81
Seat Leon X-perience
1 I
ivi iaat
13
Ki
Sneeuw
(on)zeker
•8
19,-
leel!
Peugeot 308 behoudt
lage bijtelling
IURGSE KOERIER
Sneeuwmobiel
NOORDHÖEK TILBURG I WAALWIJK I DEN BOSCH I OSS
EN
®S®
Jaargang 25 nr 49 Donderdag 18 december 2014 Oplage 112.500
Uitgave van De Tilburgse Koerier
amma
ipla-
teer
aren
uzuki.
I gunstig,
i. Ontdek
angs.
De nieuwe Seat Leon ST vraagt om
een brede inzetbaarheid. Seat bevor
dert die eigenschap met het uit
brengen van de Leon ST X-perience.
Een wat stoerdere aankleding gaat
daarin samen met permanente vier-
wielaandrijving. Op naar de sneeuw
voor het bewijs.
NOORDHOEK
AUTOGROERNL
len wii
euro.
Geheel 2015 blijkt de 308 Berline 1.6
BlueHDi 120 in twee Blue Lease uitvoerin
gen goed voor 14% bijtelling.
van een aangedreven achteras en de l<
ste generatie Haldex koppeling voor heu
verdelen van de aandrijfkrachten, blijft
de binnenruimte onaangetast. De vier-
wielaandrijving werkt volledig automa
tisch. Zodra een wiel grip verliest, regelt
de koppeling dat andere wielen wel hun
verbinding met de ondergrond behouden.
Daardoor blijkt de Leon X-perience uiter
mate geschikt als caravantrekker en vooral
reisjes naar de wintersport.
Dakrail
Bij de vierwielaandrijving, die in sommige
landen optioneel op dit model al leverbaar
was, hoort een specifieke uitstraling die
de auto zijn stoere karakter geeft. De X-
perience staat een stukje hoger boven het
wegdek (28 mm), waardoor er meer bo-
demvrijheid ontstaat. De grotere afstand
tussen spatborden en wielen wordt netjes
opgevuld met donkergrijze randen die over
de dorpels in hetzelfde materiaal wor
den voortgezet. Ook de bumpers worden
hierin betrokken en zijn zodoende anders
van vorm. Flinke, lichtmetalen wielen en
sierlijke, verchroomde dakrails maken het
beeld van de Leon X-perience compleet.
Uiteraard kijkt Seat ook naar de aankir
ding van het interieur. Optioneel kan üaa.
De huidige, derde generatie Seat Leon kent
drie verschillende carrosserievarianten.
Waar voorheen de klant alleen werden be
diend met een vijfdeurs hatchback, bestaat
er nu ook een sportieve driedeurs SC en
als laatste toevoeging een stationwagon,
ST genaamd. Beslist een van de fraaiste
verschijningen in de middenklasse.
Peugeot start het nieuwe jaar met een
aantal noviteiten in het 308 progamma.
De 308 Style wordt gebaseerd op de Ac
tive uitvoering. Deze versie komt er als
hatchback en SW en is uitgerust met een
van de zuinige PureTech benzinemotoren.
De 308 Style is standaard voorzien van
Premium stoelen met speciale bekleding,
Peugeot Connect Navigatiesysteem, DAB+
digitale radio-ontvangst, Topaze wielen,
parkeerhulp, mistlampen, inklapbare spie
gels, extra getinte achterste zijruiten met
worden gekozen voor leer of bruin Alcan
tara. Dat geeft het geheel warmte en ge
zelligheid. De stoelen ondersteunen prima
en de ruimte op de achterbank laat weinig
te wensen over.
chroomrand en aluminium dakrails. De
vanafprijs van 24.130 euro betekent een
voordeel op de uitrusting van 800 euro.
De nieuwe 308 GT-line heeft de uitstra
ling van de GT, maar wordt uitgerust met
de meer gangbare motoren. De GT-line is
standaard voorzien van 17 inch lichtmeta-
De prijzen beginnen bij 27.200
er maar liefst drie stuks. De 1.6 liter van
110 pk aangevuld met de 2 liter TDI die
naar keuze 150 of 184 pk voortbrengt. De
krachtigste versie krijgt standaard DSG.
We reden de handgeschakelde 150 pk,
die uiteraard in bergachtig gebied ook
prima voldoet. De motor beschikt over
voldoende trekkracht, maar moet als er
wordt geklommen wel bewust op toeren
worden gehouden.
De prijslijst begint bij 34.950 euro voor
de 1.6 TDI en 36.750 euro voor de 1.8
TSI benzine. De duurste is de 184 pk die
sel met DSG voor 39.950 euro. Overigens
betreft het hier al de prijzen die vanaf 1
januari worden gehanteerd.
Wintersport
Bij Seat gaat vorm bij dit model net
boven de functie, want wie gaat voor
maximale, volume, die kan in het segment
al bij andere modellen terecht. Toch mogen
we de capaciteiten van de Leon ST niet uit
vlakken met een volume van 587 liter tot
maximaal 1.470 liter. Seat zorgt daarbij
voor een keurige afwerking van de mooi
hoekige ruimte. De rugleuning kan in twee
delen op afstand vanuit de bagageruimte
worden neergeklapt en de rolhoes als ba-
gage-afdekking kent een opbergvak onder
de vloer. Qua functionaliteit is er dus he
lemaal niets mis met de Leon ST. Die blijft
bij de vierwielaangedreven X-perience ook
volledig overeind. Ondanks toevoeging
Bijzonder dat het merk Seat al vanaf
de start van de export naar Europa
en daarbuiten alle persintroducties
in eigen land heeft gehouden. Ik durf
niet te schatten hoe vaak ik al met ze
naar Spanje ben geweest. En dan op
eens valt er een uitnodiging binnen
waarvan de bestemming Oostenrijk
is. Oostenrijk? Jawel, het Europese
land met een grote sneeuwzekerheid
zo aan het einde van het jaar. Seat
wilde immers de 4x4 capaciteiten
van de Leon X-perience laten zien.
De eerste week waarin journalisten
uit diverse Europese landen werden
ingevlogen was er geen wolkje aan
de lucht, dus ook geen vlokje sneeuw
te bekennen. De temperaturen waren
zelfs te hoog om 's nachts de sneeuw
kanonnen te laten werken. Als Neder
landse groep hadden we geluk. Toen
ik bijna bij het hotel aangekomen de
weg naar boven insloeg, was daar
de eerste sneeuw. Afgelopen zondag
en maandag gevallen en ja hoor, ook
de sneeuwkanonnen stonden volop
te produceren. Eindelijk kon Seat
haar volledige programma afdraaien
inclusief een wandeling op sneeuw-
schoenen naar boven, glühwein bij
een kampvuur, precies zoals het was
gepland. Een dag later sta ik met een
medewerkster van Seat wachtend
op de retourvlucht te praten. Geen
tot weinig sneeuw in Oostenrijk, en
je raadt het al, volop sneeuw op een
aantal plekken in Spanje. Ik denk dat
we de komende twintig jaar alleen
maar weer met Seat in Spanje zullen
zitten... Tony Vos
Prestaties
Motorisch biedt Seat in de auto de no
dige keuze. Op dit moment staat er één
benzinemotor op de prijslijst. Meteen een
vlotte jongen, de 1.8 TSI. Die levert een
vermogen van 180 pk en daar weet de
auto prima mee te presteren. In combina
tie met de optionele DSG versnellingsbak
inkle- biedt de Leon meer rust en comfort, zon
daar der op prestaties in te leveren. Diesels zijn