I
Autotest
1
w
£4
I
l.nl
I
n
w
UJJ
2014 HAGINA2
DE AUTOMAAT DONDERDAG 13 NOVEMBER 2014 PAGINA 3
Jaguar F-type Coupé S 3.0 V6
Aantal cilinders: 6 in V-vorm
Cilinderinhoud: 2.995 cc
Gewicht 1.594 kg
Aanhanggewicht: n.v.t.
Prijs: 101.300 euro
j
rT'/R-34
Technische
gegevens:
Veel auto’s worden gekocht vanuit het verstand. Functionaliteit, maar de
laatste jaren ook zuinigheid en gunstige fiscale regelingen voeren daarbij de
boventoon. Bij de nieuwe Jaguar F-type mag al die politieke correctheid over
boord. Bescheidenheid staat niet in het vocabulaire van deze Engelse sporter.
Merk en type:
Jaguar F-type coup'e 3.0 S
Prestaties:
topsnelheid 275 km/u
acceleratie 0-100 in 4,9 seconden
1
Understatement
De prestaties zijn niet alleen verbluffend
C02-uitstoot:
213g/km (F-label)
DE TILBURGSE KOERIER -
Vermogen:
280 kw/380 pk bij 6.500 tr/min
Koppel:
460 Nm bij 3.500 tr/min
3.795,-
4.695,-
4.395,-
5.295,-
gingen, he
fend. Een
hebben, n
Verbruik:
stadscyclus 12,8 I
buitenwegcydus
gecombineerd 9,1
I liter/100 km
7,0 liter/100 km
,1 liter/100 km
Afmetingen:
lengte 4,470 meter,
breedte 1,923 meter
het resultaat is absoluut verbluf-
=n sportwagen mag iets ordinairs
maar Jaguar heeft met de F-
type een geweldige balans gevonden.
Die balans geldt zeker niet alleen voor de
buitenkant.
Rijdersauto
Wie met de sleutel op zak naar de auto
loopt, ziet de portiergrepen automa
tisch naar buiten komen. Het interieur
voor twee personen lijkt helemaal op de
bestuurder afgestemd. Het dashboard en
de middenconsole zijn helemaal om hem
of haar heen gevormd. De passagier mag
slechts toekijken en voelt zich een beetje
een buitenstaander. Dat is ook helemaal
niet erg, het onderstreept de kracht van de
F-type als echte rijdersauto. De vormge
ving en afwerking van het interieur is met
rare uitlaat zorg samengesteld. Het leer is kleurrijk
in het mid- gestikt en de klant kan uiteraard uit tal
-xvan combinaties kiezen. De stoelen geven
een perfecte zit en zijn uitgebreid verstel
baar. Zodra de ventilatie aanvangt komen
boven de middenconsole automatisch de
bijbehorende roosters tevoorschijn. Een
te roemruchte E-type uit de jaren zestig
beeft bij Jaguar extreem lang op een
opvolger moeten wachten. Maar met de
nieuwe F-type is een lang gekoesterde
Iwens van liefhebbers ingevuld. De auto
nerd vorig jaar eerst gelanceerd als aan
stekelijke convertible en kan sinds enige
ld ook als spannende coupé worden
jekozen.
Onderstel
Maar hoe leuk, aardig, spannend en aan
trekkelijk de vormgeving ook is, de warm
ste gevoelens werpt de F-type pas op als
we gaan rijden. Dat begint al meteen met
de 3 liter V6 motor die in deze versie dank
zij supercharging een vermogen levert van
380 pk en een bijbehorende fors koppel
van 460 Nm. De motor is behoorlijk recent
en wordt gekoppeld aan een 8-traps auto
maat met verschillende programma's. Het
onderstel is van een zeer hoog niveau en
kan iedere vergelijking in het dit segment
aan. De elektronica staat uiteraard paraat
om in te grijpen, maar de rijder krijgt toch
alle mogelijkheden het heft helemaal in
vanwege de droge cijfers, zoals een acce
leratie naar 100 km/u in 4,9 seconden.
Juist de geluidssensatie verhoogt het
uiterste vermakelijk karakter van deze
Jag. Alle zintuigen weet de F-type te
prikkelen en daarom verveelt de auto
ook nooit.
Is de F-type een macho auto? Zonder
enige twijfel. Een chique coupé of juist
een rasechte sporter? Dat laatste, beslist.
Maar wel op een typisch Britse manier,
het land waar understatement als woord
vandaan komt.
Jaguar heeft inmiddels een aardig pro
gramma rondom de F-type opgebouwd.
De prijslijst begint bij 85.800 euro voor
de 340 pk V6 in de coupé. Dezelfde auto
als convertible kost 92.900 euro. Wie gaat
voor 380 pk is 101.300 euro kwijt en de
topper is de 550 pk V8 coupé die 148.700
euro moet opbrengen.
ander automatisch werkend aardigheidje: eigen hand te houden. Naast de pook zit
als de pook in de sportstand staat en de een knop waarmee kan worden gekozen
motor wordt af gezet, beweegt deze pook voor de Dynamic modus. In dat geval
uit zichzelf terug in zijn normale stand. luister de auto directer op bewegingen van
het stuur en het gaspedaal. Tegelijk wor
den kleppen in het uitlaatsysteem open
gezet, waardoor de motor een flinke keel
op zet. Geheel door de computer aange
stuurd lijkt er af en toe wat brandstof in
de uitlaat na te verbranden. De geluids
sensatie wordt hierdoor indrukwekkend.
Gelukkig blijkt de F-type in de normale
modus voldoende rustig, maar wie zich
zelf even wil uitlaten zal met gretigheid
op Dynamic overschakelen. In dat geval
grijpt de boordelektronica ook wat later in,
zodat de achterkant gedoseerd een pasje
op zij mag zetten.
Wpijp
Spannend qua vormgeving is de F-type
raupé beslist. Alhoewel sommige details
ten historische link hebben, kan de auto
net geen mogelijkheid een retromodel
«orden genoemd. Het blijkt een tweezit-
tr van deze tijd. De lange neus en korte
cabine zijn naar de huidige tijd vertaald.
Met wat fantasie zien we in de achterlich
ten de opstelling van weleer en datzelfde
jeldt voor de duidelijk zichtbare uitlaat
met dubbele chromen eindpijp in het mid
den. Wulpse rondingen wisselen af met
juist opvallend strakke lijnen. En of het
model in één beweging uit de pen van
de ontwerpers vloeide of dat juist lange
J sessies aan de totstandkoming vooraf
F