1
9
4
;OP;
j'IL
EVARO
EN
9.-
Met Pasen naar
Autoboulevard
Kraaiven
83
Ai
ivi i laai
Volkswagen XL1
Permanent
licht
2
Spaarvarken in optima forma
FsSEN
PPER
;LFT
-
TILBURGSE KOE®
OS
?m
Tony Vos
I
auto
^uele
ERING
:omfort
Jaargang 26 nr 14 Donderdag 2 april 2015* Oplage 111.100
Uitgave van De Tilburgse Koerier
Het is weinig conceptuele automo
dellen gegund om in serieproductie
te worden genomen. Volkswagen
bouwt exact tweehonderd stuks van
de tweepersoons XL1.
)EN
:N
FLIJK
lts
HELFT
lts
HELFT
lts
:eun
IPPER
kKEN
luren
Ie levens
itilatie.
PEN
N
tor gevoed. Die werpt nog eens 27 pk en
140 Nmin de strijd.
Wie op zoek is naar een nieuwe
treft bij de bedrijven de meest actuele
modellen waaronder diverse primeurs.
Maar ook voor een gebruikt exemplaar
is Autoboulevard Kraaiven de aange
wezen plek met het grootste aanbod
""’sions van Midden-Brabant. En
aankoop over-
3.,oriënteren, ook
die consument wordt met open armen
ontvangen.
In hun zoektocht naar een zo laag moge
lijk brandstofverbruik zetten autofabrikan
ten maximaal in op gewichtsverlaging, het
optimaliseren van de stroomlijn en het zo
efficiënt mogelijk maken van de aandrijf-
lijn. Al deze elementen komen tot in de
finesse terug in de Volkswagen XL1een
zuinigheidsconcept dat het productiesta
dium heeft behaald.
Het is een jarenlange traditie dat de
autobedrijven op de Tilburgse Auto
boulevard Kraaiven met tweede Paas
dag hun deuren openen voor de con
sument. Ook dit jaar maken de twaalf
bedrijven, die samen dertien automer
ken vertegenwoordigen daarop geen occasions van Midden
uitzondering. Op maandag 6 april gaan wie nog niet direct een a
de deuren om 11.00 uur van het slot weegt, maar zich wil or
om pas weer om 17.00 uur te worden J*
gesloten.
TDI. Het motortje ligt achterin en komt
vrolijk en vooral hoorbaar pruttelend aan
een vermogen van 48 pk en een koppel
van 120 Nm. Daarmee is het mogelijk de
auto geheel zelfstandig voort te bewegen.
Wie langere afstanden aflegt, zal het ook
met dit dieseltje moeten doen. Maar Volks
wagen gaat nog een stap verder door de
XL1 van een batterijpakket te voorzien.
Daarmee wordt de aanwezige elektromo-
Laadapparaat
Het bijbehorende batterijpakket kan aan
het stopcontact worden opgeladen. Een
normaal stopcontact om precies te zijn,
want Volkswagen onthoudt dit eigenzin
nige model van een ingebouwd laadappa-
raat. De XL1 kan dus niet aan een laadpunt
Il Uit de tweede helft van de jaren tach-
tig kan ik me nog goed herinneren dat
11 de eerste auto's op de markt kwamen
waarbij de dashboardverlichting per
il manent brandde. Zodra de contact-
sleutel werd omgedraaid, ging deze
functie op aan. Als je dan gewend
bent om in de schemer of het donker
weg te rijden met als 'kattenbel' voor
de verlichting juist het donker blijven-
de dashboard, dan kunt u zich voor-
stellen dat ik bij de betreffende auto's
met enige regelmaat verlichtingsloos
[wegreed. Inmiddels zijn er tal van
[auto's waarbij de vérlichting auto
matisch inschakelt afhankelijk van de
Lfchtomstandigheden. Daarbij komt
ook nog eens dat nieuwe auto's te
genwoordig dagrijverlichting hebben.
Niet zelden zijn dat fel brandende leds
die behoorlijk wat licht geven in het
donker. Kijk, en dan kan ik me voor;
stellen dat de automobilist de hoofd-
11 verlichting vergeet te ontsteken als
het dashboard keurig oplicht en ook
het schijnsel van de dagrijverlichting
vanaf de bestuurdersstoel zichtbaar
is. Ik zie dit steeds vaker in het verkeer,
I zelfs onder omstandigheden waarbij
I de omgeving volledig donker is. Nu
I is een auto door zijn dagrijverlichting
I wel zichtbaar. Maar in dat geval wor
pen de achterlichten niet ontstoken
I en dat is niet bepaald bevorderlijk
I voor de verkeersveiligheid. De laatste
I auto waarbij ik dat op een onverlichte
I snelweg zag, was een type dat beslist
[automatisch inschakelende verlich
ting kent. Maar tja, dan moet dat wel
[permanent worden ingeschakeld...
Weerstandsloos
De ontwerpers geven de auto de optimale
aërodynamische vorm van een druppel.
Aan de carrosserie hangen zo min moge
lijk storende elementen. De spiegels heb
ben plaats gemaakt voor twee camera's.
In de portierpanelen zitten schermpjes die
de spiegelfunctie overnemen. Het beeld
blijkt zeer realistisch, waardoor het ove
rige verkeer goed in te schatten is. Zicht
naar achteren is er niet omdat de auto sim
pelweg geen achterruit heeft. De boder
van de XL1 is optimaal vlak, dus ook daar
en dat is jammer. Het beperkt de bruikbaar
heid van de elektro-aandrijving. Achterin
de bescheiden bagageruimte van 120 liter
staat een soort van desktop PC die uit de
auto moet worden genomen. Dit is het 'ge
wichtige' laadapparaat dat bij alle andere
elektrische voertuigen is ingebouwd. Het
apparaat laadt de accu in ongeveer twee
uur op. Volkswagen geeft zelf aan dat met
een vol pakket zo'n 50 kilometer volledig
elektrisch kan worden gereden. In de prak
tijk blijkt dit getal een stuk lager te liggen.
Ondanks zijn wellicht sportieve vorm haalt
de XL1 een bescheiden acceleratie naar
honderd kilometer per uur in 12,7 seconden
entoptop160km/u.
vloeit de lucht bijna weerstandsloos langs.
De lage rolweerstand banden zijn van het
maatje fietswiel, terwijl de achterwielen
volledig aan het zicht worden onttrokken.
Alles in dienst van een zo gunstig moge
lijke stroomlijn.
Vervolgens heeft Volkswagen het gewicht
van de 3,89 meter lange en 1,15 meter
hoge XL1 weten te beperken tot 795 kg.
Het gebruik van diverse, lichtgewicht,
maar uitermate dure materialen ligt daar
aan ten grondslag. Aluminium, titanium
en carbon voeren te boventoon en drijven
de prijs flink op. Verder blijkt de inrichting
uitermate eenvoudig. Door het weglaten
van diverse elementen kan ook daarmee
het gewicht worden verminderd.
Maar de belangrijkste vraag is wat er van
het oorspronkelijke en volgens de Europe
se cyclus beloofde verbruik van 1 op 111
overblijft en de bijbehorende CO2-uitstoot
van 21 g/km. In de praktijk moet worden
gerekend op ongeveer 1 liter diesel op 45
kilometer. Ook die waarde mag behoorlijk
uniek worden genoemd. Maar de keerzijde
blijft dat de XL1-rijder voor zo'n laag ver
bruik het nodige moet opofferen. De prijs:
112.866 euro. De video van deze rijimpres-
sie staat op www.youtube.com/automedi-
aNL
Zelfstandig
De Volkswagen XL1 is geen alledaagse
auto. Geen model waarbij optimaal ruim
tegebruik of praktisch nut boven aan de
verlanglijst hebben gestaan. Nee, alles bij
de XL1 is gericht op een zo laag mogelijk
brandstofverbruik. Volkswagen kiest voor
een bijzondere aandrijflijn. De 0,8
tweecilinder TDI is feitelijk een halve
^M7-XVX-54