Autotest
IS
Het geheim van lichtgewicht
I
goedbeterbertens.nl
en
sd!
5*^
DE AUTOMAAT DONDERDAG 23 OKTOBER 2014 PAGINA 3
Citroën C4 Cactus
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1.560 cc
Gewicht:
1.070 kg
litstoot- en
CO2-uitstoot:
82 g/km (A-label)
CITROÉn
10
verlichting is op drie niveaus
aangebracht. Aardige details
Technische
gegevens:
kifig.
IBILITIES.
KRUGBAAR ZOLANG
OWROOM. DRUK-EN
Vermogen:
73 kW/100
DE TILBURGSE KOERIER -
Aanhanggewicht:
870 kg (geremd)
Merk en type:
Citroen C4 Cactus BlueHDi 100
1 2014 PAGINA?
Prijs:
19.490 euro
i:
pk bij 3.500 tr/min
nig, de meeste bedieningsorganen zijn te
vinden op de centrale display.
Verbruik:
stadscyclus c ,;x-
buitenwegcydus 3
gecombineerd 3,1
Koppel:
254 Nm bij 1.750 tr/min
km/u
0 in 10,7 sec.
Kijken we naar de totale historie van Citroen, dan staan we er niet van ver
steld dat het merk bij tijd en wijlen origineel en innovatief voor de dag komt.
Nu dus met de nieuwe C4 Cactus, een vijfdeurs die tussen een middenklasser
en crossover inzit. En vooral lichtgewicht, want daarin schuilt het geheim.
Afmetingen:
lengte 4,157 meter,
breedte 1,729 meter
lichtmetalen wielen, de hoog geplaatste
dakrails en het in de achterwielrand opge
nomen tankklepje.
Verder valt op dat de achterportieren geen
draaibare ruiten hebben, maar ramen die
naar buiten kunnen worden geopend. Dat
scheelt gewoon de nodige kilo's.
Citroen Bertens Oisterwijk
Belgiëstraat 8
5061 KG Oisterwijk
T0I3-5II 1532
oagage van weieer. net aasnooarancnaam
kent een lagere plaatsing dan normaal en
daarom heeft Citroen de passagiersairbag
in het dak opgenomen. Het instrumenta
rium bestaat uit een klein digitaal paneel
achter het stuur. Knoppen zijn er erg wei-
Prestaties:
topsnelheid 184 k
acceleratie 0-100
is 3,5 liter/100 km
jcydus 3,0 liter/100 km
1 liter/100 km
Citroen Bertens Tilburg
Kapitein Hatterasstraat 21
5015 BB Tilburg
T0I3-542 30 3(
Minimalistisch
De gewichtbesparende details gaan
het interieur verder. Zo levert Citroën
Cactus louter met een achterbank die
in één geheel kan worden neergeklapt.
Het optionele kunststof, doorzichtige dak
weegt ook weer minder dan staal. Het
interieur geeft een zeer ruimtelijk gevoel
en biedt ook genoeg plaats aan vier
Cactus zich prettig lichtvoetig en vlot. Het
lijkt wel alsof je met je eigen huiskamer
op stap bent.
Het onderstel weet goed raad met onef
fenheden en blijkt op een moder— r-
manier comfortabel. Verder ii
in een minimaal 358 liter grote baga
geruimte uit te breiden tot 1.170 liter.
Kortom, een gezinsauto bij uitstek die
bovendien erg plezierig is geprij
Airbumps
En aldus geschiedde. De C4 Cactus
gebruikt de bodemgroep van de C3, maar
heeft met een lengte van 4,16 meter toch
bijna middenklasse afmetingen. Daarom
fa Citroen de auto in de C4 familie heeft
I opgenomen. De robuuste vormen dankt
He Cactus aan zijn hoekige voorkomen en
I de zogenaamde airbumps op de flanken.
Op de portieren zit een brede, kunststof
stootrand die is opgebouwd uit diverse
luchtkussentjes. Die moeten schades bij
I kleine aanrijdingen voorkomen. Deze air
bumps levert Citroen in diverse kleuren,
net zoals de randen rond de koplampen en
de brede balk onderaan de achterklep. De
verlichting is op drie niveaus in het front
s vormen de
De ontwerpers van Citroen kregen de
opdracht hun vastgeroeste ideeën over
de moderne auto in de kast te laten en
helemaal blanco te beginnen. Het is niet
moeilijk een lichtgewicht voertuig te
maken als daarbij peperdure materialen
mogen worden ingezet. Anders wordt
ket als een auto weinig mag wegen door
juist gebruik te maken van traditioneel
plaatstaal.
Lichtvoetig
Zeker in de meeste complete uitvoering is
de C4 Cactus alles behalve kaal. Elektrische
spiegelbediening, centrale vergrendeling
met afstandsbediening, verstelbaar stuur,
airconditioning en geïntegreerd navigatie
systeem horen er uiteraard allemaal bij.
Omdat de auto in basis licht van gewicht
is, kan Citroën volstaan met lichte moto
ren. Benzinerijder krijgen de 1,2 liter drie-
cilinder voorgeschoteld met of zonder
turbo, terwijl dieselaars de bekende 1.6
ter beschikking hebben. Die is er in een
basisversie met 92 pk of deze e-HDi
goed voor 100 pk en een keurig koppel
van 254 Nm. Het zal niemand verbazen
dat dit ruim voldoende is voor een auto
die slechts 1.070 kg weegt. Het sprintje
naar 100 km/u vraagt niet meer dan 10,7
seconden en de auto topt op 184 km/u.
het geheel genomen gedraagt de
start de C4 Cactus met benzinemotor al bij
15.990 euro. De 100 pk diesel begint bij
19.490 euro. Daarbij hoort gezien het lage
brandstofverbruik (praktijkgemiddelde 1
-derne Franse op 21) slechts 14 procent bijtelling, ook
is voorzien bij aanschaf in 2015. Wie dan nog voor de
grote baga- maximale uitrustingsvariant gaat is voor
t 1.170 liter. 20.740 euro helemaal klaar.
uitstek die De video van deze test is te zien op www.
rijsd. Citroën youtube.com/automedianl.
Ï0i