4 2 QuietSOO, een bewogen jaar in vogelvlucht Kees Kruik terug in de schijnwerpers 1_ 1 FESTIVAL VAN HE? WENSLIED ALGEMEEN 7 DE TILBURGSE KOERIER DINSDAG 23 DECEMBER 2014 LIRGSE KOERIER 4'verheten «chur&cijf'n en ja, ook op gewone Tilburgers. 5 E! Ralf Embrechts en Eric Rugebregt geven regelmatig lezingen over Quiet500. Op de foto Eric Rugebregt die in de Kennismakerij vertelt over zijn ervaringen met armoede, foto: dolph cantrijn ?regeld e zaal i Over welke Tilburgse kwesties heb je je de afgelopen jaren verbaasd? ir meteen met de deur in huis i om it te ge- '>os komen. Bovendien is inderdag erg lekker in ■"‘huis. tilburg - Op wereldarmoede dag 17 oktober 2013 werd in Tilburg de armoede-glos- sy QuietSOO gelanceerd. Die glossy, met portretten van mensen in armoede, heeft veel stof doen opwaaien. goed van pas I de nassi op dor het verzorgingstehi egaan in Gogh in kennis van zaken, is niet van belang. Bovendien is dat netzo goed van toe passing op stadsbestuurders, ander zichzelf belangrijk voordoend volk. dat ze gelijk enkele dozen Quiets be stelde en de advertentie op hun site plaatsten. ■en comeback. urgse Koerier, ch in het nieu- verwonderen arop Kees Kruik ztuele nieuws en jebeurtenissen in stad Miljonairsplan De oproep aan de rijke mensen in de QuoteSOO zorgde ervoor dat er Broodpater Gerrit Poels sprak het publiek tijdens het Festival van het Levenslied toe over armoede, hetgeen de toeschouwers kippenvel bezorgde, foto: neven fotografie Wat, ten slotte, verwacht nieuwe jaar en heb je gï nog goede voornemens? Ik wil niet in details treden en niet al les verklappen, maar ik verwacht een mooie comeback te maken in De Til burgse Koerier. Althans, dat neem ik mij voor! Allerlei acties Vanuit heel het land r* mensen op de Quiet500. een meisje van 7 jaar na het Jeugdjournaal dat ze van haar speelgoed graag reageerden 50. Zo belde het zien van een deel wilde ge fit je van het daaromtrent /fizstaat jt Idaar1 tilburg Kees Kruik is zonder twijfel één van de bekendste Tilburgers van de laatste decennia. Na lange tijd in de luwte te hebben verkeerd maakt dit fenomeen in 2015 eer In weekblad De Tilburc Onze lezers kunnen zich we jaar regelmatig over de manier waar aankijkt tegen het act. opvallende gebeurts en streek. Alle reden om Kees zelf aan het woord te laten over zijn te rugkeer in medialand. Stem op De Bonk-actie In Brabant nomineerde Communi- catiedub Bourgondië, de vereni ging van communicatieprofessio nals, de Quiet500 zowel voor de juryprijs als voor de publieksprijs. Stem mee tot 6 januari op www.de- bonk.nl/#stemmen met elk e-mail- adres dat u heeft. Gewoon doen! Armoede mag niet aan onze aan dacht ontsnappen. een miljonair werkt de Quiet-groep nu een plan uit dat in het nieuwe jaar gelanceerd wordt in Tilburg. Het wordt een nieuwe manier om vanuit het bedrijfsleven ook ar moede te bestrijden. Als de proef slaagt, volgen er meer steden. Onze laatste ontmoeting dateert al weer van zo'n twaalf jaar geleden. Hoe slaag je er toch in om de tand des tijds zogoed te weerstaan Wat een vraag, zeg! Iedereen weet dat ik een stripfiguur ben, en je weet hoe dat gaat met stripfiguren. Verder is het zo, dat ik regelmatig aan de Piushaven wandel en er een drankje neem. ven aan arme mensen. Ook meldden zich mensen die een arm gezin wil den adopteren; ondersteunen door af en toe de boodschappen te doen, een maatje en luisterend oor te zijn. Gewoon hele praktische zaken waar mee mensen in armoede zich g< steund voelen. Twee van de talloc vele reacties die er binnenkwamen. In de prijzen In 2013 werd de QuietSOO al uitge roepen tot nieuwsmaker van het jaar. Ook het blad marketingtri bune plaatste het initiatief in de rij van de succesvolste marketingac ties van 2013, tussen ING, Heineken e.a. In 2014 bleef de Quiet onder 'vakgenoten' opvallen en werd als anti-glossy genomineerd voor de bladenprijs Mercur, met collega Harper's Bazaar als uiteindelijke winnaar. Het juryrapport sprak vol lof over de 32 Tilburgers die de Quiet verzonnen en gemaakt heb ben en de aandacht voor armoede op zeer treffende manier gericht hebben. Levenslied In mei 2013 stond het Festival van het Levenslied in teken van armoe de, geïnspireerd door de QuietSOO. Zo gaf het grootste levensliedfestival van het land, armoede ook een stem. Broodpater Gerrit Poels sprak het pu bliek toe, hetgeen de toeschouwers kippenvel bezorgde. Om maar meteen met de deur i» >i te vallen: waarom heb je besloten weer voor het Tilburgse voetlicht treden? Buiten het feit dat ik me verveelde, is het belangrijk voor mij dat ik com mentaar kan leveren. Dat ik daarbij wel of niet gehinderd word door Bewustwording Het belangrijkste doel van de Qui etSOO is bewustwording. Armoede is dichtbij. De artikelen en foto's lieten zien dat armoede iedereen kan over komen. In het oog sprongen ook de advertenties, parodieën op snelle en glimmende advertenties die je normaal in rijke bladen aantreft. De advertentie "Ik wAudi ook wel" vond het automerk zo pakkend, kregen de opdracht om van een budget van 70 euro de weekinkopen van een gezin te doen. Dat was een hele ervaring voor deze mensen die normaliter niet hoeven na te denken over geld. Nog steeds geven Eric en Ralf lezingen in heel het land. Uit de verkoop van het magazine heeft Stichting Quiet de twee goede doe len, broodpater Gerrit Poels en de Tilburgse Voedselbank 50.000 euro geschonken. De QuietSOO gaf armoede een ge zicht. Mensen uit onze stad stonden symbool voor de armoede in ons land. De QuietSOO werd bedolven onder aandacht en publiciteit. We kijken terug op een veelbewogen jaar van ditTilburgs initiatief. Heb je de afgelopen jaren dan hele maal niets gedaan, Kees? Jawel hoor. Ik ben teruggec de tijd, toen Vincent van C Tilburg op school zat, ik heb een raadselachtige route door het oude stadscentrum uitgezet, en ik heb sa men met mijn opa mooie verhalen verteld over De Stad Als Museum. En ik heb ook nog gewerkt als kranten verkoper, maar toen moest ik wel erg vroeg opstaan, en dat kwam mijn humeur niet ten goede. Kees Kruik is de hoofd persoon in een naar hem genoemde krantenstrip. Deze verscheen van 1983 tot en met 2002 dagelijks in Het Nieuwsblad van het Zuiden, Het Nieuwsblad en het Brabants Dagblad. De figuur Kees Kruik is bedacht door kunstschilder en te kenaar Luc Verschuuren uit Oisterwijk. Van zijn hand verscheen in 1991 een com pleet album van Kees Kruik, met de titel 'Kees Kruik: Het Geheim van de Tilburgse Kermis'. Ik heb me de afgelopen jaren con stant verbaasd, verwonderd, geïrri teerd, en ook verheugd. Een opsom ming van dat alles zou een te dikke krant opleveren. Ik wil het verleden ook laten rusten en een nieuwe start maken in het nieuwe jaar. Spraakmakende lezingen Al meteen na de lancering stroom den verzoeken binnen om het verhaal over het ontstaan van de QuietSOO samen met het persoonlijk verhaal van een van de geportret- teerden te vertellen. Zo treden Ralf Embrechts en Eric Rugebregt nog steeds geregeld op. Samen kregen ze menige zaal stil; rotary's, bedrij ven, gemeenteraden, vriendenclubs, kerkgenootschappen en pas nog in de Kennismakerij. Een van de meest spraakmakende lezingen was die voor 100 directeuren van ABN- AMRO. De dames en heren bankiers enkele miljonairs in Tilburg kwa men praten over een aanpak om armoede te bestrijden. Samen met Krijg je in De Tilburgse Koerier weer gezelschap van opa, Sjefke, Ellen, pa en ma? Mijn ouders zijn naar Poppel ver huisd, Ellen is getrouwd en geschei den en er nu vandoor met een oude rijke man, en Sjefke is naar Amster dam vertrokken om er gedichten te gaan schrijven. Alleen mijn opa woont nog in Tilburg. Ik zoek hem regelmatig op, waht hij weet natuur lijk veel over de stad, en dat kan mij

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2014 | | pagina 7