Autotest
■a
d!
CTRA I
RH
R 2014 PAGINA2
DE AUTOMAAT DONDERDAG 4 DECEMBER 2014 PAGINA 3
I
BMW 218d Active Tourer
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1.995 cc
Gewicht: 1.350 kg
Aanhanggewicht:
1.300 kg (geremd)
Prijs: 33.900 euro
Renova Group
-
Hie A
s loop
Technische
gegevens:
www.renova.nl
3.795,-
4.695,-
4.395,-
5.295,-
De piek in het succes van ruimtewagens ligt al weer in het verleden. De ver-
koopaantallen dalen en juist nü komt BMW met haar eerste ruimtelijke con
cept. Is de 2-serie Active Tourer voldoende vernieuwend?
meest
'Ford Fc
BMW
grille, logo's,
DE TILBURGSE KOERIER -
Renova Tilburg
Ringbaan Oost 102a
5013 CD Tilburg
T(O13)542 21 33
CO2-uitstoot:
109 g/km (C-label)
sion
rum»
w
..genschappen rijst het vermc
de ontwikkelaars bij BMW ne
en stempel op het thema
i zochten, maar zijn blijven
compromis.
jorwiel aan~
dit. Al:
Merk en type:
BMW 218d Active Tourer
330 Nmbij 1.750 tr/min
Vermogen:
110 kw/150 pk bij 4.000 tr/min
X
Verbruik:
stadscyclus 5,0 liter/100 km
buitenwegcydus 3,6 liter/100 km
gecombineerd 4,1 liter/100 km
Afmetingen:
lengte 4,342 meter,
breedte 1,800 meter
Prestaties:
topsnelheid 205 km/u
acceleratie 0-100 in 8,9 seconden
andere auto.
Door alle eigenschappen rijst het vermoe
den dat de ontwikkelaars bij BMW naar
een eigen stempel op het thema ruim
tewagen zochten, maar zijn blijven han
gen in een compromis. De eigenschappen
van het voorwiel aangedreven onderstel
onderschrijven dit. Als de bestuurder de
ogen bij wijze van spreken sluit, spreekt
uit niets het typische BMW karakter. BMW
verkoopt de Active Tourer vanaf 28.900
euro. De 218d start bij 33.900 euro.
De video van deze test is te vinden
www.youtube.com/automediaN L.
men zijruitomlijsting. Dat betekent dat de
ontwerpers niet bepaald hun kop hebben
uitgestoken.
Komt de buitenkant erg neutraal over,
het interieur straalt juist volledig de
BMW signatuur uit. Knoppen, klokken en
materialen komen uit de bekende koker.
Bij een auto zoals deze Active Tourer
hoort een hoge zitpositie. Die kan bij veel
automobilist op een hoge waardering
rekenen. De head-up display staat op
het dashboard tegen de onderkant van
de voorruit. Daarop projecteert de auto
de snelheid en de aanwijzingen van het
navigatiesysteem. Dit zorgt ervoor dat de
bestuurder de blik vooral op de weg kan
houden. De opstelling en indeling van het
dashboard komen voor BMW-rijders zeer
vertrouwd over.
Renova Waalwijk
Van Andelstraat 9
5141 PB Waalwijk
T(O416)332443
Renova Breda
Huifekkeretraat 1
4815 PN Breda
T (076) 522 35 49
'■‘Telen
■vuóden boven de console beschikt de auto
„atiescherm waarop nog
un van andere functies te bedienen zijn,
''-danks de bediening met een tussen de
xuêJën geplaatste, ronde knop, bevinden
zich op dashboard, stuur en console nog
tal van andere knoppen. De grondige
tifieke bestudering van het instructieboek blijkt
an de geen overbodige luxe.
chro- De auto biedt ruim plaats aan vier tot
eventueel vijf volwassenen. De stoelen
ondersteunen uitstekend en kunnen in alle
gewenste richtingen worden versteld. Van
de achterbank kan de rugleuning in een
40/20/40 verhouding worden neergeklapt.
Dat neerklappen kan ook vanuit de baga
geruimte. Dat resulteert in een vergroting
van het bagagevolume van 468 tot 1.510
liter. De laadvloer loopt naar voren toe
helaas wat op. Van een echte ruimtewa
gen verwacht men eerder een volledig
vlakke vloer.
De zogenaamde premiummerken laten
geen enkel marktsegment ongemoeid.
Toch blijft het vreemd dat BMW nu pas
met een midi-ruimtewagen komt. Dat
terwijl concurrent Mercedes al aan de
facelift van de tweede generatie B-klasse
toe is. De ruimtelijke behoefte schrijft
onherroepelijk een voorwiel aangedreven
onderstel voor. Daar bleef BMW tot nu toe
ver van. Niet voor niets noemen ze bij de
Oosterburen de motor voorin en aandrij
ving achterin 'standardantrieb'. Het merk
Mini, dat ook tot de BMW Groep behoort,
heeft zowel-voor- als vierwielaangedreven
bodemgroepen. Juist die techniek kon
BMW goed gebruiken voor de nieuwe
ruimtewagen. Dat betekent automatisch
dat de auto wel 2-serie heet, maar hele
maal niets te maken heeft met de recent
gelanceerde achterwiel aangedreven 2-
serie coupé.
gefilterd de oren van de inzittenden. Maar
juist de afrolgeluiden laten meer van zich
horen en dat verstoort het comfort. BMW
zet gezien de prestaties en de motoren
keuze de 2-serie Active Tourer als een
vlotte ruimtewagen neer. Daarbij past vol
gens het merk een sportieve afstemming
van het onderstel. Daarin gaat BMW wat
te ver. De auto komt voor een familieauto
gewoonweg te stug over. Wie alleen in de
auto zit en de sportieve mogelijkheden
uitprobeert, zal het wel weten te waar
deren. Maar wie meestal alleen met
de auto op stap gaat, kiest een totaal
Gefilterd
Waar de 2-serie Active Tourer qua onder
stel in de pas loopt met de Mini, blijkt er
ook sprake van een synchronisatie van het
motorenprogramma. Aan de basis staan
namelijk twee driecilinders, zowel benzine
als diesel. Daarboven in dit geval bij de
218d een 2 liter viercilinder. Deze levert
een fors vermogen van 150 pk en komt
aan een koppel van 330 Nm al bij 1.750
tr/min. Het gemiddeld verbruik bereikt
een keurig praktijkcijfer van 1 op 17,5. De
motor blijkt geen enkel probleem te heb
ben met de 1.350 kg wegende koets. In
8,9 seconden sprint de Active Tourer naar
de 100 km/u en haalt een top van 205
km/u. De motorgeluiden bereiken keurig
Stoel,
Waardering over een los navigat
Met een lengte van 4,34 meter opereert tal van andere func
de Active Tourer precies in het segment Ondanks de bec.-.i.
van de traditionele aanbieders, vooral van stoelen geplaatste, i
Franse komaf. De vormgeving lijkt nog het
meest op een mix van een Kia Garens en
Focus met hier en daar wat specifieke
«mW elementen. Denk daarbij aan
grille, logo's, achterlichten en een c
cties!
aad'
w