Autotest ■a d! CTRA I RH R 2014 PAGINA2 DE AUTOMAAT DONDERDAG 4 DECEMBER 2014 PAGINA 3 I BMW 218d Active Tourer Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1.995 cc Gewicht: 1.350 kg Aanhanggewicht: 1.300 kg (geremd) Prijs: 33.900 euro Renova Group - Hie A s loop Technische gegevens: www.renova.nl 3.795,- 4.695,- 4.395,- 5.295,- De piek in het succes van ruimtewagens ligt al weer in het verleden. De ver- koopaantallen dalen en juist nü komt BMW met haar eerste ruimtelijke con cept. Is de 2-serie Active Tourer voldoende vernieuwend? meest 'Ford Fc BMW grille, logo's, DE TILBURGSE KOERIER - Renova Tilburg Ringbaan Oost 102a 5013 CD Tilburg T(O13)542 21 33 CO2-uitstoot: 109 g/km (C-label) sion rum» w ..genschappen rijst het vermc de ontwikkelaars bij BMW ne en stempel op het thema i zochten, maar zijn blijven compromis. jorwiel aan~ dit. Al: Merk en type: BMW 218d Active Tourer 330 Nmbij 1.750 tr/min Vermogen: 110 kw/150 pk bij 4.000 tr/min X Verbruik: stadscyclus 5,0 liter/100 km buitenwegcydus 3,6 liter/100 km gecombineerd 4,1 liter/100 km Afmetingen: lengte 4,342 meter, breedte 1,800 meter Prestaties: topsnelheid 205 km/u acceleratie 0-100 in 8,9 seconden andere auto. Door alle eigenschappen rijst het vermoe den dat de ontwikkelaars bij BMW naar een eigen stempel op het thema ruim tewagen zochten, maar zijn blijven han gen in een compromis. De eigenschappen van het voorwiel aangedreven onderstel onderschrijven dit. Als de bestuurder de ogen bij wijze van spreken sluit, spreekt uit niets het typische BMW karakter. BMW verkoopt de Active Tourer vanaf 28.900 euro. De 218d start bij 33.900 euro. De video van deze test is te vinden www.youtube.com/automediaN L. men zijruitomlijsting. Dat betekent dat de ontwerpers niet bepaald hun kop hebben uitgestoken. Komt de buitenkant erg neutraal over, het interieur straalt juist volledig de BMW signatuur uit. Knoppen, klokken en materialen komen uit de bekende koker. Bij een auto zoals deze Active Tourer hoort een hoge zitpositie. Die kan bij veel automobilist op een hoge waardering rekenen. De head-up display staat op het dashboard tegen de onderkant van de voorruit. Daarop projecteert de auto de snelheid en de aanwijzingen van het navigatiesysteem. Dit zorgt ervoor dat de bestuurder de blik vooral op de weg kan houden. De opstelling en indeling van het dashboard komen voor BMW-rijders zeer vertrouwd over. Renova Waalwijk Van Andelstraat 9 5141 PB Waalwijk T(O416)332443 Renova Breda Huifekkeretraat 1 4815 PN Breda T (076) 522 35 49 '■‘Telen ■vuóden boven de console beschikt de auto „atiescherm waarop nog un van andere functies te bedienen zijn, ''-danks de bediening met een tussen de xuêJën geplaatste, ronde knop, bevinden zich op dashboard, stuur en console nog tal van andere knoppen. De grondige tifieke bestudering van het instructieboek blijkt an de geen overbodige luxe. chro- De auto biedt ruim plaats aan vier tot eventueel vijf volwassenen. De stoelen ondersteunen uitstekend en kunnen in alle gewenste richtingen worden versteld. Van de achterbank kan de rugleuning in een 40/20/40 verhouding worden neergeklapt. Dat neerklappen kan ook vanuit de baga geruimte. Dat resulteert in een vergroting van het bagagevolume van 468 tot 1.510 liter. De laadvloer loopt naar voren toe helaas wat op. Van een echte ruimtewa gen verwacht men eerder een volledig vlakke vloer. De zogenaamde premiummerken laten geen enkel marktsegment ongemoeid. Toch blijft het vreemd dat BMW nu pas met een midi-ruimtewagen komt. Dat terwijl concurrent Mercedes al aan de facelift van de tweede generatie B-klasse toe is. De ruimtelijke behoefte schrijft onherroepelijk een voorwiel aangedreven onderstel voor. Daar bleef BMW tot nu toe ver van. Niet voor niets noemen ze bij de Oosterburen de motor voorin en aandrij ving achterin 'standardantrieb'. Het merk Mini, dat ook tot de BMW Groep behoort, heeft zowel-voor- als vierwielaangedreven bodemgroepen. Juist die techniek kon BMW goed gebruiken voor de nieuwe ruimtewagen. Dat betekent automatisch dat de auto wel 2-serie heet, maar hele maal niets te maken heeft met de recent gelanceerde achterwiel aangedreven 2- serie coupé. gefilterd de oren van de inzittenden. Maar juist de afrolgeluiden laten meer van zich horen en dat verstoort het comfort. BMW zet gezien de prestaties en de motoren keuze de 2-serie Active Tourer als een vlotte ruimtewagen neer. Daarbij past vol gens het merk een sportieve afstemming van het onderstel. Daarin gaat BMW wat te ver. De auto komt voor een familieauto gewoonweg te stug over. Wie alleen in de auto zit en de sportieve mogelijkheden uitprobeert, zal het wel weten te waar deren. Maar wie meestal alleen met de auto op stap gaat, kiest een totaal Gefilterd Waar de 2-serie Active Tourer qua onder stel in de pas loopt met de Mini, blijkt er ook sprake van een synchronisatie van het motorenprogramma. Aan de basis staan namelijk twee driecilinders, zowel benzine als diesel. Daarboven in dit geval bij de 218d een 2 liter viercilinder. Deze levert een fors vermogen van 150 pk en komt aan een koppel van 330 Nm al bij 1.750 tr/min. Het gemiddeld verbruik bereikt een keurig praktijkcijfer van 1 op 17,5. De motor blijkt geen enkel probleem te heb ben met de 1.350 kg wegende koets. In 8,9 seconden sprint de Active Tourer naar de 100 km/u en haalt een top van 205 km/u. De motorgeluiden bereiken keurig Stoel, Waardering over een los navigat Met een lengte van 4,34 meter opereert tal van andere func de Active Tourer precies in het segment Ondanks de bec.-.i. van de traditionele aanbieders, vooral van stoelen geplaatste, i Franse komaf. De vormgeving lijkt nog het meest op een mix van een Kia Garens en Focus met hier en daar wat specifieke «mW elementen. Denk daarbij aan grille, logo's, achterlichten en een c cties! aad' w

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2014 | | pagina 13