Voor een Volkswagen gaat u naar Van Mossel. Dacia Sandero en Sandero Stepway I OETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT DONDERDAG 27 NOVEMBER 2014 PAGINA 3 Aantal cilinders: 3 in lijn Cilinderinhoud: 1.422 cc Gewicht: 1.090 kg CO2-uitstoot: 82g/km (A-label) Prijs: 18.925 euro DACiA www.arendauto.nl Technische gegevens: Van-Mossel.nl Het is niet eens zo lang geleden dat de Volkswagen Polo BlueMotion als warme broodjes over de toonbank ging. Deze compacte auto voorzien van de 1.2 TDI motor voldeed meerdere jaren aan de normen voor allerhande vrijstel lingen en lage bijtelling. Volkswagen volgt met het licht gefacelifte model de Nederlandse norm, waardoor lage bijtelling nog steeds wordt voorgespiegeld. 13.795,- 4.695,- 4.395,- 5.295,- beteke.u de en p- zak de Nu in de showroom bij Arend Auto Garantie J-jaar OF 100 000 km Afmetingen: lengte 3,972 meter, breedte 1,682 meter Dacia Sandero Stepway Vanaf 1 3.990, Exclusief kosten rijklaar maken Dacia Sandero Vanaf €11.190,- Exclusief kosten rijklaar maken Aanhanggewicht: 1.000 kg (geremd) R 2014 PAGINA 2 deC02-s voor vrijstellii.3 bijtelling. Vare' voor zowel be g/km waar het ling. Dat beteke auto's af gaat vallen. Souplesse De Volkswagen Polo Bleumotion met z'n bestaande 1,2 liter diesel komt sinds 1 Koppel: 210 Nm bij 1.500 tr/min Prestaties: topsnelheid 178 km/u acceleratie 0-100 in 12,9 seconden u-‘ekent dat deze nieuwe, sterk verbeter- uc cn prettiger rijdende Polo BlueMotion voor zakelijke rijders interessant is, maar voor de particulier beslist niet. Ook niet als er heel veel kilometers worden gere den. Volkswagen levert uitstekende TSI benzinemotoren met turbo die minimaal hetzelfde rijplezier bieden, maar zowel in aanschaf als wegenbelasting aanzienlijk gunstiger r‘ De nieuw een bescht verschil zi bumper en daarmee ...c ste verschil wel genoemd. Vermogen: 55 kw/75 pk bij 3.000 tr/min I TEL. (013) 528 39 05. Verbruik: stadscyclus 4,0 liter/100 km buitenwegcydus 2,6 liter/100 km gecombineerd 3,1 liter/100 km uitstekende TSI t turbo die minimaal ,,rjieden, maar zowel in taf als wegenbelasting aanzienlijk "°r uitvallen. cuwe 1.4 TDI motor ligt achter -cheiden opgewaardeerd front. He* n zit vooral in de indeling van dc daarmee is meteen het groot- Console In het interieur ziet alles er eveneens ver trouwd uit. Dashboard, portierpanelen en meubilair is hetzelfde gebleven. Alleen op het vlak van infotainment systemen biedt Volkswagen in de Polo een paar extra mogelijkheden. Omdat het dashboardli- chaam en de aangebouwde console nog steeds identiek zijn, zit de gemiddelde bestuurder met de knie geregeld tegen Merk en type: Volkswagen Polo 1.4 TDI BlueMotion 5-d de console aan die van keihard plastic is gemaakt. We mogen niet vergeten dat de Polo qua afmetingen een slagje kleiner is dan de modernste toevoegingen in het compacte segment en dat moet ergens naar voren komen. Toch biedt de auto bijvoorbeeld op de achterbank behoorlijk plaats aan twee volwassen en meet het bagagevolume afhanljelijk van de opstel ling van de bank tussen de 280 en 952 liter. Het Blauw is en blijft de kleur voor extra de zuinige auto's en daarom dat Volkswagen hier en daar in die tint accenten legt. Dat zien we onder meer op de bekleding van de stoelen en achterbank. De BlueMotion is er maar in één uitrustingsvariant die bijzonder compleet is met zowel metaal- kleurige als glanzend zwarte accenten op het dashboard en bijvoorbeeld lichtmeta len wielen. De Polo 1.4 TDI BlueMotion is er als drie ën vijfdeurs voor respectievelijk 18.290 en 18.925 euro. De video van deze test is te vinden op www.youtube.com/automediaNL. leder jaar verlaagt de Nederlandse over heid de grenswaarden voor wat betreft '"''■'-stoot om in aanmerking te komen ijstelling van BPM en een lagere 3. '.'anaf 1 januari gaat die norm benzine als diesel naar 82 it gaat om 14 procent bijtel- kent dat weer een hele serie naf de eerste meter die je met de Polo egt. Soepel schakelend door de vijf versnellingen blijkt er constant voldoende trekkracht voor handen. En omdat de nieuwe motor het er feitelijk veel gemak kelijker mee heeft, worden er in de praktijk veel eenvoudiger lagere verbruikswaarden mee gehaald. Waar de bestaande 1.2 TDI met moeite 1 op 20 rijdt, haalt deze 1.4 TDI op z'n sloffen tussen de 1 op 23 en 1 op 24; Dat betekent dat deze winst dus niet alleen op papier bestaat. Omdat volgens de geldende normen een CO2- januari al niet meer voor extra voordeel uitstoot is gemeten van 82 g/km, komt de in aanmerking. Maar het merk heeft de auto dit en volgend jaar in aanmerking licht vernieuwde Polo een aantal nieuwe voor 14 procent bijtelling als de Polo zake- motoren meegegeven. Eén daarvan is de lijk wordt gereden. Particulieren hebben 1.4 TDI die zowel de 1.2 als de viercilinder niets met bijtelling te maken. 1.6 vervangt. Het gaat ook hier om een driecilinder die mooi gedempt in het voor- Tweedeling onder z'n werk doet. Het vermogen blijft Maar daarin schuilt ook meteen de twee- in de BlueMotion uitvoering gelijk op 75 deling die de auto veroorzaakt. Een zake- pk, maar het koppel is aanzienlijk geste- lijke rijder zal alleen afgaan op de lage gen tot 210 Nm bij slechts 1.500 tr/min. bijtelling, dat het een diesel betreft die Dat betekent dat de berijder profiteert van aanzienlijk duurder is in de wegenbelas- een flinke souplesse. Dat is ook merkbaar ting, dat zal hem of haar niet deren. Dat Bffl ARENDAUTO GOIRLE NOBELSTRAAT 58 TEL (013) 213 22 50 OISTERWIJK SPRENDLINGENSTRAAT 12

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2014 | | pagina 13