MIVII ICICIl
ACTIE!
toV°ta
ROC Tilburg schaft
hybride aan
1 i
IREAU
.etsel
l korting,
^.a"eS
TILBURGSE KOERIER
DE TILBURGSE KOERIER DONDERDAG 28 MEI 2015
11
Mazda2 SkyActiv-G 90
Keerier
Aanhanggewicht:
900 kg (geremd)
•schot, Petra Jansen
rZNS’59
Technische
gegevens:
itwetk om dergelijke
lulp nodig!
TIJDEN KANT
n donderdag 9
-16.00 u.
Prest
topsni
accele
van Dorst
L-L-
C02-uitstoot:
105 g/km (A-label)
Gewicht:
950 kg
?nschaderegeling
Merk en type:
Mazda2SkyActiv-G 90
Intro Edition
www.refillcolors.comi
Verbruik:
stadscyclus 5,9 liter/100 km
buitenwegcydus 3,7 liter/100 km
gecombineerd 4,5 liter/100 km
Prijs:
16.990 euro
NTOOR
j 9.00-17.00 u.
staties:
snelheid 183 km/u
eleratie 0-100 in 9,4 seconden
Aantal cilinders:
Koppel:
148 Nm bij 4.000 tr/min
Vermogen:
66 kW/90 pk bij 6.000 tr/min
tovert. Met de nieuwe '2' versterkt het merk zijn positie onder de compacte
types. En daar voegt Mazda haar eigen milieusparende technieken aan toe.
uiod-aling
“ns extra'
uto in het
(idend om
s goed.
en valt
aalge-
an de
:h op
_ssend.
centraal
20L0F0N
URGSE KOERIER BV
14,5014 DA Tilburg
013-5368805
359985
iurgsekoerier.nl
IT IN:
OIRLE, RIEL, LOON OP ZAND,
BERKEL-ENSCHOT, OISTER-
3GESTEL EN HILVARENBEEK.
Cilinderinhoud:
1.496 cc
Wout Vissers, Joep de Beer j
TING
I aan verschijningsdatum,
d sportberichten,
.00 uur.
jurgsekoener.nl
TIES
Ptllburgsekoerier.nl
BEELDMATERIAAL
materiaal en fotoafdrukken
an rechten te worden aange-
dfentn^Mnk^ngw^idet
orden. Bij verzuim komen
rekening van de aanbieder.
N KOERIER
en slechtzienden en
tiet een andere leeshandicap
iamp@contourdetwern.nl
IVER DE BEZORGING?
ACHT NAAR:
stilburgsekoerier.nl
agt/m dinsdag
tooruren
14 in Tilburg. Bovendien kunt
e Koerier in Tilburg afhalen
et wijkcentrum Heyhoef en de
ierkel-Enschot. In Udenhout
e Wetering.
O nnp
Afmetingen:
lengte 4,060 meter,
breedte 1,695 meter
HF Neigen
online
dossier24/7
I (^schikbaar
Analoog
De vormgeving borduurt voort op de
bestaande Mazda2. De auto heeft nog
iets meer een coupé daklijn gekregen en
groeide qua formaat tot een lengte van
4,06 meter. Tegenwoordig bepaalt de ver
lichting bij een auto een groot deel van
grote atmosferische motor in volgens het
Sky-Activ principe. Mazda geeft ook deze
krachtbron een hoge compressieverhou-
ding mee om daarmee het brandstofver
bruik flink te temperen. In die opzet slaagt
het merk volledig. Zonder probleem haalt
de nieuwe Mazda2 een gemiddeld brand
stofverbruik van tussen de 1 op 15 en 1
op 16 en daarmee houdt dit model al het
mini turbogeweld op afstand. In dit geval
ligt er in het vooronder de 90 pk versie van
de 1.5 motor, terwijl er ook een basisversie
beschikbaar is met 75 pk. De motor heeft
mede dankzij de cilinderinhoud een keurig
koppel van 148 Nm bij 4.000 tr/min. Dat
betekent dat vlot presteren geen moeite
kost. In 9,4 seconden wijst de teller de 100
km/u aan. De auto topt op 183 km/u.
Met de nieuwe '2' zet Mazda in het B-seg-
ment een verrassend goede auto neer die qua
prijsstelling tevens netjes aansluit. De serie
start vanaf 14.490 euro en voor deze 90 pk
Intro Edition is de koper 16.990 euro kwijt.
De video van deze autotest is te zien op
www.youtube.com/automedianl.
tuiggewicht flink terug te dringen. Dat
verklaart waarom de nieuwe Mazda2
ongeveer op hetzelfde niveau is geble
ven. Daarnaast debuteert in dit model een
nieuwe 1,5 liter benzinemotor. Juist waar
de concurrentie zich toelegt op kleine, drie-
cilinders met turbo, zet Mazda een relatief
De facelift van de Mazda6 en CX-5, de
nieuwe CX-3 en binnenkort de volgende
generatie MX-5, het zit elkaar qua actu
aliteit op de hielen. En de nieuwe Mazda2
wordt aan de onderkant toegevoegd. Met
deze auto moet Mazda auto's als de Ford
Fiesta, Renault Clio en Opel Corsa het le
ven zuur maken. Grappig om te zien dat
Mazda bij de ontwikkeling van dit model
voor een aantal minder voor de hand lig
gende keuzes is gegaan.
Mazda als een var
Het lijkt wel alsof Mazda maand na maand nieuwe modellen uit de hoge hoed boven de console geplaatst. Het ligt direct
trumr* AAn* 't «An-fArt* -»i;n x. gezichtsveld van de bestuurder, zo
als het hoort. Alle bediemngselementen
zijn logisch geplaatst. De grote draaiknop
voor het centrale scherm bevindt zich tus-
de uitstraling. Natuurlijk gebruikt Mazda sen de stoelen. Een kwestie van draaien
hierbij de nieuwste technieken. Verder en drukken,
behoort de omlijsting van de grille speci-
fiek bij dit merk en wordt de uitstraling
van de Mazda2 daarmee nog eens i
benadrukt. Al bij al toont de auto ir
segment voldoende onderscheidend
meteen herkend te worden. Dat is
Het interieur is helemaal nieuw en valt
meteen op door het fraaie materiaalge
bruik en de zorg die is besteed aan Jc
vormgeving. Mazda ontwikkelt zich
dit vlak sowieso uitermate verrassend.
Het dashboard bestaat uit een
geplaatste,analoge snelheidsmeter met
aan weerzijde digitale weervan van on
der meer toerenteller, boordcomputer en
brandstofmeter. Het scherm voor navigatie
en tal van andere functies is keuric J
Opstelling
Over ieder detail lijkt goed nagedacht te
zijn. Voor wat betreft de interieurruimte
stelt de Mazda2 niet teleur. Voorin er ge
noeg plaats en weten de stoelen goed te
ondersteunen. De achterbank biedt ook
plaats voor twee volwassenen, maar door
de wat afwijkende opstelling komt de
zitpositie wat vreemd over. Mazda biedt
verder een keurig bagagevolume van mi
nimaal 280 liter en dat kan natuurlijk weer
worden uitgebreid tot 950 liter.
Het rijgedrag is behoorlijk dynamisch. Dat
betekent dat de auto een uitstekend afge
stemd onderstel heeft dat een sportieve
rijstijl niet tegenwerkt. Wel is het opmer-
kelijk dat de Mazda2 op grote oneffenhe
den als verkeersdrempels behoorlijk stug
overkomt. Nadrukkelijk afremmen is het
F advies. Maar juist op kleine hobbels blijkt
gj de auto weer verrassend comfortabel.
De opleiding motorvoertuigentechniek van ROC Tilburg heeft
een Toyota Prius aangeschaft om de studenten vertrouwd te
maken met hybride techniek en elektrisch rijden. De Prius werd
geleverd door Van Dorst Automotive, Toyota dealer van de re
gio.
Barbara Baelemans, directeur van de afdeling: Die hybrides en
ook de volledig elektrische auto's, dat is toch echt een belang
rijke ontwikkeling in de automobielindustrie, dus daar moet je
als opleiding op inspelen. En dat wil natuurlijk ook zeggen dat
onze studenten moeten leren hoe ze aan deze voertuigen on
derhoud plegen, reparaties uitvoeren en storing herkennen."
De afdeling motorvoertuigentechniek neemt dit nu op in het
curriculum zodat de studenten goed worden voorbereid op
deze nieuwe technieken. Baelemans: "Volgens ons behoort dit
tot de basisopleiding en waarom zou je het dan niet opnemen
in je curriculum. De importeur en dealer kunnen hier later dan
een merk-specifieke saus overheen gieten."
De Prius komt in een interessante uitvoering, want naast de
hybride-aandrijving is hij ook voorzien van regensensor, keyless
entry en parkeersensoren. Hij kan ook zelf inparkeren: "Hier
mee is hij voor onze afdeling niet alleen interessant als hybride
voertuig, maar ook om in te zetten voor de lessen van Technisch
Specialist."
ssie
j van de bestaande '2' wist
an de eerste het voer-
te ook onze
cebook®
a en blijf op de
e van alle leuke
lieuwtjes!
v.facebookxoml
'ilburgsekoerier
1-ZNS-59_