F
Het kon nog beter
L
EL
Renault sociaal
sterk merk
CKJI I IC1C11
"I
Egoïsme
BY
S
qmn
13
BURGSE KOERIER)
1
Audi A6
Tony Vos
De nieuwe Audi A6
NU BESTELBAAR BIJ VAN MOSSEL
JAGUAR
Onderdeel van de Van Mossel Groep
the-adventure.nl
icm
,00
*00
cm
,00
s
3
Uitgave van De Tilburgse Koerier
Jaargang 25 nr 43 Donderdag 6 november 2014 Oplage 112.500
The Adventure
's Hertogenbosch
Winnaar
Best Jaguar
dealer award
5014
IC
icm
,00
i de
6 en
RS6
Audi
ttro-
en
Ocm
RO
IFT
Ook in de hogere regionen van de automarkt worden gevechten geleverd op
bijtellingspercentages. Wie daar auto's kan leveren met 20 procent, lijkt spek-
koper. Audi vernieuwt op details de‘A6 en levert zelfs een keuze voor wie naar
een lagere bijtelling op zoek is.
Alle versies van de A6 profiteren van
wijzigingen, dus ook de S-Line, de S6
begin volgend jaar de supersnelle R
Avant. Ook mag de Allroad quattro niet
vergeten worden.
cm
sbare tijk
5
Van-Mossel-Audi.nl
Ons Audi Centrum is gevestigd in Tilburg.
Van Mossel Audi is tevens gevestigd in
Valkenswaard en Weert.
Daarom zijn we blij dat deze inzet dui
delijk is terug te zien in de resultaten van
onderzoek", aldus Jos van den Bergh,
...jnager Marketing Communicatie van
Renault Nederland. "We richten onze pij
len niet alleen op de fans, maar activeren
ook onze eigen medewerkers. Zo ontwik
kelen we heel Renault Nederland tot een
'social' organisatie."
Biturbo
De 3.0 TDI, die uiteraard niet voor gun
stige bijtelling in aanmerking komt, kan
worden gekozen in diverse vermogensva-
rianten. Dat begint al bij 218 pk. Nieuw is
de biturbo uitvoering die minimaal 320 pk
voortbrengt. Daarnaast mag ook nog een
topversie worden verwacht die standaard Koplampen
326 pk levert maar er door middel van een Uiterlijk kan de vernieuwde A6 worden her-
overboost tijdelijk 346 pk uit perst. Deze kend aan een licht gewijzigd front. Met name
motor wordt gekoppeld aan een heerlijk de luchtinlaat wijzigde van vorm, de grille is
schakelende achttraps tiptronic. Alleen bij iets scherper gesneden en de koplampen zijn
starten met de deur open wordt de indruk- anders van indeling. Dezelfde soort kleine
wekkende brom van de zescilinder waar- wijzigingen laat de achterkant zien.
genomen. Of men moet op het scherpst De prijslijst begint bij 45.900 euro voor de
van de snede gaan rijden in het sportpro- 2.0 TDI sedan met handbak (25 procent
'at is niet de dagelijkse bijtelling). De S-tronic kost 47.370 euro en
komt wel aan 20 procent. Wie liever 190
pk ter beschikking heeft, is 50.900 euro
kwijt. Het benzineprogramma start bij
46.700 euro voor de handgeschakelde 1.8
TFSI. De Avant (altijd 25 procent) begint bij
49.400 euro voor de 150 pk 2.0 TDI.
S-tronic
Vrijwel alle motoren hebben er vermogen
bij gekregen en scoren juist beter waar het
gaat om het brandstofverbruik. Zo krijgen
beide 2.0 TDI's er 10 pk bij. Bovendien
Audi ondervindt namelijk met de A6 di
recte concurrentie van landgenoten BMW
5-serie en Mercedes E-klasse. Beide mer
ken gooien ook 20 procent in de strijd. Dat
doet Audi eveneens met de twee vermo-
gensvarianten van de 2 liter TDI. Of men
nu gaat voor 150 of 190 pk, wie kiest voor
de S-tronic versnellingsbak met dubbele
koppeling komt bij de sedan uit op de fel
begeerde grenswaarde voor de genoemde
bijtelling. Voor 2015 zit Audi met het mo
del dus geramd.
Renault maakt van alle automerken in C
Nederland het beste gebruik van social delijk
media. Dat is de uitkomst van de jaar- het or
lijkse Social Media Monitor. Dacia legde Mana,
in het onderzoek beslag op een keurige
derde plek. Al sinds 2010 is Renault Ne
derland zeer actief op social media. "Al
vanaf het begin investeren we in onze
langetermijnstrategie op dit gebied.
levert Audi niet meer de kettingaangedre-
ven muftitronic CVT in de A6. Die is ver
vangen door de bekende S-tronic met dub
bele koppeling. Deze zorgt gekoppeld aan
de viercilinder diesel voor een paar gram
minder CO2-uitstoot en daarmee haalt
het model de 'winst' binnen. Overigens
geldt de 20 procent bijtelling alleen voor
de sedan, maar gelukkig kan de koper wel
vrijelijk kiezen uit de optielijst zonder con
sequenties voor de bijtelling.
Rijdend met de 190 pk sterke 2.0 TDI mer
ken we al snel dat de A6 helemaal niets te
kort komt. De motor doet nauwelijks hoor
baar z’n werk en wie normale prestaties
vraagt zal ook de S-tronic als zijdezacht
ervaren. Alleen bij fors intrappen van het
pedaal lijkt de elektronica bij wegrijden
even de tijd te vragen. Dezelfde S-tronic
bak wordt voortaan ook gekoppeld aan de
instap benzinemotor, de 1.8 TFSI, ook al
goed voor maar liefst 190 pk.
Ik stond er begin deze week weer
eens van versteld hoeveel ernstige
verkeersovertredingen en potentieel
gevaarlijke Situaties je in een paar
minuten tijd kunt meemaken. En
ik was in bijna alle gevallen slechts
toeschouwer. Ik moest even naar het
postkantoor en het was markt. Dus
druk met parkeren. Komt er een kerel
aangereden die z'n auto zo neerzet
dat de doorgang daardoor extra be
moeilijkt wordt. Normaal gesproken
slik ik m'n commentaar dan maar in,
maar in dit geval uitte een groepje
van vier oudere dames hun bezwa
ren. Het commentaar van de man
was: "dan moet de gemeente maar
voor meer parkeerplaatsen zorgen".
Kortom, je hoeft je niet aan de nor
male fatsoens- en verkeersregels te
houden als de wegbeheerder daar
voor niet de voorwaarden schept.
Zielig!
Terug van het postkantoor verlaat ik
via een eenrichtingsstraat het cen
trum om prompt een tegenligger te
krijgen. Een ouder iemand die blijk
baar helemaal niet het bord aan het
begin van de.straat had zien staan.
Kan gebeuren! Een dorp verderop
rijd ik weer weg na het doen van
een boodschap. Op de eerst kruising
komt met grote vaart een jongen op
de fiets van links overgestoken. Lek
ker achter een bestelbus vandaan.
Het lijkt wel alsof er in het verkeer
maar één ding geldt, het recht van de
brutaalste. Het is altijd een ander die
de schuld heeft of die moet zorgen
dat het probleem maar wordt opge
lost. Terwijl juist de term 'verkeer'
of 'verkeren' een uitgebalanceerd
groepsproces in zich herbergt. Ik heb
er maar één woord voor: egoïsme...
::e worden verwacht die standaard
levert maar er door middel van een
,ost tijdelijk 346 pk uit perst. Deze
wordt gekoppeld aan een heerlijk
rcïide achttraps tiptronic. Alleen bij
m“t de deur open wordt de indruk-
„uc brom van de zescilinder waar-
Of men moet op het sche
gaan rijden in het sportpr.
Maar dat is niet de dagelijkse