I
lAZi icaca i
sw
I
Korte metten met sneeuw
van-mossel.nl
i
Ballon-
banden
!S
kt!
Land Rover Discovery Sport
ft"'
Wg5A3ENA6
Lexus behaalt mijlpaal
-
tGSE KOERIER
015
Tony Vos
>va
«Z
SPECIAAL
)k:
brug
ari
el aan
nl
LAATSTE VOORRAAD, LAATSTE KANS!
VOORKOM BPM VERHOGING IN 2015!
banden is dat
3u Reykjavik vol-
;-'ijkse afstanden
leggen. Maar wie
jros van het land
meest extreme
Stichting
resultaten
INGEKOCHT MET I
UP! EN POLO
Stuur een
act op als
den van de
Bewust kiest Land Rover voor een nieuwe orde binnen het eigen programma.
De compacte Freelander wordt namelijk opgevolgd door de Discovery Sport.
Een grotere auto die ook nog eens aanzienlijk goedkoper is.
y Profiteer nog in 2014 en kijk op ‘“dl
kelt zich twee kanten uit. Enerzijds groeit
de Discovery Sport ten opzichte van de
Freelander en tegelijk daalt zowel het
brandstofverbruik als de aanschafprijs.
Dat klinkt stuk voor stuk als pure winst en
dat is ook zo.
Uitgave van De Tilburgse Koerier
0 Jaargang 25 nr 50 Dinsdag 23 december 2014 Oplage 112.500
Lexus heeft recent de 20.000ste auto in
Nederland afgeleverd. De statige Lexus
LS 400 vormde in 1990 het eerste hoofd
stuk in Lexus' succesverhaal. Er werden
er dat jaar zestien op kenteken gezet.
Vandaag werd met de registratie van
een nieuwe Lexus NX 300h de 20.000e
Lexus in Nederland onthaald. Het uit-
Hoogwaardig
De carrosserie toont langgerekt en dat
roor uw regio?
jen prachtig
te Tilburg
e kunnen
ondersteunt
ans heel
rtwerkers,
I leraren en
En de Johan
r dit soort
komt mede door de niet overdreven
hoogte en het feit dat de voor- en achteras
behoorlijk ver uit elkaar zijn geplaatst. De
ontwerpers hebben veel werk gemaakt
van de vormgeving. Met name de brede
C-stijl en een zwevend dak leverden de
nodige hoofdbrekens op. De koplampen
en achterlichten hebben een fraaie, drie
dimensionale indeling en geven de auto
extra karakter. Net als bij de Range Rover
Sport is de nieuwe Sport van de Discovery
een maatje kleiner dan de Discovery.
Bij een Land Rover horen hoogwaar1'
materialen. De Discovery Sport maakt cr
die regel geen uitzondering. Het dash
board ziet er goed uit en kent een ver
trouwde uitstraling. De vormgeving en
indeling van het digitale scherm bovenaan
de middenconsole is volledig nieuw. Zo is
het inmiddels mogelijk om de 'swipen' zo-
n 479 als velen gewend zijn van tablet of smart
ed dit phone. De functies die hierop te toveren
zijn, lijken haast oneindig. Omdat heel veel
elementen op dit scherm kunnen worden
geregeld, valt het aantal knoppen op de
middenconsole mee.
1 twee drukknoppen.
Vierwielaandrijving is overigens niet op
alle varianten standaard. Land Rover le-
t vert het nieuwe model ook met louter
voorwielaandrijving in het aantrekkelijk
geprijsde basismodel. De motorenkeuze
1 is volledig vertrouwd. Benzinerijders be
schikken over een 2 liter turbo. Die is goed
r voor 240 pk, heeft standaard vierwielaan-
r drijving en wordt altijd gekoppeld aan een
y uitstekende 9-traps automaat van ZF. Maar
dat betekent wel dat de aanvangsprijs van
ardige deze versie met 57.300 euro aan de forse
ikt op kant is. Prijstechnisch begint de Discovery
Sport bij de 2,2 liter diesel die met 150 en
190 pk wordt voorgeschoteld. De eerste
versie gecombineerd met voorwielaandrij
ving komt op 40.700 euro en dat is een
verrassende prijs.
De 190 pk diesel met vierwielaandrijving
blijkt tot in de kleinste details een echte
Land Rover. Gekoppeld aan de genoemde
automaat rijdt deze op de gebaande weg
uitermate comfortabel zonder nadelen als
overhellen in bochten. Dat maakt het mo
del tot een moderne crossover. De gekozen
instelling van het Terrain Respons heeft
invloed op de reacties op het gaspedaal,
de besturing en de schakelmomenten. Hill
□..Jsjaaren dag een grote Descent Control beperkt de daalsnelheid
r het Terrain Respons, waar- op hellingen. De gemiddelde koper zal alle
linge. voor zeer uiteenlo- in Ijsland voorgeschotelde mogelijkheden
ronden kunnen worden ge- bij lange na niet toepassen, maar belang-
3 is vervangen door rijk om te weten dat het wel kan!
Het instapniveau van Land Rover ontwik- Flexibiliteit
kelt zich twee kanten uit. Enerzijds groeit De nieuwe Discovery Sport toont als een
1 J‘ forse jongen en is dat ook met een leng
te van 4.60 meter. De auto staat op een
bodemgroep ie is afgeleid van de Range
Rover Evoque. Veel aandacht ging bij de
ontwikkeling uit naar de achteras. Door
een nieuwe constructie neemt deze veel
minder ruimte in, waardoor de Discovery
Sport een derde zitrij kan krijgen. De twee
de zitrij kent als prettige bijkomstigheid
dat deze verschuifbaar is en dat vergroot
weer de flexibiliteit. Dat betekent dat het
bagagevolume op verschillende manieren
in stappen kan worden uitgebreid. Mini
maal biedt de auto een volume van "n
liter. Met de bank naar voren groeit
tot 689 liter en wie dan tot het dak sta
pelt komt aan bijna duizend liter. En dat
nog steeds met vijf zitplaatsen. Vanuit
de bagageruimte kan de rugleuning van
de bank op afstand worden neergeklapt
en dan nemen de mogelijkheden toe tot
1.698 liter. De Land Rover Discovery Sport
kan daarmee naadloos concurreren met
een heel arsenaal ruime stationwagons.
Alhoewel het klimaat in Ijsland lang
niet meer is wat het twintig jaar of
langer geleden was, zijn de I Jslanders
wat betreft hun vervoer helemaal ge
wend aan extreme winterse omstan
digheden. Dat levert een compleet
ander verkeersbeeld op dan dat we
hier gewend zijn. Is de SUV hier al
populair, daar maken ze meer dan
de helft van de markt uit, uiteraard
allemaal voorzien van vierwielaan
drijving. Samen met winterhanden
of liever nog spijkerbe
vanuit de hoofdstad R
doende om de dagelijk
probleemloos af te legg
echt in de middle of nowhere woor
en daar bestaat het gr
uit, die moet met de
omstandigheden rekening houden.
Daarom sta je met grote regelmaat
oog in oog met opgehoogde ter
reinwagens met een soort van bal-
lonbanden waarvoor bijna een trapje
nodig is om te kunnen instappen.
Ook door de winkelstraat van de
hoofdstad kom je dit soort creaties
tegen. Daar kunnen wij om-lachen,
maar als je midden.op het platteland
woont, kunnen de wegomstandighe-
den door een stormachtige wind in
een paar minuten veranderen en we
gen ineens niet meer zichtbaar zijn.
Wie dan nog volledig is aangewezen
op de auto, zal dit soort maatregelen
moeten nemen. Nog een stapje ver
der ging Land Rover bij de introduc
tie van de Discovery Sport door een
Defender achter de hand te hebben
voorzien van vier rupsbanden. Een
fijne kerst zonder verkeersoverlast
toegewenst...
gangspunt van Lexus is de afgelopen 25
jaar nooit veranderd: het bouwen van de
beste auto's. Wat wel veranderd is, is de
scope van het merk. Waar de Lexus in
genieurs zich aanvankelijk toelegden op
het ontwerpen van limousines, staan de
showrooms binnenkort met wel zeven
modellen gevuld.
9-traps automaat
Onder aan de console treffen we bij veel
Land Rovers al sinds jaar en dag een gr‘~
knop aan voor hetT.
mee afstemming*- «o
pende ondergronden kt
kozen. Die ronde knop
is, waa.
jiteenlo-
n ge- bij lange na niet toepassen, maar belan<
door rijk om te weten dat het wel kan I
^64