fs
I
Kees Denissen
RIM LVI I ICICI 1.
In memoriam:
Dag diesel
X
V5
tf
5URGSE KOERIER
Audi 03 en RS 03
NEN
Tony Vos
'I
JAGUAR
the-ad venturenl
Uitgave van De Tilburgse Koerier
Jaargang 25 »nr47» Donderdag 4 december 2014 Oplage 112.500
Een van grootste, zoniet dé groot
ste markt voor auto's met een die
selmotor is Frankrijk. Het land kent
naast een lagere literprijs aan de
pomp ten opzichte van benzine ook
geen onderscheid in wegenbelas
ting. Simpel omdat Frankrijk geen
wegenbelasting heft. Daardoor
steeg het dieselaandeel onder de
personenauto's in Frankrijk sinds
begin jaren tachtig naar het huidige
aandeel van zo'n tachtig procent!
Verdere groei zit er niet meer in.
Sterker nog, vanuit de politiek gaan
serieuze stemmen op om het diesel-
gebruik flink te temperen. Vooral in
grote steden zijn er grote proble
men met vervuiling en daar moet
iets aan worden gedaan. De Franse
automerken zijn er al op voorbe
reid. Dat kun je zien aan de nieuwe
modellen die de laatste jaren bij Ci
troen, Peugeot en Renault zijn ver
schenen. Diverse auto's beschikken
over splinternieuwe, zuinige benzi
nemotoren en die moet de Frans
man over de streep gpan trekken.
Nu werkt het in Frankrijk net zoals
hier, als een diesel onaantrekkelijk
duur wordt gemaakt, gaat iedereen
probleemloos over op benzine. Of in
de steden wellicht elektrisch, al ont
breekt het in Frankrijk ogenschijnlijk
aan een gedegen snellaadnetwerk
langs de doorgaande wegen. Ik ben
er overigens van overtuigd dat als
Frankrijk de diesel laat vallen dat
ook in andere landen zal gebeuren.
Over twintig jaar zal een dieselklop
eerder uitzondering dan regel zijn...
r-
The Adventure
's Hertogenbosch
Winnaar
Best Jaguar
dealer award
2014
i uit een hand-
S-tronic met
Ie mo-
itwik-
name
oudin-
de nieuwe
lint met 37.200 euro
.900 euro voor de
Het succes van SUV's en crossovers blijkt enorm. Niet alleen verkocht Audi in
drie jaar tijd 400.000 exemplaren van de Q3, ook dit jaar mag de reeks stoere
modellen van het merk op een nog hogere belangstelling rekenen. Audi houdt
de compacte Q3 bij de tijd en voert enkele wijzigingen door.
Veel automobilisten zoeken geborgenheid,
veiligheid en de mogelijkheid net wat ver
der te komen dan met een normale per
sonenauto. De hoge zit en een voldoende
bagagevolume sluiten naadloos bij de ver
dere wensen aan.
Sportief
Het zal niemand verwonderen dat Audi de
Q3 actualiseert voor wat betreft elektro
nische voorzieningen. Zo zorgt het Active
Lane Assist voor het automatisch bijsturen
als de auto ongewild zijn rijstrook verlaat.
Via Side Assist krijgt de bestuurder waar
schuwingen in de buitenspiegel als een
voertuig zich in de dode hoek bevindt Ver
lopen
Audi voert de Q3 sinds herfst 2011 en
komt nu met een tussentijdse wijziging.
Die omvat stilistisch enkele details. Zo kan
de nieuwe oplage direct herkend worden
aan de grille die nu rechtstreeks op de
koplampen aansluit. Die lampen beschik
ken standaard over xenon verlichting,
maar kunnen ook volledig in leds worden
uitgevoerd. Dat geeft de auto weer een
modernere aanblik. Grappig is dat de rich-
die verkeersborden leest.
Vorig jaar pas breidde Audi de Q3-reeks
uit met de RS Q3, een zeer sportieve telg.
In het vooronder ligt de spectaculair klin
kende 2,5 liter vijfcilinder die al na een
jaar meegaat in de verbeteringen van de
hele serie. Het vermogen is namelijk met
3C pk toegenomen tot 340 pk en hetzelfde
geldt voor het koppel dat nu de 450 Nm
aantipt. Ondanks de nog snellere accele
ratie naar 100 km/u in 4,8 seconden heeft
Audi de RS Q3 een halve liter per 100 km/u
zuiniger gemaakt.
Het rijden met deze topsporter maakt hele
andere gevoelens los van de brave 1.4
TSFI. De versie met S-tronic geeft een dotje
tussengas als handmatig wordt terugge-
schakeld en juist dit soort details maken
een auto leuk en bijzonder.
Vanaf begin 2015 levert Audi
Q3 uit. De prijslijst begint
voor de 1.4 TFSI en 41 .S
2.0 TDI.
Vergelijkbaar
De twee krachtbronnen die hier het mees
te aftrek vinden zijn de 1,4 liter benzine en
de 2 liter diesel. De eerste beschikt over ci-
linderuitschakeling en is opgetrokken naar
een vermogen van 150 pk. De auto trekt
daarmee in 9,3 seconden naar de 100 km/
De naam Denissen is een begrip in Tilburg en
omstreken. In 1954 startte Kees Denissen sa
men met zijn vrouw Gaby een garagebedrijf.
Zijn hele leven speelde hij in op veranderin
gen in de markt. Zo nam het bedrijf in 1965
de eerste, volautomatische autowasmachine
in Tilburg in gebruik en een jaar later werd
het Datsun dealerschap (later Nissan) verkre
gen. Logisch dat de stichter van de inmiddels
oudste Nissan-rjealer in West-Europa oprich
ter was van de Datsun dealervereniging en
daarin ook lange tijd een bestuursfunctie ver
vulde. In de jaren zeventig en begin tachtig
was Kees Denissen lange tijd voorzitter van de
Verenigde Autobedrijven Tilburg en Omgeving
(VATO) en bestuurslid van de Bovag afdeling
Zuid Nederland. Ondanks dat hij in 1986 te
rugtrad als directeur, bleef hij tot hoge leeftijd
bij het bedrijf en de mensen betrokken. Maar
tegelijk kreeg hij meer tijd voor zijn hobbies
reizen en curling spelen. Op 25 november jl.
nam Kees Denissen op 95-jarige leeftijd af
scheid van deze wereld.
tingaanwijzers dan niet knipperen maar
van binnen naar buiten 'lopen' en dus nog
duidelijker de te verwachten richtingsver-
andering aangeven.
De belangrijkste wijzigingen zijn bij de
Audi Q3 te vinden in de techniek. Alle mo
toren hebben extra de aandacht gekregen.
Ze leveren nu meer vermogen en komen
volgens de officiële cijfers juist zuiniger uit
in brandstofverbruik.
u en heeft een C02-uitstoot van 127 g/km.
Helaas komt geen enkele Q3 in aanmer
king voor 20 procent bijtelling. De 2.0 TDI
komt ook aan de 150 pk en heeft met 340
Nm een vorstelijk koppel. De prestaties
blijven vergelijkbaar en de CO2-uitstoot
komt neer op 114 g/km.
Audi biedt in de Q3 de keuze uit ::t L.t
geschakelde zesbak of een S-tronic
dubbele koppeling, afhankelijk van de i
tor met zes of zeven verzetten. De ont«
kelingsafdeling heeft daarbij met n-:
gekeken naar de overbrengingsverhoudir
gen in dienst van het brandstofverbruik.
levert het