1 9 4 ;OP; j'IL EVARO EN 9.- Met Pasen naar Autoboulevard Kraaiven 83 Ai ivi i laai Volkswagen XL1 Permanent licht 2 Spaarvarken in optima forma FsSEN PPER ;LFT - TILBURGSE KOE® OS ?m Tony Vos I auto ^uele ERING :omfort Jaargang 26 nr 14 Donderdag 2 april 2015* Oplage 111.100 Uitgave van De Tilburgse Koerier Het is weinig conceptuele automo dellen gegund om in serieproductie te worden genomen. Volkswagen bouwt exact tweehonderd stuks van de tweepersoons XL1. )EN :N FLIJK lts HELFT lts HELFT lts :eun IPPER kKEN luren Ie levens itilatie. PEN N tor gevoed. Die werpt nog eens 27 pk en 140 Nmin de strijd. Wie op zoek is naar een nieuwe treft bij de bedrijven de meest actuele modellen waaronder diverse primeurs. Maar ook voor een gebruikt exemplaar is Autoboulevard Kraaiven de aange wezen plek met het grootste aanbod ""’sions van Midden-Brabant. En aankoop over- 3.,oriënteren, ook die consument wordt met open armen ontvangen. In hun zoektocht naar een zo laag moge lijk brandstofverbruik zetten autofabrikan ten maximaal in op gewichtsverlaging, het optimaliseren van de stroomlijn en het zo efficiënt mogelijk maken van de aandrijf- lijn. Al deze elementen komen tot in de finesse terug in de Volkswagen XL1een zuinigheidsconcept dat het productiesta dium heeft behaald. Het is een jarenlange traditie dat de autobedrijven op de Tilburgse Auto boulevard Kraaiven met tweede Paas dag hun deuren openen voor de con sument. Ook dit jaar maken de twaalf bedrijven, die samen dertien automer ken vertegenwoordigen daarop geen occasions van Midden uitzondering. Op maandag 6 april gaan wie nog niet direct een a de deuren om 11.00 uur van het slot weegt, maar zich wil or om pas weer om 17.00 uur te worden J* gesloten. TDI. Het motortje ligt achterin en komt vrolijk en vooral hoorbaar pruttelend aan een vermogen van 48 pk en een koppel van 120 Nm. Daarmee is het mogelijk de auto geheel zelfstandig voort te bewegen. Wie langere afstanden aflegt, zal het ook met dit dieseltje moeten doen. Maar Volks wagen gaat nog een stap verder door de XL1 van een batterijpakket te voorzien. Daarmee wordt de aanwezige elektromo- Laadapparaat Het bijbehorende batterijpakket kan aan het stopcontact worden opgeladen. Een normaal stopcontact om precies te zijn, want Volkswagen onthoudt dit eigenzin nige model van een ingebouwd laadappa- raat. De XL1 kan dus niet aan een laadpunt Il Uit de tweede helft van de jaren tach- tig kan ik me nog goed herinneren dat 11 de eerste auto's op de markt kwamen waarbij de dashboardverlichting per il manent brandde. Zodra de contact- sleutel werd omgedraaid, ging deze functie op aan. Als je dan gewend bent om in de schemer of het donker weg te rijden met als 'kattenbel' voor de verlichting juist het donker blijven- de dashboard, dan kunt u zich voor- stellen dat ik bij de betreffende auto's met enige regelmaat verlichtingsloos [wegreed. Inmiddels zijn er tal van [auto's waarbij de vérlichting auto matisch inschakelt afhankelijk van de Lfchtomstandigheden. Daarbij komt ook nog eens dat nieuwe auto's te genwoordig dagrijverlichting hebben. Niet zelden zijn dat fel brandende leds die behoorlijk wat licht geven in het donker. Kijk, en dan kan ik me voor; stellen dat de automobilist de hoofd- 11 verlichting vergeet te ontsteken als het dashboard keurig oplicht en ook het schijnsel van de dagrijverlichting vanaf de bestuurdersstoel zichtbaar is. Ik zie dit steeds vaker in het verkeer, I zelfs onder omstandigheden waarbij I de omgeving volledig donker is. Nu I is een auto door zijn dagrijverlichting I wel zichtbaar. Maar in dat geval wor pen de achterlichten niet ontstoken I en dat is niet bepaald bevorderlijk I voor de verkeersveiligheid. De laatste I auto waarbij ik dat op een onverlichte I snelweg zag, was een type dat beslist [automatisch inschakelende verlich ting kent. Maar tja, dan moet dat wel [permanent worden ingeschakeld... Weerstandsloos De ontwerpers geven de auto de optimale aërodynamische vorm van een druppel. Aan de carrosserie hangen zo min moge lijk storende elementen. De spiegels heb ben plaats gemaakt voor twee camera's. In de portierpanelen zitten schermpjes die de spiegelfunctie overnemen. Het beeld blijkt zeer realistisch, waardoor het ove rige verkeer goed in te schatten is. Zicht naar achteren is er niet omdat de auto sim pelweg geen achterruit heeft. De boder van de XL1 is optimaal vlak, dus ook daar en dat is jammer. Het beperkt de bruikbaar heid van de elektro-aandrijving. Achterin de bescheiden bagageruimte van 120 liter staat een soort van desktop PC die uit de auto moet worden genomen. Dit is het 'ge wichtige' laadapparaat dat bij alle andere elektrische voertuigen is ingebouwd. Het apparaat laadt de accu in ongeveer twee uur op. Volkswagen geeft zelf aan dat met een vol pakket zo'n 50 kilometer volledig elektrisch kan worden gereden. In de prak tijk blijkt dit getal een stuk lager te liggen. Ondanks zijn wellicht sportieve vorm haalt de XL1 een bescheiden acceleratie naar honderd kilometer per uur in 12,7 seconden entoptop160km/u. vloeit de lucht bijna weerstandsloos langs. De lage rolweerstand banden zijn van het maatje fietswiel, terwijl de achterwielen volledig aan het zicht worden onttrokken. Alles in dienst van een zo gunstig moge lijke stroomlijn. Vervolgens heeft Volkswagen het gewicht van de 3,89 meter lange en 1,15 meter hoge XL1 weten te beperken tot 795 kg. Het gebruik van diverse, lichtgewicht, maar uitermate dure materialen ligt daar aan ten grondslag. Aluminium, titanium en carbon voeren te boventoon en drijven de prijs flink op. Verder blijkt de inrichting uitermate eenvoudig. Door het weglaten van diverse elementen kan ook daarmee het gewicht worden verminderd. Maar de belangrijkste vraag is wat er van het oorspronkelijke en volgens de Europe se cyclus beloofde verbruik van 1 op 111 overblijft en de bijbehorende CO2-uitstoot van 21 g/km. In de praktijk moet worden gerekend op ongeveer 1 liter diesel op 45 kilometer. Ook die waarde mag behoorlijk uniek worden genoemd. Maar de keerzijde blijft dat de XL1-rijder voor zo'n laag ver bruik het nodige moet opofferen. De prijs: 112.866 euro. De video van deze rijimpres- sie staat op www.youtube.com/automedi- aNL Zelfstandig De Volkswagen XL1 is geen alledaagse auto. Geen model waarbij optimaal ruim tegebruik of praktisch nut boven aan de verlanglijst hebben gestaan. Nee, alles bij de XL1 is gericht op een zo laag mogelijk brandstofverbruik. Volkswagen kiest voor een bijzondere aandrijflijn. De 0,8 tweecilinder TDI is feitelijk een halve ^M7-XVX-54

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2015 | | pagina 13