Voor een Volkswagen
gaat u naar Van Mossel.
Dacia Sandero en Sandero Stepway
I
OETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT DONDERDAG 27 NOVEMBER 2014 PAGINA 3
Aantal cilinders: 3 in lijn
Cilinderinhoud: 1.422 cc
Gewicht: 1.090 kg
CO2-uitstoot:
82g/km (A-label)
Prijs: 18.925 euro
DACiA
www.arendauto.nl
Technische
gegevens:
Van-Mossel.nl
Het is niet eens zo lang geleden dat de Volkswagen Polo BlueMotion als
warme broodjes over de toonbank ging. Deze compacte auto voorzien van de
1.2 TDI motor voldeed meerdere jaren aan de normen voor allerhande vrijstel
lingen en lage bijtelling. Volkswagen volgt met het licht gefacelifte model de
Nederlandse norm, waardoor lage bijtelling nog steeds wordt voorgespiegeld.
13.795,-
4.695,-
4.395,-
5.295,-
beteke.u
de en p-
zak
de
Nu in de showroom bij Arend Auto
Garantie
J-jaar
OF 100 000 km
Afmetingen:
lengte 3,972 meter,
breedte 1,682 meter
Dacia Sandero Stepway
Vanaf 1 3.990,
Exclusief kosten rijklaar maken
Dacia Sandero
Vanaf €11.190,-
Exclusief kosten rijklaar maken
Aanhanggewicht:
1.000 kg (geremd)
R 2014 PAGINA 2
deC02-s
voor vrijstellii.3
bijtelling. Vare'
voor zowel be
g/km waar het
ling. Dat beteke
auto's af gaat vallen.
Souplesse
De Volkswagen Polo Bleumotion met z'n
bestaande 1,2 liter diesel komt sinds 1
Koppel:
210 Nm bij 1.500 tr/min
Prestaties:
topsnelheid 178 km/u
acceleratie 0-100 in 12,9 seconden
u-‘ekent dat deze nieuwe, sterk verbeter-
uc cn prettiger rijdende Polo BlueMotion
voor zakelijke rijders interessant is, maar
voor de particulier beslist niet. Ook niet
als er heel veel kilometers worden gere
den. Volkswagen levert uitstekende TSI
benzinemotoren met turbo die minimaal
hetzelfde rijplezier bieden, maar zowel in
aanschaf als wegenbelasting aanzienlijk
gunstiger r‘
De nieuw
een bescht
verschil zi
bumper en daarmee ...c
ste verschil wel genoemd.
Vermogen:
55 kw/75 pk bij 3.000 tr/min
I
TEL. (013) 528 39 05.
Verbruik:
stadscyclus 4,0 liter/100 km
buitenwegcydus 2,6 liter/100 km
gecombineerd 3,1 liter/100 km
uitstekende TSI
t turbo die minimaal
,,rjieden, maar zowel in
taf als wegenbelasting aanzienlijk
"°r uitvallen.
cuwe 1.4 TDI motor ligt achter
-cheiden opgewaardeerd front. He*
n zit vooral in de indeling van dc
daarmee is meteen het groot-
Console
In het interieur ziet alles er eveneens ver
trouwd uit. Dashboard, portierpanelen en
meubilair is hetzelfde gebleven. Alleen op
het vlak van infotainment systemen biedt
Volkswagen in de Polo een paar extra
mogelijkheden. Omdat het dashboardli-
chaam en de aangebouwde console nog
steeds identiek zijn, zit de gemiddelde
bestuurder met de knie geregeld tegen
Merk en type:
Volkswagen Polo 1.4 TDI
BlueMotion 5-d
de console aan die van keihard plastic is
gemaakt. We mogen niet vergeten dat de
Polo qua afmetingen een slagje kleiner is
dan de modernste toevoegingen in het
compacte segment en dat moet ergens
naar voren komen. Toch biedt de auto
bijvoorbeeld op de achterbank behoorlijk
plaats aan twee volwassen en meet het
bagagevolume afhanljelijk van de opstel
ling van de bank tussen de 280 en 952
liter.
Het Blauw is en blijft de kleur voor extra
de zuinige auto's en daarom dat Volkswagen
hier en daar in die tint accenten legt. Dat
zien we onder meer op de bekleding van
de stoelen en achterbank. De BlueMotion
is er maar in één uitrustingsvariant die
bijzonder compleet is met zowel metaal-
kleurige als glanzend zwarte accenten op
het dashboard en bijvoorbeeld lichtmeta
len wielen.
De Polo 1.4 TDI BlueMotion is er als drie
ën vijfdeurs voor respectievelijk 18.290 en
18.925 euro.
De video van deze test is te vinden op
www.youtube.com/automediaNL.
leder jaar verlaagt de Nederlandse over
heid de grenswaarden voor wat betreft
'"''■'-stoot om in aanmerking te komen
ijstelling van BPM en een lagere
3. '.'anaf 1 januari gaat die norm
benzine als diesel naar 82
it gaat om 14 procent bijtel-
kent dat weer een hele serie
naf de eerste meter die je met de Polo
egt. Soepel schakelend door de vijf
versnellingen blijkt er constant voldoende
trekkracht voor handen. En omdat de
nieuwe motor het er feitelijk veel gemak
kelijker mee heeft, worden er in de praktijk
veel eenvoudiger lagere verbruikswaarden
mee gehaald. Waar de bestaande 1.2 TDI
met moeite 1 op 20 rijdt, haalt deze 1.4
TDI op z'n sloffen tussen de 1 op 23 en
1 op 24; Dat betekent dat deze winst
dus niet alleen op papier bestaat. Omdat
volgens de geldende normen een CO2-
januari al niet meer voor extra voordeel uitstoot is gemeten van 82 g/km, komt de
in aanmerking. Maar het merk heeft de auto dit en volgend jaar in aanmerking
licht vernieuwde Polo een aantal nieuwe voor 14 procent bijtelling als de Polo zake-
motoren meegegeven. Eén daarvan is de lijk wordt gereden. Particulieren hebben
1.4 TDI die zowel de 1.2 als de viercilinder niets met bijtelling te maken.
1.6 vervangt. Het gaat ook hier om een
driecilinder die mooi gedempt in het voor- Tweedeling
onder z'n werk doet. Het vermogen blijft Maar daarin schuilt ook meteen de twee-
in de BlueMotion uitvoering gelijk op 75 deling die de auto veroorzaakt. Een zake-
pk, maar het koppel is aanzienlijk geste- lijke rijder zal alleen afgaan op de lage
gen tot 210 Nm bij slechts 1.500 tr/min. bijtelling, dat het een diesel betreft die
Dat betekent dat de berijder profiteert van aanzienlijk duurder is in de wegenbelas-
een flinke souplesse. Dat is ook merkbaar ting, dat zal hem of haar niet deren. Dat
Bffl ARENDAUTO GOIRLE NOBELSTRAAT 58 TEL (013) 213 22 50 OISTERWIJK SPRENDLINGENSTRAAT 12