MIVII ICICIl ACTIE! toV°ta ROC Tilburg schaft hybride aan 1 i IREAU .etsel l korting, ^.a"eS TILBURGSE KOERIER DE TILBURGSE KOERIER DONDERDAG 28 MEI 2015 11 Mazda2 SkyActiv-G 90 Keerier Aanhanggewicht: 900 kg (geremd) •schot, Petra Jansen rZNS’59 Technische gegevens: itwetk om dergelijke lulp nodig! TIJDEN KANT n donderdag 9 -16.00 u. Prest topsni accele van Dorst L-L- C02-uitstoot: 105 g/km (A-label) Gewicht: 950 kg ?nschaderegeling Merk en type: Mazda2SkyActiv-G 90 Intro Edition www.refillcolors.comi Verbruik: stadscyclus 5,9 liter/100 km buitenwegcydus 3,7 liter/100 km gecombineerd 4,5 liter/100 km Prijs: 16.990 euro NTOOR j 9.00-17.00 u. staties: snelheid 183 km/u eleratie 0-100 in 9,4 seconden Aantal cilinders: Koppel: 148 Nm bij 4.000 tr/min Vermogen: 66 kW/90 pk bij 6.000 tr/min tovert. Met de nieuwe '2' versterkt het merk zijn positie onder de compacte types. En daar voegt Mazda haar eigen milieusparende technieken aan toe. uiod-aling “ns extra' uto in het (idend om s goed. en valt aalge- an de :h op _ssend. centraal 20L0F0N URGSE KOERIER BV 14,5014 DA Tilburg 013-5368805 359985 iurgsekoerier.nl IT IN: OIRLE, RIEL, LOON OP ZAND, BERKEL-ENSCHOT, OISTER- 3GESTEL EN HILVARENBEEK. Cilinderinhoud: 1.496 cc Wout Vissers, Joep de Beer j TING I aan verschijningsdatum, d sportberichten, .00 uur. jurgsekoener.nl TIES Ptllburgsekoerier.nl BEELDMATERIAAL materiaal en fotoafdrukken an rechten te worden aange- dfentn^Mnk^ngw^idet orden. Bij verzuim komen rekening van de aanbieder. N KOERIER en slechtzienden en tiet een andere leeshandicap iamp@contourdetwern.nl IVER DE BEZORGING? ACHT NAAR: stilburgsekoerier.nl agt/m dinsdag tooruren 14 in Tilburg. Bovendien kunt e Koerier in Tilburg afhalen et wijkcentrum Heyhoef en de ierkel-Enschot. In Udenhout e Wetering. O nnp Afmetingen: lengte 4,060 meter, breedte 1,695 meter HF Neigen online dossier24/7 I (^schikbaar Analoog De vormgeving borduurt voort op de bestaande Mazda2. De auto heeft nog iets meer een coupé daklijn gekregen en groeide qua formaat tot een lengte van 4,06 meter. Tegenwoordig bepaalt de ver lichting bij een auto een groot deel van grote atmosferische motor in volgens het Sky-Activ principe. Mazda geeft ook deze krachtbron een hoge compressieverhou- ding mee om daarmee het brandstofver bruik flink te temperen. In die opzet slaagt het merk volledig. Zonder probleem haalt de nieuwe Mazda2 een gemiddeld brand stofverbruik van tussen de 1 op 15 en 1 op 16 en daarmee houdt dit model al het mini turbogeweld op afstand. In dit geval ligt er in het vooronder de 90 pk versie van de 1.5 motor, terwijl er ook een basisversie beschikbaar is met 75 pk. De motor heeft mede dankzij de cilinderinhoud een keurig koppel van 148 Nm bij 4.000 tr/min. Dat betekent dat vlot presteren geen moeite kost. In 9,4 seconden wijst de teller de 100 km/u aan. De auto topt op 183 km/u. Met de nieuwe '2' zet Mazda in het B-seg- ment een verrassend goede auto neer die qua prijsstelling tevens netjes aansluit. De serie start vanaf 14.490 euro en voor deze 90 pk Intro Edition is de koper 16.990 euro kwijt. De video van deze autotest is te zien op www.youtube.com/automedianl. tuiggewicht flink terug te dringen. Dat verklaart waarom de nieuwe Mazda2 ongeveer op hetzelfde niveau is geble ven. Daarnaast debuteert in dit model een nieuwe 1,5 liter benzinemotor. Juist waar de concurrentie zich toelegt op kleine, drie- cilinders met turbo, zet Mazda een relatief De facelift van de Mazda6 en CX-5, de nieuwe CX-3 en binnenkort de volgende generatie MX-5, het zit elkaar qua actu aliteit op de hielen. En de nieuwe Mazda2 wordt aan de onderkant toegevoegd. Met deze auto moet Mazda auto's als de Ford Fiesta, Renault Clio en Opel Corsa het le ven zuur maken. Grappig om te zien dat Mazda bij de ontwikkeling van dit model voor een aantal minder voor de hand lig gende keuzes is gegaan. Mazda als een var Het lijkt wel alsof Mazda maand na maand nieuwe modellen uit de hoge hoed boven de console geplaatst. Het ligt direct trumr* AAn* 't «An-fArt* -»i;n x. gezichtsveld van de bestuurder, zo als het hoort. Alle bediemngselementen zijn logisch geplaatst. De grote draaiknop voor het centrale scherm bevindt zich tus- de uitstraling. Natuurlijk gebruikt Mazda sen de stoelen. Een kwestie van draaien hierbij de nieuwste technieken. Verder en drukken, behoort de omlijsting van de grille speci- fiek bij dit merk en wordt de uitstraling van de Mazda2 daarmee nog eens i benadrukt. Al bij al toont de auto ir segment voldoende onderscheidend meteen herkend te worden. Dat is Het interieur is helemaal nieuw en valt meteen op door het fraaie materiaalge bruik en de zorg die is besteed aan Jc vormgeving. Mazda ontwikkelt zich dit vlak sowieso uitermate verrassend. Het dashboard bestaat uit een geplaatste,analoge snelheidsmeter met aan weerzijde digitale weervan van on der meer toerenteller, boordcomputer en brandstofmeter. Het scherm voor navigatie en tal van andere functies is keuric J Opstelling Over ieder detail lijkt goed nagedacht te zijn. Voor wat betreft de interieurruimte stelt de Mazda2 niet teleur. Voorin er ge noeg plaats en weten de stoelen goed te ondersteunen. De achterbank biedt ook plaats voor twee volwassenen, maar door de wat afwijkende opstelling komt de zitpositie wat vreemd over. Mazda biedt verder een keurig bagagevolume van mi nimaal 280 liter en dat kan natuurlijk weer worden uitgebreid tot 950 liter. Het rijgedrag is behoorlijk dynamisch. Dat betekent dat de auto een uitstekend afge stemd onderstel heeft dat een sportieve rijstijl niet tegenwerkt. Wel is het opmer- kelijk dat de Mazda2 op grote oneffenhe den als verkeersdrempels behoorlijk stug overkomt. Nadrukkelijk afremmen is het F advies. Maar juist op kleine hobbels blijkt gj de auto weer verrassend comfortabel. De opleiding motorvoertuigentechniek van ROC Tilburg heeft een Toyota Prius aangeschaft om de studenten vertrouwd te maken met hybride techniek en elektrisch rijden. De Prius werd geleverd door Van Dorst Automotive, Toyota dealer van de re gio. Barbara Baelemans, directeur van de afdeling: Die hybrides en ook de volledig elektrische auto's, dat is toch echt een belang rijke ontwikkeling in de automobielindustrie, dus daar moet je als opleiding op inspelen. En dat wil natuurlijk ook zeggen dat onze studenten moeten leren hoe ze aan deze voertuigen on derhoud plegen, reparaties uitvoeren en storing herkennen." De afdeling motorvoertuigentechniek neemt dit nu op in het curriculum zodat de studenten goed worden voorbereid op deze nieuwe technieken. Baelemans: "Volgens ons behoort dit tot de basisopleiding en waarom zou je het dan niet opnemen in je curriculum. De importeur en dealer kunnen hier later dan een merk-specifieke saus overheen gieten." De Prius komt in een interessante uitvoering, want naast de hybride-aandrijving is hij ook voorzien van regensensor, keyless entry en parkeersensoren. Hij kan ook zelf inparkeren: "Hier mee is hij voor onze afdeling niet alleen interessant als hybride voertuig, maar ook om in te zetten voor de lessen van Technisch Specialist." ssie j van de bestaande '2' wist an de eerste het voer- te ook onze cebook® a en blijf op de e van alle leuke lieuwtjes! v.facebookxoml 'ilburgsekoerier 1-ZNS-59_

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2015 | | pagina 11