Denissen Doe maar gewoon mivi i men Topdiesel in nieuwe Ford Mondeo Nissan Pulsar nu in onze showroom Hoezo niet te vinden?’ BURGSE KOER®, Geen meter Nissan Pulsar Tony Vos JXJISSAJJU ID a XlL cheque® Uitgave van De Tilburgse Koerier Jaargang 25 nr 38» Donderdag 2 oktober 2014 Oplage 112.500 50,- AN i van 2I ider co k lage dien e< Vertel ons welke jonge of nieuwe auto je wilt rijden, wij vinden ‘m én voor een betere prijs! Kijken we worden g< wat meer i vorm. Nat grille en de vorm van de sp die rechtstreeks vanuit de Qashqai zijn vertaald. Maar tegelijk zet Nissan een behoorlijk neutraal ogend model neer dat niet direct opvalt. ZUID-OOST AUTOSERVICEBEDRUF Ringbaan Zuid 301 - T 013 - 4647676 HHMMRI www.zuid-oost.nl Scherpte De tweede motor is de overbekende en u.thoog gewaardeerde 1.5 dCi. Deze die- r viercilinder die met turbo sel is goed voor 110 pk, maar vooral het mogen levert van 115 pk koPPel van 260 Nm verhoogt het rijgenot. n koppel van 135 Nm. Een De diesel kan alleen met zesbak worden htige motor met een keu- gekozen en voldoet ook volgend jaar aan De prestaties overtuigen de norm voor 20 procent bijtelling. In de Hoogste gelederen De nieuwe Pulsar heeft geen direct be staande basis, maar maakt qua onderstel en ophanging wel gebruik van componen ten uit andere auto's. Zo komt de wielop hanging vergaand overeen met de elektri sche Leaf. De auto beschikt over een haast ongekend lange wielbasis van 2,70 meter en daarmee wordt de volledige concur rentie overtroffen. Dit heeft merkbare ge volgen voor de interieurruimte. De been- Souplesse Motorisch zijn er bij aanvang twee opties en daarmee dekt Nissan een groot deel van de klantenwensen af. In-Nederland gaat de grootste belangstelling uit naar de benzinemotor. Het is de uit de Qashqai bekende 1,2 liter viercilinder die met ti (DIG-T) een vermc en komt aan een ki voldoende krachtic rige souplesse. O Nissan heeft groeistuipen en wil in Europa zelfs de status van best verkocht Aziatisch merk behalen. Dat kan niet zonder een middenklasse hatchbackmodel, immers een van de belangrijkste carrosserietypes in ons werelddeel. Zelfremmende auto's, auto's die straks helemaal het stuur gaan over nemen, het is ai een deel van het heden en in de toekomst zullen de hulpfuncties van onze vervoermidde len alleen maar meer taken op zich nemen. Moeten we daar blij mee zijn? Tja, in druk verkeer zijn we als automobilisten niet bepaald feilloos, dus is wat extra waakzaamheid he lemaal niet verkeerd. Maar de veilig heid en goede bedoelingen van een fabrikant kunnen mijns inziens ook wat te ver gaan. Zo ben ik er een hele tijd geleden al achter gekomen dat een BMW met een automatische versnellingsbak weigert te rijden als een portier open is. Nu kun je je af vragen waarom je met een auto met het portier open zou willen rijden. In mijn vak komt die wens wel eens voor. Bijvoorbeeld als ik een wiel wil fotograferen en graag het logo op de naafkap keurig recht wil heb ben. Dan is het een kwestie van een paar centimeter voor- of achteruit, daarvoor hoeft de bestuurdersdeur niet gesloten te worden. Maar nee, I de BMW's van tegenwoordig zijn on- verbiddelijk en weigeren dan dienst. Nu had ik van de week een andere j omstandigheid. De auto stond met de linker wielen in een berm gepar keerd. Daar groeien op dit moment behoorlijk hoge grassen. Als je bij terugkomst wil instappen en het portier sluit, zitten al die grassen in geklemd en neem je die automatisch mee. Oplossing, even een metertje naar voren rijden met de deur open. Eenvoudiger kan het niet. Zo niet bij BMW, want die gaat echt geen me ter vooruit. Voor mij een stuk door geschoten 'veiligheid'... toekomst is er nog een sterkere 1,6 liter benzine met turbo voorzien die de Pulsar sportieve eigenschappen moet verstrek ken. Het rijgedrag van de Pulsar blijkt afge stemd op de grote gemene deler, prima in orde, voldoende comfortabel, maar zonder scherpte. En laten we eerlijk zijn, daar zit de gemiddelde automobilist ook helemaal niet op te wachten. Wat dat betreft mikt Nissan precies midden in de middenklasse, daar waar de grootste ver- koopaantallen worden gehaald. Prijstechnisch sluit de Pulsar volledig bij de verwachtingen aan. Benzine rijden gaat vanaf 19.290 euro en de diesel start bij 22.290 euro. De duurdere uitrustings- varianten beschikken over de vooruitstre vende veiligheidsvoorzieningen bekend uit de Qashqai. Deze houden de omgeving van de hele auto in de gaten en grijpen zo nodi De Almera was de laatste traditionele hatchback in de middenklasse van Nissan. Daarna startte het succes met de Qashqai en keerde het merk dit seg ment de rug toe. Maar omdat Nissan flink groeit op de Europese markt kan het merk niet meer zonder. Dat levert de nieuwe vijfdeurs Pulsar op. ruimte op de achterbank is zo fors, dat volwassenen er zonder probleem met een been over de ander kunnen zitten. Daar naast doet de Pulsar qua bagagevolume eveneens in de hoogste gelederen mee met minimaal 385 liter en in het maximale geval zelfs 1.395 liter. Daarmee wordt de praktische bruikbaarheid van de auto per fect geïllustreerd. met een top van 190 km/u en acceleratie we naar de buitenkant dan mag naar 100 in 10,7 seconden. Wie zich enigs- gecondudeerd dat de functie net zins weet te beheersen achter het stüur er aandacht heeft gekregen dan de realiseert met de DIG-T motor een keurig vorm. Natuurlijk zien we in de motorkap, gemiddeld brandstofverbruik. Vanwege de grille en de vorm van de spatbord lijnen C02-uitstoot van 117 g/km voldoet deze j---i. versje tot het ejnc|e van jaar nOg aan de norm van 20 procent bijtelling. Ook daarmee is de Nissan Pulsar uniek in het segment. Tegen meerprijs voorziet Nissan de auto van een CVT, Xtronic genaamd. Die verhoogt het brandstofverbruik nau welijks. Kraaivenstraat 18, Tilburg. 013 465 21 00 www.denissen-tilburg.nl Met een vertraging van goed twee jaar Deze motor volgt de 2,2 liter TDCiv= lanceert Ford binnenkort de nieuwe Mon- pk in het huidige model op. En zond* deo. De auto kan onder meer worden ge- creet te zijn, meldt Ford een flink leverd met een 210 pk sterke biturbodie- CO2-uitstoot. Ford lanceert bovendii sel. Dit vermogen wordt gehaald uit een systeem dat in staat is tot 80 km/u de auto inhoud van slechts 2 liter. Daarbij hoort geheel zelfstandig tot stilstand te brengen bovendien een prettig koppel van 450 Nm. als een ongeval kan worden voorkomen.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2014 | | pagina 11