mi [Autotest B® Motorisch voorop Toyota Avensis gaat voor 20 procent ■I I— DE AUTOMAAT DONDERDAG 2 APRIL 2015 PAGINA 3 deurs 3pel Corsa 1.0 Turbo Edition 9 .700 tr/min 11,9 seconden Normaal Technische gegevens: de hL. in basis de het merk een int bijtel- et de 1,6 100 km 0 km ■Corsa hoort binnen het Opel programma tot de best verkopende types, (betekent dat de opvolging van zo'n model met alle zorgvuldigheid wordt geleid. Opel koos voor de bestaande, vertrouwde basis, maar verbaast in ■positieve zin met de volledig nieuwe krachtbron. De Nederlandse marktkansen voor gefacelifte Toyota Avensis nemen tot einde van het jaar toe omdat het merk versie gaat leveren met 20 procen ling. Het gaat om de variant met de 1,6 liter diesel, die door Toyota wordt inge- rbumper ■nditioriing 1 hboard Inleg 1 gesproken is een hoger gewicht nadelig voor het brandstofverbruik. Maar dan _r...itemieuwe driecilinder turbo benzine motor. Deze heeft een inhoud van 1 liter en produceer. deze testauto. E en periode dat 1.099 kg gewic samenwerkte is om vlot te pr« destijds in een acceleratie voor de hui- den, maar k ker naar voren bij tussensprints waarin de past C Corsa uitermate vlot presteert. Onder alle de con Merk en type: Opel Corsa 1.0 Turbo Edition Aantal cilinders: 3 in lijn Cilinderinhoud: 999 cc Vermogen: 66 kW/90 pk bij 3j Koppel: 170 Nm bij 1.800 tr/min Afmetingen: lengte 4,021 meter, breedte 1,736 meter Gewicht: 1.099 kg Aanhanggewicht: 1.200 kg (geremd) Prestaties: topsnelheid 180 km/u acceleratie 0-100 in 11 Verbruik: stadscyclus 5,4 liter/100 km buitenwegcydus 3,7 liter/10( gecombineerd 4,3 liter/100 k COZ-uitstoot: 100 g/km (A-label) Prijs: 16.695 euro I ™^4.lburgse koerier - is dat de achterbank bij deze ~.g slechts in z'n geheel kan wor- eergeklapt. Het bagagevolume is aal 280 liter en dat wordt door menig concurrent inmiddels overstemt. Het maximale volume van 1.090 liter loopt beier in de pas. Qua onderstel heeft Opel haar zaakjes bij de Corsa keurig op orde. Het lijkt wel alsof het wat hogere gewicht in het voordeel arte zitting, werkt van de stabiliteit. De auto voelt soli- zijdelingse de aan. Het onderstel is prettig afgestemd, der modern zonder sportief te zijn, wat de gemiddelde r koper ook helemaal niet vraagt. Prijstechnisch start Opel op dit moment bij de vijfdeurs Corsa voor 14.995 euro voor een dieselversie. Benzinerijder kopen vanaf 15.595 euro de 'oude' 1,4 liter, maar doen er verstandig aan 500 euro extra uit te geven voor de uiterste plezierige en zui nige 1 liter turbo. Die kan worden gekocht in vier uitrustingsvarianten van Business+ tot Cosmo in een range van 16.095 tot 18.495 euro. motor wordt gekoppeld aan een handge- sportief gelijnde driedr schakelde zesbak, waar alle concurrenten bij de vijfdeurs verder zonder uitzondering een vijfbak monteren. dat levert Door de specifieke meetmethode van de de hoofdri Europese verbruikscijfers blijkt een vijfbak in het voordeel. Maar in de praktijk valt dat voordeel overduidelijk uit in de rich ting van de bak met de meeste versnel lingen. In dagelijks gebruik komt de Corsa namelijk bijna 17 volle kilometers ver op één liter benzine, waar de concurrentie veelal blijft hangen rond de 1 op 15. grille vormgeving van de Corsa is herken- ï“r. Want de basis mag dén wel bekend zijn, bijna alle plaatwerkdelen aan d. buitenkant alsmede het glas kwamen nieuw van de tekentafel. In het ontwerp ;ast Opel elementen toe die we ook bij de compacte Adam zien, zoals een relatief laag geplaatste grille. De koplampen zit ten daar kommavormig omheen. Schuin -uteren lijkt de vijfdeurs wat op de ...eriva, vooral door de vorm van de achterlichten. Ten opzichte van de meer kocht bij BMW. De motor levert 122 pk en een koppel van 270 Nm. De vanafprijs is vastgesteld op 28.995 euro met een meerprijs van 1.300 euro voor de Wagon. Er komt ook een speciale leaseversie met een rijkere uitrusting. iedeurs wordt het dak rr*-!; ,fdeurs verder doorgetrokkeri en Het maxi j_* i-1 absoluut winst voor wat betreft beter in uc nwidruimte op de achterbank. Daar kunnen twee volwassen behoorlijk zitten. Voorin is het met de ruimte nog wat beter rich- gesteld. Ondanks de relatief kor' snel- geven de stoelen voldoende z., “3 steun. Het interieur ziet er verder mode... ir op en verzorgd uit met materialen die van ;ntie andere Opel-modellen bekend zijn. In de console zit een groot kleurenscherm voor diverse functies, voor navigatie moet wor den bijbetaald. ?nd Stabiliteit de Opvallend is uitvoering s! den neerg*' minimaa I Opel doen ze hun uiterste best om te g----- 1 Hellen dat de nieuwste generatie Corsa voor het brandstofverbruik. Maar u. j uwelijks meer iets gemeen heeft met komt Opel ineens om de hoek met i voorgaande model. Maar wat is er splinternieuwe driecilinder turbo benzin is met het nemen van een vertrouwde motor. Deze heeft een inhoud van 1 lit '1 sis? Dat doen heel veel fabrikanten. en produceert minimaal 90 pk, zoals in Lage gril 1 dat kader is het grappig dat de vorige deze testauto. Een vermogen dat ook bij De vormc sa ontwikkeld werd in een periode dat 1.099 kg gewicht meer dan voldoende baar. V.'_.. Jj (/General Motors nauw .samenwerkte is om vlot te presteren. Dat bewijst al de zijn, k::- 9 I fiat. Dat resulteerde destijds in een acceleratie naar 100 km/u in 11,9 secon- U amenlijke bodemgroep voor de hui- den, maar komt feitelijk nog veel duidelij- a je Punto, de vorige Corsa en in basis ker naar voren bij tussensprints waarin de ivoor dit model. Corsa uitermate vlot presteert. w„uci aüc omstandigheden valt op dat de driecilin- bak der zijn kenmerkende geluid slechts sterk verklaart waarom de Corsa zo'n hon- op de achtergrond laat horen. Kortom, van achter Üilogram zwaarder is dan de andere de motor is heel mooi stil. Een andere Opel Merit rs in dit segment. Normaal technische troef van Opel is dat deze wildrooster

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Tilburg - De Tilburgse Koerier | 2015 | | pagina 15