Mivmaai 1 Opel breidt Adam uit met S ve t UK De Dacia Logan MCV. Maximale ruimte en comfort voor een minimale prijs. Nü bij Arend Auto Zeg ons wat je zoekt! 27 LBURGSE KOERIER iTILBURGSE KOERIER DONDERDAG 11 DECEMBER 2014 Wortel schieten ben ik Crossover op z'n Italiaans <n blijkt n opstc Tony Vos gebruik. www.arendauto.nl De naam 500 blijkt binnen Fiat een magische klank te hebben. Niet vreemd dat het merk het succes van het kleine bolletje ook naar andere modellen wil doortrekken. Na de 500L verschijnt nu de 500X, waar mee Fiat een rol kan gaan spelen onder de zo populaire SUV's crossovers. no. ÏILITIES. ACTIEMODEL IS HYUNDAI.NL OF Ringbaan Zuid 301 - Tilburg B3E. www.zuid-o< het genoemde aangepast on- scherpere be- Recaro stoelen, tlaat, led achterlichten en irco horen er ook altijd bij. at de Adam S bij de dealer. procent bijtelling. Maar de 2 liter lijkt mede dankzij vierwielaandrijving en de standaard aanwezige 9-traps automaat prijstechnisch wat buiten de boot te vallen. Waar de Cross uitvoering voor de 1.4 turbo en 1.6 diesel een optie is, hoort deze automatisch bij de 2 liter diesel. Opel Adam S heeft een be- prijskaartje gekregen. Het beschikbaar vanaf 22.995 In het vooronder ligt J- turbomotor die 150 pk t„ t de snels*’ *J Vertel ons welke jonge of nieuwe auto je wilt rijden, wij vinden ‘m én voor een betere prijs! igelooflijk! Aan het maal nog zo onze nisschien helemaal ij de steun van Ver- it First programma toch een succesvol geweldig hoogte- ally van Duitsland, lack bedanken voor en de prijs hieraan inding op het einde Omdat Fiat voor dit nieuwe mode naam 500 gebruikt, zou men wellicnt een compacte SUV verwachten die recht streeks kan concurreren met bijvoorbeeld de Peugeot 2008 en Renault Captur. Maar als we kijken naar de lengte van 4,25 me ter dan blijkt de Italiaanse nieuwkomer een slag groter. Daardoor krijgt de 500X auto's als de Opel Mokka en Nissan Qas hqai tegenover zich. maximaal 210 km/u. Voor bedrag krijgt de auto een derstel, grotere remmen, It dan een 1,4 sturing en een bodykit. F pk en 220 Nm verchroomde uitlc Daarmee gaat de snelste Adam in automatische airc tonden naar de 100 km/u en haalt Begin 2015 staat i Frivoliteit Rijden doet de 500X zeer verdienstelijk. Er is goed gekeken naar het comfort van de af stemming. Overhellen in bochten is er nau welijks bij. Zowel motor- als buitengeluiden worden keurig gedempt en al die eigenschappen samen zorgen voor een goede allrounder. Fiat zal met de 500X beslist een rol kunnen opeisen binnen het nog steeds groeiende segment van crossovers. De interieur- inrichting is zoals men van een Fiat mag ver- wachten. De Italiaanse ontwerpers hebben er de nodige frivoliteit aan 0 Toerental Fiat bouwt de 500X in Italië op dezelfde lijn als de recent gelanceerde Jeep Rene gade. Beide auto's delen hun bodemgroep en techniek. Aan de basis van het moto renprogramma staat de vertrouwde 1,6 liter die met 110 pk bescheiden lijkt. Deze versie hebben we niet kunnen proberen. De 1,4 liter turbo, ook een bekende uit de Fiat stal, komt veel beter beslagen ten ijs. Deze krachtbron levert een flink vermogen van 140 pk en bovendien een aanzienlijk hoger koppel bij een lager toerental. Ook in heuvelachtig en bergachtig gebied komt deze motorische variant daardoor weinig te kort. Bovendien lijkt de keuze voor de turbomotor qua brandstofverbruik geen ne gatieve consequenties te hebben. De twee andere motoren zijn diesels, beiden bekend. De 1,6 liter zal in Nederland nog best af trek vinden bij zakelijke rijders, omdat deze 120 pk motor voldoet aan de norm van 20 toegevoegd. Dat is onder meer te zien diverse kleurrijke elementen die kunnen worden gekozen. De auto maakt een vol wassen indruk. De prijslijst van de nieuwe Fiat 500X start bij 19.995 euro voor de 1.6 liter. De ruimer bemeten 1.4 Turbo start bij 23.995 euro en kan net als de 1.6 liter naast de. basis Pop in de completere Lounge uitvoering worden gekozen. De 1.6 diesel heeft een startbe drag van 26.995 euro en de 2 liter Cross met vierwielaandrijvino en automaat minimaal 36.995 euro Zoals trouwe lezers weten, een groot voorstander en liefhebber van volledig elektrisch rijden. Tegelijk zie ik ook de beperkingen die deze manier van vervoeren de gebruiker ■oplegt. Met name het bezwaar van de beperkte actieradius kan goed worden opgevangen als er op een langere rit genoeg snellaadpalen «schikbaar zijn. Nederland lijkt daar binnen Europa het voortouw in te nemen. De dames en heren van :astNed doen hun best om ongeveer edere week een snellaadstation er- jens langs een van onze snelwegen te openen. Een beetje elektrische auto is daar binnen twintig minuten roor minimaal 80 procent weer vol. (ijk, dan haal je zonder problemen een volgend laadstation zo'n 100 dlometer verderop. Ik vind het een enorme opsteker voor FastNed, maar ook voor Nederland in het algemeen dat dit bedrijf een subsidie van de iuropese Unie heeft gekregen om liet alleen het netwerk in eigen land lit te breiden, maar dat ook in Duits- and gaat doen. Dat betekent dat als luitsland via de snelwegen goed is oorzien, volledig elektrisch rijden tot aan de belangrijke wintersportge bieden mogelijk wordt. Nu zie ik van wege dat argument de verkoopaan- tallen van elektrische auto's nog niet direct gigantisch omhoog schieten, naar in het dagelijks vervoer begint leze alternatieve vorm van voortbe wegen wel wortel te schieten. En dat itemt me gelukkig... )-Tel. 013-4647676 ZUID-OOST >OSt.nl AUTOSERVICEBEDRIJF Dikkere bumpers De link met de 500 moet woorval worden gezocht in het front. Daar blijkt de vorm geving de strikte lijnen van opstelling van de componenten van het kleine model te volgen. Verder heeft de 500X natuur lijk helemaal niets met de 500 te maken. Hoeft ook niet. De auto ziet er stoer en krachtig uit en dat effect kan nog verder worden versterkt als wordt gekozen voor de Cross versie die wat dikkere bumpers heeft, hoger op de wielen staat en met vierwielaandrijving beschikbaar is. Maar onder Nederlandse omstandigheden voldoet de normale' 500X meer dan vol doende. De flinke afmetingen impliceren ook een aardige binnenruimte en dat biedt de nieuwe Fiat beslist. Voorin zitten volwas senen royaal en ook de geboden ruimte op de achterbank verrast. Zowel hoofd- als beenruimte zijn op die posities prima in orde. Daar voegt Fiat dan ook nog een vol doende groot bagagevolume aan toe. ARENDAUTO GOIRLE NOBELSTRAAT 5B TEL. (013) 213 22 50 OISTERWIJK SPRENDLINGENSTRAAT12 TEL. (013) 528 39 05 ian

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2014 | | pagina 31