ftutotest Itra motor, telling laand. Subaru XV biedt meer uitrusting DE AUTOMAAT DONDERDAG 6 NOVEMBER 2014 PAGINA 3 Ford Tourneo Courier Irijfwouters auto’s. Technische gegevens: OUTERS Tiber tot ien, accu motorolie. 4 300 22 boden. De bescheiden bemeten, wat be ogende auto heeft twee voorp. formaat die voor een ruime ir_*- De achterpassagiers verschau.i. tiUi <xu weg via twee flinke schuifd;— aan de achterkant zich een dermate ft bemeten klep bevindt, dat men tijdens het openen een flinke stap naar achteren moet doen. Kortom, met de toegankelijk heid van de Courier is helemaal niets mis. Wel vreemd is het f slot is geweest en de portieren al met gc afstandsbediening zijn geopend, dezelfde bediening nodig is om de klep te kunnen ontgrendelen. De buitenkant laat zien dat het een zeer compleet uitgeruste auto is met lichtme- 'R 2014 DE TILBURGSE KOERIER - De Subaru breidt het leveringsprogram ma van de XV uit met de 2.0i Comfort Wï en 2.0i Premium CVT. Beide ver sies springen in het oog door hun extra stoere uiterlijk, vanwege een skidplate op voor- en achterbumper, sideskirts en dakdragers. De Subaru XV Comfort heeft onder andere 17 inch lichtmetalen wielen, dualzone klimaatregeling, achteruitrijca- mere, Bluetooth carkit en cruise control. 1 t>e Premium voegt daar onder andere nog Jl lederen bekleding, navigatie en een elek trisch te bedienen schuifdak aan toe. De Subaru XV Comfort en Premium zij een aantal metaalkleuren leverbaar: p< wit, zilver, donkergrijs en zwart. Voorin de 2 liter boxermotor goed voor 150 pk 196 Nm aan koppel in combinatie met naadloos schakelende CVT. De Subaru XV 2.0i heeft een gemiddeld benzineverbruik volgens ECE-norm van 6,6 liter per 100 kilometer. De Subaru XV Comfort begint bij 31.195 euro, de Premium-versie is er vanaf 35.195 euro. veelheid aan knoppen. Uiteraard voorziet voldoende vlot af. De vrees komt dan al Ford in een boordcomputer en levert de snel dat het brandstofverbruik behoorlijk r—~~- J-*:e en het L-- - ir koppeling met ibesturing. in Nederland van motorvari- icentreren rsie louter vordt Eén uitrustings- en motorvariant staat er op het programma van de nieuwe ford Tourneo Courier. Het gaat hier om de van de kleinste, nieuwe Ford bestel auto afgeleide personenversie. Alleen een benzinemotor en behoorlijk cogn- pleet uitrustingsniveau worden voorgeschoteld. In de jaren negentig ontstond een nieuw segment van ruimtelijke personenversies op basis van een reeks net gelanceerde bestelwagens. Succes kon niet uitblijven, vooral omdat de auto's relatief beschei den geprijsd waren. De berekening van de BPM op basis van CO2-uitstoot drijft alleen in Nederland de laatste jaren de prijzen enorm op. Schuifdeuren Ford heeft anderhalf jaar geleden een complete vernieuwing van haar bestel wagenprogramma in gang gezet inclusief de afgeleide personenversies. De nieuwe Courier is de kleinste in de reeks die in ons land louter als 1.0 Titanium wordt aange- Merk en type: Ford Tourneo Connect 1.0 Titanium Aantal cilinders: 3 in lijn Cilinderinhoud: 995 cc Vermogen: 74kW/100 pk bij 6.000 tr/min Koppel: 170 Nm bij 1.400 tr/min Afmetingen: lengte 4,157 meter, breedte 1,764 meter Gewicht: 1.185 kg Aanhanggewicht: 910 kg (geremd) Prestaties: topsnelheid 173 km/u acceleratie 0-100 in 12,3 sec. Verbruik: stadscyclus 6,2 liter/100 km buitenwegcydus 4,7 liter/100 km gecombineerd 5,2 liter/100 km CO2-uitstoot: 119 g/km (A-label) Prijs: 20.995 euro talen wielen, meegespoten portiergrepen, stootstrips en speigelkappen. In de hoogte Belangrijk voor een dergelijk voertuig zijn de praktische gebruiksmogelijkheden. Achter de klep bevindt zich minimaal een neten, wat hoog bagageruimte met een inhoud van 395 jrportieren van liter. De 'harde' hoedenplank kan gemak- ■e instap zorgen. kelijk tegen de rugleuning van de achter- zhaffen zich een bank worden weg geklapt, waardoor in lifdeuren, terwijl de hoogte kan worden gestapeld. Met de en dermate fors bank in delen plat groeien de mogelijk- *::jheid naar 1 656 |jter Dat komt neer op het volume van een nimucnMawc aian- --3-onwagon op een lengte van net iets meer ?r is helemaal niets mis. dan een auto uit een segment lager. Door feit dat als de auto op de flinke voertuighoogte heeft Fc J J‘ de portieren al met de stoelen en achterbank zo kunnen pl. dat men netjes rechtop zit. Aan hoe. beenruimte zodoende geen gebrek, aan de binnenkant wordt netjes bel en Ford zorgt voor voldoende- het zwarte kunststof af te een middengrijze bekleding: dashboard van een keihard, mag een auto afgeleid v?n gen niet worden aangereden Driecilinder Niet alleen het onderstel van de Courier blijkt afgeleid van de Fiesta, ook de instrumenten en het bedieningspanelen komen van dat model af. Dat betekent een behoorlijk drukke middenconsole met een Ford in een boordcomputer en levert de snel dat I Courier desgewenst met navigatie en het hoog zal liggen, maar dat blijft met 1 Ford SYNC systeem voor koppeling met op 13,5 keurig binnen de perken. Het telefoon, internet en stembesturing. onderstel weet de behoorlijke hoogte van Zoals gezegd bestaat er in Nederland van de carrosserie prima te compenseren. Van de Tourneo Courier slechts één motorvari- overhellen in bochten is nauwelijks sprake ant. Waar de bestellers zich concentreren en zelfs op de snelweg gedraagt de auto op diesels, kan de Tourneo-versie louter zich keurig. met de 1 liter driecilinder Ecoboost wordt Eén motor en één uitrustingsniveau levert besteld. Deze turbomotor levert een keurig ook één prijs en dat betekent bij de 1.0 vermogen van 100 pk en blinkt vooral uit Titanium 20.995 euro. Even ter vergelij- in trekkracht door een koppel van 170 Nm king, in België kost dezelfde auto 3.500 al bij 1.400 tr/min. De motor lijkt gezien euro minder! Daar levert Ford ook een het formaat van de auto bescheiden, maar Ambiente uitvoering vanaf 15.400 euro, presteert heel keurig met een accele ratie naar 100 km/u in 12,3 seconden. De video van deze test is te zien op Ook tussenacceleraties werkt de Courier www.youtube.com/automedianl. Dat komt neer op middenklasse stati- -■ iets- lager.- heeft Ford de -plaatsen ™n noofd- en -u“ï Alles jekleed ie nuance door .j wisselen met -dingsstof. Dat het 'harde kunststof is, I van een bestelwa- srekend.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2014 | | pagina 13