HM WLVII ICICI L 1 Hogere aantrekkingskracht Volkswagen Sharan Helemaal nieuw op vertrouwde basis s Hoezo niet te vinden?! ar. eren. Tony Vos JAGUAR ien: 00 uur 00 uur De Corsa kan niet meer uit het Opel- programma worden weg gedacht. Opel heeft de bestaande Corsa als basis genomen voor de nieuwe generatie, maar voorziet het model wel van een andere carrosserie, inte rieur en motoren. Tja, dan spreek je bijna van een volledig nieuwe auto. ZUID-OOST AUTOSERVICEBEDRIJF Ringbaan Zuid 301 - T 013 - 4647676 WBWS www.zuid-oost.nl Winnaar Best Jaguar dealer award 2014 the-adventure.nl Jaargang 25 nr 46 Donderdag 27 november 2014 Oplage 112.500 Uitgave van De Tilburgse Koerier The Adventure 's Hertogenbosch BURGSE KOERIER rigens voor een Corsa valt, kan kiezen uit het standaard Comfort onderstel of een - ^onderstel. Wie i optie wil gaan, doet er ver ged met een dergelijk model rtA/VD-\ Opel Corsa ant met de 150 pk 1.4 TSI motor. De auto is er in de luxueuze Highline uitvoering ook als'2 liter benzine (200 pk) en 2.0 TDI van 170 pk. Beide tweeliters drijven de voorwielen aan via een DSG-versnel- groeid. H en ook r-- Adam keim< verstelbaar, I het vinden I nodige tijd. VEN Vertel ons welke jonge of nieuwe auto je wilt rijden, wij vinden ‘m én voor een betere prijs! aanmerking komt. Dat gaat niet op voor de 115 pk die vanaf 16.695 euro wordt gebo den. Daar tussenin zit de bekende 1.4 90 pk voor 14.995 euro. Voor slechts 700 euro extra wordt deze motor gekoppeld aan ieuwe Corsa gaat een Easytronic automatisch schakelende en is zelfs iets ge- bak en dan wordt ook weer 20 procent bij- materialen telling in het vooruitzicht gesteld. De 1.3 3,«'°”ande CDTi tenslotte komt op 17.195 euro. De meerprijs voor de vijfdeurs bedraagt 600 euro, maar die versie wordt niet als instap per geleverd. Dus bedraagt de vanafprijs dan 16.095 euro. bineerd met 17 inch wielen. De Comfort versie lijkt veel beter afgestemd op brede inzetbaarheid. IntelliLink Het interieur van de nieuw- r- JjKI volledig met de tijd mee e KssNfe^* - groeid. De auto .heeft fraaiere materie ^,k hier weer elementen die we van de kennen. De stoelen zijn uitgebreid telbaar, net zoals het stuur. Toch vergt vinden van een goede zitpositie de Zaken als dode hoek detectie Volkswagen maakt de ruimtelijke Sharan standaard nog aantrekkelijker. De auto wordt met directe ingang namelijk gele verd met zeven zitplaatsen. Tegelijk heeft Volkswagen de vanafprijs iets naar bene- de voorw den bijgesteld: 43.490 euro voor de vari- lingsbak. Chassisonderdelen en bijvoorbeeld de rui ten blijven hetzelfde, maar daarom heen boetseerde de ontwerpers een totaal nieu we koets. Aan de keuze uit een sportief gelijnde driedeurs en meer familiaire vijf deurs sleutelde Opel niet. In het front ko men we designelementen tegen die Opel ook bij de meer frivole Adam toepast. Maximaal Van de nieuwe motoren uit die Adam pro fiteert ook de Corsa. Gebleven is een 1,4 li ter viercilinder goed voor 90 pk. Daarnaast werd de 1,3 liter diesel onder de loep ge nomen en dat resulteert in een lager ver bruik bij een gelijkblijvend vermogen van 95 pk. Deze auto is volgend jaar nog goed voor een bijtelling van 20 procent. Wie helemaal voor maximaal gaat, zal moe ten wachten op de Opel Corsa OPC. Deze Balansas sportieve telg verschijnt in de loop van Tijdens het rijden valt op hoe enorm rustic 2015 en krijgt naar verluid 210 pk. de driecilinder zijn werk doet. Mc- De centrale motorische rol wordt gespeeld luiden worden keurig gedempt en c door de nieuwe 1 liter driecilinder met tur- van een driepitter bekende trillinge bo. De klant kan in dat geval kiezen voor 1 J 90 of 115 pk. In koppel maakt dat niets uit, de auto levert altijd 170 Nm over een op vallend breed toerenbereik. Dat maakt de Corsa tot een behoorlijk levendige auto. De prestaties onderschrijven dit. De 115 pk sprint in 10,3 seconden naar de 100 km/u en zet een topsnelheid neer van 195 km/u. Het zal niemand verbazen dat de nieuwe turbomotoren qua brandstofver bruik een duidelijke verbetering vormen ten opzichte van de vorige generatie. en automatisch inparkeren behoren bij de miuotig het standaard Comfort onderstel of een nieuwe Corsa tot de mogelijkheid. Ook is fotorge- stugger afgestemd sportonderstel. Wie het mogelijk om vanuit de smartphone via 3 3r. _.i ook de voor de laatste optie wil gaan, doet er ver- IntelliLink de navigatiefunctie te streamen. van een driepitter bekende trillingen tre- standig aan goed met een dergelijk model Opel verkoopt de nieuwe Corsa vanaf den niet op. Dat komt omdat Opel in de proef te rijden. De auto wordt wel erg stug, 13.995 euro met de 90 pk 1 liter motor, motor een zogenaamde balansas toepast zeker als het sportonderstel wordt gecom- die eveneens voor 20 procent bijtelling in die deze trillingen vergaand dempt. Dat zorgt voor een uitermate uitgebalanceerd gedrag waardoor de Corsa op technisch vlak zijn voorganger snel doet vergeten. Zoals gezegd heeft Opel voor de nieuwe Corsa het vertrouwde onderstel geno men en daar de nodige verbeteringen aan doorgevoerd. Dat levert nu direct een groot verschil op. De nieuweling moet het van detailverbeteringen hebben. Wie ove- Energiezuinig Ik zit al bijna twintig jaar met smacht te wachten op de doorbraak van nieuwe, energiezuinige aandrijfsy stemen. Behoorlijk opgewonden kan ik raken van elektrisch rijden. Dit komt door de combinatie van rust en een geweldige trekkracht. Al lange tijd ben ik ervan overtuigd dat we uiteindelijk allemaal elektrisch gaan rijden. De vraag is en blijft waar in dat geval de energie vandaan komt. Juist die vraag houdt velen bezig en zorgt voor enorme vertragingen in de ontwikkeling. Want al eind vorige eeuw werd voorspeld dat de eerste auto's op waterstof rond 2005 al in de showroom zouden staan. Bijna tien jaar later kondigen de eerste merken hun modellen op deze brandstof aan, maar voorlopig kan er van een doorbraak nog niet worden gesproken. Het opslaan van waterstof op kleine schaal bij een bescheiden aantal tankstations geeft nog geen problemen. Maar stel dat we massaal op waterstof gaan rij den, dan ontstaat er een gigantisch distributie- en veiligheidsprobleem. Waterstof is een uiterst ontplofbaar goedje en het in grote volumes per tankwagen aanvoeren lijkt dan ook geen optie. Het accu-elektrisch rijden heeft op dit moment nog steeds z'n beperkingen vanwege de capaciteit van energieopslag. Als er kleinere accu's komen met een hogere op slagcapaciteit, dan krijgen elek trische auto's een actieradius van 200 tot 300 kilometer. Tja, dan is de praktische inzetbaarheid veel groter. Het argument dat de elektriciteit uit kolen gestookte centrales komt, dat mag de auto-industrie niet worden aangerekend...

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2014 | | pagina 11