BW 13 Bfr7 Autotest J k Tovert en lach op het gezicht I» 27 Renault Twingo SCe 70 Expression Aantal cilinders: 3 in lijn Cilinderinhoud: 999 cc Gewicht: 840 kg jewicht: n.v.t. CO2-uitstoot: 95 g/km (A-label) E it SS Technische gegevens: een totaal vernieuwde auto komt. Dat geldt ook voor de zojuist gelanceerde, derde generatie Twingo. Uitgaande van den nieuwe basis levert dat een op z'n minst verrassend resultaat op. ra tor. ling nd. met GOIRLE OISTERWIJK UW DICHTSTBIJZIJNDE AREND AUTO DEALER ’www.arendauto.nl Koppel: 91 Nm bij 2.850 tr/min de achter- i. Het gaat - een 1 Merk en type: Renault Twingo SCe 70 Expression Prijs: 10.990 euro K 11 Aanhanggewicht: n.v.t. Prestaties: topsnelheid 151 km/u acceleratie Ö-100 in 14,5 sec. Vermogen: 52 kW/70 pk bij 6.000 tr/min De eerste generatie Twingo uit 1993 ken merkt zich door vrolijke kleuren, veel praktische gebruiksmogelijkheden en een aaibare uitstraling. Het lijkt wel alsof de ontwerpers van deze derde generatie dezelfde input kregen bij aanvang van de ontwikkeling. Alleen de manier waarop het nieuwe concept is uitgewerkt, wijkt volledig af. ator, accu en vloeistofreservoirs, kan daar enorm in lengte worden bespaard. Een volgend voordeel van de weinig gevulde voorzijde blijkt als de Twingo zich onder krappe omstandigheden een parkeervak laat insturen. Ook keren op de weg blijkt een fluitje van een cent, omdat de wielen tot een hoek van 45 graden insturen. Afmetingen: lengte 3,595 meter, breedte 1,647 meter Uitbreken Door de wat hogere zitpositie en de Geluidsniveau De motor die at wielen ligt, in dit geval om liter driecilinder en voorover gJ rig vermogen ;nd koppel motor er mooi, _e motor achterin biedt de iwingo ten opzichte van de concurrentie een geheel eigen rijgevoel. De elektronica waakt over de veiligheid. Als deze bijvoor beeld zijwind constateert, wordt automa tisch gas teruggenomen. Het uitbreken van de achterkant kan zodoende niet eens worden opgewekt. Renault verkoopt de Twingo vanaf 9.990 euro. Door zijn extra uitrusting blijkt de Expression voor 10.990 euro aantrekkelijker. Wie dan nog 895 euro daarbij doet, krijgt de auto met airco. De video van deze test is te zien op www. youtube.com/automedianl. van de rugleuning 188 tot 218 liter en valt plaatsing van de daarmee royaler uit dan bij de bestaande Twingo ten opzid Twingo. De rugleuning kan afhankelijk van het uitrustingsniveau in z'n geheel of in twee delen voorover voor uitbreiding van de mogelijkheden (980 liter). Wie lange voorwerpen wil meenemen profiteert van de mogelijkheid de rugleuning van de passagiersstoel naar voren te draaien. Hierdoor ontstaat een interne laadlengte van 2,31 meter. Paraplus Voor wat betreft praktische mogelijkhe- H den zet de Twingo een nieuwe standaard. fel Overal zijn er vakjes en bakjes. Zo passen H er in de portierbakken van de achterdeuren pass hm twee 1,5 liter flessen. Zes liter in totaal! Hien hm Onder de achterbank kunnen gemakklijk hm twee paraplus worden geplaatst die via de zijkant naar binnen schuiven. De baga- aM geruimte meet afhankelijk van de stand I achterin tussen d komt van Renault, -tl de nieuwe SCe 70, een 1 ader. De compact gebouwde en voorover gekantelde motor levert een keurig vermogen van 70 pk en een bijbe horend koppel van 91 Nm. De constructie 'tKKJS met motor en uitlaat achterin brengt een mooi, laag geluidsniveau met zich mee. De vijfbak beschikt over een goede verdeling van de verzetten en dat levert voldoende vlotte prestaties op tot in dit land legale snelheden. In 14,5 seconden accelereert de kleine Renault naar de 100 km/u. Het gemiddelde brandstofverbruik varieert tussen 1 op 18 voor wie relatief korte ritten aflegt, tot gemakkelijk 1 op 20 voor wie constante snelheden aanhoudt tijdens lange snelwegtrajecten. De buitenkant ziet er guitig en vrolijk uit. kan bovendien worden opgevrolijkt lakkleuren als felgeel, dieprood en Toegankelijkheid Renault uitte intern de wens om een com pacte auto te maken met de motor achter in. Maar dat kon kostentechnisch niet uit, totdat er een samenwerking ontstond met Smart. Toen bleek ook nog eens dat beide merken aan het begin stonden van een nieuwe modelontwikkeling. Een en een werd al snel twee en dat resulteert naast de nieuwe Twingo ook in de Smart Forfour die van dezelfde basis gebruik maakt. De nieuwe Twingo beschikt standaard over vijf deuren en dat verhoogt enorm de toegankelijkheid. Met een lengte van 3,60 meter kromp de auto tien centimeter, maar het is verrassend om te horen dat de interieurlengte ruim dertig centime ter erbij kreeg. De uitleg daarvoor volgt uit het nieuwe concept. De motor ligt achterin tussen de wielen en onder de bagagevloer. Omdat in het front alleen maar plaats hoeft te zijn voor de radi- Verbruik: stadscyclus 5,0 liter/100 km buitenwegcydus 3,7 liter/100 km gecombineerd 4,2 liter/100 km BURGSE KOERlJ DE TILBURGSE KOERIER DONDERDAG 30 OKTOBER 2014 ■Het is niet voor het eerst dat Renault al haar tradities over boord gooit en met babyblauw (zwart en grijs zijn er ook) en aan „Arnin. al ,t« tnmt Dat noldt nnk vnrtr do liet nolonroordo J ^e aCOnten, rticteR en WieleRL interieur. Wit, zwart, rood en blauw ken nen hun toepassing op het dashboard, stuurwiel en deurpanelen. Ook in de stoel- bekleding komen deze tinten terug, waar door de Twingo koper helemaal de eigen auto kan samenstellen. De stoelen met aangebouwde hoofdsteunen bieden een prima zit. Zeker in een versie met hoog- teverstelling kunnen volwassenen van een verschillend formaat een ruime plek creëren. De achterbank biedt een keurige beenruimte, maar komt in de hoogte voor lange personen wat te kort. NOBELSTRAAT 5B TEL (013) 213 22 50 SPRENDUNGENSTRAAT12 TEL. (013) 528 39 05

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2014 | | pagina 27