Mivmaai
1
Opel breidt Adam uit met S
ve
t UK
De Dacia Logan MCV.
Maximale ruimte en comfort
voor een minimale prijs.
Nü bij Arend Auto
Zeg ons
wat je zoekt!
27
LBURGSE KOERIER iTILBURGSE KOERIER DONDERDAG 11 DECEMBER 2014
Wortel schieten
ben ik
Crossover op z'n Italiaans
<n
blijkt
n opstc
Tony Vos
gebruik.
www.arendauto.nl
De naam 500 blijkt binnen Fiat een
magische klank te hebben. Niet
vreemd dat het merk het succes van
het kleine bolletje ook naar andere
modellen wil doortrekken. Na de
500L verschijnt nu de 500X, waar
mee Fiat een rol kan gaan spelen
onder de zo populaire SUV's
crossovers.
no.
ÏILITIES.
ACTIEMODEL IS
HYUNDAI.NL OF
Ringbaan Zuid 301 - Tilburg
B3E. www.zuid-o<
het genoemde
aangepast on-
scherpere be-
Recaro stoelen,
tlaat, led achterlichten en
irco horen er ook altijd bij.
at de Adam S bij de dealer.
procent bijtelling. Maar de 2 liter lijkt mede
dankzij vierwielaandrijving en de standaard
aanwezige 9-traps automaat prijstechnisch
wat buiten de boot te vallen. Waar de Cross
uitvoering voor de 1.4 turbo en 1.6 diesel
een optie is, hoort deze automatisch bij de
2 liter diesel.
Opel Adam S heeft een be-
prijskaartje gekregen. Het
beschikbaar vanaf 22.995
In het vooronder ligt J-
turbomotor die 150 pk t„
t de snels*’ *J
Vertel ons welke jonge of nieuwe auto je wilt
rijden, wij vinden ‘m én voor een betere prijs!
igelooflijk! Aan het
maal nog zo onze
nisschien helemaal
ij de steun van Ver-
it First programma
toch een succesvol
geweldig hoogte-
ally van Duitsland,
lack bedanken voor
en de prijs hieraan
inding op het einde
Omdat Fiat voor dit nieuwe mode
naam 500 gebruikt, zou men wellicnt
een compacte SUV verwachten die recht
streeks kan concurreren met bijvoorbeeld
de Peugeot 2008 en Renault Captur. Maar
als we kijken naar de lengte van 4,25 me
ter dan blijkt de Italiaanse nieuwkomer
een slag groter. Daardoor krijgt de 500X
auto's als de Opel Mokka en Nissan Qas
hqai tegenover zich.
maximaal 210 km/u. Voor
bedrag krijgt de auto een
derstel, grotere remmen,
It dan een 1,4 sturing en een bodykit. F
pk en 220 Nm verchroomde uitlc
Daarmee gaat de snelste Adam in automatische airc
tonden naar de 100 km/u en haalt Begin 2015 staat i
Frivoliteit
Rijden doet de 500X zeer verdienstelijk. Er
is goed gekeken naar het comfort van de af
stemming. Overhellen in bochten is er nau
welijks bij. Zowel motor- als buitengeluiden
worden keurig gedempt
en al die eigenschappen
samen zorgen voor een
goede allrounder. Fiat
zal met de 500X beslist
een rol kunnen opeisen
binnen het nog steeds
groeiende segment van
crossovers. De interieur-
inrichting is zoals men
van een Fiat mag ver-
wachten. De Italiaanse
ontwerpers hebben er
de nodige frivoliteit aan 0
Toerental
Fiat bouwt de 500X in Italië op dezelfde
lijn als de recent gelanceerde Jeep Rene
gade. Beide auto's delen hun bodemgroep
en techniek. Aan de basis van het moto
renprogramma staat de vertrouwde 1,6
liter die met 110 pk bescheiden lijkt. Deze
versie hebben we niet kunnen proberen.
De 1,4 liter turbo, ook een bekende uit de
Fiat stal, komt veel beter beslagen ten ijs.
Deze krachtbron levert een flink vermogen
van 140 pk en bovendien een aanzienlijk
hoger koppel bij een lager toerental. Ook
in heuvelachtig en bergachtig gebied komt
deze motorische variant daardoor weinig
te kort. Bovendien lijkt de keuze voor de
turbomotor qua brandstofverbruik geen ne
gatieve consequenties te hebben. De twee
andere motoren zijn diesels, beiden bekend.
De 1,6 liter zal in Nederland nog best af
trek vinden bij zakelijke rijders, omdat deze
120 pk motor voldoet aan de norm van 20
toegevoegd. Dat is onder meer te zien
diverse kleurrijke elementen die kunnen
worden gekozen. De auto maakt een vol
wassen indruk.
De prijslijst van de nieuwe Fiat 500X start
bij 19.995 euro voor de 1.6 liter. De ruimer
bemeten 1.4 Turbo start bij 23.995 euro en
kan net als de 1.6 liter naast de. basis Pop
in de completere Lounge uitvoering worden
gekozen. De 1.6 diesel heeft een startbe
drag van 26.995 euro en de 2 liter Cross
met vierwielaandrijvino en automaat
minimaal 36.995 euro
Zoals trouwe lezers weten,
een groot voorstander en liefhebber
van volledig elektrisch rijden. Tegelijk
zie ik ook de beperkingen die deze
manier van vervoeren de gebruiker
■oplegt. Met name het bezwaar van
de beperkte actieradius kan goed
worden opgevangen als er op een
langere rit genoeg snellaadpalen
«schikbaar zijn. Nederland lijkt
daar binnen Europa het voortouw
in te nemen. De dames en heren van
:astNed doen hun best om ongeveer
edere week een snellaadstation er-
jens langs een van onze snelwegen
te openen. Een beetje elektrische
auto is daar binnen twintig minuten
roor minimaal 80 procent weer vol.
(ijk, dan haal je zonder problemen
een volgend laadstation zo'n 100
dlometer verderop. Ik vind het een
enorme opsteker voor FastNed, maar
ook voor Nederland in het algemeen
dat dit bedrijf een subsidie van de
iuropese Unie heeft gekregen om
liet alleen het netwerk in eigen land
lit te breiden, maar dat ook in Duits-
and gaat doen. Dat betekent dat als
luitsland via de snelwegen goed is
oorzien, volledig elektrisch rijden
tot aan de belangrijke wintersportge
bieden mogelijk wordt. Nu zie ik van
wege dat argument de verkoopaan-
tallen van elektrische auto's nog niet
direct gigantisch omhoog schieten,
naar in het dagelijks vervoer begint
leze alternatieve vorm van voortbe
wegen wel wortel te schieten. En dat
itemt me gelukkig...
)-Tel. 013-4647676 ZUID-OOST
>OSt.nl AUTOSERVICEBEDRIJF
Dikkere bumpers
De link met de 500 moet woorval worden
gezocht in het front. Daar blijkt de vorm
geving de strikte lijnen van opstelling van
de componenten van het kleine model
te volgen. Verder heeft de 500X natuur
lijk helemaal niets met de 500 te maken.
Hoeft ook niet. De auto ziet er stoer en
krachtig uit en dat effect kan nog verder
worden versterkt als wordt gekozen voor
de Cross versie die wat dikkere bumpers
heeft, hoger op de wielen staat en met
vierwielaandrijving beschikbaar is.
Maar onder Nederlandse omstandigheden
voldoet de normale' 500X meer dan vol
doende. De flinke afmetingen impliceren
ook een aardige binnenruimte en dat biedt
de nieuwe Fiat beslist. Voorin zitten volwas
senen royaal en ook de geboden ruimte op
de achterbank verrast. Zowel hoofd- als
beenruimte zijn op die posities prima in
orde. Daar voegt Fiat dan ook nog een vol
doende groot bagagevolume aan toe.
ARENDAUTO
GOIRLE NOBELSTRAAT 5B TEL. (013) 213 22 50 OISTERWIJK SPRENDLINGENSTRAAT12 TEL. (013) 528 39 05
ian