BW
13 Bfr7
Autotest
J
k
Tovert en lach op het gezicht
I»
27
Renault Twingo SCe 70 Expression
Aantal cilinders: 3 in lijn
Cilinderinhoud: 999 cc
Gewicht: 840 kg
jewicht: n.v.t.
CO2-uitstoot:
95 g/km (A-label)
E
it
SS
Technische
gegevens:
een totaal vernieuwde auto komt. Dat geldt ook voor de zojuist gelanceerde,
derde generatie Twingo. Uitgaande van den nieuwe basis levert dat een op z'n
minst verrassend resultaat op.
ra
tor.
ling
nd.
met
GOIRLE
OISTERWIJK
UW DICHTSTBIJZIJNDE
AREND AUTO DEALER ’www.arendauto.nl
Koppel:
91 Nm bij 2.850 tr/min
de achter-
i. Het gaat
- een 1
Merk en type:
Renault Twingo SCe 70 Expression
Prijs:
10.990 euro
K 11
Aanhanggewicht: n.v.t.
Prestaties:
topsnelheid 151 km/u
acceleratie Ö-100 in 14,5 sec.
Vermogen:
52 kW/70 pk bij 6.000 tr/min
De eerste generatie Twingo uit 1993 ken
merkt zich door vrolijke kleuren, veel
praktische gebruiksmogelijkheden en een
aaibare uitstraling. Het lijkt wel alsof
de ontwerpers van deze derde generatie
dezelfde input kregen bij aanvang van de
ontwikkeling. Alleen de manier waarop
het nieuwe concept is uitgewerkt, wijkt
volledig af.
ator, accu en vloeistofreservoirs, kan daar
enorm in lengte worden bespaard. Een
volgend voordeel van de weinig gevulde
voorzijde blijkt als de Twingo zich onder
krappe omstandigheden een parkeervak
laat insturen. Ook keren op de weg blijkt
een fluitje van een cent, omdat de wielen
tot een hoek van 45 graden insturen.
Afmetingen:
lengte 3,595 meter,
breedte 1,647 meter
Uitbreken
Door de wat hogere zitpositie en de
Geluidsniveau
De motor die at
wielen ligt,
in dit geval om
liter driecilinder
en voorover gJ
rig vermogen
;nd koppel
motor er
mooi,
_e motor achterin biedt de
iwingo ten opzichte van de concurrentie
een geheel eigen rijgevoel. De elektronica
waakt over de veiligheid. Als deze bijvoor
beeld zijwind constateert, wordt automa
tisch gas teruggenomen. Het uitbreken
van de achterkant kan zodoende niet eens
worden opgewekt. Renault verkoopt de
Twingo vanaf 9.990 euro. Door zijn extra
uitrusting blijkt de Expression voor 10.990
euro aantrekkelijker. Wie dan nog 895 euro
daarbij doet, krijgt de auto met airco.
De video van deze test is te zien op www.
youtube.com/automedianl.
van de rugleuning 188 tot 218 liter en valt plaatsing van de
daarmee royaler uit dan bij de bestaande Twingo ten opzid
Twingo. De rugleuning kan afhankelijk van
het uitrustingsniveau in z'n geheel of in
twee delen voorover voor uitbreiding van
de mogelijkheden (980 liter). Wie lange
voorwerpen wil meenemen profiteert van
de mogelijkheid de rugleuning van de
passagiersstoel naar voren te draaien.
Hierdoor ontstaat een interne laadlengte
van 2,31 meter.
Paraplus
Voor wat betreft praktische mogelijkhe-
H den zet de Twingo een nieuwe standaard.
fel Overal zijn er vakjes en bakjes. Zo passen
H er in de portierbakken van de achterdeuren pass
hm twee 1,5 liter flessen. Zes liter in totaal! Hien
hm Onder de achterbank kunnen gemakklijk
hm twee paraplus worden geplaatst die via
de zijkant naar binnen schuiven. De baga-
aM geruimte meet afhankelijk van de stand
I
achterin tussen d
komt van Renault,
-tl de nieuwe SCe 70, een 1
ader. De compact gebouwde
en voorover gekantelde motor levert een
keurig vermogen van 70 pk en een bijbe
horend koppel van 91 Nm. De constructie 'tKKJS
met motor en uitlaat achterin brengt
een mooi, laag geluidsniveau met zich
mee. De vijfbak beschikt over een goede
verdeling van de verzetten en dat levert
voldoende vlotte prestaties op tot in dit
land legale snelheden. In 14,5 seconden
accelereert de kleine Renault naar de 100
km/u. Het gemiddelde brandstofverbruik
varieert tussen 1 op 18 voor wie relatief
korte ritten aflegt, tot gemakkelijk 1 op 20
voor wie constante snelheden aanhoudt
tijdens lange snelwegtrajecten.
De buitenkant ziet er guitig en vrolijk uit.
kan bovendien worden opgevrolijkt
lakkleuren als felgeel, dieprood en
Toegankelijkheid
Renault uitte intern de wens om een com
pacte auto te maken met de motor achter
in. Maar dat kon kostentechnisch niet uit,
totdat er een samenwerking ontstond met
Smart. Toen bleek ook nog eens dat beide
merken aan het begin stonden van een
nieuwe modelontwikkeling. Een en een
werd al snel twee en dat resulteert naast
de nieuwe Twingo ook in de Smart Forfour
die van dezelfde basis gebruik maakt.
De nieuwe Twingo beschikt standaard
over vijf deuren en dat verhoogt enorm
de toegankelijkheid. Met een lengte van
3,60 meter kromp de auto tien centimeter,
maar het is verrassend om te horen dat
de interieurlengte ruim dertig centime
ter erbij kreeg. De uitleg daarvoor volgt
uit het nieuwe concept. De motor ligt
achterin tussen de wielen en onder de
bagagevloer. Omdat in het front alleen
maar plaats hoeft te zijn voor de radi-
Verbruik:
stadscyclus 5,0 liter/100 km
buitenwegcydus 3,7 liter/100 km
gecombineerd 4,2 liter/100 km
BURGSE KOERlJ DE TILBURGSE KOERIER DONDERDAG 30 OKTOBER 2014
■Het is niet voor het eerst dat Renault al haar tradities over boord gooit en met babyblauw (zwart en grijs zijn er ook) en
aan „Arnin. al ,t« tnmt Dat noldt nnk vnrtr do liet nolonroordo J ^e aCOnten, rticteR en WieleRL
interieur. Wit, zwart, rood en blauw ken
nen hun toepassing op het dashboard,
stuurwiel en deurpanelen. Ook in de stoel-
bekleding komen deze tinten terug, waar
door de Twingo koper helemaal de eigen
auto kan samenstellen. De stoelen met
aangebouwde hoofdsteunen bieden een
prima zit. Zeker in een versie met hoog-
teverstelling kunnen volwassenen van
een verschillend formaat een ruime plek
creëren. De achterbank biedt een keurige
beenruimte, maar komt in de hoogte voor
lange personen wat te kort.
NOBELSTRAAT 5B TEL (013) 213 22 50
SPRENDUNGENSTRAAT12 TEL. (013) 528 39 05