IASI icacic
Het draait weer om de pk's!
MI
\A/
i
Skoda Superb gaat derde leven in
SS
Stoppen
DONDERDAG 12 MAART 2015
TILBURGSE
Autosalon Genève 2015
CRéATive
NIEUW!
Ook levert
SPECIFK
>16 inch I
climate c
xcl. kosten rijklaa
Vinkler Prins
Uitgave van De Tilburgse Koerier
Jaargang 26 nr 10 Donderdag 12 maart 2015 Oplage 111.500
■a sportstof
half lede
Mistlamp
l>7 airbags
IRadio cd
DE NIEUWE AUDI Al
SPORTBACK 5-DEURS!
PERTENS TIL
BERTENS Ol!
WW.GOEC
DE CITRi
NORMAA
INRUILKO
AFSCHEIE
NU TIJDEI
ALVANAF
€19.900,-
"TwrTp
GEM BRANDS
ie op basis
lobiele be-
BMW vol-
limte in de
een verlengde
moeten
Leaf een
>s er ook
diende,
_n betaalbare
laag gewicht,
(dure)
tor, het
deel
terieur zien. Rond de zomer staat de a
al bij de dealer. Verder komt er nog i
220 pk sterke Clio R.S. Trophy.
komer de GLE
van de
lengte-
DE TILBURGSE KOERIERDE
Auto's met meer dan 700 pk, daar
zit toch niemand op te wachten?
Wellicht niet in Nederland of West-
Europa, maar Chinezen, Russen en
Amerikanen smullen er nog steeds
van. Toch blijkt de realiteit bovenop
té drijven bij de jaarlijkse Autosalon
van Genève getuige de hoeveelheid
nieuwe productiemodellen die het
evenement rijk is.
een nieuw
er nu wat
een rondgang
i die in de Zwit-
Waar voorheen ieder merk wel
model tentoonstelde, ging het
rustiger aan toe. We maken
langs de productiemodellen i
serse stad debuteerden.
Hyundai facelift de ix20 en komt later dit
jaar met de opvolger van de ix35. De po
pulaire crossover gaat weer als vanouds
Tucson heten. De vormgeving schuift meer
op naar de Santa Fe. Alternatief aandrijf-
lijnen zijn in voorbereiding. Eind zomer
komen de benzine- en dieselversies.
Voorspelbaar
Of Audi met de nieuwe R8 net zoveel be
langstelling krijgt als bij de lancering van
het huidige model, dat is de vraag. De
auto ziet er voorspelbaar uit, maar mist
bijvoorbeeld het paneel achter de portie
ren. Ondanks een forse prijs, is de nieuwe
R8 wel wat goedkoper.
Volkswagen kiest voor praktisch nut, want
varianten van de Maybach versie
«an de huidige S-klasse. Automob
gste niveau. BI
vraag naar meer ruin,
‘Tourer door er i
an te maken,
oord en lanceert de nieuwe
motor in de V60 in combi-
zelf ontwikkeld. Toyota facelift tegelijk de
Auris en de Avensis en laat aan de Lexus- van de huidige S-kla
kant van de stand zien serieus bezig te zijn leving van het hoogs
met een compact model van nog geen 3,5 doet aan de vraag nz
meter lengte. 2-serie Active Tourer r
Het nieuwe geweld van Ferrari heeft 488 Grand-versie van -
GTB en kreeg bij onthulling uiteraard een Volvo houdt wooro
2 liter benzinemotor
Als iemand ergens mee stopt, is dat
een gedenkwaardig moment. Maar ik
weet niet of dat van toepassing is op
wat ik u nu gaat uitleggen. Ik stop met
het nog langer schrijven over de Auto
van het Jaar verkiezing. De glans is er
helemaal af. De prijs werd nota bene
begin jaren zestig in het leven geroe
pen door het Nederlandse Autovisie
om nieuwe en innovatieve automo
dellen een pluim te geven. De uitslag
werd aan het einde van het jaar be
kend gemaakt en dan mocht de be
treffende fabrikant 12 maanden lang
met trots het label voeren. Een Auto
van het Jaar verdiende extra aandacht
van het publiek.
Hoe anders is het zo'n vijftig jaar later.
De uitslag van de verkiezing wordt
begin maart bekend gemaakt, zodat
een auto niet eens tien volle maan- 5
den de titel draagt. Dat gebeurt i 1
de slipstream van de autosalon van I
Genève, waardoor het opgaat in de
stroom van nieuws. Weinig aandacht
dus. Maar dat vind ik alleen maar een
domme zet van de organisatie. En als
we kijken naar de uitslag, ook weer
dit jaar, dan zijn er maar weinig jury-
leden die naar innovatie kijken. Want
als dat het geval was, had de Tesla
Model S twee jaar geleden
winnen, net zoals de Nissan Leaf i
paar jaar daarvoor. Dit jaar was er
maar één kandidaat die het verdie
de Citroen C4 Cactus. Een
auto met uitzonderlijk laaj
zonder gebruik te maken van (l_
lichtgewicht materialen. Nee hoor, li«
journaille dat zich voor een groot deel
door de ene fabrikant wat meer laat
fêteren dan de ander, koos 'en masse'
voor de Volkswagen Passat. Prima
auto, niets mis mee, maar innovatief?
Nee. Gelukkig dat de Nederlandse jury
daar niet gevoelig voor was. Maar dan
nog, ik ben er laar mee... Tpny Vos
als nieuwkc
tegenhanger i
>t zijn er twee
Skoda gaat stug door met het vernieuwen
van haar modellenprogramma. De derde
oplage van de grote Superb is inmiddels
wereldkundig gemaakt. Het zal niemand
verbazen dat de auto onderhuids veel
gemeen heeft met de Volkswagen Passat.
En alsof de auto nog niet groot genoeg
was, is de wielbasis nog eens 8 centimeter
langer geworden. De limousine verliest
tegelijk het nodige gewicht (75 kg). De
ruimte achterin is enorm en ook 625 liter
aan bagageruimte wordt nauwelijks ge
ëvenaard. Motorisch biedt Skoda in haar
nieuwe topper de 1.6 en 2.0 diesels. Ben-
zinerijders kiezen uit de 1,4-TSI, 1.8 TSI en
twee varianten van de 2 liter TSI. Die kan
namelijk gekozen worden met 220 of zelfs
280 pk.
tegelijk worden de nieuwe Caddy en de daverend applaus. Als Citroen de Berlmgo
Touran gelanceerd. De laatste is een stuk een facelift geeft, gaat daar uiteraard de
langer en biedt meer plaats op.de ach- Peugeot Partner meteen in mee. Verder
terste zitrij. Subaru komt tegelijk met de steelt de vernieuwde 208 de show met
volgende generatie Outback en de nieuwe een dieselmotor die een C02-record be-
Levorg, een stationwagon die tussen de haald van 79 g/km.
Legacy en Impreza past.
De Opel Karl is een nieuwkomer in het Tegenhanger
A-segment louter met een 75 pk 1 liter Mercedes heeft-
driecilinder. De auto biedt behoorlijk veel Coupé, een direct t-
binnenruimte en werd volledig door Opel BMW X6. Daarnaast
Renault Tiet al eerder de
maar vertelt nu ook over
liter tnrhn 1 S en 1.6 dies