Autotest Kf AllT at gegevens: Skoda Fabia 1.2 TSI Style Vermogen: 66 kW/90 pk bij 4.400 tr/min Aanhanggewicht: 1.000 kg (geremd) 1 NOORDHOEK TILBURG I WAALWIJK I DEN BOSCH I OSS het interieur. Technische Het is niet de eerste keer in de geschiedenis binnen de Volkswagen Groep dat Skoda de primeur krijgt van een nieuwe bodemgroep. De Fabia valt die eer zelfs voor de tweede keer te beurt. In alles komt de derde generatie Fabia serieuzer over en vormt wederom een speler in het compacte segment waar iedereen rekening mee moet houden. NOORDHOEK AUTOGROERNL maaroc op Auto Tilburg. met vesi 's-Herto Autobra Steven NOORDI kwalific De bedr NOORDI het niet NOORDI 16 - CO2-uitstoot: 107 g/km (B-label) Cilinderinhoud: Aantal cilinders: in elk sinds •meten eerste a= weer een ech nieuwste merk- Prestaties: topsnelheid 182 km/u acceleratie 0-100 in 10,9 seconden Verhoeckx aan de tv en koppeli en Skoda I bij SEAT b Skoda Od i 2014-verko in ons lan bijtellingsp de afeet de kaart. Koppel: 160 Nm bij 1.400 tr/min Bekleding Sowieso integreert technologie in haa compacte model. Denk afstandsradar, wat bij de me in dit segme-* heden behot Alhoewel hc behoorlijk ir.3 weet het me... boel op te vrolijk meer aan de bekli Afmetingen: lengte 3,992 meter, breedte 1,732 meter heeft deze Fabia de balans vol. ,=rug gevonden. Het zit daarom ooi! wel snor met het geboden comfort. I De prijslijst van de Fabia begint concurrel rend bij 12.990 euro voor de 60 pk 1 lit® Wie liever 75 pk wenst is 700 euro extn kwijt en de 90 pk 1.2 TSI start bij 14.840 euro. Wie vervolgens gaat voor de ze« complete Style uitvoering, die komt vw de 1.2 TSI aan 17.690 euro. De video van deze test is te zien op ww» youtube.com/automediaNL. „.t Skoda volop nieuwe ologie in haar op één na meest acte model. Denk bijvoorbeeld aan idsradar, wat bij de meeste modellen ment niet eens tot de mogelijk- hoort. het interieur van dit exemplaar t ingetogen is qua kleurgebruik, merk met accenten toch de Le vrolijken. Dat zien we onder i uc uckleding met een ingewe- Ondanks gebruik van harde kunststoffen voor dashboard en portierpanelen, oogt de binnenkant zeer verzorgd. In deze complete Style uitvoering wordt het stuur netjes overtrokken, zitten er her en der chromen lijntjes en zorgen ook de ver schillende oppervlaktes van de gebruikte kunststoffen voor een welkome afwisse ling. Op het stuurwiel kunnen verschil lende functies worden bediend. Daarnaast heeft de Fabia nu ook een volwaardig scherm op de middenconsole met afhan kelijk van het uitrustingsniveau een uitge breid navigatiesysteem. In korte tijd zet Skoda het nieuwe Fabia programma in elkaar. De vijfdeurs hatch back staat sinds kort bij de dealer, de ruimer bemeten Combi volgt in februari. Bij de eerste aanblik valt op dat de Fabia ?chte Skoda is, waarin‘het k-DNA verwerkt zit. Vier meter De carrosserie is aanzienlijk hoekiger dan z’n voorganger en dat past ook helemaal bij het veel strakker vormgegeven front. In vrijwel alle details sluit de nieuwe Fabia bij de overige Skoda modellen aan. Kijk maar eens naar de sterke knik in hét laatste zijruitje, of de weglopende lijnen in de achterklep naast de nummerplaat. De auto oogt lekker compact en dat komt deels omdat het merk de carrosserie net onder de vier meter lengte heeft weten te houden. Daarnaast zijn de 17 inch wielen relatief groot en dat veroorzaakt optisch juist een verkleining van de auto. Al bij al oogt de Fabia krachtig en sportief en lijkt ook op het gebied van afwerkingniveau geen steken te laten vallen. De lijn zet zich voort in naar 90 pk, terwijl het koppel van 160 afveerde, Nm bij 1.400 tr/min meer dan voldoende ledig terui^ is. Overigens, staat deze 90 pk TSI bin- wel snor met nen het programma van de Fabia op het De prijslijst va een na hoogste niveau. De auto vangt aan met een reeks driecilinders. Presteren vormt geen enkel probleem met een top van 182 km/u en acceleratie naar 100 in 10,9 seconden. De vijfbak schakelt soepel, eigenlijk geldt dat ook voor het algehele gedrag van de auto. Waar Skoda diverse auto's vooral aan de achterkant te straf ven blokstructuur. De stoelen zijn niet overdreven bemeten, maar bieden een merkbaar betere ondersteuning dan bij het vorige model. Ondanks dat de lengte bescheiden blijft, kunnen twee volwas senen goed achterin zitten. Daarbij komt dan nog een bagageruimte die varieert van 330 tot 1.150 liter. Qua functiona liteit draait de Fabia daarmee aan de top mee. Efficiënter Natuurlijk kijkt Skoda bij de ontwikkeling van een nieuw model naar het terug dringen van het voertuiggewicht. Toch staat de nieuwe Fabia niet op het licht gewicht MQB platform, omdat daardoor de verkoopprijs te hoog uit zou vallen. De gewichtsvermindering ten opzichte van het uitlopende model blijft daardoor zeer beperkt, helaas. Toch presteert de 1.2 TSI motor beter en verbruikt daarbij minder brandstof. Dat verschil is vooral te toe te schrijven aan het efficiënter maken van de motor zelf. Het vermogen steeg Verbruik: stadscyclus 6,0 liter/100 km buitenwegcydus 4,0 liter/100 km gecombineerd 4,7 liter/100 km DONDERDAG 29 JANUARI 2015 DE TILBURGSE KOERIER „CTI1BIIDr DE IILdUKU

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2015 | | pagina 32