!êre
.EVARJ)
Lekker luchten
■vm ivzi laai
IEEI
)00R
Geluk gehad
nfoo)
Kijk voor alle
Audi-modellen op
onze website.
BEURT
Van Roosmalen (veijbouwt
aan de toekomst!
Audi TT Roadster
ginminderingg
een nog
lang niet
versie uit op een keurige 1.295 kg.
Onderdeel van de Van Mossel Groep
start ir
WERK IN UITVOERING V'
nei2015
I autosprint-tiburg.nl
jtf Jaargang 26* nr8* Donderdag 26 februari 2015 Oplage 111.500
Uitgave van De Tilburgse Koerier
In dejaren negentig voelde Audi
zich vertrouwd in diverse marktseg
menten, maar met de TT boorde het
merk ineens een andere doelgroep
aan. Die non-conformistische hou
ding en het uitgesproken design van
het model leiden er wel weer toe dat
de opvolgende generaties volgens
strikte regels zijn vormgegeven. Dat
blijkt ook uit de nieuwe Audi TT
Roadster.
Wij zijn
normaal geopend!
een
een
iveau
deze
Van-Mossel-Audi.nl
Van Mossel Audi is o.a. gevestigd in:
Tilburg, Valkenswaard en Weert.
s net volledig
"-oot dat alle
g-^laats-
dnden
icnuc layouts
TTS nog een
VAN ROOSMALEN GROEP
Ringbaan Zuid 3 - Tilburg - Tel. 013 5840000
ILBURGSE KOER»
:heuren wij élke
sprint voor een
n en is uw autf
helpt u om flink
21»/o btw-korting
ratis bij! Veiligei
Tot eind jaren negentig was Audi een be
hoorlijk traditioneel merk, maar door de
gedurfde TT op de markt te brengen ont
stond het besef dat het 'out of the box'
denken grote voordelen kan opleveren.
Sinds die tijd bouwt Audi aan
steeds groeiend programma van
altijd voorspelbare modellen.
lidelijk dat boch- Bijzonder aan dè nieuwe TT is het
eer de natuurlijk digitale dashboard. Dat is zo groot dat
functies van de meestal centraal geplas
te display (navigatie e.d.) er op te vim
ijn. De TT kent twee verschillende lay"
van het dashboard, terwijl de/
derde mogelijkheid erbij krijgt.
De prijslijst van de TT Roadster start bij
49.690 euro voor de 2.0 TFSI. De diesel
vergt met 50.410 euro een net iets hogere
investering. De levering start in april, de
TTS komt nog wat later.
VEN
Lichtgewicht
Met een lengte van 4,18 meter blijft de TT
lekker compact. Ook behoudt het model
de relatief bolle voor- en achterkant. Ver
der domineert aan de voorzijde de grote
singleframe grille geflankeerd door juist
platte koplampen waarin de nieuwste
verlichtingstechnieken worden toegepast.
Audi had bij de lancering de drie genera
ties van de TT bij elkaar gezet en dan is
heel duidelijk te zien dat het ontwerp al
leen maar evolueert.
Technisch is er veelmeer gebeurt. De
nieuwe TT maakt namelijk gebruik van het
lichtgewicht MQB platform dat bij steeds
meer modellen binnen de Volkswagen
Groep, als uitgangspunt wordt genomen.
Daarmee wordt gewicht bespaard. De
ontwikkelaars zijn bij de Roadster nog een
stap verder gegaan. De carrosserie heeft
ten opzichte van de coupé de nodige ver
stevigingen. Maar ook daarbij is er zoveel
mogelijk gebruik gemaakt van sterke en
tegelijk lichte materialen. Ook de mooi
compacte softtop heeft een paar kilogram
laten vallen. Daardoor komt de benzine-
Dubbele koppeling
Er staan voorlopig drie motorische vari
anten op het programma. Audi levert de
bekende 2 liter TDI met een vermogen van
184 pk en koppel van 380 Nm. Dat geeft
al aan dat de roadster in dit geval niet om
souplesse verlegen zit. De TDI ontpopt zich
als een rustige Gran Turismo die best wil
presteren als daarom gevraagd wordt.
Overigens neemt dat het geluidsniveau
wel wat toe.
De 2 liter TFSI ligt ook in het vooronder
van de nieuwe TT Roadster. Die levert i
meer dan verdienstelijke 230 pk en l
koppel dat met 370 Nm op het niveau
van de diesel ligt. Probleemloos gaat
variant in 6,2 seconden naar de 100 km/u
en zet een top neer van 250 km/u. De TFSI
voelt net wat lichtvoetiger aan en vormt
ook een prima combinatie met de optio
nele S-tronic versnellingsbak met dubbele
koppeling.
snelste versie, wordt duid
tige binnenweggetjes meer de natuL......
habitat van de auto zijn dan honderden
kilometers op de snelweg.
De nieuwe, lichtere cabriokap van de TT zijn.
Roadster klapt mooi compact achter de van
stoelen weg, waarbij het bagagevolume
altijd 280 liter bedraagt. Het openen en
sluiten gaat met een druk op de knop en
duurt exact 10 seconden. Het kan zelfs
tijdens het rijden tot een snelheid van 50
km/u.
Display
Het neusje van de zalm vormt de nieuwe
TTS waarin de 2 liter motor maar liefst 320
pk voortbrengt. Wie de auto in de Dynamic
modus zet, zal merken dat het motorgeluid
op een natuurlijke weg wordt versterkt.
Dat verhoogt de feestvreugde nog veel
meer. Eenmaal op stap met de voorlopig
Een grote knal en daarna helemaal
niets. Ik ben zojuist door een diep
gat gereden in het asfalt op een
I doorgaande weg in Noord-Frankrijk.
I Typisch zo'n gat waar je acuut je
[banden op lek rijdt. Maar zoals ge
zegd, geen klapband, geen reacties
in het stuur en ook geen bijgeluiden.
1 Tja, dan maar gewoon doorrijden.
Een kilometer of dertig verder kijk ik
toch eens even naar het linker voor
wiel tijdens een korte stop. Ja hoor,
over een afstand van zo'n tien cen
timeter is de voorband volledig inge
scheurd door de koortlagen heen. De
I rand van het lichtmetalen wiel lijkt
1 de aanvaring redelijk ongeschonden
te hebben overleefd. De band heeft
deze overduidelijk beschermd.
Maar wat nu? Gelukkig is het door
de week en bevind ik me niet te
ver van de bewoonde wereld. Dus
m Zuid-België maar eens naar een
dealer om er naar te laten kijken.
Tja, niet verstandig om door te rij
den, die conclusie had ik min of meer
zelf ook al getrokken. Maar dit type
band heeft hij niet op voorraad en de
middag loopt al ten einde. Ook een
plaatselijke bandenhandel kan me
niet helpen evenals twee dealers van
een ander merk. Tja, wat doe je dan.
Je kunt nog wel een paar uur van
dealer naar dealer rijden, maar zeer
Waarschijnlijk zonder resultaat. Dan
toch maar voorzichtig doorrijden.
Niet harder dan 100 km/u op de snel-
weg en proberen nauwgezet alle rib
bels en gaten in de weg te ontwijken.
Ruim twee honderd kilometer verder
en 250 kilometer na de klap, krijg ik
de melding dat de bandenspanning
aan het teruglopen is. Anderhalve ki
lometer voordat ik thuis ben...
Tony Vos
fÏN TT3D65\
PIN ÏT3Ö65 J