Autotest
O
filVEN
Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDi
I
-
-
Garage Jan Segers
R 2014 PAGINA 2
DE AUTOMAAT DONDERDAG 18 DECEMBER 2014 PAGINA 3
Praktijk belangrijker dan theorie
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderhoud: 1.997 cc
bij 2.000 tr/min
Gewicht: 1.495 kg
Prijs: 34.640 euro
n nog
maar
www.youtube.com/automediaNL.
APK-keuring gratis bij een grote beurt. RDW erkend
JDAUTO.NL
LPG installaties v.a. 1800,-
EALS
UIM
kGD!
Technische
gegevens:
d
490
NEFKENS
PEUGEOT
Kunnekestraat 17, TILBURG-NOORD Tel. 013-4554254
www.NEFKENS-BRABANT.nl
Best Diessen Den Bosch Eindhoven
Tilburg Volkenswoord Veldhoven
8 39 05
jge, kosten rijklaar
*n jaren
Vaarom?
HYbrid4
de tilburgse koerier -
Koppel:
370 Nm I
WIJ ZIJN GESPECIALISEERD
IN VOLVO
Win het onderhoud van uw auto
terug via GRATIS STAATSLOTEN
Diverse VOLVO occasions
op voorwad
been- en hoofdruimte
i er ook zijn, bijna
daar voegt J
-volum
Het Franse Peugeot deed jaren goede zaken met de 508. De diesel-hybride
HYbrid4 viel binnen de normen voor 14 procent bijtelling. Dat betekende tot 1
januari jl. kassa voor het merk. Tegelijk met de facelift van het model lanceert
Peugeot een opgewaardeerde 2 liter diesel die 20 procent bijtelling in het
vooruitzicht stelt.
Aanhanggewicht:
1.775 kg (geremd)
CO2-uitstoot:
105 g/km (A-label)
zoals de 108 en vooral de 308. Uiteraard
ondergaan zowel de sedan als de SW
dezelfde wijzigingen. Die SW
zijn eigenschappen een begerer._.._
model, maar leefde de afgelopen
in de schadeuw van de sedan. Wae
Simpelweg omdat de 14 procent h>
uitsluitend als sedan op het menu stond.
Peugeot biedt met de 508 een fors beme
ten auto in het hogere zakelijke
Officieel volgde het model zowel uc tv,
als de grote 607 op. Gezien de irtrrizjr
ruimte bedient het nieuwe type inderdaad
beide kopersgroepen. De ruimte voorin
is enorm. Voorpassagiers profiteren van
forse stoelen die in alle bekende richtingen
2
Merk en type:
Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDi
hetzelfde niveau te liggen. Maar 1 op
20 blijft natuurlijk scherp en dat geldt
ook voor 1 op 17 tot 18 als minder
-♦» felheden worden gereden.
jgeot 508 is een zeer comfor-
_ele kilometervreter. Mooi stil van
u.nnen, goed raad wetend met weg-
oneffenheden. Een ideale auto voor
gemengd zakelijk en privegebruik.
De prijzen in het hogere zakelijke seg
ment zijn lange tijd onder de 30.000
euro gebleven, maar die grens wordt
nu door vrijwel alle aanbieders over
schreden. Toch staat er op dit moment
nog een instapversie van de sedan rr“
Afmetingen:
lengte 4,813 meter,
breedte 1,853 meter
Prestaties:
topsnelheid 210 km/u
acceleratie 0-100 in 9,1 sec.
Wie zakelijk auo's wil verkopen moet lage
bijtellingsmodellen kunnen leveren. De
spoeling binnen het segment 14 procent
wordt zo dun, dan de aandacht zeker voor
2015 wat zal verschuiven naar 20 procent.
Wat dat betreft maakt Peugeot met de
opgewaardeerde 508 zeker kansen.
Begerenswaardig
Aan het front zijn de vernieuwingen aan
de 508 direct af te lezen. Bumper, grille
en koplampen kwamen aan de beurt. Het
resultaat is een meer serieuze uitstra
ling met een verfijnder ontwerp. De nog
steeds actuele 508 sluit daarmee beter
aan bij de laatste nieuwkomers in de lijn
verstelbaar zijn. De been- en hoofdruimte Zelfde niveau
op de achterbank mogen er ook zijn, bijna Maar alle goede eigenschappen ten 20 blijft natuur.,
limousine waardig. En daar voegt de SW spijt, kijkt de zakelijk gebruiker naar ook voor 1 op
dan nog een flink bagagevolume aan de portemonnee en stemt de 20 pro- constante snelhi
toe dat varieert van 525 tot 1.630 liter. cent bijtelling hem of haar gunstig. De Peugeot 50E
Vanwege de grote klep blijkt de toegang De C02-uitstoot is namelijk met de tabel’
tot de bagageruimte royaal. modelwijziging afgomen. De waarde binne
van 105 g/km zorgt ervoor dat de auto c-*
Ruim van opzet bij aanschaf dit jaar en geheel 2015 c
Wat ook opvalt aan de binnenkant is de nog in de lagere categorie qua bijtel- C
materiaalkeuze en de keurige verwerking ling valt. Maar de vraag is altijd of dat n-
en afwerking. Een kenmerk van de meeste in de praktijk ook naar voren komt. euro gebleven, i
Peugeots van tegenwoordig. Het dash- Kort na de lancering reden we met de nu door vrijwel
board van de 508 onderging bij de facelift 2 liter HDi goed voor 140 pk en haal- s2 -r
M geen belangrijke veranderingen. Het is den daarmee op lange afstanden een nog een instapversie van de sedan met
y ruim van opzet en de meeste functies zijn gemiddelde van ongeveer 1 op 20. De benzinemotor op de lijst vanaf 28.930
direct te vinden. Op de console zitten nog opwaardering naar de huidige 2 liter euro. Voor de SW met 2 liter BlueHDi
wel de nodige bedieningsknoppen, maar BlueHDi mag dan op papier het nodige vraagt Peugeot minimaal 34.640 euro,
t die zorgen niet voor verwarring. Op het verschil geven, maar aan de pomp De video van deze test is te vinden op
centrale scherm worden de nodige func- blijken de verbruikscijfers op exact www.youtube.com/automediaNL.
I ties weergegeven
bediend. I
t belangrijkste I
>uws ligt bij I
auto onder I
motorkap. 8
eot is heer I
leester waar i
t om het i
van die
re 2 liter
al in het
nodel en
r een
eugec
en me
het gaat
bouwen v:
lijkt door seis. Deze
Bnswaardig bestond al
vorige model
leverde daar
vermogen van
140 pk en ook
een behoorlijk
segment. koppel. Inmiddels
vel de 407 hebben wijzigin-
b interieur- gen geleid tot het
inderdaad feit dat de motor
aan de strengere
Euro6 norm kan
voldoen qua uit
stoot. Tegelijk
steeg het vermo
gen naar 150 pk
en doet Peugeot
er ook qua koppel
nog een schepje
bovenop: 370 Nm.
Gekoppeld aan
een prettig scha
kelende zesbak
weet de 508 in 9,1
seconden naar de
100 km/u te acce
lereren. Dat doet
de Fransoos in alle
rustig en comfort.
Verbruik:
stadscyclus 4,9 liter/100 km
buitenwegcydus 3,7 liter/100 km
gecombineerd 4,1 liter/100 km
Vermogen:
110 kW/150 pk bij 3.750 tr/min