Autotest
Kf
AllT
at
gegevens:
Skoda Fabia 1.2 TSI Style
Vermogen:
66 kW/90 pk bij 4.400 tr/min
Aanhanggewicht:
1.000 kg (geremd)
1
NOORDHOEK TILBURG I WAALWIJK I DEN BOSCH I OSS
het interieur.
Technische
Het is niet de eerste keer in de geschiedenis binnen de Volkswagen Groep
dat Skoda de primeur krijgt van een nieuwe bodemgroep. De Fabia valt die
eer zelfs voor de tweede keer te beurt. In alles komt de derde generatie Fabia
serieuzer over en vormt wederom een speler in het compacte segment waar
iedereen rekening mee moet houden.
NOORDHOEK
AUTOGROERNL
maaroc
op Auto
Tilburg.
met vesi
's-Herto
Autobra
Steven
NOORDI
kwalific
De bedr
NOORDI
het niet
NOORDI
16 -
CO2-uitstoot:
107 g/km (B-label)
Cilinderinhoud:
Aantal cilinders:
in elk
sinds
•meten
eerste a=
weer een ech
nieuwste merk-
Prestaties:
topsnelheid 182 km/u
acceleratie 0-100 in 10,9 seconden
Verhoeckx
aan de tv
en koppeli
en Skoda
I bij SEAT b
Skoda Od
i 2014-verko
in ons lan
bijtellingsp
de afeet
de kaart.
Koppel:
160 Nm bij 1.400 tr/min
Bekleding
Sowieso integreert
technologie in haa
compacte model. Denk
afstandsradar, wat bij de me
in dit segme-*
heden behot
Alhoewel hc
behoorlijk ir.3
weet het me...
boel op te vrolijk
meer aan de bekli
Afmetingen:
lengte 3,992 meter,
breedte 1,732 meter
heeft deze Fabia de balans vol.
,=rug gevonden. Het zit daarom ooi!
wel snor met het geboden comfort. I
De prijslijst van de Fabia begint concurrel
rend bij 12.990 euro voor de 60 pk 1 lit®
Wie liever 75 pk wenst is 700 euro extn
kwijt en de 90 pk 1.2 TSI start bij 14.840
euro. Wie vervolgens gaat voor de ze«
complete Style uitvoering, die komt vw
de 1.2 TSI aan 17.690 euro.
De video van deze test is te zien op ww»
youtube.com/automediaNL.
„.t Skoda volop nieuwe
ologie in haar op één na meest
acte model. Denk bijvoorbeeld aan
idsradar, wat bij de meeste modellen
ment niet eens tot de mogelijk-
hoort.
het interieur van dit exemplaar
t ingetogen is qua kleurgebruik,
merk met accenten toch de
Le vrolijken. Dat zien we onder
i uc uckleding met een ingewe-
Ondanks gebruik van harde kunststoffen
voor dashboard en portierpanelen, oogt
de binnenkant zeer verzorgd. In deze
complete Style uitvoering wordt het stuur
netjes overtrokken, zitten er her en der
chromen lijntjes en zorgen ook de ver
schillende oppervlaktes van de gebruikte
kunststoffen voor een welkome afwisse
ling. Op het stuurwiel kunnen verschil
lende functies worden bediend. Daarnaast
heeft de Fabia nu ook een volwaardig
scherm op de middenconsole met afhan
kelijk van het uitrustingsniveau een uitge
breid navigatiesysteem.
In korte tijd zet Skoda het nieuwe Fabia
programma in elkaar. De vijfdeurs hatch
back staat sinds kort bij de dealer, de
ruimer bemeten Combi volgt in februari.
Bij de eerste aanblik valt op dat de Fabia
?chte Skoda is, waarin‘het
k-DNA verwerkt zit.
Vier meter
De carrosserie is aanzienlijk hoekiger dan
z’n voorganger en dat past ook helemaal
bij het veel strakker vormgegeven front.
In vrijwel alle details sluit de nieuwe
Fabia bij de overige Skoda modellen aan.
Kijk maar eens naar de sterke knik in hét
laatste zijruitje, of de weglopende lijnen
in de achterklep naast de nummerplaat.
De auto oogt lekker compact en dat komt
deels omdat het merk de carrosserie net
onder de vier meter lengte heeft weten te
houden. Daarnaast zijn de 17 inch wielen
relatief groot en dat veroorzaakt optisch
juist een verkleining van de auto. Al bij al
oogt de Fabia krachtig en sportief en lijkt
ook op het gebied van afwerkingniveau
geen steken te laten vallen.
De lijn zet zich voort in
naar 90 pk, terwijl het koppel van 160 afveerde,
Nm bij 1.400 tr/min meer dan voldoende ledig terui^
is. Overigens, staat deze 90 pk TSI bin- wel snor met
nen het programma van de Fabia op het De prijslijst va
een na hoogste niveau. De auto vangt
aan met een reeks driecilinders. Presteren
vormt geen enkel probleem met een top
van 182 km/u en acceleratie naar 100 in
10,9 seconden. De vijfbak schakelt soepel,
eigenlijk geldt dat ook voor het algehele
gedrag van de auto. Waar Skoda diverse
auto's vooral aan de achterkant te straf
ven blokstructuur. De stoelen zijn niet
overdreven bemeten, maar bieden een
merkbaar betere ondersteuning dan bij
het vorige model. Ondanks dat de lengte
bescheiden blijft, kunnen twee volwas
senen goed achterin zitten. Daarbij komt
dan nog een bagageruimte die varieert
van 330 tot 1.150 liter. Qua functiona
liteit draait de Fabia daarmee aan de
top mee.
Efficiënter
Natuurlijk kijkt Skoda bij de ontwikkeling
van een nieuw model naar het terug
dringen van het voertuiggewicht. Toch
staat de nieuwe Fabia niet op het licht
gewicht MQB platform, omdat daardoor
de verkoopprijs te hoog uit zou vallen. De
gewichtsvermindering ten opzichte van
het uitlopende model blijft daardoor zeer
beperkt, helaas. Toch presteert de 1.2 TSI
motor beter en verbruikt daarbij minder
brandstof. Dat verschil is vooral te toe
te schrijven aan het efficiënter maken
van de motor zelf. Het vermogen steeg
Verbruik:
stadscyclus 6,0 liter/100 km
buitenwegcydus 4,0 liter/100 km
gecombineerd 4,7 liter/100 km
DONDERDAG 29 JANUARI 2015 DE TILBURGSE KOERIER „CTI1BIIDr
DE IILdUKU