Denissen
Doe maar gewoon
mivi i men
Topdiesel in nieuwe
Ford Mondeo
Nissan Pulsar
nu in onze showroom
Hoezo
niet te vinden?’
BURGSE KOER®,
Geen meter
Nissan Pulsar
Tony Vos
JXJISSAJJU
ID
a
XlL
cheque®
Uitgave van De Tilburgse Koerier
Jaargang 25 nr 38» Donderdag 2 oktober 2014 Oplage 112.500
50,-
AN
i van 2I
ider co
k lage
dien e<
Vertel ons welke jonge of
nieuwe auto je wilt rijden,
wij vinden ‘m
én voor een betere prijs!
Kijken we
worden g<
wat meer i
vorm. Nat
grille en de vorm van de sp
die rechtstreeks vanuit de Qashqai zijn
vertaald. Maar tegelijk zet Nissan een
behoorlijk neutraal ogend model neer dat
niet direct opvalt.
ZUID-OOST
AUTOSERVICEBEDRUF
Ringbaan Zuid 301 - T 013 - 4647676
HHMMRI www.zuid-oost.nl
Scherpte
De tweede motor is de overbekende en
u.thoog gewaardeerde 1.5 dCi. Deze die-
r viercilinder die met turbo sel is goed voor 110 pk, maar vooral het
mogen levert van 115 pk koPPel van 260 Nm verhoogt het rijgenot.
n koppel van 135 Nm. Een De diesel kan alleen met zesbak worden
htige motor met een keu- gekozen en voldoet ook volgend jaar aan
De prestaties overtuigen de norm voor 20 procent bijtelling. In de
Hoogste gelederen
De nieuwe Pulsar heeft geen direct be
staande basis, maar maakt qua onderstel
en ophanging wel gebruik van componen
ten uit andere auto's. Zo komt de wielop
hanging vergaand overeen met de elektri
sche Leaf. De auto beschikt over een haast
ongekend lange wielbasis van 2,70 meter
en daarmee wordt de volledige concur
rentie overtroffen. Dit heeft merkbare ge
volgen voor de interieurruimte. De been-
Souplesse
Motorisch zijn er bij aanvang twee opties
en daarmee dekt Nissan een groot deel
van de klantenwensen af. In-Nederland
gaat de grootste belangstelling uit naar
de benzinemotor. Het is de uit de Qashqai
bekende 1,2 liter viercilinder die met ti
(DIG-T) een vermc
en komt aan een ki
voldoende krachtic
rige souplesse. O
Nissan heeft groeistuipen en wil in Europa
zelfs de status van best verkocht Aziatisch
merk behalen. Dat kan niet zonder een
middenklasse hatchbackmodel, immers
een van de belangrijkste carrosserietypes
in ons werelddeel.
Zelfremmende auto's, auto's die
straks helemaal het stuur gaan over
nemen, het is ai een deel van het
heden en in de toekomst zullen de
hulpfuncties van onze vervoermidde
len alleen maar meer taken op zich
nemen. Moeten we daar blij mee
zijn? Tja, in druk verkeer zijn we als
automobilisten niet bepaald feilloos,
dus is wat extra waakzaamheid he
lemaal niet verkeerd. Maar de veilig
heid en goede bedoelingen van een
fabrikant kunnen mijns inziens ook
wat te ver gaan. Zo ben ik er een
hele tijd geleden al achter gekomen
dat een BMW met een automatische
versnellingsbak weigert te rijden als
een portier open is. Nu kun je je af
vragen waarom je met een auto met
het portier open zou willen rijden.
In mijn vak komt die wens wel eens
voor. Bijvoorbeeld als ik een wiel
wil fotograferen en graag het logo
op de naafkap keurig recht wil heb
ben. Dan is het een kwestie van een
paar centimeter voor- of achteruit,
daarvoor hoeft de bestuurdersdeur
niet gesloten te worden. Maar nee,
I de BMW's van tegenwoordig zijn on-
verbiddelijk en weigeren dan dienst.
Nu had ik van de week een andere
j omstandigheid. De auto stond met
de linker wielen in een berm gepar
keerd. Daar groeien op dit moment
behoorlijk hoge grassen. Als je bij
terugkomst wil instappen en het
portier sluit, zitten al die grassen in
geklemd en neem je die automatisch
mee. Oplossing, even een metertje
naar voren rijden met de deur open.
Eenvoudiger kan het niet. Zo niet bij
BMW, want die gaat echt geen me
ter vooruit. Voor mij een stuk door
geschoten 'veiligheid'...
toekomst is er nog een sterkere 1,6 liter
benzine met turbo voorzien die de Pulsar
sportieve eigenschappen moet verstrek
ken.
Het rijgedrag van de Pulsar blijkt afge
stemd op de grote gemene deler, prima
in orde, voldoende comfortabel, maar
zonder scherpte. En laten we eerlijk zijn,
daar zit de gemiddelde automobilist ook
helemaal niet op te wachten. Wat dat
betreft mikt Nissan precies midden in de
middenklasse, daar waar de grootste ver-
koopaantallen worden gehaald.
Prijstechnisch sluit de Pulsar volledig bij
de verwachtingen aan. Benzine rijden
gaat vanaf 19.290 euro en de diesel start
bij 22.290 euro. De duurdere uitrustings-
varianten beschikken over de vooruitstre
vende veiligheidsvoorzieningen bekend
uit de Qashqai. Deze houden de omgeving
van de hele auto in de gaten en grijpen zo
nodi
De Almera was de laatste traditionele hatchback in de middenklasse van
Nissan. Daarna startte het succes met de Qashqai en keerde het merk dit seg
ment de rug toe. Maar omdat Nissan flink groeit op de Europese markt kan
het merk niet meer zonder. Dat levert de nieuwe vijfdeurs Pulsar op.
ruimte op de achterbank is zo fors, dat
volwassenen er zonder probleem met een
been over de ander kunnen zitten. Daar
naast doet de Pulsar qua bagagevolume
eveneens in de hoogste gelederen mee
met minimaal 385 liter en in het maximale
geval zelfs 1.395 liter. Daarmee wordt de
praktische bruikbaarheid van de auto per
fect geïllustreerd. met een top van 190 km/u en acceleratie
we naar de buitenkant dan mag naar 100 in 10,7 seconden. Wie zich enigs-
gecondudeerd dat de functie net zins weet te beheersen achter het stüur
er aandacht heeft gekregen dan de realiseert met de DIG-T motor een keurig
vorm. Natuurlijk zien we in de motorkap, gemiddeld brandstofverbruik. Vanwege de
grille en de vorm van de spatbord lijnen C02-uitstoot van 117 g/km voldoet deze
j---i. versje tot het ejnc|e van jaar nOg aan
de norm van 20 procent bijtelling. Ook
daarmee is de Nissan Pulsar uniek in het
segment. Tegen meerprijs voorziet Nissan
de auto van een CVT, Xtronic genaamd.
Die verhoogt het brandstofverbruik nau
welijks.
Kraaivenstraat 18, Tilburg.
013 465 21 00 www.denissen-tilburg.nl
Met een vertraging van goed twee jaar Deze motor volgt de 2,2 liter TDCiv=
lanceert Ford binnenkort de nieuwe Mon- pk in het huidige model op. En zond*
deo. De auto kan onder meer worden ge- creet te zijn, meldt Ford een flink
leverd met een 210 pk sterke biturbodie- CO2-uitstoot. Ford lanceert bovendii
sel. Dit vermogen wordt gehaald uit een systeem dat in staat is tot 80 km/u de auto
inhoud van slechts 2 liter. Daarbij hoort geheel zelfstandig tot stilstand te brengen
bovendien een prettig koppel van 450 Nm. als een ongeval kan worden voorkomen.