B
ivi i icacii
_i
Glans
Mercedes
facelift B-klasse
Braaf naar een hoger niveau
L
RO
1
I
j
,d
0
BY
De nieuwe Passat
BW*,;
Volkswagen Passat
Tony Vos
def
G
G
'3^ - 2
cm
sbare tijk
5
S3
Tien of twintig jaar geleden kon je
grote indruk maken door te roepen
dat de motor van je auto meer dan
200 pk produceerde. Tegenwoordig
zegt dat getal niet eens zo veel meer.
We moeten realistisch zijn. Door
strenge wetgeving op het gebied van
maximum snelheden en de steeds
groter wordende stedelijke regio's
waar heel veel mensen dagelijks
lange tijd in de file doorbrengen,
zijn de prestaties van een motor niet
meer zo belangrijk. En als je dan
kunt rijden, zegt koppel veel meer
over de aanwezige souplesse. Toch
lees ik dan wel eens van automerken
of enthousiastelingen dat ze onder
de indruk zijn van het vermogen,
laatst nog, een collega die toeval
lig getrouwd is met de PR-dame van
Volvo. Wow, de nieuwe XC90 plug-in
hybride met z'n vermogen van 480
pk. Ik heb 'm op z'n facebook profiel
beantwoord dat je daar bijna niets
aan hebt. Als je stil staat is 10 pk al
voldoende, nou maak er 50 pk van,
daar draait je airco prima op. Sukke
lend van stoplicht naar stoplicht doet
het getal van 480 eveneens helemaal
niets. Bovendien komt een deel van
dit vermogen van de elektromotor,
dus staat zo'n hoog getal niet gelijk
meer aan een machtig geluid. Als je
vroeger uit een dikke V6 of V8 zo'n
waarde wist te behalen, dan mocht
je dat trots wereldkundig maken.
Maar tegenwoordig is de glans van
de paardenkracht wel zo'n bèetje
verdwenen...
Uitgave van De Tilburgse Koerier
Jaargang 25 nr 41 Donderdag 23 oktober 2014 Oplage 112.500
IC
Icm
,OO
name-
uor. Het
mogen
_"n kop-
1.400 tr/min. Op
.litermate gunstig
Van-Mossel-Volkswagen.nl
Van Mossel Volkswagen is o.a. gevestigd in:
Hapert, Oisterwijk, Tilburg, Valkenswaar
Waalwijk en Weert.
tro-
en
Dcm
ÉL
Icm
,00
Minder gewicht, meer hoogwaardige elektronica en motoren die minder
brandstof verbruiken. Dat zijn de algemene ontwikkelingslijnen van moderne
auto's. Zo ook bij de nieuwe Volkswagen Passat die eigenlijk voor het eerst in
z'n carrière niet langer is geworden.
NU TE BESTELLEN BIJ
VAN MOSSEL
URGSE KOERIER i H
het interieur gaat het vooral om het in
strumentarium en het los boven de mid
denconsole geplaatste navigatiescherm
die niet aan modificaties ontkwamen.
Verder voegt Mercedes een aantal be
kende, maar niet eerder op de B-klasse
leverbare elektronische voorzieningen
toe. Mercedes gaat de B-klasse binnen
kort ook leveren op aardgas en in een
elektrische variant. Tot slot wordt 4MA-
TIC vierwielaandrijving leverbaar met
meerdere motoren.
De Passat draait al weer sinds 1973 mee
in de Volkswagen gelederen. In meer dan
veertig jaar heeft het model zich opge
werkt naar een auto die tegen de premium
klasse aan snurkt. En dat geldt in nog ster
kere mate voor deze nieuwe oplage.
IFT
Icm
,00
Hoogwaardig
Het openen van een van de portieren
zorgt voor toegang tot een volledig nieuw
interieur. Dat is uitermate ruim van opzet,
want de achterpassagiers hebben nog
meer plaats gekregen. Het dashboard, de
portierpanelen en het meubilair zijn nieuw
van de ontwikkelingsafdeling gekomen.
Fraaie materialen bepalen de hoogwaardi
ge aanblik. Maar we hadden van Volkswa
gen ook niet anders verwacht. De Passat
geeft daardoor nog meer dan voorheen
een hoogwaardig gevoel. Alles wat je
aanpakt, opent of juist dichtslaat. De Pas
sat heeft normaal gesproken een analoog
dashboard waarop de twee bekende grote
klokken figureren. Maar er staat ook een
tft-scherm ter beschikking. Daarop wor
den snelheidsmeter en toerenteller keurig
analoog weergegeven, maar ze kunnen
ook qua formaat worden gewisseld om
juist er tussenin ruimte te geven voor het
navigatiescherm. Uiteraard zit er boven
aan de console ook nog een scherm, zodat
ook passagiers kunnen meekijken.
Motoren
Bij aanvang lijkt het motorenprogramma
uiterst bescheiden. De serie vangt n<
lijk aan met slechts één benzinemotor
gaat dan om de 1.4 TSI die een vermogen
levert van 125 pk en komt aan een kop
pel van 200 Nm al bij 1.400 tr/min n~
papier moet deze auto uitermate gun_..3
presteren voor wat betreft het verbruik,
terwijl Volkswagen de prestaties nog even
geheim houdt. Gelukkig komt er ook een
versie met cilinderuitschakeling die goed is
voor 150 pk. De nadruk bij introductie ligt
op de diesels. Daarbij biedt Volkswagen de
keuze uit de 1.6 TDI van 120 pk, de 2.0 TDI
met 150 pk/190 pk en een splinternieuwe
2 liter met twee turbo's die 240 pk afgeeft.
tenkant te zijn gegroeid. En plaatsen we
de auto op de wegschaal, die wijst deze
90 kilogram minder aan. De basis mag dan
nieuw zijn, de vormgeving vormt vooral
een evolutie van het bestaande model.
Dat betekent dat de strakke, zakelijk lijn
keurig wordt doorgevoerd. De Passat blijft
daardoor herkenbaar. Wel toont het front
laag en breed en daarmee geeft de auto
bij eerst aanblik een serieuze indruk af. Of
we voor de sedan of Variant staan, het zij
aanzicht oogt uitermate vertrouwd en dat
wordt nog eens door de chromen omlijs
ting van de zijruiten versterkt. De Passat
maakt een krachtig statement juist door
bescheiden te blijven.
Mercedes baseerde in 2011 de huidige
B-klasse als eerste model op haar nieu
we voorwielaangedreven platform. Dat
I dient nu als basis voor de A-klasse, CLA
en GLA.Dat betekent ook dat het merk
de ruimtelijke versie rijp vond voor een
I facelift. De vorm blijft uiteraard behou
den, de wijzigingen moeten vooral op
'detailniveau gezocht worden. Bumper,
grille en koplampen gingen onder het
mes, terwijl aan de achterzijde soort
gelijke veranderingen plaatsvonden. In
Krachtig
Uiteraard trekt het merk haar lichtgewicht
bodemgroep uit het rek om deze nieuwe,
grote sedan op te baseren. Uiteraard is er
ook direct een Passat Variant beschikbaar.
Door slimmer ruimtegebruik biedt de Pas
sat nog meer plaats in het interieur dan
voorheen, zonder qua formaat aan de bui-
Daarbij hoort een torenhoog koppel van
500 Nm bij 1.750 tr/min. Belangrijk voor
de Nederlandse markt is dat de diesels met
één turbo gunstig scoren qua CO2-uitstoot
en daardoor in aanmerking komen voor 20
procent bijtelling. Maar er komt in de loop
van volgend jaar nog een Passat GTE, een
plug-in hybride die nog even kan profite
ren van 7 procent bijtelling.
Zo serieus als de Passat oogt, zo is ook zijn
rijgedrag. Het comfort blijkt van hoog ni
veau en verder voelt het allemaal neutraal
aan op een mooie manier. Natuurlijk zijn
alle bekende elektronische systemen op de
achtergrond paraat, maar de auto lijkt het
nauwelijks nodig te hebben.
Prijstechnisch durft Volkswagen het aan de
Passat boven de magische grens van 30.000
euro te tillen. De sedan begint bij 30.190
euro en dezelfde auto als Variant komt op
31.690 euro. Het dieselprogramma start
vanaf 34.090/35.590 euro. De topper met de
biturbo diesel kost minimaal 50.350 euro.