ftutotest
Itra
motor,
telling
laand.
Subaru XV biedt meer
uitrusting
DE AUTOMAAT DONDERDAG 6 NOVEMBER 2014 PAGINA 3
Ford Tourneo Courier
Irijfwouters
auto’s.
Technische
gegevens:
OUTERS
Tiber tot
ien, accu
motorolie.
4 300 22
boden. De bescheiden bemeten, wat be
ogende auto heeft twee voorp.
formaat die voor een ruime ir_*-
De achterpassagiers verschau.i. tiUi <xu
weg via twee flinke schuifd;—
aan de achterkant zich een dermate ft
bemeten klep bevindt, dat men tijdens
het openen een flinke stap naar achteren
moet doen. Kortom, met de toegankelijk
heid van de Courier is helemaal niets mis.
Wel vreemd is het f
slot is geweest en de portieren al met gc
afstandsbediening zijn geopend, dezelfde
bediening nodig is om de klep te kunnen
ontgrendelen.
De buitenkant laat zien dat het een zeer
compleet uitgeruste auto is met lichtme-
'R 2014 DE TILBURGSE KOERIER -
De Subaru breidt het leveringsprogram
ma van de XV uit met de 2.0i Comfort
Wï en 2.0i Premium CVT. Beide ver
sies springen in het oog door hun extra
stoere uiterlijk, vanwege een skidplate
op voor- en achterbumper, sideskirts en
dakdragers. De Subaru XV Comfort heeft
onder andere 17 inch lichtmetalen wielen,
dualzone klimaatregeling, achteruitrijca-
mere, Bluetooth carkit en cruise control.
1 t>e Premium voegt daar onder andere nog
Jl lederen bekleding, navigatie en een elek
trisch te bedienen schuifdak aan toe.
De Subaru XV Comfort en Premium zij
een aantal metaalkleuren leverbaar: p<
wit, zilver, donkergrijs en zwart. Voorin
de 2 liter boxermotor goed voor 150 pk
196 Nm aan koppel in combinatie met
naadloos schakelende CVT. De Subaru XV
2.0i heeft een gemiddeld benzineverbruik
volgens ECE-norm van 6,6 liter per 100
kilometer. De Subaru XV Comfort begint
bij 31.195 euro, de Premium-versie is er
vanaf 35.195 euro.
veelheid aan knoppen. Uiteraard voorziet voldoende vlot af. De vrees komt dan al
Ford in een boordcomputer en levert de snel dat het brandstofverbruik behoorlijk
r—~~- J-*:e en het L-- -
ir koppeling met
ibesturing.
in Nederland van
motorvari-
icentreren
rsie louter
vordt
Eén uitrustings- en motorvariant staat er op het programma van de nieuwe
ford Tourneo Courier. Het gaat hier om de van de kleinste, nieuwe Ford bestel
auto afgeleide personenversie. Alleen een benzinemotor en behoorlijk cogn-
pleet uitrustingsniveau worden voorgeschoteld.
In de jaren negentig ontstond een nieuw
segment van ruimtelijke personenversies
op basis van een reeks net gelanceerde
bestelwagens. Succes kon niet uitblijven,
vooral omdat de auto's relatief beschei
den geprijsd waren. De berekening van
de BPM op basis van CO2-uitstoot drijft
alleen in Nederland de laatste jaren de
prijzen enorm op.
Schuifdeuren
Ford heeft anderhalf jaar geleden een
complete vernieuwing van haar bestel
wagenprogramma in gang gezet inclusief
de afgeleide personenversies. De nieuwe
Courier is de kleinste in de reeks die in ons
land louter als 1.0 Titanium wordt aange-
Merk en type:
Ford Tourneo Connect 1.0 Titanium
Aantal cilinders: 3 in lijn
Cilinderinhoud: 995 cc
Vermogen:
74kW/100 pk bij 6.000 tr/min
Koppel:
170 Nm bij 1.400 tr/min
Afmetingen:
lengte 4,157 meter,
breedte 1,764 meter
Gewicht: 1.185 kg
Aanhanggewicht:
910 kg (geremd)
Prestaties:
topsnelheid 173 km/u
acceleratie 0-100 in 12,3 sec.
Verbruik:
stadscyclus 6,2 liter/100 km
buitenwegcydus 4,7 liter/100 km
gecombineerd 5,2 liter/100 km
CO2-uitstoot:
119 g/km (A-label)
Prijs:
20.995 euro
talen wielen, meegespoten portiergrepen,
stootstrips en speigelkappen.
In de hoogte
Belangrijk voor een dergelijk voertuig
zijn de praktische gebruiksmogelijkheden.
Achter de klep bevindt zich minimaal een
neten, wat hoog bagageruimte met een inhoud van 395
jrportieren van liter. De 'harde' hoedenplank kan gemak-
■e instap zorgen. kelijk tegen de rugleuning van de achter-
zhaffen zich een bank worden weg geklapt, waardoor in
lifdeuren, terwijl de hoogte kan worden gestapeld. Met de
en dermate fors bank in delen plat groeien de mogelijk-
*::jheid naar 1 656 |jter Dat komt neer op
het volume van een nimucnMawc aian-
--3-onwagon op een lengte van net iets meer
?r is helemaal niets mis. dan een auto uit een segment lager. Door
feit dat als de auto op de flinke voertuighoogte heeft Fc J J‘
de portieren al met de stoelen en achterbank zo kunnen pl.
dat men netjes rechtop zit. Aan hoe.
beenruimte zodoende geen gebrek,
aan de binnenkant wordt netjes bel
en Ford zorgt voor voldoende-
het zwarte kunststof af te
een middengrijze bekleding:
dashboard van een keihard,
mag een auto afgeleid v?n
gen niet worden aangereden
Driecilinder
Niet alleen het onderstel van de Courier
blijkt afgeleid van de Fiesta, ook de
instrumenten en het bedieningspanelen
komen van dat model af. Dat betekent een
behoorlijk drukke middenconsole met een
Ford in een boordcomputer en levert de snel dat I
Courier desgewenst met navigatie en het hoog zal liggen, maar dat blijft met 1
Ford SYNC systeem voor koppeling met op 13,5 keurig binnen de perken. Het
telefoon, internet en stembesturing. onderstel weet de behoorlijke hoogte van
Zoals gezegd bestaat er in Nederland van de carrosserie prima te compenseren. Van
de Tourneo Courier slechts één motorvari- overhellen in bochten is nauwelijks sprake
ant. Waar de bestellers zich concentreren en zelfs op de snelweg gedraagt de auto
op diesels, kan de Tourneo-versie louter zich keurig.
met de 1 liter driecilinder Ecoboost wordt Eén motor en één uitrustingsniveau levert
besteld. Deze turbomotor levert een keurig ook één prijs en dat betekent bij de 1.0
vermogen van 100 pk en blinkt vooral uit Titanium 20.995 euro. Even ter vergelij-
in trekkracht door een koppel van 170 Nm king, in België kost dezelfde auto 3.500
al bij 1.400 tr/min. De motor lijkt gezien euro minder! Daar levert Ford ook een
het formaat van de auto bescheiden, maar Ambiente uitvoering vanaf 15.400 euro,
presteert heel keurig met een accele
ratie naar 100 km/u in 12,3 seconden. De video van deze test is te zien op
Ook tussenacceleraties werkt de Courier www.youtube.com/automedianl.
Dat komt neer op
middenklasse stati-
-■ iets-
lager.-
heeft Ford de
-plaatsen
™n noofd- en
-u“ï Alles
jekleed
ie nuance door
.j wisselen met
-dingsstof. Dat het
'harde kunststof is,
I van een bestelwa-
srekend.