B ivi i icacii _i Glans Mercedes facelift B-klasse Braaf naar een hoger niveau L RO 1 I j ,d 0 BY De nieuwe Passat BW*,; Volkswagen Passat Tony Vos def G G '3^ - 2 cm sbare tijk 5 S3 Tien of twintig jaar geleden kon je grote indruk maken door te roepen dat de motor van je auto meer dan 200 pk produceerde. Tegenwoordig zegt dat getal niet eens zo veel meer. We moeten realistisch zijn. Door strenge wetgeving op het gebied van maximum snelheden en de steeds groter wordende stedelijke regio's waar heel veel mensen dagelijks lange tijd in de file doorbrengen, zijn de prestaties van een motor niet meer zo belangrijk. En als je dan kunt rijden, zegt koppel veel meer over de aanwezige souplesse. Toch lees ik dan wel eens van automerken of enthousiastelingen dat ze onder de indruk zijn van het vermogen, laatst nog, een collega die toeval lig getrouwd is met de PR-dame van Volvo. Wow, de nieuwe XC90 plug-in hybride met z'n vermogen van 480 pk. Ik heb 'm op z'n facebook profiel beantwoord dat je daar bijna niets aan hebt. Als je stil staat is 10 pk al voldoende, nou maak er 50 pk van, daar draait je airco prima op. Sukke lend van stoplicht naar stoplicht doet het getal van 480 eveneens helemaal niets. Bovendien komt een deel van dit vermogen van de elektromotor, dus staat zo'n hoog getal niet gelijk meer aan een machtig geluid. Als je vroeger uit een dikke V6 of V8 zo'n waarde wist te behalen, dan mocht je dat trots wereldkundig maken. Maar tegenwoordig is de glans van de paardenkracht wel zo'n bèetje verdwenen... Uitgave van De Tilburgse Koerier Jaargang 25 nr 41 Donderdag 23 oktober 2014 Oplage 112.500 IC Icm ,OO name- uor. Het mogen _"n kop- 1.400 tr/min. Op .litermate gunstig Van-Mossel-Volkswagen.nl Van Mossel Volkswagen is o.a. gevestigd in: Hapert, Oisterwijk, Tilburg, Valkenswaar Waalwijk en Weert. tro- en Dcm ÉL Icm ,00 Minder gewicht, meer hoogwaardige elektronica en motoren die minder brandstof verbruiken. Dat zijn de algemene ontwikkelingslijnen van moderne auto's. Zo ook bij de nieuwe Volkswagen Passat die eigenlijk voor het eerst in z'n carrière niet langer is geworden. NU TE BESTELLEN BIJ VAN MOSSEL URGSE KOERIER i H het interieur gaat het vooral om het in strumentarium en het los boven de mid denconsole geplaatste navigatiescherm die niet aan modificaties ontkwamen. Verder voegt Mercedes een aantal be kende, maar niet eerder op de B-klasse leverbare elektronische voorzieningen toe. Mercedes gaat de B-klasse binnen kort ook leveren op aardgas en in een elektrische variant. Tot slot wordt 4MA- TIC vierwielaandrijving leverbaar met meerdere motoren. De Passat draait al weer sinds 1973 mee in de Volkswagen gelederen. In meer dan veertig jaar heeft het model zich opge werkt naar een auto die tegen de premium klasse aan snurkt. En dat geldt in nog ster kere mate voor deze nieuwe oplage. IFT Icm ,00 Hoogwaardig Het openen van een van de portieren zorgt voor toegang tot een volledig nieuw interieur. Dat is uitermate ruim van opzet, want de achterpassagiers hebben nog meer plaats gekregen. Het dashboard, de portierpanelen en het meubilair zijn nieuw van de ontwikkelingsafdeling gekomen. Fraaie materialen bepalen de hoogwaardi ge aanblik. Maar we hadden van Volkswa gen ook niet anders verwacht. De Passat geeft daardoor nog meer dan voorheen een hoogwaardig gevoel. Alles wat je aanpakt, opent of juist dichtslaat. De Pas sat heeft normaal gesproken een analoog dashboard waarop de twee bekende grote klokken figureren. Maar er staat ook een tft-scherm ter beschikking. Daarop wor den snelheidsmeter en toerenteller keurig analoog weergegeven, maar ze kunnen ook qua formaat worden gewisseld om juist er tussenin ruimte te geven voor het navigatiescherm. Uiteraard zit er boven aan de console ook nog een scherm, zodat ook passagiers kunnen meekijken. Motoren Bij aanvang lijkt het motorenprogramma uiterst bescheiden. De serie vangt n< lijk aan met slechts één benzinemotor gaat dan om de 1.4 TSI die een vermogen levert van 125 pk en komt aan een kop pel van 200 Nm al bij 1.400 tr/min n~ papier moet deze auto uitermate gun_..3 presteren voor wat betreft het verbruik, terwijl Volkswagen de prestaties nog even geheim houdt. Gelukkig komt er ook een versie met cilinderuitschakeling die goed is voor 150 pk. De nadruk bij introductie ligt op de diesels. Daarbij biedt Volkswagen de keuze uit de 1.6 TDI van 120 pk, de 2.0 TDI met 150 pk/190 pk en een splinternieuwe 2 liter met twee turbo's die 240 pk afgeeft. tenkant te zijn gegroeid. En plaatsen we de auto op de wegschaal, die wijst deze 90 kilogram minder aan. De basis mag dan nieuw zijn, de vormgeving vormt vooral een evolutie van het bestaande model. Dat betekent dat de strakke, zakelijk lijn keurig wordt doorgevoerd. De Passat blijft daardoor herkenbaar. Wel toont het front laag en breed en daarmee geeft de auto bij eerst aanblik een serieuze indruk af. Of we voor de sedan of Variant staan, het zij aanzicht oogt uitermate vertrouwd en dat wordt nog eens door de chromen omlijs ting van de zijruiten versterkt. De Passat maakt een krachtig statement juist door bescheiden te blijven. Mercedes baseerde in 2011 de huidige B-klasse als eerste model op haar nieu we voorwielaangedreven platform. Dat I dient nu als basis voor de A-klasse, CLA en GLA.Dat betekent ook dat het merk de ruimtelijke versie rijp vond voor een I facelift. De vorm blijft uiteraard behou den, de wijzigingen moeten vooral op 'detailniveau gezocht worden. Bumper, grille en koplampen gingen onder het mes, terwijl aan de achterzijde soort gelijke veranderingen plaatsvonden. In Krachtig Uiteraard trekt het merk haar lichtgewicht bodemgroep uit het rek om deze nieuwe, grote sedan op te baseren. Uiteraard is er ook direct een Passat Variant beschikbaar. Door slimmer ruimtegebruik biedt de Pas sat nog meer plaats in het interieur dan voorheen, zonder qua formaat aan de bui- Daarbij hoort een torenhoog koppel van 500 Nm bij 1.750 tr/min. Belangrijk voor de Nederlandse markt is dat de diesels met één turbo gunstig scoren qua CO2-uitstoot en daardoor in aanmerking komen voor 20 procent bijtelling. Maar er komt in de loop van volgend jaar nog een Passat GTE, een plug-in hybride die nog even kan profite ren van 7 procent bijtelling. Zo serieus als de Passat oogt, zo is ook zijn rijgedrag. Het comfort blijkt van hoog ni veau en verder voelt het allemaal neutraal aan op een mooie manier. Natuurlijk zijn alle bekende elektronische systemen op de achtergrond paraat, maar de auto lijkt het nauwelijks nodig te hebben. Prijstechnisch durft Volkswagen het aan de Passat boven de magische grens van 30.000 euro te tillen. De sedan begint bij 30.190 euro en dezelfde auto als Variant komt op 31.690 euro. Het dieselprogramma start vanaf 34.090/35.590 euro. De topper met de biturbo diesel kost minimaal 50.350 euro.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2014 | | pagina 11