IASI icacic Het draait weer om de pk's! MI \A/ i Skoda Superb gaat derde leven in SS Stoppen DONDERDAG 12 MAART 2015 TILBURGSE Autosalon Genève 2015 CRéATive NIEUW! Ook levert SPECIFK >16 inch I climate c xcl. kosten rijklaa Vinkler Prins Uitgave van De Tilburgse Koerier Jaargang 26 nr 10 Donderdag 12 maart 2015 Oplage 111.500 ■a sportstof half lede Mistlamp l>7 airbags IRadio cd DE NIEUWE AUDI Al SPORTBACK 5-DEURS! PERTENS TIL BERTENS Ol! WW.GOEC DE CITRi NORMAA INRUILKO AFSCHEIE NU TIJDEI ALVANAF €19.900,- "TwrTp GEM BRANDS ie op basis lobiele be- BMW vol- limte in de een verlengde moeten Leaf een >s er ook diende, _n betaalbare laag gewicht, (dure) tor, het deel terieur zien. Rond de zomer staat de a al bij de dealer. Verder komt er nog i 220 pk sterke Clio R.S. Trophy. komer de GLE van de lengte- DE TILBURGSE KOERIERDE Auto's met meer dan 700 pk, daar zit toch niemand op te wachten? Wellicht niet in Nederland of West- Europa, maar Chinezen, Russen en Amerikanen smullen er nog steeds van. Toch blijkt de realiteit bovenop té drijven bij de jaarlijkse Autosalon van Genève getuige de hoeveelheid nieuwe productiemodellen die het evenement rijk is. een nieuw er nu wat een rondgang i die in de Zwit- Waar voorheen ieder merk wel model tentoonstelde, ging het rustiger aan toe. We maken langs de productiemodellen i serse stad debuteerden. Hyundai facelift de ix20 en komt later dit jaar met de opvolger van de ix35. De po pulaire crossover gaat weer als vanouds Tucson heten. De vormgeving schuift meer op naar de Santa Fe. Alternatief aandrijf- lijnen zijn in voorbereiding. Eind zomer komen de benzine- en dieselversies. Voorspelbaar Of Audi met de nieuwe R8 net zoveel be langstelling krijgt als bij de lancering van het huidige model, dat is de vraag. De auto ziet er voorspelbaar uit, maar mist bijvoorbeeld het paneel achter de portie ren. Ondanks een forse prijs, is de nieuwe R8 wel wat goedkoper. Volkswagen kiest voor praktisch nut, want varianten van de Maybach versie «an de huidige S-klasse. Automob gste niveau. BI vraag naar meer ruin, ‘Tourer door er i an te maken, oord en lanceert de nieuwe motor in de V60 in combi- zelf ontwikkeld. Toyota facelift tegelijk de Auris en de Avensis en laat aan de Lexus- van de huidige S-kla kant van de stand zien serieus bezig te zijn leving van het hoogs met een compact model van nog geen 3,5 doet aan de vraag nz meter lengte. 2-serie Active Tourer r Het nieuwe geweld van Ferrari heeft 488 Grand-versie van - GTB en kreeg bij onthulling uiteraard een Volvo houdt wooro 2 liter benzinemotor Als iemand ergens mee stopt, is dat een gedenkwaardig moment. Maar ik weet niet of dat van toepassing is op wat ik u nu gaat uitleggen. Ik stop met het nog langer schrijven over de Auto van het Jaar verkiezing. De glans is er helemaal af. De prijs werd nota bene begin jaren zestig in het leven geroe pen door het Nederlandse Autovisie om nieuwe en innovatieve automo dellen een pluim te geven. De uitslag werd aan het einde van het jaar be kend gemaakt en dan mocht de be treffende fabrikant 12 maanden lang met trots het label voeren. Een Auto van het Jaar verdiende extra aandacht van het publiek. Hoe anders is het zo'n vijftig jaar later. De uitslag van de verkiezing wordt begin maart bekend gemaakt, zodat een auto niet eens tien volle maan- 5 den de titel draagt. Dat gebeurt i 1 de slipstream van de autosalon van I Genève, waardoor het opgaat in de stroom van nieuws. Weinig aandacht dus. Maar dat vind ik alleen maar een domme zet van de organisatie. En als we kijken naar de uitslag, ook weer dit jaar, dan zijn er maar weinig jury- leden die naar innovatie kijken. Want als dat het geval was, had de Tesla Model S twee jaar geleden winnen, net zoals de Nissan Leaf i paar jaar daarvoor. Dit jaar was er maar één kandidaat die het verdie de Citroen C4 Cactus. Een auto met uitzonderlijk laaj zonder gebruik te maken van (l_ lichtgewicht materialen. Nee hoor, li« journaille dat zich voor een groot deel door de ene fabrikant wat meer laat fêteren dan de ander, koos 'en masse' voor de Volkswagen Passat. Prima auto, niets mis mee, maar innovatief? Nee. Gelukkig dat de Nederlandse jury daar niet gevoelig voor was. Maar dan nog, ik ben er laar mee... Tpny Vos als nieuwkc tegenhanger i >t zijn er twee Skoda gaat stug door met het vernieuwen van haar modellenprogramma. De derde oplage van de grote Superb is inmiddels wereldkundig gemaakt. Het zal niemand verbazen dat de auto onderhuids veel gemeen heeft met de Volkswagen Passat. En alsof de auto nog niet groot genoeg was, is de wielbasis nog eens 8 centimeter langer geworden. De limousine verliest tegelijk het nodige gewicht (75 kg). De ruimte achterin is enorm en ook 625 liter aan bagageruimte wordt nauwelijks ge ëvenaard. Motorisch biedt Skoda in haar nieuwe topper de 1.6 en 2.0 diesels. Ben- zinerijders kiezen uit de 1,4-TSI, 1.8 TSI en twee varianten van de 2 liter TSI. Die kan namelijk gekozen worden met 220 of zelfs 280 pk. tegelijk worden de nieuwe Caddy en de daverend applaus. Als Citroen de Berlmgo Touran gelanceerd. De laatste is een stuk een facelift geeft, gaat daar uiteraard de langer en biedt meer plaats op.de ach- Peugeot Partner meteen in mee. Verder terste zitrij. Subaru komt tegelijk met de steelt de vernieuwde 208 de show met volgende generatie Outback en de nieuwe een dieselmotor die een C02-record be- Levorg, een stationwagon die tussen de haald van 79 g/km. Legacy en Impreza past. De Opel Karl is een nieuwkomer in het Tegenhanger A-segment louter met een 75 pk 1 liter Mercedes heeft- driecilinder. De auto biedt behoorlijk veel Coupé, een direct t- binnenruimte en werd volledig door Opel BMW X6. Daarnaast Renault Tiet al eerder de maar vertelt nu ook over liter tnrhn 1 S en 1.6 dies

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2015 | | pagina 10