I Autotest 1 w £4 I l.nl I n w UJJ 2014 HAGINA2 DE AUTOMAAT DONDERDAG 13 NOVEMBER 2014 PAGINA 3 Jaguar F-type Coupé S 3.0 V6 Aantal cilinders: 6 in V-vorm Cilinderinhoud: 2.995 cc Gewicht 1.594 kg Aanhanggewicht: n.v.t. Prijs: 101.300 euro j rT'/R-34 Technische gegevens: Veel auto’s worden gekocht vanuit het verstand. Functionaliteit, maar de laatste jaren ook zuinigheid en gunstige fiscale regelingen voeren daarbij de boventoon. Bij de nieuwe Jaguar F-type mag al die politieke correctheid over boord. Bescheidenheid staat niet in het vocabulaire van deze Engelse sporter. Merk en type: Jaguar F-type coup'e 3.0 S Prestaties: topsnelheid 275 km/u acceleratie 0-100 in 4,9 seconden 1 Understatement De prestaties zijn niet alleen verbluffend C02-uitstoot: 213g/km (F-label) DE TILBURGSE KOERIER - Vermogen: 280 kw/380 pk bij 6.500 tr/min Koppel: 460 Nm bij 3.500 tr/min 3.795,- 4.695,- 4.395,- 5.295,- gingen, he fend. Een hebben, n Verbruik: stadscyclus 12,8 I buitenwegcydus gecombineerd 9,1 I liter/100 km 7,0 liter/100 km ,1 liter/100 km Afmetingen: lengte 4,470 meter, breedte 1,923 meter het resultaat is absoluut verbluf- =n sportwagen mag iets ordinairs maar Jaguar heeft met de F- type een geweldige balans gevonden. Die balans geldt zeker niet alleen voor de buitenkant. Rijdersauto Wie met de sleutel op zak naar de auto loopt, ziet de portiergrepen automa tisch naar buiten komen. Het interieur voor twee personen lijkt helemaal op de bestuurder afgestemd. Het dashboard en de middenconsole zijn helemaal om hem of haar heen gevormd. De passagier mag slechts toekijken en voelt zich een beetje een buitenstaander. Dat is ook helemaal niet erg, het onderstreept de kracht van de F-type als echte rijdersauto. De vormge ving en afwerking van het interieur is met rare uitlaat zorg samengesteld. Het leer is kleurrijk in het mid- gestikt en de klant kan uiteraard uit tal -xvan combinaties kiezen. De stoelen geven een perfecte zit en zijn uitgebreid verstel baar. Zodra de ventilatie aanvangt komen boven de middenconsole automatisch de bijbehorende roosters tevoorschijn. Een te roemruchte E-type uit de jaren zestig beeft bij Jaguar extreem lang op een opvolger moeten wachten. Maar met de nieuwe F-type is een lang gekoesterde Iwens van liefhebbers ingevuld. De auto nerd vorig jaar eerst gelanceerd als aan stekelijke convertible en kan sinds enige ld ook als spannende coupé worden jekozen. Onderstel Maar hoe leuk, aardig, spannend en aan trekkelijk de vormgeving ook is, de warm ste gevoelens werpt de F-type pas op als we gaan rijden. Dat begint al meteen met de 3 liter V6 motor die in deze versie dank zij supercharging een vermogen levert van 380 pk en een bijbehorende fors koppel van 460 Nm. De motor is behoorlijk recent en wordt gekoppeld aan een 8-traps auto maat met verschillende programma's. Het onderstel is van een zeer hoog niveau en kan iedere vergelijking in het dit segment aan. De elektronica staat uiteraard paraat om in te grijpen, maar de rijder krijgt toch alle mogelijkheden het heft helemaal in vanwege de droge cijfers, zoals een acce leratie naar 100 km/u in 4,9 seconden. Juist de geluidssensatie verhoogt het uiterste vermakelijk karakter van deze Jag. Alle zintuigen weet de F-type te prikkelen en daarom verveelt de auto ook nooit. Is de F-type een macho auto? Zonder enige twijfel. Een chique coupé of juist een rasechte sporter? Dat laatste, beslist. Maar wel op een typisch Britse manier, het land waar understatement als woord vandaan komt. Jaguar heeft inmiddels een aardig pro gramma rondom de F-type opgebouwd. De prijslijst begint bij 85.800 euro voor de 340 pk V6 in de coupé. Dezelfde auto als convertible kost 92.900 euro. Wie gaat voor 380 pk is 101.300 euro kwijt en de topper is de 550 pk V8 coupé die 148.700 euro moet opbrengen. ander automatisch werkend aardigheidje: eigen hand te houden. Naast de pook zit als de pook in de sportstand staat en de een knop waarmee kan worden gekozen motor wordt af gezet, beweegt deze pook voor de Dynamic modus. In dat geval uit zichzelf terug in zijn normale stand. luister de auto directer op bewegingen van het stuur en het gaspedaal. Tegelijk wor den kleppen in het uitlaatsysteem open gezet, waardoor de motor een flinke keel op zet. Geheel door de computer aange stuurd lijkt er af en toe wat brandstof in de uitlaat na te verbranden. De geluids sensatie wordt hierdoor indrukwekkend. Gelukkig blijkt de F-type in de normale modus voldoende rustig, maar wie zich zelf even wil uitlaten zal met gretigheid op Dynamic overschakelen. In dat geval grijpt de boordelektronica ook wat later in, zodat de achterkant gedoseerd een pasje op zij mag zetten. Wpijp Spannend qua vormgeving is de F-type raupé beslist. Alhoewel sommige details ten historische link hebben, kan de auto net geen mogelijkheid een retromodel «orden genoemd. Het blijkt een tweezit- tr van deze tijd. De lange neus en korte cabine zijn naar de huidige tijd vertaald. Met wat fantasie zien we in de achterlich ten de opstelling van weleer en datzelfde jeldt voor de duidelijk zichtbare uitlaat met dubbele chromen eindpijp in het mid den. Wulpse rondingen wisselen af met juist opvallend strakke lijnen. En of het model in één beweging uit de pen van de ontwerpers vloeide of dat juist lange J sessies aan de totstandkoming vooraf F

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2014 | | pagina 13