Autotest a Haagse bluf? 1 1 Ook de VW e-up! DE AUTOMAAT- DONDERDAG 2 OKTOBER 2014 PAGINA 3 kGD! i 1 Technische gegevens: rcedes-Ben? 00. ‘verder popularisering van de volledig elektrische auto ligt voor een belang- I: deel in de handen van de overheid. Zakelijke rijders krijgen op dit moment T faciliteiten, terwijl particulieren alleen vrijgesteld worden van wegen- ing. Het lot van de Volkswagen e-Up! ligt dus in Haagse handen. Verbruik: gecombineerd 0 liter/100 km wall uur c auto ander I Van Mossel Volkswagen C02-uitstoot: 0 g/km (A-label) Prijs: 25.520 euro Afmet lengte breedte 2014 pagina? t ÈTILBURGSE KOERIER - Volks wagen e-Up! J- auto vooral in icase aan voor 495 BTW. Wie tijdei oiscanden wil rijden zonder extra koster Variant gebruiken. De video van deze test is te zien op www. youtube.com/automedianl. KOOPT U BIJ VAN MOSSEL Gewicht: 1.114 kg Aanhanggewicht: n.v.t. Prestaties: topsnelheid 130 km/u acceleratie 0-100 in 12,4 sec. Vermogen: 60 kW/82 pk Koppel: 210 Nm dingen: e 3,540 meter, dte 1,645 meter ert Volkswagen een versie van de com- -Up! is alleen als ir. Zodra we de auto I de loep nemen, blijkt uit ^lles het merk deze elektrisch aange- m variant al vanaf het begin van «wikkeling in de plannen heeft gnomen. De e-Up! draagt namelijk batterijen onder de vloer. Dat levert fdere grote voordelen op. De bat s' zijn relatief zwaar en door ze op manier te plaatsen, krijgt de auto aantrekkelijk laag zwaartepunt. Dat t weer een positieve uitwerking iet weggedrag. Bovendien biedt «wagen in de e-Up! vrijwel dezelfde ieurmogelijkheden als bij de benzi- stookte variant (vier personen, 251 Van-Mossel-Volkswagen.nt Van Mossel Volkswagen is o.a. gevestigd in: Hapert, Oisterwijk, Tilburg, Valkenswaard, Waalwijk en Weert. meer of minder. Natuurlijk is goed te Volkswagen hangt aan de e-Up! een voelen dat bij gas los flink wórdt afge- prijskaartje van 25.520 euro. Maar biedt remd. Dé manier om optimaal energie de auto vooral in een vorm van private terug te winnen. Midden boven de con- lease aan voor 495 euro per maand indu- sole staat een afneembaar scherm. Daarin sief BTW. Wie tijdens de vakantie langere onder meer het navigatiesysteem dat alle afstanden wil rijden, mag van Volkswagen laadpunten kent, maar ook diverse func- zonder extra kosten drie weken een Golf ties die het elektrisch rijden in de gaten houden. Deze functie geeft ook adviezen om het gedrag aan te passen. leven en dan zal de overheid bekend Bi hoe de belastingen rondom de vanaf 1 januari 2016 worden gere- I. Er is nog niets definitief bekend, ir naar verluid zal de elektrische auto den gespaard. Er gaan geruchten over fere vrijstelling van de wegenbelasting ook in de bijtellingsfeer zit er wat in II box moet gerekend worden op een of vier. Wel eerst de laadsnoer in de o steken, daarna pas in de laadpaal, anders weigert de installatie dienst. Compleet Wie de e-Up! aan de buitenkant ziet, zal goed moeten opletten om de ver schillen met de andere versies te zien. Los van de typeplaatjes, kan de auto vooral worden herkend aan de bum pers waarin verlichting is opgenomen. Ook de strip aan de onderkant van de 'grille' wijkt af. In het interieur, dat in deze enig leverbare uitrustingsvariant behoorlijk compleet is, zijn er ook wat kleine verschillen. Hier en daar blauwe accenten die de elektrische aandrijflijn bekrachtigen. Daarnaast een aangepast dashboard waar de toerenteller is inge wisseld voor een powermeter. Hierop houdt de berijder in de gaten hoeveel energie wordt verbruikt of juist terug gewonnen. Het rijden met de e-Up! gaat kinderlijk eenvoudig. Gewoon de sleutel in het slot steken, omdraaien en als de boordelek- tronica klaar’is de pook in de D-stand zetten. Gasgeven en wegrijden. Niets Merk en type: Volkswagen e-Up! Motor: elektrisch Actieradius De elektromotor ligt 'gewoon' in de motorruimte en drijft de voorwielen aan. Deze levert een vermogen van 82 pk en dat is meer dan de sterkste ben zinemotor die beschikbaar is. Uiteraard ligt het totaalgewicht van de auto wel hoger, maar de prestaties zijn meer dan behoorlijk. Sterker nog, in de 0 tot 100 sprint blijkt de e-Up! sneller dan zijn benzinebroers. In 12,4 seconden wordt de 100 km/u aangewezen. De topsnelheid is echter begrensd op 130 km/u. De auto zal beslist 'technisch' harder kunnen, maar om de actieradius op niveau te houden, is dit geen overbodige luxe. Volkswagen rept vrolijk over een actiera dius van 160 kilometer, maar in dat geval zal de berijder vooral in de stad moeten rijden. Daar wordt namelijk bij remmen en gas los veel energie teruggewonnen. Bij gemiddeld gebruik in de bebouwde kom, op buitenwegen en wat op snel wegen komt de e-Up! niet verder dan 95 kilometer en dat klinkt een beetje beperkt. Daarmee is de e-Up! vooral geschikt voor automobilisten die hun woon werk ver keer binnen dit bereik afleggen. Uiteraard kan de e-Up! op verschillende manieren worden opgeladen van het normale stop contact tot diverse laadpalen. Aan een 7-STlH)4 ES

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2014 | | pagina 13