s i ma Kleinschalig Dei van €9? 10 Jaargang 26 nr15 Donderdag 9 april 2015 Oplage 111.] Stand. Ford Mondeo Wagon 1.5 Ecoboost Elek Elek In h USB Hoo Tony Vos WWW. Technische gegevens: We he mooie n Nieuw! De verbruik. Ei Extra sport C02-uitstoot: 152 g/km (B-label) Cilinderinhoud: 1.498 cc DONDERDAG 9 APRIL 2015 DE TILBURGSE KOERIEJ DE TILBURGSE I Cen met - In tv stei Aantal cilinders: 4 in lijn Aanhanggewicht: 1.200 kg (geremd) Prestaties: topsnelheid 209 km/u acceleratie 0-100 in 9,2 seconden Merk en type: Ford Mondeo Wagon 1.5 Ecoboost A/T Vermogen: 118 kW/160 pk bij 5.700 tr/min Gewicht: 1.099 kg Brandstofv ‘.ESp® is een f Radi Blue In d achi tot i vans per ma en wil E Prijs: 36.195 euro ,t een relatief be- liter Ecoboost is rbo die aan een Koppel: 240 Nm bij 1.600 tr/min Verbruik: stadscyclus 8,8 liter/100 km buitenwegcydus 5,2 liter/100 km gecombineerd 6,5 liter/100 km Drie jaar geleden liet Ford de nieuwe Mondeo al in Detroit op de autoshow zien. Na een flinke dóórontwikkeling en de verhuizing van de fabriek is het model nu Europa proof. Opbergvakken Binnenruimte biedt de nieuwe Mondeo in royale mate. Voorin heeft niemand te klagen op de uitgebreid verstelbare, ruim chterbank bie t drie volwass aan beenruim wordt de Moi or enkele concurrent! de middenklas t er gebrek aan van 525 tot 1 van de bagag Afmetingen: lengte 4,021 meter, breedte 1,736 meter bemeten stoelen. De ach volop plaats aan twee tot u. nen, waarbij vooral de zee aa opvalt. Qua bagagevolume w deo overtroffen door enkele zelfs auto's uit c I niet zeggen dat met een volume ter. Onder de vloer t zitten nog wat kleine opbergv handig klapt de rugleuning van de 'op afstand' neer door middel van hendels in de bagageruimte. De Ford Mondeo Wagon 1.5 Ecoboost tanium met automaat kost 38.545 ei De Trend uitvoering met handbak start 33.195 euro. Er is nog een instap 1 cilinder van 125 pk vanaf 30.395 ei video van deze test is te vinden op youtube.com/automediaN L. van onderstellen. De Mondeo overtreft de hoge verwachtingen. Daarmee plaatst het model zich beslist bovenin het seg ment. Ford biedt een prachtige mix van comfort en dynamiek. Wegoneffenheden maakt de Mondeo 'met de grond gelijk'. De besturing luistert nauwgezet en krijgt voldoende ondersteuning van de bekrach tiging. Daarbij komt nog dat de motor zich slechts bescheiden op de achtergrond laat horen. Dat alles levert een uitermate com fortabel rijgedrag op dat in het voordeel is op lange trajecten, maar ook tijdens het doen van boodschappen of het naar school brengen van de kinderen. tigci Heerlijk soepel Onder de lange neus ligt i scheiden motor. De 1,5 Ir een viercilinder met turb indrukwekkend vermogen komt van 160 pk en ook met een koppel van 240 Nm bij. 1.600 t/rmin niet teleurstelt. Belangrijker zijn de prestaties. In dit geval gaan de mo torische krachten via een zestraps auto maat naar de voorwielen. Die combinatie zorgt voor een topsnelheid van 209 km/u en acceleratie naar 100 in 9,2 seconden. De motor functioneert heerlijk soepel, de bak schakelt op logische moment, met een comfortabel rijgedrag als gevolg. Het enige waarop deze motor met automaat wat achterblijft is het brandstofverbruik dat net geen 1 op 12 bedraagt. Ford blijft een meester in het bouwen Er is sprake van een flinke teruggang in de verkoopaantallen van grote, zakelijke sedans en wagons. Dat komt voor een belangrijk deel omdat zakelijke rijders teruggrijpen op modellen van een maatje kleiner. Ook de grote belangstelling voor crossovers en SUV's rijdt de afzet van de traditionele zakenauto in de wielen. Toch kan die trend worden gekeerd, omdat er op dit moment sprake is van een flinke vernieuwing. Digitale display De Ford Mondeo staat weer fris en fruitig bij de dealer. Zoals gebruikelijk biedt Ford de keuze uit een sedan, hatchback en de in Nederland hoog gewaardeerde wagon. De auto draagt qua vormgeving het laatste merk-dna met als belangrijkste kenmerk een forse grille die laag in het front is ge plaatst. Dit brede front en de flinke lengte van 4,87 meter zorgen voor een elegant en tijdloos geheel. In het interieur heeft Ford zijn zaakjes goed op orde. Maak het portier open en kijk eens naar de gebruikte materialen en de vorm waarin alles is gegoten. De Ford blijkt beslist niet dertien in een dozijn. Zo bestaat het overgrote deel van het instru mentarium uit een digitale display die ge makkelijk van indeling kan veranderen. De metaalkleurige accenten op dashboard, stuur en middenconsole zorgen voor vol doende contrast. Alhoewel de standaard uitrusting van de Titanium uitvoering veelomvattend is, blijft een wirwar van knopjes uit. De console biedt plaats aan de bediening voor klimaat en stoelverwar- ming. Links naast het stuur bevinden zich alle verlichtingsfuncties en op het stuur knoppen voor cruise control, boordcompu ter, telefoon en spraakbesturing. Natuur lijk verlaat de nieuwe Mondeo de fabriek met het zogenaamde SYNC systeem voor koppeling aan het internet. Ook is het mo gelijk met gesproken commando's diverse functies van de auto aan te sturen zoals het zoeken in de eigen muziekbibliotheek in de telefoon. Over het algemeen kan ik veel sym pathie opbrengen voor kleine initia tieven. In het algemeen, maar vooral op het gebied van auto's. Het laat mij redelijk koud als de grootste concerns in deze wereld weer meer winst heb ben gemaakt. Maar als een merk dat jaren tot de dood veroordeeld leek, ineens het beste fiscale jaar ooit heeft gedraaid, dan doet mij dat wat. Het gaat in dit geval over het Britse Lotus. Het merk mag dan al lang niet meer in Britse handen zijn, het blijft een typisch Engels product. En Engelsen zijn autoliefhebbers bij uitstek. Ooit werd ik uitgenodigd om helemaal in m'n eentje naar Newcastle te vliegen en van daaruit per huurauto naar het Lotus complex te rijden met als enig doel en dagje lekker raggen met een Elise. Dat vergeet ik nooit meer. Hoe klein dat je kunt zijn of blijven om toch succesvol te zijn, dat laat Lotus nu zien. In een jaar tijd verkocht het merk 1.296 auto's, aanzienlijk meer dan de 719 stuks van een jaar ervoor. Er kwamen er maar liefst 11 nieuwe dealers wereldwijd bij, wow! Heerlijk toch die kleinschaligheid. Leuk om verder te horen dat de verkoopaantal len behoorlijk over de drie beschik bare modellen zijn verdeeld. Lotus verwacht in het lopende jaar nog meer auto's te gaan verkopen. Maar ze moeten natuurlijk niet té groot worden... 7-ZDN-33

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2015 | | pagina 10