fs I Kees Denissen RIM LVI I ICICI 1. In memoriam: Dag diesel X V5 tf 5URGSE KOERIER Audi 03 en RS 03 NEN Tony Vos 'I JAGUAR the-ad venturenl Uitgave van De Tilburgse Koerier Jaargang 25 »nr47» Donderdag 4 december 2014 Oplage 112.500 Een van grootste, zoniet dé groot ste markt voor auto's met een die selmotor is Frankrijk. Het land kent naast een lagere literprijs aan de pomp ten opzichte van benzine ook geen onderscheid in wegenbelas ting. Simpel omdat Frankrijk geen wegenbelasting heft. Daardoor steeg het dieselaandeel onder de personenauto's in Frankrijk sinds begin jaren tachtig naar het huidige aandeel van zo'n tachtig procent! Verdere groei zit er niet meer in. Sterker nog, vanuit de politiek gaan serieuze stemmen op om het diesel- gebruik flink te temperen. Vooral in grote steden zijn er grote proble men met vervuiling en daar moet iets aan worden gedaan. De Franse automerken zijn er al op voorbe reid. Dat kun je zien aan de nieuwe modellen die de laatste jaren bij Ci troen, Peugeot en Renault zijn ver schenen. Diverse auto's beschikken over splinternieuwe, zuinige benzi nemotoren en die moet de Frans man over de streep gpan trekken. Nu werkt het in Frankrijk net zoals hier, als een diesel onaantrekkelijk duur wordt gemaakt, gaat iedereen probleemloos over op benzine. Of in de steden wellicht elektrisch, al ont breekt het in Frankrijk ogenschijnlijk aan een gedegen snellaadnetwerk langs de doorgaande wegen. Ik ben er overigens van overtuigd dat als Frankrijk de diesel laat vallen dat ook in andere landen zal gebeuren. Over twintig jaar zal een dieselklop eerder uitzondering dan regel zijn... r- The Adventure 's Hertogenbosch Winnaar Best Jaguar dealer award 2014 i uit een hand- S-tronic met Ie mo- itwik- name oudin- de nieuwe lint met 37.200 euro .900 euro voor de Het succes van SUV's en crossovers blijkt enorm. Niet alleen verkocht Audi in drie jaar tijd 400.000 exemplaren van de Q3, ook dit jaar mag de reeks stoere modellen van het merk op een nog hogere belangstelling rekenen. Audi houdt de compacte Q3 bij de tijd en voert enkele wijzigingen door. Veel automobilisten zoeken geborgenheid, veiligheid en de mogelijkheid net wat ver der te komen dan met een normale per sonenauto. De hoge zit en een voldoende bagagevolume sluiten naadloos bij de ver dere wensen aan. Sportief Het zal niemand verwonderen dat Audi de Q3 actualiseert voor wat betreft elektro nische voorzieningen. Zo zorgt het Active Lane Assist voor het automatisch bijsturen als de auto ongewild zijn rijstrook verlaat. Via Side Assist krijgt de bestuurder waar schuwingen in de buitenspiegel als een voertuig zich in de dode hoek bevindt Ver lopen Audi voert de Q3 sinds herfst 2011 en komt nu met een tussentijdse wijziging. Die omvat stilistisch enkele details. Zo kan de nieuwe oplage direct herkend worden aan de grille die nu rechtstreeks op de koplampen aansluit. Die lampen beschik ken standaard over xenon verlichting, maar kunnen ook volledig in leds worden uitgevoerd. Dat geeft de auto weer een modernere aanblik. Grappig is dat de rich- die verkeersborden leest. Vorig jaar pas breidde Audi de Q3-reeks uit met de RS Q3, een zeer sportieve telg. In het vooronder ligt de spectaculair klin kende 2,5 liter vijfcilinder die al na een jaar meegaat in de verbeteringen van de hele serie. Het vermogen is namelijk met 3C pk toegenomen tot 340 pk en hetzelfde geldt voor het koppel dat nu de 450 Nm aantipt. Ondanks de nog snellere accele ratie naar 100 km/u in 4,8 seconden heeft Audi de RS Q3 een halve liter per 100 km/u zuiniger gemaakt. Het rijden met deze topsporter maakt hele andere gevoelens los van de brave 1.4 TSFI. De versie met S-tronic geeft een dotje tussengas als handmatig wordt terugge- schakeld en juist dit soort details maken een auto leuk en bijzonder. Vanaf begin 2015 levert Audi Q3 uit. De prijslijst begint voor de 1.4 TFSI en 41 .S 2.0 TDI. Vergelijkbaar De twee krachtbronnen die hier het mees te aftrek vinden zijn de 1,4 liter benzine en de 2 liter diesel. De eerste beschikt over ci- linderuitschakeling en is opgetrokken naar een vermogen van 150 pk. De auto trekt daarmee in 9,3 seconden naar de 100 km/ De naam Denissen is een begrip in Tilburg en omstreken. In 1954 startte Kees Denissen sa men met zijn vrouw Gaby een garagebedrijf. Zijn hele leven speelde hij in op veranderin gen in de markt. Zo nam het bedrijf in 1965 de eerste, volautomatische autowasmachine in Tilburg in gebruik en een jaar later werd het Datsun dealerschap (later Nissan) verkre gen. Logisch dat de stichter van de inmiddels oudste Nissan-rjealer in West-Europa oprich ter was van de Datsun dealervereniging en daarin ook lange tijd een bestuursfunctie ver vulde. In de jaren zeventig en begin tachtig was Kees Denissen lange tijd voorzitter van de Verenigde Autobedrijven Tilburg en Omgeving (VATO) en bestuurslid van de Bovag afdeling Zuid Nederland. Ondanks dat hij in 1986 te rugtrad als directeur, bleef hij tot hoge leeftijd bij het bedrijf en de mensen betrokken. Maar tegelijk kreeg hij meer tijd voor zijn hobbies reizen en curling spelen. Op 25 november jl. nam Kees Denissen op 95-jarige leeftijd af scheid van deze wereld. tingaanwijzers dan niet knipperen maar van binnen naar buiten 'lopen' en dus nog duidelijker de te verwachten richtingsver- andering aangeven. De belangrijkste wijzigingen zijn bij de Audi Q3 te vinden in de techniek. Alle mo toren hebben extra de aandacht gekregen. Ze leveren nu meer vermogen en komen volgens de officiële cijfers juist zuiniger uit in brandstofverbruik. u en heeft een C02-uitstoot van 127 g/km. Helaas komt geen enkele Q3 in aanmer king voor 20 procent bijtelling. De 2.0 TDI komt ook aan de 150 pk en heeft met 340 Nm een vorstelijk koppel. De prestaties blijven vergelijkbaar en de CO2-uitstoot komt neer op 114 g/km. Audi biedt in de Q3 de keuze uit ::t L.t geschakelde zesbak of een S-tronic dubbele koppeling, afhankelijk van de i tor met zes of zeven verzetten. De ont« kelingsafdeling heeft daarbij met n-: gekeken naar de overbrengingsverhoudir gen in dienst van het brandstofverbruik. levert het

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2014 | | pagina 11