'^1
w..
n
J
Dl
ND!
Autotcst
v
p
K
DE AUTOMAAT DINSDAG 23 DECEMBER 2014 PAGINA 3
Mini Cooper 5-deurs
el
www.renova.nl
In zo'n vijftien jaar heeft Mini een zeer behoorlijk programma weten te cre-
eren rondom haar historisch verantwoorde driedeurs model. Daarvan levert
het merk nu al de derde generatie. Naast de driedeurs verrijkte Mini het pro
gramma recent met een aanzienlijk grotere vijfdeurs.
Technische
gegevens:
kant van
ijgbaar in
DE TILBURGSE KOERIER --
km/u
O in 8,2 seconden
115 g/km.
jorwaarden
ken van de
registratie
over, zodat de Mini vijfdeurs prima door
een jong gezin kan worden ingezet. Mini
wil natuurlijk bestaande klanten graag
gedurende een lang deel van -hun leven
aan boord houden.
De meerprijs voor de vijfdeurs carrosse
rie bedraagt 995 euro. Het leveringspro
gramma loopt aardig in de pas met de
driedeurs. De vanafprijs komt zo op 19.490
euro en de Cooper kost 22.490 euro.
De video van deze test is te vinden op
www.youtube.com/automediaNL.
Renova Tilburg
Ringbaan Oost 102a
5013 CD Tilburg
T (013) 542 21 33
Renova Waalwijk
Van Andelstraat9
T (0416^ 332*443 Renova Group
Renova Breda
Huifakkerstraat 1
4815 PN Breda
T (076) 522 35 49
De vor„
vreemdsoortige Clubman.-
door zijn langere wielbasis meer t:_
nenruimte. Tegelijk beperkte het merk c_
bruikbaarheid door slechts aan de rechter
kant een half deurtje toe te voegen dat
alleen geopend kan worden als ook het
voorportier open gaat. Om de bagage
ruimte te bereiken beschikt de Clubman
over twee kleine deurtjes, die op een
grappig manier verwijzen naar de oude
Mini bestel.
Schepje bovenop
Mini nam echter afscheid van deze
designgeintjes toen de ontwikkeling van
de nieuwe Mini vijfdeurs werd ingezet.
De auto staat op een verlengd onderstel,
maar heeft een traditionele vijfdeurs car
rosserie. Dat betekent dat de achterpassa-
giers zonder hulp van de voorpassagiers
kunnen in- en uitstappen en dat aan de
achterkant is voorzien in een normale ach
terklep. De toevoegingen zijn mooi in het
ontwerp van de Mini opgenomen. De toe
name in lengte blijkt gelijk verdeeld over
zowel de wielbasis en dus de ruimte voor
de achterpassagiers en de bagageruir
Twee punten overigens waarop de Mini
J .Jange tijd niet bepaald uitblqnk. Eerlijk.
Merk en type:
Mini Cooper 5-deurs
Aantal cilinders: 3 in lijn
Cilinderinhoud: 1.499 cc
Vermogen:
100 kw/136 pk bij 4.500 tr/min
Koppel:
220 Nm bij 1.250 tr/min
Afmetingen:
lengte 3,982 meter,
breedte 1,727 meter
Gewicht: 1.120 kg
Aanhanggewicht: g.o.
Prestaties:
topsnelheid 207 k
acceleratie 0-100
Verbruik:
stadscyclus 5,9 liter/100 km
buitenwegcydus 4,0 liter/100 km
gecombineerd 4,7 liter/100 km
C02-uitstoot:
109 g/km (B-label)
Prijs:
22.490 euro
kant zien. Niet je lager. Starten doet de Cooper in de
atie naar 100 in Comfort stand met al een behoorlijk Mini-
waardig en sportief rijgedrag. Daarnaast is
er nog de sportstand waarin de maximale
prestaties worden neergezet en die zorgt
voor een cartachtig rijgedrag. Lekker fel
“1 de Mini ervan door, waarbij de tur
bomotor constant op z'n qui vive is. Al bij
al gaat deze sportiviteit samen met een
'modern' brandstofverbruik van 1 op 13,5.
Het onderstel mag dan wel wat sportief
aanvoelen, het komt beslist niet te stug
stuur, nog steeds de meest overzichtelijke
plek. Bovendien voegt Mini daar nog een
head up display aan toe. In de middencon
sole is er vooral plek voor het navigatie
scherm, uitgebreide boordcomputer en tal
van andere functies.
Mini levert in het huidige model nieuwe
driecilinder motoren die ook in de vijfdeurs
volop beschikbaar zijn. Naast de basis
1.2 liter in de One, beschikt de Cooper
over een 1,5 liter die met 136 pk zeer
behoorlijk bedeeld is. Dat geldt ook zeker
voor het koppel van 220 Nm bij slechts
1.250 tr/min. Gekoppeld aan een handge-
schakelde zesbak laat de driecilinder zich
constant van z'n goede kant zien.
alleen verloopt de acceleratie .raai iW
8.2 seconden, de auto presteert over het
geheel meer dan uitstekend.
Binnenboord
Bovendien zit er rond de pook een ring gaat
waarmee voor diverse afstemmingen kan bomc
worden gekozen. Bij Green reageert de
auto minder fel op het bewegingen van
het gaspedaal, stuurt minder direct en
schakelt bijvoorbeeld de airco een tand-
orige Mini was verkrijgbaar als de is eerlijk, bij voorpassagiers van normale
idsoortige Clubman. Die auto bood lengte biedt de achterbank redelijk de
-bin- ruimte. De verder doorgetrokken daklijn
rk de geeft ook iets meer volume in de hoogte.
Het bagagevolume was bij de overgang
van de tweede naar de derde generatie al
verbeterd. De Mini vijfdeurs doet hier nog
een schepje bovenop. Het standaard volu
me groeit met 67 liter tot 278 liter. Wie
de rugleuning van de achterbank in twee
delen voorover klapt komt maximaal aan
941 liter. Dat is gezien de afmetingen van
het model heel behoorlijk. De Mini komt
weliswaar fors over, maar de lengte blijft
zelfs van de vijfdeurs beperkt tot 3,982
meter. Voorin blijkt de ruimte meer dan
voldoende. De auto wordt voorzien van
goed zittende stoelen, wel is de instap
aan de lage kant.
Driecilinder
Om de bestuurder heen vinden we een
fantasievol dashboard met historische
verwijzingen. He gaat om de grappige
knoppen die van een oud schakelpaneel
lijken te zijn overgenomen en natuurlijk
de grote stationsklok in het midden. Al
ageruimte. blijkt de naam klok niet meer aan te
p de Mini sluiten bij de daadwerkelijke functie. Het
instrumentarium zit definitief achter het