2
118
vt.nl
n bij
'Als chauffeur ben je altijd ergens anders'
'Transport en logistiek is meer dan wielen en heftrucks'
NSPORTLOGISTIEK
TRANSPORT LOGISTIEK DONDERDAG 4 JUNI 2015
TILBURG -Tilburg is inmiddels
uitgegroeid tot de tweede
logistieke hotspot van Ne
derland. Dat succes is mede
w
te danken aan het samen-
TILBURG
werkingsverband Logistiek
Midden-Brabant.
-DOOR PETRA JANSEN-
lardijweg 1
Florent Claassen foto's: anne-marie van oer gouw pixaprofs
kker11
'4-533610
Sandra Smits
TILBURG - Rick Janssens (18)
heeft net zijn mbo-opleiding
tot chauffeur afgerond. Over
een aantal maanden wil hij bij
zijn vader gaan werken, die een
eigen transportbedrijf heeft.
-DOOR PETRA JANSEN-
Fkens HIG bv
OOSTERHOUT
SCHOONEBEEK
CP. VCA**. SIR en VAPRO.
ïve
tor!
gistics
>port
het
vestiging)
52-459440
eboden
iwijd te
"4*
teland 24-26
B
5-3190480
i, markete
verloop
jen en de I
Rick Janssens (18) treedt in de voetsporen van zijn vader
transport
logistiek
transport
logistiek
IMAGO
LMB kent drie werktafels, die zorgen voor de
concrete uitvoering van ideeën. Een van die
werktafels is gericht op imagoverbetering
van de transport- en logistieksector. Dat is
hard nodig, want veel jongeren hebben nog
steeds geen goed beeld van de branche.
Ondertussen staan bedrijven wel te sprin
gen om personeel. "Transport en logistiek is
meer dan wielen en heftrucks", zegt Sandra
Smits, voorzitter van de werktafel Imago en
De sector Transport Logistiek in Midden-Brabant...
- biedt meer dan 30.000 mensen werk
- bestaat uit ruim 3400 logistieke bedrijven
- heeft een totale toegevoegde waarde van 2 miljard euro.
- beslaat ruim 1900 hectare aan bedrijventerreinen
- heeft .1,6 miljoen m2 warehouse tot zijn beschikking
Samenwerken om jongeren naar transportsector te lokken
ONDERWIJS
Om aan goed gekwalificeerd personeel te
komen, werkt LMB nauw samen met onder
wijsinstellingen op hbo-, mbo- en vmbo-ni-
veau. In samenwerking met het ROC is een
nieuwe onderwijstak opgezet. Studenten
kunnen daar inmiddels diverse praktijkoplei
dingen volgen op het gebied van transport
en logistiek. "De samenwerking met scho
len verloopt goed. De eisen en wensen zijn
over en weer bekend. Samen met mbo- en
vmbo-docenten bepalen we bijvoorbeeld
de inhoud van de vakken en de inrichting
van de praktijklokalen", aldus Claassen. Ook
is een portaal in ontwikkeling, de Logistieke
Student Match (LSM,) dat logistieke studen
ten al tijdens hun studie met bedrijven in
contact brengt.
Tilburg heefteen gunstige ligging, een prima
infrastructuur en een ruim aanbod van grote
grondkavels. Reden genoeg voor onder
meer Tesla, CoolBlue en Sacha om hun distri
butiecentrum naarTilburg te halen. Maar dit
succes is ook te danken aan ondernemers,
onderwijs en overheid die nauw samenwer
ken. Dat gebeurt bij Logistiek Midden-Bra
bant (LMB). "Er wordt gediscussieerd, maar
er worden ook concrete zaken aangepakt",
vertelt Florent Claassen, lid van het bestuur
van LMB. LMB is gevestigd in het Huis van de
Logistiek, op bedrijventerrein Vossenberg.
Het Huis biedt onderdak aan uiteenlopende
- logistiek getinte - bedrijven, maar ook aan
een praktijkopleidingscentrum en theorielo
kalen voor logistieke trainingen.
vrachtwagen." Als Rick zijn vrachtwagenrijbe
wijs heeft, krijgt hij ook zijn schooldiploma.
"Dan blijf ik nog een halfjaar bij Claassen wer
ken. Daarna wil ik bij mijn vader gaan werken,
die heeft een eigen transportbedrijf met twee
vrachtwagens. Het vak is me dus eigenlijk met
de paplepel ingegoten. Ik reed als kind ook
vaak met mijn vader mee in de truck. Mijn jon
gere broer wil ook vrachtwagenchauffeur wor
den, die zit nog op de middelbare school."
GEDETACHEERD
Nude Udenhouter geen lessen meer volgt,
kan hij zich fulltime wijden aan zijn werk
als chauffeur bij transportbedrijf Claassen
in Tilburg. Daar werkt hij sinds augustus
2013. Hij is door VTL gedetacheerd bij
Claassen, waarbij VTL staat voor Vakman
schap op de arbeidsmarkt in Transport
Logistiek. "Ik ben de hele dag spullen aan
het laden en lossen, 's Ochtend laad ik de
bus vol en ga ik op weg. De lading kan van
TOEKOMSTMOGELIJKHEDEN
De Dag van Transport en Logistiek op zon
dag 7 juni is een mooie gelegenheid om jon
geren én hun ouders te laten kennismaken
met transport en logistiek. Claassen: "Het is
een belangrijke sector, met veel toekomst
mogelijkheden. Er zijn veel banen beschik
baar, op verschillende niveaus. Verder is het
afwisselend werk onder prettige omstandig
heden en met flexibele werktijden. Een func
tie in de logistieke sector vormt een perfecte
ASSESSMENT CENTRE
Midden-Brabant is daarnaast de eerste regio
met een concrete invulling en uitvoering
van het landelijk sectorplan Transport en Lo
gistiek. Smits: "Zo willen wij een assessment
centre opzetten waar, met hulp van onder
wijsinstellingen, bekeken wordt of mensen
de juiste kennis en vaardigheden hebben
om in de logistiek aan de slag te gaan."
springplank voor een mooie carrière. Je
kunt als hbo'er al snel op managementni
veau doordringen. Dat geldt voor logistiek
opgeleiden, maar ook voor onder andere
economen, marketeers, accountants en ju
risten. Het verloop is laag met de get
uitdagingen en de kansen om wereldv
werken."
De lessen van zijn mb-opleiding tot chauf
feur goederenvervoer zijn net afgelopen,
en dat betekent dat Rick Janssens zich bijna
gediplomeerd chauffeur mag noemen. "Ik
volg een BBL-opleiding, dat staat voor Be
roeps Begeleidende Leerweg. Dat betekent
dat je vier dagen werkt bij een leerbedrijf en
één dag naar school gaat", vertelt Rick. "Nor
maalgesproken duurt die opleiding twee
jaar. Maar omdat ik vorig jaar al de opleiding
tot logistiek medewerker heb gedaan, ben
ik in één jaar klaar."
daarnaast directeur van Logistiek dienst
verlener Koninklijke Saan ."Wij willen graag
laten zien wat werken in deze branche echt
inhoudt."
PAPLEPEL
Rick rijdt voorlopig nog met een busje rond
in plaats van met een vrachtwagen. "Ik ben
pas begonnen met rijlessen voor mijn groot
rijbewijs C. Met de koeriersbus rijd ik ook pas
een paar weken. Daarvoor ben ik loodsmede-
werker geweest bij Claassen. Dan ben je dus
vooral vrachtwagens aan het laden en lossen,
en aan het rangeren. Dat deed ik ook met veel
plezier, maar ik rijd natuurlijk het liefst op de
alles zijn, van verpakkingen tot schoenen.
Alles wat binnen de rijtijdenwet gehaald
of gebracht kan worden, doen we zelf. Al
leen wat daarbuiten valt, besteden we uit.
Als chauffeur ben je steeds ergens anders
en dat vind ik het mooie aan dit vak. Een
nadeel is misschien dat je nooit weet hoe
laat je thuis bent. Maar dat vind ik zelf
g’een probleem."
12
11