'^1 w.. n J Dl ND! Autotcst v p K DE AUTOMAAT DINSDAG 23 DECEMBER 2014 PAGINA 3 Mini Cooper 5-deurs el www.renova.nl In zo'n vijftien jaar heeft Mini een zeer behoorlijk programma weten te cre- eren rondom haar historisch verantwoorde driedeurs model. Daarvan levert het merk nu al de derde generatie. Naast de driedeurs verrijkte Mini het pro gramma recent met een aanzienlijk grotere vijfdeurs. Technische gegevens: kant van ijgbaar in DE TILBURGSE KOERIER -- km/u O in 8,2 seconden 115 g/km. jorwaarden ken van de registratie over, zodat de Mini vijfdeurs prima door een jong gezin kan worden ingezet. Mini wil natuurlijk bestaande klanten graag gedurende een lang deel van -hun leven aan boord houden. De meerprijs voor de vijfdeurs carrosse rie bedraagt 995 euro. Het leveringspro gramma loopt aardig in de pas met de driedeurs. De vanafprijs komt zo op 19.490 euro en de Cooper kost 22.490 euro. De video van deze test is te vinden op www.youtube.com/automediaNL. Renova Tilburg Ringbaan Oost 102a 5013 CD Tilburg T (013) 542 21 33 Renova Waalwijk Van Andelstraat9 T (0416^ 332*443 Renova Group Renova Breda Huifakkerstraat 1 4815 PN Breda T (076) 522 35 49 De vor„ vreemdsoortige Clubman.- door zijn langere wielbasis meer t:_ nenruimte. Tegelijk beperkte het merk c_ bruikbaarheid door slechts aan de rechter kant een half deurtje toe te voegen dat alleen geopend kan worden als ook het voorportier open gaat. Om de bagage ruimte te bereiken beschikt de Clubman over twee kleine deurtjes, die op een grappig manier verwijzen naar de oude Mini bestel. Schepje bovenop Mini nam echter afscheid van deze designgeintjes toen de ontwikkeling van de nieuwe Mini vijfdeurs werd ingezet. De auto staat op een verlengd onderstel, maar heeft een traditionele vijfdeurs car rosserie. Dat betekent dat de achterpassa- giers zonder hulp van de voorpassagiers kunnen in- en uitstappen en dat aan de achterkant is voorzien in een normale ach terklep. De toevoegingen zijn mooi in het ontwerp van de Mini opgenomen. De toe name in lengte blijkt gelijk verdeeld over zowel de wielbasis en dus de ruimte voor de achterpassagiers en de bagageruir Twee punten overigens waarop de Mini J .Jange tijd niet bepaald uitblqnk. Eerlijk. Merk en type: Mini Cooper 5-deurs Aantal cilinders: 3 in lijn Cilinderinhoud: 1.499 cc Vermogen: 100 kw/136 pk bij 4.500 tr/min Koppel: 220 Nm bij 1.250 tr/min Afmetingen: lengte 3,982 meter, breedte 1,727 meter Gewicht: 1.120 kg Aanhanggewicht: g.o. Prestaties: topsnelheid 207 k acceleratie 0-100 Verbruik: stadscyclus 5,9 liter/100 km buitenwegcydus 4,0 liter/100 km gecombineerd 4,7 liter/100 km C02-uitstoot: 109 g/km (B-label) Prijs: 22.490 euro kant zien. Niet je lager. Starten doet de Cooper in de atie naar 100 in Comfort stand met al een behoorlijk Mini- waardig en sportief rijgedrag. Daarnaast is er nog de sportstand waarin de maximale prestaties worden neergezet en die zorgt voor een cartachtig rijgedrag. Lekker fel “1 de Mini ervan door, waarbij de tur bomotor constant op z'n qui vive is. Al bij al gaat deze sportiviteit samen met een 'modern' brandstofverbruik van 1 op 13,5. Het onderstel mag dan wel wat sportief aanvoelen, het komt beslist niet te stug stuur, nog steeds de meest overzichtelijke plek. Bovendien voegt Mini daar nog een head up display aan toe. In de middencon sole is er vooral plek voor het navigatie scherm, uitgebreide boordcomputer en tal van andere functies. Mini levert in het huidige model nieuwe driecilinder motoren die ook in de vijfdeurs volop beschikbaar zijn. Naast de basis 1.2 liter in de One, beschikt de Cooper over een 1,5 liter die met 136 pk zeer behoorlijk bedeeld is. Dat geldt ook zeker voor het koppel van 220 Nm bij slechts 1.250 tr/min. Gekoppeld aan een handge- schakelde zesbak laat de driecilinder zich constant van z'n goede kant zien. alleen verloopt de acceleratie .raai iW 8.2 seconden, de auto presteert over het geheel meer dan uitstekend. Binnenboord Bovendien zit er rond de pook een ring gaat waarmee voor diverse afstemmingen kan bomc worden gekozen. Bij Green reageert de auto minder fel op het bewegingen van het gaspedaal, stuurt minder direct en schakelt bijvoorbeeld de airco een tand- orige Mini was verkrijgbaar als de is eerlijk, bij voorpassagiers van normale idsoortige Clubman. Die auto bood lengte biedt de achterbank redelijk de -bin- ruimte. De verder doorgetrokken daklijn rk de geeft ook iets meer volume in de hoogte. Het bagagevolume was bij de overgang van de tweede naar de derde generatie al verbeterd. De Mini vijfdeurs doet hier nog een schepje bovenop. Het standaard volu me groeit met 67 liter tot 278 liter. Wie de rugleuning van de achterbank in twee delen voorover klapt komt maximaal aan 941 liter. Dat is gezien de afmetingen van het model heel behoorlijk. De Mini komt weliswaar fors over, maar de lengte blijft zelfs van de vijfdeurs beperkt tot 3,982 meter. Voorin blijkt de ruimte meer dan voldoende. De auto wordt voorzien van goed zittende stoelen, wel is de instap aan de lage kant. Driecilinder Om de bestuurder heen vinden we een fantasievol dashboard met historische verwijzingen. He gaat om de grappige knoppen die van een oud schakelpaneel lijken te zijn overgenomen en natuurlijk de grote stationsklok in het midden. Al ageruimte. blijkt de naam klok niet meer aan te p de Mini sluiten bij de daadwerkelijke functie. Het instrumentarium zit definitief achter het

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2014 | | pagina 15