HM
WLVII ICICI L
1
Hogere
aantrekkingskracht
Volkswagen Sharan
Helemaal nieuw op
vertrouwde basis
s
Hoezo
niet te vinden?!
ar.
eren.
Tony Vos
JAGUAR
ien:
00 uur
00 uur
De Corsa kan niet meer uit het Opel-
programma worden weg gedacht.
Opel heeft de bestaande Corsa als
basis genomen voor de nieuwe
generatie, maar voorziet het model
wel van een andere carrosserie, inte
rieur en motoren. Tja, dan spreek je
bijna van een volledig nieuwe auto.
ZUID-OOST
AUTOSERVICEBEDRIJF
Ringbaan Zuid 301 - T 013 - 4647676
WBWS www.zuid-oost.nl
Winnaar
Best Jaguar
dealer award
2014
the-adventure.nl
Jaargang 25 nr 46 Donderdag 27 november 2014 Oplage 112.500
Uitgave van De Tilburgse Koerier
The Adventure
's Hertogenbosch
BURGSE KOERIER
rigens voor een Corsa valt, kan kiezen uit
het standaard Comfort onderstel of een
- ^onderstel. Wie
i optie wil gaan, doet er ver
ged met een dergelijk model
rtA/VD-\
Opel Corsa
ant met de 150 pk 1.4 TSI motor. De auto
is er in de luxueuze Highline uitvoering
ook als'2 liter benzine (200 pk) en 2.0
TDI van 170 pk. Beide tweeliters drijven
de voorwielen aan via een DSG-versnel-
groeid.
H en ook r--
Adam keim<
verstelbaar,
I het vinden
I nodige tijd.
VEN
Vertel ons welke jonge of
nieuwe auto je wilt rijden,
wij vinden ‘m
én voor een betere prijs!
aanmerking komt. Dat gaat niet op voor de
115 pk die vanaf 16.695 euro wordt gebo
den. Daar tussenin zit de bekende 1.4 90
pk voor 14.995 euro. Voor slechts 700 euro
extra wordt deze motor gekoppeld aan
ieuwe Corsa gaat een Easytronic automatisch schakelende
en is zelfs iets ge- bak en dan wordt ook weer 20 procent bij-
materialen telling in het vooruitzicht gesteld. De 1.3
3,«'°”ande CDTi tenslotte komt op 17.195 euro. De
meerprijs voor de vijfdeurs bedraagt 600
euro, maar die versie wordt niet als instap
per geleverd. Dus bedraagt de vanafprijs
dan 16.095 euro.
bineerd met 17 inch wielen. De Comfort
versie lijkt veel beter afgestemd op brede
inzetbaarheid.
IntelliLink
Het interieur van de nieuw- r-
JjKI volledig met de tijd mee e
KssNfe^* - groeid. De auto .heeft fraaiere materie
^,k hier weer elementen die we van de
kennen. De stoelen zijn uitgebreid
telbaar, net zoals het stuur. Toch vergt
vinden van een goede zitpositie de
Zaken als dode hoek detectie
Volkswagen maakt de ruimtelijke Sharan
standaard nog aantrekkelijker. De auto
wordt met directe ingang namelijk gele
verd met zeven zitplaatsen. Tegelijk heeft
Volkswagen de vanafprijs iets naar bene- de voorw
den bijgesteld: 43.490 euro voor de vari- lingsbak.
Chassisonderdelen en bijvoorbeeld de rui
ten blijven hetzelfde, maar daarom heen
boetseerde de ontwerpers een totaal nieu
we koets. Aan de keuze uit een sportief
gelijnde driedeurs en meer familiaire vijf
deurs sleutelde Opel niet. In het front ko
men we designelementen tegen die Opel
ook bij de meer frivole Adam toepast.
Maximaal
Van de nieuwe motoren uit die Adam pro
fiteert ook de Corsa. Gebleven is een 1,4 li
ter viercilinder goed voor 90 pk. Daarnaast
werd de 1,3 liter diesel onder de loep ge
nomen en dat resulteert in een lager ver
bruik bij een gelijkblijvend vermogen van
95 pk. Deze auto is volgend jaar nog goed
voor een bijtelling van 20 procent. Wie
helemaal voor maximaal gaat, zal moe
ten wachten op de Opel Corsa OPC. Deze Balansas
sportieve telg verschijnt in de loop van Tijdens het rijden valt op hoe enorm rustic
2015 en krijgt naar verluid 210 pk. de driecilinder zijn werk doet. Mc-
De centrale motorische rol wordt gespeeld luiden worden keurig gedempt en c
door de nieuwe 1 liter driecilinder met tur- van een driepitter bekende trillinge
bo. De klant kan in dat geval kiezen voor 1 J
90 of 115 pk. In koppel maakt dat niets uit,
de auto levert altijd 170 Nm over een op
vallend breed toerenbereik. Dat maakt de
Corsa tot een behoorlijk levendige auto.
De prestaties onderschrijven dit. De 115
pk sprint in 10,3 seconden naar de 100
km/u en zet een topsnelheid neer van 195
km/u. Het zal niemand verbazen dat de
nieuwe turbomotoren qua brandstofver
bruik een duidelijke verbetering vormen
ten opzichte van de vorige generatie.
en automatisch inparkeren behoren bij de
miuotig het standaard Comfort onderstel of een nieuwe Corsa tot de mogelijkheid. Ook is
fotorge- stugger afgestemd sportonderstel. Wie het mogelijk om vanuit de smartphone via
3 3r. _.i ook de voor de laatste optie wil gaan, doet er ver- IntelliLink de navigatiefunctie te streamen.
van een driepitter bekende trillingen tre- standig aan goed met een dergelijk model Opel verkoopt de nieuwe Corsa vanaf
den niet op. Dat komt omdat Opel in de proef te rijden. De auto wordt wel erg stug, 13.995 euro met de 90 pk 1 liter motor,
motor een zogenaamde balansas toepast zeker als het sportonderstel wordt gecom- die eveneens voor 20 procent bijtelling in
die deze trillingen vergaand dempt. Dat
zorgt voor een uitermate uitgebalanceerd
gedrag waardoor de Corsa op technisch
vlak zijn voorganger snel doet vergeten.
Zoals gezegd heeft Opel voor de nieuwe
Corsa het vertrouwde onderstel geno
men en daar de nodige verbeteringen
aan doorgevoerd. Dat levert nu direct een
groot verschil op. De nieuweling moet het
van detailverbeteringen hebben. Wie ove-
Energiezuinig
Ik zit al bijna twintig jaar met smacht
te wachten op de doorbraak van
nieuwe, energiezuinige aandrijfsy
stemen. Behoorlijk opgewonden kan
ik raken van elektrisch rijden. Dit
komt door de combinatie van rust en
een geweldige trekkracht. Al lange
tijd ben ik ervan overtuigd dat we
uiteindelijk allemaal elektrisch gaan
rijden. De vraag is en blijft waar in
dat geval de energie vandaan komt.
Juist die vraag houdt velen bezig
en zorgt voor enorme vertragingen
in de ontwikkeling. Want al eind
vorige eeuw werd voorspeld dat
de eerste auto's op waterstof rond
2005 al in de showroom zouden
staan. Bijna tien jaar later kondigen
de eerste merken hun modellen op
deze brandstof aan, maar voorlopig
kan er van een doorbraak nog niet
worden gesproken. Het opslaan van
waterstof op kleine schaal bij een
bescheiden aantal tankstations geeft
nog geen problemen. Maar stel dat
we massaal op waterstof gaan rij
den, dan ontstaat er een gigantisch
distributie- en veiligheidsprobleem.
Waterstof is een uiterst ontplofbaar
goedje en het in grote volumes per
tankwagen aanvoeren lijkt dan ook
geen optie. Het accu-elektrisch rijden
heeft op dit moment nog steeds z'n
beperkingen vanwege de capaciteit
van energieopslag. Als er kleinere
accu's komen met een hogere op
slagcapaciteit, dan krijgen elek
trische auto's een actieradius van
200 tot 300 kilometer. Tja, dan is de
praktische inzetbaarheid veel groter.
Het argument dat de elektriciteit uit
kolen gestookte centrales komt, dat
mag de auto-industrie niet worden
aangerekend...