Autotest
a
Haagse bluf?
1
1
Ook de VW e-up!
DE AUTOMAAT- DONDERDAG 2 OKTOBER 2014 PAGINA 3
kGD!
i
1
Technische
gegevens:
rcedes-Ben?
00.
‘verder popularisering van de volledig elektrische auto ligt voor een belang-
I: deel in de handen van de overheid. Zakelijke rijders krijgen op dit moment
T faciliteiten, terwijl particulieren alleen vrijgesteld worden van wegen-
ing. Het lot van de Volkswagen e-Up! ligt dus in Haagse handen.
Verbruik:
gecombineerd 0 liter/100 km
wall
uur c
auto
ander
I Van
Mossel
Volkswagen
C02-uitstoot:
0 g/km (A-label)
Prijs:
25.520 euro
Afmet
lengte
breedte
2014 pagina? t
ÈTILBURGSE KOERIER -
Volks wagen e-Up!
J- auto vooral in
icase aan voor 495
BTW. Wie tijdei
oiscanden wil rijden
zonder extra koster
Variant gebruiken.
De video van deze test is te zien op www.
youtube.com/automedianl.
KOOPT U BIJ VAN MOSSEL
Gewicht:
1.114 kg
Aanhanggewicht:
n.v.t.
Prestaties:
topsnelheid 130 km/u
acceleratie 0-100 in 12,4 sec.
Vermogen:
60 kW/82 pk
Koppel:
210 Nm
dingen:
e 3,540 meter,
dte 1,645 meter
ert Volkswagen een
versie van de com-
-Up! is alleen als
ir. Zodra we de auto
I de loep nemen, blijkt uit ^lles
het merk deze elektrisch aange-
m variant al vanaf het begin van
«wikkeling in de plannen heeft
gnomen. De e-Up! draagt namelijk
batterijen onder de vloer. Dat levert
fdere grote voordelen op. De bat
s' zijn relatief zwaar en door ze op
manier te plaatsen, krijgt de auto
aantrekkelijk laag zwaartepunt. Dat
t weer een positieve uitwerking
iet weggedrag. Bovendien biedt
«wagen in de e-Up! vrijwel dezelfde
ieurmogelijkheden als bij de benzi-
stookte variant (vier personen, 251
Van-Mossel-Volkswagen.nt
Van Mossel Volkswagen is o.a. gevestigd in:
Hapert, Oisterwijk, Tilburg, Valkenswaard,
Waalwijk en Weert.
meer of minder. Natuurlijk is goed te Volkswagen hangt aan de e-Up! een
voelen dat bij gas los flink wórdt afge- prijskaartje van 25.520 euro. Maar biedt
remd. Dé manier om optimaal energie de auto vooral in een vorm van private
terug te winnen. Midden boven de con- lease aan voor 495 euro per maand indu-
sole staat een afneembaar scherm. Daarin sief BTW. Wie tijdens de vakantie langere
onder meer het navigatiesysteem dat alle afstanden wil rijden, mag van Volkswagen
laadpunten kent, maar ook diverse func- zonder extra kosten drie weken een Golf
ties die het elektrisch rijden in de gaten
houden. Deze functie geeft ook adviezen
om het gedrag aan te passen.
leven en dan zal de overheid bekend
Bi hoe de belastingen rondom de
vanaf 1 januari 2016 worden gere-
I. Er is nog niets definitief bekend,
ir naar verluid zal de elektrische auto
den gespaard. Er gaan geruchten over
fere vrijstelling van de wegenbelasting
ook in de bijtellingsfeer zit er wat in
II box moet gerekend worden op een
of vier. Wel eerst de laadsnoer in de
o steken, daarna pas in de laadpaal,
anders weigert de installatie dienst.
Compleet
Wie de e-Up! aan de buitenkant ziet,
zal goed moeten opletten om de ver
schillen met de andere versies te zien.
Los van de typeplaatjes, kan de auto
vooral worden herkend aan de bum
pers waarin verlichting is opgenomen.
Ook de strip aan de onderkant van de
'grille' wijkt af. In het interieur, dat in
deze enig leverbare uitrustingsvariant
behoorlijk compleet is, zijn er ook wat
kleine verschillen. Hier en daar blauwe
accenten die de elektrische aandrijflijn
bekrachtigen. Daarnaast een aangepast
dashboard waar de toerenteller is inge
wisseld voor een powermeter. Hierop
houdt de berijder in de gaten hoeveel
energie wordt verbruikt of juist terug
gewonnen.
Het rijden met de e-Up! gaat kinderlijk
eenvoudig. Gewoon de sleutel in het slot
steken, omdraaien en als de boordelek-
tronica klaar’is de pook in de D-stand
zetten. Gasgeven en wegrijden. Niets
Merk en type:
Volkswagen e-Up!
Motor:
elektrisch
Actieradius
De elektromotor ligt 'gewoon' in de
motorruimte en drijft de voorwielen aan.
Deze levert een vermogen van 82 pk
en dat is meer dan de sterkste ben
zinemotor die beschikbaar is. Uiteraard
ligt het totaalgewicht van de auto wel
hoger, maar de prestaties zijn meer dan
behoorlijk. Sterker nog, in de 0 tot 100
sprint blijkt de e-Up! sneller dan zijn
benzinebroers. In 12,4 seconden wordt de
100 km/u aangewezen. De topsnelheid is
echter begrensd op 130 km/u. De auto zal
beslist 'technisch' harder kunnen, maar
om de actieradius op niveau te houden, is
dit geen overbodige luxe.
Volkswagen rept vrolijk over een actiera
dius van 160 kilometer, maar in dat geval
zal de berijder vooral in de stad moeten
rijden. Daar wordt namelijk bij remmen
en gas los veel energie teruggewonnen.
Bij gemiddeld gebruik in de bebouwde
kom, op buitenwegen en wat op snel
wegen komt de e-Up! niet verder dan 95
kilometer en dat klinkt een beetje beperkt.
Daarmee is de e-Up! vooral geschikt voor
automobilisten die hun woon werk ver
keer binnen dit bereik afleggen. Uiteraard
kan de e-Up! op verschillende manieren
worden opgeladen van het normale stop
contact tot diverse laadpalen. Aan een
7-STlH)4
ES