s
i ma
Kleinschalig
Dei
van
€9?
10
Jaargang 26 nr15 Donderdag 9 april 2015 Oplage 111.]
Stand.
Ford Mondeo Wagon 1.5 Ecoboost
Elek
Elek
In h
USB
Hoo
Tony Vos
WWW.
Technische
gegevens:
We he
mooie n
Nieuw! De
verbruik. Ei
Extra sport
C02-uitstoot:
152 g/km (B-label)
Cilinderinhoud:
1.498 cc
DONDERDAG 9 APRIL 2015 DE TILBURGSE KOERIEJ DE TILBURGSE
I
Cen
met
- In tv
stei
Aantal cilinders:
4 in lijn
Aanhanggewicht:
1.200 kg (geremd)
Prestaties:
topsnelheid 209 km/u
acceleratie 0-100 in 9,2 seconden
Merk en type:
Ford Mondeo Wagon 1.5
Ecoboost A/T
Vermogen:
118 kW/160 pk bij 5.700 tr/min
Gewicht:
1.099 kg
Brandstofv
‘.ESp® is een f
Radi
Blue
In d
achi
tot i
vans
per ma
en
wil
E
Prijs:
36.195 euro
,t een relatief be-
liter Ecoboost is
rbo die aan een
Koppel:
240 Nm bij 1.600 tr/min
Verbruik:
stadscyclus 8,8 liter/100 km
buitenwegcydus 5,2 liter/100 km
gecombineerd 6,5 liter/100 km
Drie jaar geleden liet Ford de nieuwe Mondeo al in Detroit op de autoshow
zien. Na een flinke dóórontwikkeling en de verhuizing van de fabriek is het
model nu Europa proof.
Opbergvakken
Binnenruimte biedt de nieuwe Mondeo
in royale mate. Voorin heeft niemand te
klagen op de uitgebreid verstelbare, ruim
chterbank bie
t drie volwass
aan beenruim
wordt de Moi
or enkele concurrent!
de middenklas
t er gebrek aan
van 525 tot 1
van de bagag
Afmetingen:
lengte 4,021 meter,
breedte 1,736 meter
bemeten stoelen. De ach
volop plaats aan twee tot u.
nen, waarbij vooral de zee aa
opvalt. Qua bagagevolume w
deo overtroffen door enkele
zelfs auto's uit c
I niet zeggen dat
met een volume
ter. Onder de vloer t
zitten nog wat kleine opbergv
handig klapt de rugleuning van de
'op afstand' neer door middel van
hendels in de bagageruimte.
De Ford Mondeo Wagon 1.5 Ecoboost
tanium met automaat kost 38.545 ei
De Trend uitvoering met handbak start
33.195 euro. Er is nog een instap 1
cilinder van 125 pk vanaf 30.395 ei
video van deze test is te vinden op
youtube.com/automediaN L.
van onderstellen. De Mondeo overtreft
de hoge verwachtingen. Daarmee plaatst
het model zich beslist bovenin het seg
ment. Ford biedt een prachtige mix van
comfort en dynamiek. Wegoneffenheden
maakt de Mondeo 'met de grond gelijk'.
De besturing luistert nauwgezet en krijgt
voldoende ondersteuning van de bekrach
tiging. Daarbij komt nog dat de motor zich
slechts bescheiden op de achtergrond laat
horen. Dat alles levert een uitermate com
fortabel rijgedrag op dat in het voordeel
is op lange trajecten, maar ook tijdens
het doen van boodschappen of het naar
school brengen van de kinderen.
tigci
Heerlijk soepel
Onder de lange neus ligt i
scheiden motor. De 1,5 Ir
een viercilinder met turb
indrukwekkend vermogen komt van 160
pk en ook met een koppel van 240 Nm bij.
1.600 t/rmin niet teleurstelt. Belangrijker
zijn de prestaties. In dit geval gaan de mo
torische krachten via een zestraps auto
maat naar de voorwielen. Die combinatie
zorgt voor een topsnelheid van 209 km/u
en acceleratie naar 100 in 9,2 seconden.
De motor functioneert heerlijk soepel, de
bak schakelt op logische moment, met
een comfortabel rijgedrag als gevolg. Het
enige waarop deze motor met automaat
wat achterblijft is het brandstofverbruik
dat net geen 1 op 12 bedraagt.
Ford blijft een meester in het bouwen
Er is sprake van een flinke teruggang in
de verkoopaantallen van grote, zakelijke
sedans en wagons. Dat komt voor een
belangrijk deel omdat zakelijke rijders
teruggrijpen op modellen van een maatje
kleiner. Ook de grote belangstelling voor
crossovers en SUV's rijdt de afzet van de
traditionele zakenauto in de wielen. Toch
kan die trend worden gekeerd, omdat er
op dit moment sprake is van een flinke
vernieuwing.
Digitale display
De Ford Mondeo staat weer fris en fruitig
bij de dealer. Zoals gebruikelijk biedt Ford
de keuze uit een sedan, hatchback en de in
Nederland hoog gewaardeerde wagon. De
auto draagt qua vormgeving het laatste
merk-dna met als belangrijkste kenmerk
een forse grille die laag in het front is ge
plaatst. Dit brede front en de flinke lengte
van 4,87 meter zorgen voor een elegant
en tijdloos geheel.
In het interieur heeft Ford zijn zaakjes
goed op orde. Maak het portier open en
kijk eens naar de gebruikte materialen en
de vorm waarin alles is gegoten. De Ford
blijkt beslist niet dertien in een dozijn. Zo
bestaat het overgrote deel van het instru
mentarium uit een digitale display die ge
makkelijk van indeling kan veranderen. De
metaalkleurige accenten op dashboard,
stuur en middenconsole zorgen voor vol
doende contrast. Alhoewel de standaard
uitrusting van de Titanium uitvoering
veelomvattend is, blijft een wirwar van
knopjes uit. De console biedt plaats aan
de bediening voor klimaat en stoelverwar-
ming. Links naast het stuur bevinden zich
alle verlichtingsfuncties en op het stuur
knoppen voor cruise control, boordcompu
ter, telefoon en spraakbesturing. Natuur
lijk verlaat de nieuwe Mondeo de fabriek
met het zogenaamde SYNC systeem voor
koppeling aan het internet. Ook is het mo
gelijk met gesproken commando's diverse
functies van de auto aan te sturen zoals
het zoeken in de eigen muziekbibliotheek
in de telefoon.
Over het algemeen kan ik veel sym
pathie opbrengen voor kleine initia
tieven. In het algemeen, maar vooral
op het gebied van auto's. Het laat mij
redelijk koud als de grootste concerns
in deze wereld weer meer winst heb
ben gemaakt. Maar als een merk dat
jaren tot de dood veroordeeld leek,
ineens het beste fiscale jaar ooit heeft
gedraaid, dan doet mij dat wat. Het
gaat in dit geval over het Britse Lotus.
Het merk mag dan al lang niet meer
in Britse handen zijn, het blijft een
typisch Engels product. En Engelsen
zijn autoliefhebbers bij uitstek. Ooit
werd ik uitgenodigd om helemaal in
m'n eentje naar Newcastle te vliegen
en van daaruit per huurauto naar het
Lotus complex te rijden met als enig
doel en dagje lekker raggen met een
Elise. Dat vergeet ik nooit meer. Hoe
klein dat je kunt zijn of blijven om
toch succesvol te zijn, dat laat Lotus
nu zien. In een jaar tijd verkocht het
merk 1.296 auto's, aanzienlijk meer
dan de 719 stuks van een jaar ervoor.
Er kwamen er maar liefst 11 nieuwe
dealers wereldwijd bij, wow! Heerlijk
toch die kleinschaligheid. Leuk om
verder te horen dat de verkoopaantal
len behoorlijk over de drie beschik
bare modellen zijn verdeeld. Lotus
verwacht in het lopende jaar nog
meer auto's te gaan verkopen. Maar
ze moeten natuurlijk niet té groot
worden...
7-ZDN-33