Autotest IS Het geheim van lichtgewicht I goedbeterbertens.nl en sd! 5*^ DE AUTOMAAT DONDERDAG 23 OKTOBER 2014 PAGINA 3 Citroën C4 Cactus Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1.560 cc Gewicht: 1.070 kg litstoot- en CO2-uitstoot: 82 g/km (A-label) CITROÉn 10 verlichting is op drie niveaus aangebracht. Aardige details Technische gegevens: kifig. IBILITIES. KRUGBAAR ZOLANG OWROOM. DRUK-EN Vermogen: 73 kW/100 DE TILBURGSE KOERIER - Aanhanggewicht: 870 kg (geremd) Merk en type: Citroen C4 Cactus BlueHDi 100 1 2014 PAGINA? Prijs: 19.490 euro i: pk bij 3.500 tr/min nig, de meeste bedieningsorganen zijn te vinden op de centrale display. Verbruik: stadscyclus c ,;x- buitenwegcydus 3 gecombineerd 3,1 Koppel: 254 Nm bij 1.750 tr/min km/u 0 in 10,7 sec. Kijken we naar de totale historie van Citroen, dan staan we er niet van ver steld dat het merk bij tijd en wijlen origineel en innovatief voor de dag komt. Nu dus met de nieuwe C4 Cactus, een vijfdeurs die tussen een middenklasser en crossover inzit. En vooral lichtgewicht, want daarin schuilt het geheim. Afmetingen: lengte 4,157 meter, breedte 1,729 meter lichtmetalen wielen, de hoog geplaatste dakrails en het in de achterwielrand opge nomen tankklepje. Verder valt op dat de achterportieren geen draaibare ruiten hebben, maar ramen die naar buiten kunnen worden geopend. Dat scheelt gewoon de nodige kilo's. Citroen Bertens Oisterwijk Belgiëstraat 8 5061 KG Oisterwijk T0I3-5II 1532 oagage van weieer. net aasnooarancnaam kent een lagere plaatsing dan normaal en daarom heeft Citroen de passagiersairbag in het dak opgenomen. Het instrumenta rium bestaat uit een klein digitaal paneel achter het stuur. Knoppen zijn er erg wei- Prestaties: topsnelheid 184 k acceleratie 0-100 is 3,5 liter/100 km jcydus 3,0 liter/100 km 1 liter/100 km Citroen Bertens Tilburg Kapitein Hatterasstraat 21 5015 BB Tilburg T0I3-542 30 3( Minimalistisch De gewichtbesparende details gaan het interieur verder. Zo levert Citroën Cactus louter met een achterbank die in één geheel kan worden neergeklapt. Het optionele kunststof, doorzichtige dak weegt ook weer minder dan staal. Het interieur geeft een zeer ruimtelijk gevoel en biedt ook genoeg plaats aan vier Cactus zich prettig lichtvoetig en vlot. Het lijkt wel alsof je met je eigen huiskamer op stap bent. Het onderstel weet goed raad met onef fenheden en blijkt op een moder— r- manier comfortabel. Verder ii in een minimaal 358 liter grote baga geruimte uit te breiden tot 1.170 liter. Kortom, een gezinsauto bij uitstek die bovendien erg plezierig is geprij Airbumps En aldus geschiedde. De C4 Cactus gebruikt de bodemgroep van de C3, maar heeft met een lengte van 4,16 meter toch bijna middenklasse afmetingen. Daarom fa Citroen de auto in de C4 familie heeft I opgenomen. De robuuste vormen dankt He Cactus aan zijn hoekige voorkomen en I de zogenaamde airbumps op de flanken. Op de portieren zit een brede, kunststof stootrand die is opgebouwd uit diverse luchtkussentjes. Die moeten schades bij I kleine aanrijdingen voorkomen. Deze air bumps levert Citroen in diverse kleuren, net zoals de randen rond de koplampen en de brede balk onderaan de achterklep. De verlichting is op drie niveaus in het front s vormen de De ontwerpers van Citroen kregen de opdracht hun vastgeroeste ideeën over de moderne auto in de kast te laten en helemaal blanco te beginnen. Het is niet moeilijk een lichtgewicht voertuig te maken als daarbij peperdure materialen mogen worden ingezet. Anders wordt ket als een auto weinig mag wegen door juist gebruik te maken van traditioneel plaatstaal. Lichtvoetig Zeker in de meeste complete uitvoering is de C4 Cactus alles behalve kaal. Elektrische spiegelbediening, centrale vergrendeling met afstandsbediening, verstelbaar stuur, airconditioning en geïntegreerd navigatie systeem horen er uiteraard allemaal bij. Omdat de auto in basis licht van gewicht is, kan Citroën volstaan met lichte moto ren. Benzinerijder krijgen de 1,2 liter drie- cilinder voorgeschoteld met of zonder turbo, terwijl dieselaars de bekende 1.6 ter beschikking hebben. Die is er in een basisversie met 92 pk of deze e-HDi goed voor 100 pk en een keurig koppel van 254 Nm. Het zal niemand verbazen dat dit ruim voldoende is voor een auto die slechts 1.070 kg weegt. Het sprintje naar 100 km/u vraagt niet meer dan 10,7 seconden en de auto topt op 184 km/u. het geheel genomen gedraagt de start de C4 Cactus met benzinemotor al bij 15.990 euro. De 100 pk diesel begint bij 19.490 euro. Daarbij hoort gezien het lage brandstofverbruik (praktijkgemiddelde 1 -derne Franse op 21) slechts 14 procent bijtelling, ook is voorzien bij aanschaf in 2015. Wie dan nog voor de grote baga- maximale uitrustingsvariant gaat is voor t 1.170 liter. 20.740 euro helemaal klaar. uitstek die De video van deze test is te zien op www. rijsd. Citroën youtube.com/automedianl. Ï0i

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2014 | | pagina 13