekenhuis, defensie en een bran cheorganisatie van de binnenvaart. Verder hebben we bijvoorbeeld een project uitge voerd rondom de afvalstromen in de Efte- ling. Dat is leerzaam en leuk. Daarmee houdt de relatie tussen theorie en praktijk niet op, want veel van onze docenten komen uit het logistieke bedrijfsleven of zijn er zelfs nog werkzaam. Dat levert vaak leuke anekdotes uit de praktijk op." 'SEXY'BEROEP Veel jongeren zien de sector trans port en logistiek nog steeds als bran che waar veel zwaar en vuil werk met de hand gedaan moet worden. "Dat beeld klopt niet", zegt Franssen. "Ma gazijnmedewerker, logistiek planner of vrachtwagenchauffeur zien zij niet als een 'sexy' beroep. Onterecht. Vroeger werd er inderdaad veel handmatig ge daan, maar veel werkzaamheden zijn tegenwoordig geautomatiseerd. Om dat het werk steeds lichter wordt, zijn er ook steeds meer vrouwen die voor de logistiek kiezen." DB Schenker Logistics Nederland timmert aan de weg in Tilburg. Het hoofdkantoor op industrieterrein Kats- bogten is inmiddels zo uit zijn jasje L gegroeid, dat een deel van de staf ön- R langs is verhuisd naar een locatie even verderop. In 2013 startte het bedrijf op bedrijventerrein Vossenberg een logis- I tiek centrum van 47.000 m2, bedoeld voor één klant van DB Schenker. Op de Katsbogten opende DB Schenker in I 2013 een warehouse gespecialiseerd in healthcare-producten. Frits Frans sen, branche director van het logistiek centrum locatie Katsbogten, beaamt I dat de zaken voorspoedig gaan. "Nog steeds, en dat komt ook omdat wij ons richten op meer sectoren. In de he- althcare-sector werd het de afgelopen jaren bijvoorbeeld een stuk drukker. Onder andere door de vergrijzing is er steeds meer behoefte aan medicijnen j en medische hulpmiddelen. Dit is trou- wisseling in werkzaamheden maakt deze branche juist prettig. Wij zijn op zoek naar medewerkers die willen meedenken, maar die ook willen blijven veranderen. Continu veranderen wij en we kijken bij alles wat we doen of het misschien be ter kan. Niet alleen onze klanten worden daar beter van, maar ook ons bedrijf en onze mensen." gistiek. De vraag in deze sector naar goed gekwalificeerde mensen zal de komende jaren alleen maar toenemen. BZ;32-VS

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2015 | | pagina 23