ni Het comfort van stilte Mivi i mai g K M S D Zwakste schakel van-mossel.nl Nissan start grootschalige praktijktest in Tilburg 12 Ford C-MAX Plug-in Hybrid Tony Vos n D T a - h ALLEEN BIJ VAN MOSSEL b PROFITEER NOG VAN LAGE 2014 PRIJZEN! RUIME KEUZE, en hebben alle ver- auto het zelf wel zal Xx weer een aande naar het einde treven j zelf- mentariurr1 aangesprol WIJ HEBBEN ZE NOG! NIEUWE VOLKSWAGENS TEGEN 2014 PRIJZEN! Kijk voor onze speciale voorraad op: Tigchelaar Olsterwl jk Bedrijfsweg 19 5061JX Oisterwljk Het succes PHEV heeft kan scoren als hebben. Dat is aan een b jm oplicht zodra de motor wordt •roken. Tigchelaar Tilburg Kraaivenstraat 20 5048 AB Tilburg k met ch rijden te 2 accu sparen c 'preken als men de bebouwd gebied r Het net rondom de C02-uitstoot sluit zich langzaam in Nederland. De normen worden jaar op jaar strenger om nog te kunnen profiteren van een lage bijtel- ling bij zakelijk gebruik. Het langzaam in aantal groeiende arsenaal plug-in hybrides lijkt voorlopig de dans te ontspringen en blijft dit jaar op 7 procent. Ford pikt daarvan graag een graantje mee. Uitgave van De Tilburgse Koern Jaargang 26 nr 3 Donderdag 22 januari 2015 Oplage 112.2^ zodat de auto over een grotere volledig elektrische actieradius beschikt. Een groot nadeel is dat de batterij en omringende techniek het gewicht van het voertuig aanzienlijk verhogen en dat zorgt juist voor een hoger brandstofverbruik. Service vestigingen: TIGCHELAAR www.tigcheiaar.nl 5144 NT Waalwijk Typeplaatje Wie braaf iedere keer dat de auto stilstaat aan de laadpaal gaat, die zal maximaal van een plug-in hybride profiteren. Maar veel zakelijke rijders kijken alleen maar naar de eigen portemonnee en niet die van de baas die de brandstof betaald. Ford verkoopt in de Verenigde Staten al twee jaar een plug-in hybride van de ruimtelijke C-MAX. Jaarlijks gaan er zo'n 18.000 van over de toonbank, wat natuur lijk geen groot aantal is. Inmiddels heeft het merk het model gereed gemaakt voor de Europese markt en Nederland krijgt de primeur. Andere landen overwegen het nog om deze auto te gaan aanbieden. Dat betekent dat we in dit geval te maken hebben met de Amerikaanse versie van de C-MAX, terwijl alle andere varianten in Europa worden gebouwd. Feitelijk is dat vooral te zien aan het afwijkende front. Dat de auto een plug-in hybride is, zien we aan een extra klepje voor het opiaden en hier en daar een typeplaatje. Nissan breidt het grootschalige project met de elektrisch aangedreven e-NV200 bestelauto verder uit. In Tilburg worden dertig exemplaren ingezet bij het MKB. Het doel van dit omvangrijke project is om in de praktijk aan te tonen dat de gebruikskosten van de Nissan e-NV200 aanzienlijk lager liggen ten opzichte van conventionele bestelauto's. Per kilometer bespaart de ondernemer tot wel 5 euro cent aan brandstofkosten. De auto is vrij gesteld van motorrijtuigenbelasting en de onderhoudskosten liggen tot 40 procent lager dan die van een vergelijkbare bestel auto met dieselmotor. van de Mitsubishi Outlander bewezen dat een merk volop als ze maar een plug-in hybride at is een normale hybride waar- batterijpakket is toegevoegd, DONDERDAG 22 JANUARI 2015 DE TILBURGSE KOERIB DE TILBURG Laadvloer Openen we de achterklep, dan valt het oog op een geminimaliseerde bagageruimte. De batterij neemt namelijk een groot deel van het volume weg. Tot de rolhoes blijft er nog maar 200 liter over. Nu kan de ach terbank natuurlijk gemakkelijk plat (abso luut geen vlakke laadvloer) en berijders kunnen tot het dak stapelen, zodat er toch nog mogelijkheden over blijven. Uiteraard blijft de binnenruimte voor passagiers vol ledig behouden. -iiri-.'.jMi -Ford plaatst onder de n ---r— benzinemotor met een hoge compress.^. Die levert 143 pk en komt samen met J‘ elektromotor op maximaal 1 is dan uitermate stil Maar gaande isolatie blijkt ook dr iLL-L-i"11'HOp achtergrond te klinker Dertig elektrische Nissan bestelauto's staan klaar bij garage Denissen om aan een even groot partijtje meespeelt is vooral aantal ondernemers in bruikleen te worden gegeven. toerenteller die op het spe De dertig MKB'ers die de Nissan e-NV200 in Tilburg en omstreken gaan rijden, dra gen ook.nog eens bij aan een schoner leefklimaat. Iets waar veel gemeenten in Nederland flink in investeren. De Nissan e- NV200 heeft een laadvolume van 4,2 ku bieke meter, goed voor twee europallets. Het maximum laadvermogen bedraagt 795 kilo. Ondernemers die overtuigd zijn van de kwaliteiten van de Nissan e-NV200, kun nen de auto vanaf 399 euro per maand leasen via Nissan Business Finance. Voor meer informatie kunnen ondernemers te recht bij Garage Denissen op 't Kraaiven. i motorkap een 2 liter en hoge compressie. r..men met de elektromotor op maximaal 177 pk. Volle dig elektrisch komt de C-MAX op gang en ar door een ver- blijkt ook de motor slechts >nd te klinken. Dat deze zijn vooral te zien aan de specifieke instru- Normale hybride Het rijgedrag is goedmoedig, comfortabel en vooral dus lekker stil. Het meest handi ge is om de auto in de automatische stand te laten staan. Dan kiest de elektronica zelf voor wanneer er het beste op elektriciteit een prijs van 34.995 euro is de C-MAX? of benzine kan worden gereden. Verder dit moment de meest betaalbare plug-i is het mogelijk met de EV-knop om voor hybride op de Nederlandse markt. F» louter elektrisch rijden te kiezen. Ook kan krijgt uit Amerika dit jaar 1.200 exe» men juist de accu sparen om deze pas aan plaren en die zullen binnen korte tijd o» te spreken als men de snelweg verlaat en getwijfeld uitverkocht zijn vanwege de: in bebouwd gebied rijdt. In de praktijk procent bijtelling. Autofabrikanten doen er steeds meer aan om ongevallen te voor komen. De vraag is of dat werkelijk in eigen belang is, omdat de handel in plaatwerk, verlichtingsunits en bumpers lucratief is. Maar we willen graag naar auto's die niet meer bot sen. Het toenemende aantal voor zieningen om dit te bereiken geeft de automobilist van tegenwoordig een vertrouwd gevoel. Een stijve kooiconstructie is de basis, airbags komen in stelling als het feitelijk al te laat is, gordels trekken iedereen in de stoel en waakzame elektroni ca grijpt geheel zelfstandig in door actief te remmen, afstand te houden of minimaal de bestuurder te waar schuwen. En wat is nu de keerzijde van de medaille? Bestuurders letten veel minder op trouwen dat de opvangen. Dat geeft juist wcc. negatief effect aan alle vergae veiligheidsmaatregelen. Als ik i de ontwikkelingen kijk, is I nog niet in zicht. Natuurlijk str ingenieurs naar een volledig standig rijdende auto die inderdaad reageert op de rest van het verkeer, waardoor ongevallen volledig uit gebannen worden. Bestuurders zijn in het ideale geval niet meer nodig, zodat men in de auto echt alles kan gaan doen wat niet met autorijden te maken heeft. Maar tot het zover is, als het ooit 100% zover komt, zullen we toch op ons qui vive moeten zijn. De mens is en blijft nog steeds de zwakste schakel in de verkeersveiligheid... beschikt de C-MAX over een actiera op de batterij van 35 tot 40 kilomete de batterij zo goed als leeg, dan func neert de auto natuurlijk als een nom hybride. Ford levert het model in één zeer comp uitrustingsvariant, de Titanium. Zelfs k ren bekleding is daarbij standaard, een prijs van 34.995 euro is de C-MAf dit moment de meest I U de Nederlê are plug-i larkt. fa nerika zuller SI

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2015 | | pagina 12