«■I
ie van opschalen
van-mossel.nl
ULUI I IC1CII
i
WIJ HEBBEN ZE NOG!
NIEUWE AUDI’S
TEGEN 2014 PRIJZEN!
OW
BI
13
Peugeot 308 GT
lDL-488-RHg
www.NEFKENS-BRABANT.nl
a
Tony Vos
IE!
ALLEEN BIJ VAN MOSSEL
Best Diessen Den Bosch Eindhoven
Tilburg Valkenswaard Veldhoven
PROFITEER NOG VAN LAGE
2014 PRIJZEN! RUIME KEUZE,
j/P Jaargang 25 nr 12 Donderdag 22 maart 2014 Oplage 112.500
Uitgave van De Tilburgse Koerier
Dat Peugeot de huidige Auto van het
Jaar, de nieuwe 308, nog lang niet
tot het maximale uitnut, bewijst het
met de komst van de nieuwe GT-
versie. Bewust geen GTi, want boven
deze GT zit er nog meer sportiefs in
de pijplijn.
t een
oelgroep
?ken van
it zoveel
“W wat
liveau
NEFKENS
Kijk voor onze speciale voorraad op:
Audi
PEUGEOT
Alcantara
Na het openen van de portieren, stralen
Het sportieve karakter van de Peugeot 308
wordt door twee nieuwe uitvoeringen be
nadrukt. Zo zijn dr---
vanaf nu te koop als GT-Line. Deze vi
beschikt over vrijwel alle uiterlijke en i„lc-
rieurkenmerken van de nieuwe GT.
stoot mede beperkt houdt tot
uciue motoren vormen een prima com
binatie met de stuggere, maar zeker niet
compromisloos harde afstemming van het
onderstel. Het geluid dat de benzinemotor
in het interieur laat horen past goed bij het
karakter. Peugeot kent in beide versies ook
een zogenaamde Sport-modus. Daarmee
reageert de auto feller op het gaspedaal en
wordt 2. T 1
kelt Peugeot dan een soundgenerator in die
via de luidsprekers van de stereo-installa-
hsffiisM:
r je Idaar! I
1103 g/km. tie op kunstmatige wijze het motorgeluid
orima com- benadrukt. Dat is leuk voor vijf minuten,
- daarna werkt deze voorziening alleen maar
storend en irritant. Helaas biedt Peugeot
op dit moment niet de mogelijkheid dit ge-
luid naar wens in of uit te schakelen als de
icmrci. Peugeot kent in beide versies ook Sport-modus aan staat. Los van dit kleine
n zogenaamde Sport-modus. Daarmee kritiekpunt, bewijst de nieuwe Peugeot 308
ageert de auto feller op het gaspedaal en GT zich als een prettige, sportieve en toch
ardt de besturing directer. Tegelijk scha- nog behoorlijk comfortabele metgezel. De
It Peugeot dan een soundgenerator in die prijzen beginnen bij 32.980 euro voor de
-hatchback benzine.
zijn de meeste motorvarianten de verschillen je al tegemoet. Zwart voert
koop als GT-Line. Deze versie de boventoon, maar wordt sfeervol afge
er vrijwel alle uiterlijke en inte- wisseld met rode stiksels. Die zien we niet
u uc G7. alleen bij de bekleding van het meubilair,
maar ook bijvoorbeeld op het dashboard
en de portierpanelen. De stoelen en ach-
echte GT waar vooral terbank worden deels met Alcantara over-
m motor en onderstel trokken, terwijl volledig leer een optie
melden valt. Met deze vormt. Natuurlijk heeft ook de 308 GT het
,3 hoopt Peugeot een kenmerkende kleine stuurwiel, maar wel J
J- lamische doelgroep van een eigen ontwerp. Daarnaast paste H
spreken van Peugeot de achtergrond van de toerentel-
wat zoveel Ier en snelheidsmeter aan.
voor wat Twee motoren kunnen op het GT-niveau
|er niveau worden gekozen. Beide zijn weer te com- -
bineren met de vijfdeurs hatchback of
de SW. Benzinerijders krijgen een extra
krachtige variant van de 1,6 liter turbomo
tor voorgeschoteld. Deze levert 205 pk en uitstoc
285 Nm en wordt standaard voorzien van Beide
een start/stop systeem. Gekoppeld aan
een handgeschakelde zesbak sprint deze
308 GT 205 in 7,5 seconden naar de 100
km/u.
RI2015 LEEFTIJD de TILBURGSE KOERIER DONDERDAG 29 JANUARI 2015
Uitlaatmonden
Daarnaast is er de echte GT waar
op het gebied van
het nodigt over te melden
sportieve uitvoering hc“*
wat jongere, meer dynarm^ir
aan te spreken. De Fransen
de sportieve haute gamme,
wil zeggen als dat de auto ook v
betreft uitrusting naar een hoger
is getild.
Om te beginnen hebben de technici het de SW. Benzir
onderstel zowel aan de voor- als achter- krachtige varia
kant wat verlaagd. Bij de betere presta
ties horen grotere remmen en stuggere
veren.-Aan de buitenkant is de GT niet
alleen aan de lagere stand te herkennen,
maar ook aan de grille met meer chroom
waarop voortaan weer de trotse leeuw te
vinden is. De auto staat verder op specifiek
vormgegeven 18 inch lichtmetalen wielen Soundgenerator
en ook de koplampen zijn aangepast. Het De tweede optie is de bekende 2 liter HDi
gaat om led koplampen waarbij de inge- diesel die 180 pk en 400 Nm voortbrengt,
bouwde richtingaanwijzers niet knippe- Bij deze motor kiest Peugeot standaard
ren, maar van binnen naar buiten 'lopen'. voor een zestraps automaat, die de CO2-
Vanaf de B-stijl kenmerkt de GT-versie zich
door extra donker getinte ruiten, terwijl de
achterkant extra aantrekkelijk oogt met de
diffuser en twee platte uitlaatmonden.
Europese tol
Als je als politicus terecht komt in
het Europees parlement, dan moet
je wel in de mogelijkheden van Eu
ropa geloven. Maar met grote re
gelmaat denk ik dat de leden van
dit parlement tegen beter weten in
strijden voor het winnen van een
al gelopen race. De EU-commissaris
voor Verkeer, Violeta Buk, wil graag
een Europees systeem voor tolhef
fing op snelwegen. Het Nederlandse
idee van rekening rijden lijkt daarin
weer terug te komen. Nu zijn er al
een aantal Europese landen met
tolsystemen, maar die systemen zijn
allemaal verschillend. Hoe denkt
de dame in kwestie deze dan op
hetzelfde niveau te trekken. Maar
er spelen nog veel meer bezwaren.
In het ene Europese land wordt tol
geheven als extra, in het andere ver
vangt het de wegenbelasting. Dat
betekent dat als Europa vat krijgt
op de tolheffing, dat ze dan ook
automatisch zeggenschap krijgen
over de wegenbelasting. De eerst
keer dus dat Europa direct invloed
krijgt op de belastingen. En als de
Europese landen één vinger geven...
Er wordt als reactie geroepen dat
de Duitse plannen voor tolheffing
wel van tafel kunnen als er sprake is
van een Europees beleid op dit vlak.
Maar de Duitsers zijn al volop bezig
die tol per 2016 in te voeren en denk
nu maar niet dat heel Europa binnen
een jaar achter één gezamenlijk tol-
beleid zal staan. De eerste reacties
uit de Nederlandse politiek zijn ne
gatief...
N