!êre .EVARJ) Lekker luchten ■vm ivzi laai IEEI )00R Geluk gehad nfoo) Kijk voor alle Audi-modellen op onze website. BEURT Van Roosmalen (veijbouwt aan de toekomst! Audi TT Roadster ginminderingg een nog lang niet versie uit op een keurige 1.295 kg. Onderdeel van de Van Mossel Groep start ir WERK IN UITVOERING V' nei2015 I autosprint-tiburg.nl jtf Jaargang 26* nr8* Donderdag 26 februari 2015 Oplage 111.500 Uitgave van De Tilburgse Koerier In dejaren negentig voelde Audi zich vertrouwd in diverse marktseg menten, maar met de TT boorde het merk ineens een andere doelgroep aan. Die non-conformistische hou ding en het uitgesproken design van het model leiden er wel weer toe dat de opvolgende generaties volgens strikte regels zijn vormgegeven. Dat blijkt ook uit de nieuwe Audi TT Roadster. Wij zijn normaal geopend! een een iveau deze Van-Mossel-Audi.nl Van Mossel Audi is o.a. gevestigd in: Tilburg, Valkenswaard en Weert. s net volledig "-oot dat alle g-^laats- dnden icnuc layouts TTS nog een VAN ROOSMALEN GROEP Ringbaan Zuid 3 - Tilburg - Tel. 013 5840000 ILBURGSE KOER» :heuren wij élke sprint voor een n en is uw autf helpt u om flink 21»/o btw-korting ratis bij! Veiligei Tot eind jaren negentig was Audi een be hoorlijk traditioneel merk, maar door de gedurfde TT op de markt te brengen ont stond het besef dat het 'out of the box' denken grote voordelen kan opleveren. Sinds die tijd bouwt Audi aan steeds groeiend programma van altijd voorspelbare modellen. lidelijk dat boch- Bijzonder aan dè nieuwe TT is het eer de natuurlijk digitale dashboard. Dat is zo groot dat functies van de meestal centraal geplas te display (navigatie e.d.) er op te vim ijn. De TT kent twee verschillende lay" van het dashboard, terwijl de/ derde mogelijkheid erbij krijgt. De prijslijst van de TT Roadster start bij 49.690 euro voor de 2.0 TFSI. De diesel vergt met 50.410 euro een net iets hogere investering. De levering start in april, de TTS komt nog wat later. VEN Lichtgewicht Met een lengte van 4,18 meter blijft de TT lekker compact. Ook behoudt het model de relatief bolle voor- en achterkant. Ver der domineert aan de voorzijde de grote singleframe grille geflankeerd door juist platte koplampen waarin de nieuwste verlichtingstechnieken worden toegepast. Audi had bij de lancering de drie genera ties van de TT bij elkaar gezet en dan is heel duidelijk te zien dat het ontwerp al leen maar evolueert. Technisch is er veelmeer gebeurt. De nieuwe TT maakt namelijk gebruik van het lichtgewicht MQB platform dat bij steeds meer modellen binnen de Volkswagen Groep, als uitgangspunt wordt genomen. Daarmee wordt gewicht bespaard. De ontwikkelaars zijn bij de Roadster nog een stap verder gegaan. De carrosserie heeft ten opzichte van de coupé de nodige ver stevigingen. Maar ook daarbij is er zoveel mogelijk gebruik gemaakt van sterke en tegelijk lichte materialen. Ook de mooi compacte softtop heeft een paar kilogram laten vallen. Daardoor komt de benzine- Dubbele koppeling Er staan voorlopig drie motorische vari anten op het programma. Audi levert de bekende 2 liter TDI met een vermogen van 184 pk en koppel van 380 Nm. Dat geeft al aan dat de roadster in dit geval niet om souplesse verlegen zit. De TDI ontpopt zich als een rustige Gran Turismo die best wil presteren als daarom gevraagd wordt. Overigens neemt dat het geluidsniveau wel wat toe. De 2 liter TFSI ligt ook in het vooronder van de nieuwe TT Roadster. Die levert i meer dan verdienstelijke 230 pk en l koppel dat met 370 Nm op het niveau van de diesel ligt. Probleemloos gaat variant in 6,2 seconden naar de 100 km/u en zet een top neer van 250 km/u. De TFSI voelt net wat lichtvoetiger aan en vormt ook een prima combinatie met de optio nele S-tronic versnellingsbak met dubbele koppeling. snelste versie, wordt duid tige binnenweggetjes meer de natuL...... habitat van de auto zijn dan honderden kilometers op de snelweg. De nieuwe, lichtere cabriokap van de TT zijn. Roadster klapt mooi compact achter de van stoelen weg, waarbij het bagagevolume altijd 280 liter bedraagt. Het openen en sluiten gaat met een druk op de knop en duurt exact 10 seconden. Het kan zelfs tijdens het rijden tot een snelheid van 50 km/u. Display Het neusje van de zalm vormt de nieuwe TTS waarin de 2 liter motor maar liefst 320 pk voortbrengt. Wie de auto in de Dynamic modus zet, zal merken dat het motorgeluid op een natuurlijke weg wordt versterkt. Dat verhoogt de feestvreugde nog veel meer. Eenmaal op stap met de voorlopig Een grote knal en daarna helemaal niets. Ik ben zojuist door een diep gat gereden in het asfalt op een I doorgaande weg in Noord-Frankrijk. I Typisch zo'n gat waar je acuut je [banden op lek rijdt. Maar zoals ge zegd, geen klapband, geen reacties in het stuur en ook geen bijgeluiden. 1 Tja, dan maar gewoon doorrijden. Een kilometer of dertig verder kijk ik toch eens even naar het linker voor wiel tijdens een korte stop. Ja hoor, over een afstand van zo'n tien cen timeter is de voorband volledig inge scheurd door de koortlagen heen. De I rand van het lichtmetalen wiel lijkt 1 de aanvaring redelijk ongeschonden te hebben overleefd. De band heeft deze overduidelijk beschermd. Maar wat nu? Gelukkig is het door de week en bevind ik me niet te ver van de bewoonde wereld. Dus m Zuid-België maar eens naar een dealer om er naar te laten kijken. Tja, niet verstandig om door te rij den, die conclusie had ik min of meer zelf ook al getrokken. Maar dit type band heeft hij niet op voorraad en de middag loopt al ten einde. Ook een plaatselijke bandenhandel kan me niet helpen evenals twee dealers van een ander merk. Tja, wat doe je dan. Je kunt nog wel een paar uur van dealer naar dealer rijden, maar zeer Waarschijnlijk zonder resultaat. Dan toch maar voorzichtig doorrijden. Niet harder dan 100 km/u op de snel- weg en proberen nauwgezet alle rib bels en gaten in de weg te ontwijken. Ruim twee honderd kilometer verder en 250 kilometer na de klap, krijg ik de melding dat de bandenspanning aan het teruglopen is. Anderhalve ki lometer voordat ik thuis ben... Tony Vos fÏN TT3D65\ PIN ÏT3Ö65 J

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2015 | | pagina 11