mi [Autotest
B®
Motorisch voorop
Toyota Avensis gaat
voor 20 procent
■I I—
DE AUTOMAAT DONDERDAG 2 APRIL 2015 PAGINA 3
deurs
3pel Corsa 1.0 Turbo Edition
9
.700 tr/min
11,9 seconden
Normaal
Technische
gegevens:
de hL.
in basis
de
het
merk een
int bijtel-
et de 1,6
100 km
0 km
■Corsa hoort binnen het Opel programma tot de best verkopende types,
(betekent dat de opvolging van zo'n model met alle zorgvuldigheid wordt
geleid. Opel koos voor de bestaande, vertrouwde basis, maar verbaast in
■positieve zin met de volledig nieuwe krachtbron.
De Nederlandse marktkansen voor
gefacelifte Toyota Avensis nemen tot
einde van het jaar toe omdat het merk
versie gaat leveren met 20 procen
ling. Het gaat om de variant met de 1,6
liter diesel, die door Toyota wordt inge-
rbumper
■nditioriing 1
hboard Inleg 1
gesproken is een hoger gewicht nadelig
voor het brandstofverbruik. Maar dan
_r...itemieuwe driecilinder turbo benzine
motor. Deze heeft een inhoud van 1 liter
en produceer.
deze testauto. E
en periode dat 1.099 kg gewic
samenwerkte is om vlot te pr«
destijds in een acceleratie
voor de hui- den, maar k
ker naar voren bij tussensprints waarin de past C
Corsa uitermate vlot presteert. Onder alle de con
Merk en type:
Opel Corsa 1.0 Turbo Edition
Aantal cilinders: 3 in lijn
Cilinderinhoud: 999 cc
Vermogen:
66 kW/90 pk bij 3j
Koppel:
170 Nm bij 1.800 tr/min
Afmetingen:
lengte 4,021 meter,
breedte 1,736 meter
Gewicht: 1.099 kg
Aanhanggewicht:
1.200 kg (geremd)
Prestaties:
topsnelheid 180 km/u
acceleratie 0-100 in 11
Verbruik:
stadscyclus 5,4 liter/100 km
buitenwegcydus 3,7 liter/10(
gecombineerd 4,3 liter/100 k
COZ-uitstoot:
100 g/km (A-label)
Prijs: 16.695 euro I
™^4.lburgse koerier -
is dat de achterbank bij deze
~.g slechts in z'n geheel kan wor-
eergeklapt. Het bagagevolume is
aal 280 liter en dat wordt door
menig concurrent inmiddels overstemt.
Het maximale volume van 1.090 liter loopt
beier in de pas.
Qua onderstel heeft Opel haar zaakjes bij
de Corsa keurig op orde. Het lijkt wel alsof
het wat hogere gewicht in het voordeel
arte zitting, werkt van de stabiliteit. De auto voelt soli-
zijdelingse de aan. Het onderstel is prettig afgestemd,
der modern zonder sportief te zijn, wat de gemiddelde
r koper ook helemaal niet vraagt.
Prijstechnisch start Opel op dit moment
bij de vijfdeurs Corsa voor 14.995 euro
voor een dieselversie. Benzinerijder kopen
vanaf 15.595 euro de 'oude' 1,4 liter, maar
doen er verstandig aan 500 euro extra uit
te geven voor de uiterste plezierige en zui
nige 1 liter turbo. Die kan worden gekocht
in vier uitrustingsvarianten van Business+
tot Cosmo in een range van 16.095 tot
18.495 euro.
motor wordt gekoppeld aan een handge- sportief gelijnde driedr
schakelde zesbak, waar alle concurrenten bij de vijfdeurs verder
zonder uitzondering een vijfbak monteren. dat levert
Door de specifieke meetmethode van de de hoofdri
Europese verbruikscijfers blijkt een vijfbak
in het voordeel. Maar in de praktijk valt
dat voordeel overduidelijk uit in de rich
ting van de bak met de meeste versnel
lingen. In dagelijks gebruik komt de Corsa
namelijk bijna 17 volle kilometers ver op
één liter benzine, waar de concurrentie
veelal blijft hangen rond de 1 op 15.
grille
vormgeving van de Corsa is herken-
ï“r. Want de basis mag dén wel bekend
zijn, bijna alle plaatwerkdelen aan d.
buitenkant alsmede het glas kwamen
nieuw van de tekentafel. In het ontwerp
;ast Opel elementen toe die we ook bij
de compacte Adam zien, zoals een relatief
laag geplaatste grille. De koplampen zit
ten daar kommavormig omheen. Schuin
-uteren lijkt de vijfdeurs wat op de
...eriva, vooral door de vorm van de
achterlichten. Ten opzichte van de meer
kocht bij BMW. De motor levert 122 pk
en een koppel van 270 Nm. De vanafprijs
is vastgesteld op 28.995 euro met een
meerprijs van 1.300 euro voor de Wagon.
Er komt ook een speciale leaseversie met
een rijkere uitrusting.
iedeurs wordt het dak rr*-!;
,fdeurs verder doorgetrokkeri en Het maxi
j_* i-1 absoluut winst voor wat betreft beter in
uc nwidruimte op de achterbank. Daar
kunnen twee volwassen behoorlijk zitten.
Voorin is het met de ruimte nog wat beter
rich- gesteld. Ondanks de relatief kor'
snel- geven de stoelen voldoende z.,
“3 steun. Het interieur ziet er verder mode...
ir op en verzorgd uit met materialen die van
;ntie andere Opel-modellen bekend zijn. In de
console zit een groot kleurenscherm voor
diverse functies, voor navigatie moet wor
den bijbetaald.
?nd Stabiliteit
de Opvallend is
uitvoering s!
den neerg*'
minimaa
I Opel doen ze hun uiterste best om te g-----
1 Hellen dat de nieuwste generatie Corsa voor het brandstofverbruik. Maar u.
j uwelijks meer iets gemeen heeft met komt Opel ineens om de hoek met i
voorgaande model. Maar wat is er splinternieuwe driecilinder turbo benzin
is met het nemen van een vertrouwde motor. Deze heeft een inhoud van 1 lit
'1 sis? Dat doen heel veel fabrikanten. en produceert minimaal 90 pk, zoals in Lage gril
1 dat kader is het grappig dat de vorige deze testauto. Een vermogen dat ook bij De vormc
sa ontwikkeld werd in een periode dat 1.099 kg gewicht meer dan voldoende baar. V.'_..
Jj (/General Motors nauw .samenwerkte is om vlot te presteren. Dat bewijst al de zijn, k::-
9 I fiat. Dat resulteerde destijds in een acceleratie naar 100 km/u in 11,9 secon-
U amenlijke bodemgroep voor de hui- den, maar komt feitelijk nog veel duidelij-
a je Punto, de vorige Corsa en in basis ker naar voren bij tussensprints waarin de
ivoor dit model. Corsa uitermate vlot presteert. w„uci aüc
omstandigheden valt op dat de driecilin-
bak der zijn kenmerkende geluid slechts sterk
verklaart waarom de Corsa zo'n hon- op de achtergrond laat horen. Kortom, van achter
Üilogram zwaarder is dan de andere de motor is heel mooi stil. Een andere Opel Merit
rs in dit segment. Normaal technische troef van Opel is dat deze
wildrooster