^Denissen ;n tvi i ram De schoonste crossover I Kia Soul EV Peugeot 208 rijdt op luchtdruk 2 liter diesel IR. Opel vernieuwt Nostalgische gevoelens sw, EST, Kia Soul EV Test hem bij Garage Penissen Heb je je auto al gevonden? iURGSE K Tony Vos I 11 ii i i WT. EN Jaargang 25 nr 36» Donderdag 18 september 2014 Oplage 112.500 Uitgave van De Tilburgse Koerier De tweede generatie Kia Soul komt alleen in een volledig elektrisch aangedreven versie naar Nederland. Het wordt de eerste elektrische auto die Kia wereldwijd gaat ver kopen. Schoon op stap door het Nederlandse polderland. merkt. Dat meteen stilte om draait. Bc wielen met aard staat de g mogelijke aero- koets leiden aantal lakkleuren, waarc tietinten wit met een bic met een wit dak. ronder de introduc- ilauw dak en blauw Na de komst van de huidige 1,6 liter CDTi diesel komt het merk met een nieuwe 2 liter krachtbron. Deze diesel debuteert in zowel de Zafira als Insignia. De krachtbron blijkt goed voor een vermogen van 170 pk en komt aan een prettig koppel van 400 Nm. Dat betekent een verbetering van de prestaties. Opel heeft het commentaar op de huidige 2 liter diesel ter harte genomen en zou de nieuwe krachtbron stiller en trillingsvrijer hebben gemaakt. Door het Blueinjection filtersysteem voldoet de 2.0 CDTi aan de Euro6 emissienorm. De CO2- uitstoot en gevolgen voor de bijtelling zijn nog niet bekend. Actieradius Kia voorziet de Soul EV van een behoorlijk krachtige elektromotor, die levert 110 pk en een koppel van 285 Nm. Geen wonder dat er behoorlijke prestaties worden gele verd zoals een acceleratie van 0 tot 100 in 11,2 seconden. Volgens de officiële Euro pese cyclus zou de Soul EV een actieradius hebben van rond de 210 kilometer. We we ten allemaal dat dit niet wordt gehaald in de praktijk. Zo'n 140 kilometer lijkt realis tisch met af en toe een uitschieter tot 160. Het opladen via het normale stopcontact duurt bij een volledig lege batterij zo'n 14 tot 15 uur! Wie beschikt over een wallbox ziet deze tijd tot ongeveer een derde te ruglopen. Daarnaast zijn er natuurlijk nog snellere laadsystemen. Bij een 50 kW lader is een lege batterij in een half uurtje voor teitën als iedere andere auto. De pook zit promiment in het midden en kent naast de vertrouwde standen ook een B mogelijk heid. In dat geval wordt er bij remmen en gas los veel meer energie terug gewonnen. Remmen is dan eigenlijk nauwelijks nodig. De auto komt daarmee verder op een volle batterij en spaart door een verminderdde remslijtage aan onderhoudskosten. Patroon Dan blijft er niets anders over alleen de EV versie te brengen, waardoor deze auto wel weer een geheel eigen positie krijgt. Wat vorm geving betreft is de Soul helemaal nieuw, maar volgt ondanks de toege nomen afmetingen toch het vertrouwde patroon. Direct is aan de buitenkant te zien dat het hier niet zomaar om een brandstof - gestookt exemplaar gaat. Direct in het oog sprint het feit dat de auto geen traditionele grille heeft. Op die plaats zit een klep waarachter twee verschil lende aansluitingen schuil gaan om de batterij te laden Verder passen bij het geh vormgegeven lichtmetalen een vlakke afwerking. Uiteraard auto op banden met een zo laag i.._, rolweerstand en zijn er hier en daar dynamische verbeteringen aan de L doorgevoerd. Kia levert een bescheii De Kia Soul was jaren geleden een van de eerste representanten in het segment com pacte crossovers. Sterker nog, Kia was een van de eerste leveranciers in dit tot fors belang uitgegroeid deel van de automarkt. Toch mocht het merk daar in Nederland niet volledig van profiteren. Wellicht was de vormgeving voor velen net te afwij kend. Tegenwoordig zouden de benzine- en dieselvarianten te duur worden gezien de wat minder gunstige CO2-uitstoot ten opzichte van de concurrentie. burg-Tel. 013-4647676 ZUID-OOST id-OOSt.nl AUTOSERVICEBEDRIJF tachtig procent vol. Rijden doet de Kia Soul EV bijna onge- 1-1 ?at betekent dat de inzittenden n vanaf wegrijden genieten van de imdat er geen verbrandingsmotor Bovendien hebben de technici van het merk de elektromotor mooi van het interieur geïsoleerd, zodat ook zoemende geluiden achterwege blijven. De auto weegt bijna 1.500 kg en dat is natuurlijk fors. Maar omdat de batterij mooi laag is ingebouwd, heeft die positie wel weer gunstige gevolgen voor het zwaartepunt en dus de wegliggen.Gezien de beschei den verkoopverwachtingen van puur elek trische aiito's levert Kia één uitrustingsva- riant die behoorlijk compleet is voorzien met zaken als navigatie, audio, airco etc. Die kost 32.995 euro inclusief de batterij. Natuurlijk verkoopt Kia ook deze toevoe ging aan het programma met zeven jaar volledige fabrieksgarantie. Uiteraard is de auto BPM vrij, ook vrijgesteld van we genbelasting voorlopig tot eind 2015 en valt in de categorie van 4 projent fiscale bijtelling. Of dat genoeg is om een succes te worden valt te bezien. Maar wie weet wat de plannen voor de periode van 2016 exact gaan inhouden. Onderhoudskosten Het interieur is voor zover de importeur bekend altijd muisgrijs met blauwe stik sels. Die stof doet een beetje oubollig aan, maar is uiteraard uit natuurlijke en het milieu zo min mogelijk belastende grond stoffen gemaakt. Ook bij de productie van diverse kunststoffen dienen plantaardige oliën als basis. Verder behoudt de binnen kant van de Soul zijn functionaliteit waar het gaat om ruimte voor passagiers en bagage. Ook het dashboard biedt op wat specifieke elementen na dezelfde facili- Afgelopen weekend was ik twee dagen op een evenement vooral bedoeld voor klassieke voertuigen, niet alleen auto's, maar ook bestel wagens, vrachtwagens, bussen en landbouwmaterieel. In dit geval een happening rondom één merk, maar het valt me op dat er bijna een wild groei is ontstaan van activiteiten rondom oude voertuigen. Ondanks Aanscherping van de belastingwet- geving lijken er steeds meer mensen I geïnteresseerd in klassiekers. Hoe komt dat? Je ziet in het algemeen dat mensen, in deze snelle tijd waarin de computer veel taken overneemt, de behoefte krijgen naar eenvoud, het gevoel van ouderwetse gezelligheid en in die behoefte passen bijvoor beeld nieuwbouwhuizen met veel .‘klassieke details. De klassieke auto, vrachtwagen of tractor voorziet ook in deze gevoelsbehoefte. Voertuigen uit een tijdperk voor de EuroNCAP feotsproeven, katalysator, compu tergestuurde injectiesystemen, na vigatie en airconditioning. Eenvoud, techniek waar je zelf nog wat aan kon doen in je eigen garage of op za terdagmiddag op de oprit. We vinden dat dit nu allemaal niet meer kan, maar je moet sowieso al een aardige computerdeskundige zijn en over de nodige apparatuur beschikken om dit nog zelf te kunnen doenVandaar dat die simpele techniek van vroeger tegenwoordig enorm trekt en dat sa men met een vormgeving die sterke nostalgische gevoelens opwekt. Die behoefte zal er de komende tijd niet minder op worden... Peugeot lijkt weer een stap dichter bij de marktintroductie van de Hybrid Air aandrijflijn. Dat is een nieuw soort hy bride. Deze maakt geen gebruik van een reeks zware batterijen, maar beschikt over een luchttank. Vooral tijdens rem men en gas los, maar ook tijdens nor maal rijden wordt deze tank op druk gebracht. Eenmaal op gewenste druk, kan met de gecomprimeerde lucht een hydraulische pomp worden aangedre ven die zijn energie weer overbrengt op de wielen. Een van de voordelen is het feit dat Peugeot deze vinding heel ge makkelijk in bestaande modellen kan lanceren. De 860 kg wegende concept zou volgens de huidige normen 2 liter per 100 kilometer gebruiken (1:50). Vertel ons welke jonge of nieuwe auto je wilt rijden, wij vinden ‘m én voor een betere prijs! Ringbaan Zuid 301 - Tilbt HBMMI www.zuic Kraaivenstraat 18, Tilburg. 013 465 21 OO www.denissen-tilburg.nl

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2014 | | pagina 13