ni
Het comfort van stilte
Mivi i mai
g
K
M
S
D
Zwakste
schakel
van-mossel.nl
Nissan start grootschalige
praktijktest in Tilburg
12
Ford C-MAX Plug-in Hybrid
Tony Vos
n
D
T
a -
h
ALLEEN BIJ VAN MOSSEL
b
PROFITEER NOG VAN LAGE 2014 PRIJZEN!
RUIME KEUZE,
en hebben alle ver-
auto het zelf wel zal
Xx weer een
aande
naar
het einde
treven
j zelf-
mentariurr1
aangesprol
WIJ HEBBEN ZE NOG!
NIEUWE VOLKSWAGENS TEGEN 2014 PRIJZEN!
Kijk voor onze speciale voorraad op:
Tigchelaar Olsterwl jk
Bedrijfsweg 19
5061JX Oisterwljk
Het succes
PHEV heeft
kan scoren als
hebben. Dat is
aan een b
jm oplicht zodra de motor wordt
•roken.
Tigchelaar Tilburg
Kraaivenstraat 20
5048 AB Tilburg
k met
ch rijden te
2 accu sparen c
'preken als men de
bebouwd gebied r
Het net rondom de C02-uitstoot sluit zich langzaam in Nederland. De normen
worden jaar op jaar strenger om nog te kunnen profiteren van een lage bijtel-
ling bij zakelijk gebruik. Het langzaam in aantal groeiende arsenaal plug-in
hybrides lijkt voorlopig de dans te ontspringen en blijft dit jaar op 7 procent.
Ford pikt daarvan graag een graantje mee.
Uitgave van De Tilburgse Koern
Jaargang 26 nr 3 Donderdag 22 januari 2015 Oplage 112.2^
zodat de auto over een grotere volledig
elektrische actieradius beschikt. Een groot
nadeel is dat de batterij en omringende
techniek het gewicht van het voertuig
aanzienlijk verhogen en dat zorgt juist
voor een hoger brandstofverbruik.
Service vestigingen:
TIGCHELAAR
www.tigcheiaar.nl 5144 NT Waalwijk
Typeplaatje
Wie braaf iedere keer dat de auto stilstaat
aan de laadpaal gaat, die zal maximaal
van een plug-in hybride profiteren. Maar
veel zakelijke rijders kijken alleen maar
naar de eigen portemonnee en niet die
van de baas die de brandstof betaald.
Ford verkoopt in de Verenigde Staten
al twee jaar een plug-in hybride van de
ruimtelijke C-MAX. Jaarlijks gaan er zo'n
18.000 van over de toonbank, wat natuur
lijk geen groot aantal is. Inmiddels heeft
het merk het model gereed gemaakt voor
de Europese markt en Nederland krijgt de
primeur. Andere landen overwegen het
nog om deze auto te gaan aanbieden.
Dat betekent dat we in dit geval te maken
hebben met de Amerikaanse versie van de
C-MAX, terwijl alle andere varianten in
Europa worden gebouwd. Feitelijk is dat
vooral te zien aan het afwijkende front.
Dat de auto een plug-in hybride is, zien we
aan een extra klepje voor het opiaden en
hier en daar een typeplaatje.
Nissan breidt het grootschalige project
met de elektrisch aangedreven e-NV200
bestelauto verder uit. In Tilburg worden
dertig exemplaren ingezet bij het MKB.
Het doel van dit omvangrijke project is
om in de praktijk aan te tonen dat de
gebruikskosten van de Nissan e-NV200
aanzienlijk lager liggen ten opzichte van
conventionele bestelauto's. Per kilometer
bespaart de ondernemer tot wel 5 euro
cent aan brandstofkosten. De auto is vrij
gesteld van motorrijtuigenbelasting en de
onderhoudskosten liggen tot 40 procent
lager dan die van een vergelijkbare bestel
auto met dieselmotor.
van de Mitsubishi Outlander
bewezen dat een merk volop
als ze maar een plug-in hybride
at is een normale hybride waar-
batterijpakket is toegevoegd,
DONDERDAG 22 JANUARI 2015 DE TILBURGSE KOERIB DE TILBURG
Laadvloer
Openen we de achterklep, dan valt het oog
op een geminimaliseerde bagageruimte.
De batterij neemt namelijk een groot deel
van het volume weg. Tot de rolhoes blijft
er nog maar 200 liter over. Nu kan de ach
terbank natuurlijk gemakkelijk plat (abso
luut geen vlakke laadvloer) en berijders
kunnen tot het dak stapelen, zodat er toch
nog mogelijkheden over blijven. Uiteraard
blijft de binnenruimte voor passagiers vol
ledig behouden.
-iiri-.'.jMi -Ford plaatst onder de n
---r— benzinemotor met een hoge compress.^.
Die levert 143 pk en komt samen met J‘
elektromotor op maximaal 1
is dan uitermate stil Maar
gaande isolatie blijkt ook dr
iLL-L-i"11'HOp achtergrond te klinker
Dertig elektrische Nissan bestelauto's staan klaar bij garage Denissen om aan een even groot partijtje meespeelt is vooral
aantal ondernemers in bruikleen te worden gegeven. toerenteller die op het spe
De dertig MKB'ers die de Nissan e-NV200
in Tilburg en omstreken gaan rijden, dra
gen ook.nog eens bij aan een schoner
leefklimaat. Iets waar veel gemeenten in
Nederland flink in investeren. De Nissan e-
NV200 heeft een laadvolume van 4,2 ku
bieke meter, goed voor twee europallets.
Het maximum laadvermogen bedraagt
795 kilo.
Ondernemers die overtuigd zijn van de
kwaliteiten van de Nissan e-NV200, kun
nen de auto vanaf 399 euro per maand
leasen via Nissan Business Finance. Voor
meer informatie kunnen ondernemers te
recht bij Garage Denissen op 't Kraaiven.
i motorkap een 2 liter
en hoge compressie.
r..men met de
elektromotor op maximaal 177 pk. Volle
dig elektrisch komt de C-MAX op gang en
ar door een ver-
blijkt ook de motor slechts
>nd te klinken. Dat deze zijn
vooral te zien aan de
specifieke instru-
Normale hybride
Het rijgedrag is goedmoedig, comfortabel
en vooral dus lekker stil. Het meest handi
ge is om de auto in de automatische stand
te laten staan. Dan kiest de elektronica zelf
voor wanneer er het beste op elektriciteit een prijs van 34.995 euro is de C-MAX?
of benzine kan worden gereden. Verder dit moment de meest betaalbare plug-i
is het mogelijk met de EV-knop om voor hybride op de Nederlandse markt. F»
louter elektrisch rijden te kiezen. Ook kan krijgt uit Amerika dit jaar 1.200 exe»
men juist de accu sparen om deze pas aan plaren en die zullen binnen korte tijd o»
te spreken als men de snelweg verlaat en getwijfeld uitverkocht zijn vanwege de:
in bebouwd gebied rijdt. In de praktijk procent bijtelling.
Autofabrikanten doen er steeds
meer aan om ongevallen te voor
komen. De vraag is of dat werkelijk
in eigen belang is, omdat de handel
in plaatwerk, verlichtingsunits en
bumpers lucratief is. Maar we willen
graag naar auto's die niet meer bot
sen. Het toenemende aantal voor
zieningen om dit te bereiken geeft
de automobilist van tegenwoordig
een vertrouwd gevoel. Een stijve
kooiconstructie is de basis, airbags
komen in stelling als het feitelijk al
te laat is, gordels trekken iedereen
in de stoel en waakzame elektroni
ca grijpt geheel zelfstandig in door
actief te remmen, afstand te houden
of minimaal de bestuurder te waar
schuwen. En wat is nu de keerzijde
van de medaille? Bestuurders letten
veel minder op
trouwen dat de
opvangen. Dat geeft juist wcc.
negatief effect aan alle vergae
veiligheidsmaatregelen. Als ik i
de ontwikkelingen kijk, is I
nog niet in zicht. Natuurlijk str
ingenieurs naar een volledig
standig rijdende auto die inderdaad
reageert op de rest van het verkeer,
waardoor ongevallen volledig uit
gebannen worden. Bestuurders
zijn in het ideale geval niet meer
nodig, zodat men in de auto echt
alles kan gaan doen wat niet met
autorijden te maken heeft. Maar
tot het zover is, als het ooit 100%
zover komt, zullen we toch op ons
qui vive moeten zijn. De mens is en
blijft nog steeds de zwakste schakel
in de verkeersveiligheid...
beschikt de C-MAX over een actiera
op de batterij van 35 tot 40 kilomete
de batterij zo goed als leeg, dan func
neert de auto natuurlijk als een nom
hybride.
Ford levert het model in één zeer comp
uitrustingsvariant, de Titanium. Zelfs k
ren bekleding is daarbij standaard,
een prijs van 34.995 euro is de C-MAf
dit moment de meest I
U de Nederlê
are plug-i
larkt. fa
nerika
zuller
SI