^Denissen
;n
tvi i ram
De schoonste crossover
I
Kia Soul EV
Peugeot 208 rijdt op luchtdruk
2 liter
diesel
IR.
Opel
vernieuwt
Nostalgische
gevoelens
sw,
EST,
Kia Soul EV
Test hem bij Garage Penissen
Heb je je auto al
gevonden?
iURGSE K
Tony Vos
I 11 ii i i
WT.
EN
Jaargang 25 nr 36» Donderdag 18 september 2014 Oplage 112.500
Uitgave van De Tilburgse Koerier
De tweede generatie Kia Soul komt
alleen in een volledig elektrisch
aangedreven versie naar Nederland.
Het wordt de eerste elektrische
auto die Kia wereldwijd gaat ver
kopen. Schoon op stap door het
Nederlandse polderland.
merkt. Dat
meteen
stilte om
draait. Bc
wielen met
aard staat de
g mogelijke
aero-
koets
leiden
aantal lakkleuren, waarc
tietinten wit met een bic
met een wit dak.
ronder de introduc-
ilauw dak en blauw
Na de komst van de huidige 1,6 liter CDTi
diesel komt het merk met een nieuwe 2
liter krachtbron. Deze diesel debuteert in
zowel de Zafira als Insignia. De krachtbron
blijkt goed voor een vermogen van 170 pk
en komt aan een prettig koppel van 400
Nm. Dat betekent een verbetering van de
prestaties. Opel heeft het commentaar op
de huidige 2 liter diesel ter harte genomen
en zou de nieuwe krachtbron stiller en
trillingsvrijer hebben gemaakt. Door het
Blueinjection filtersysteem voldoet de 2.0
CDTi aan de Euro6 emissienorm. De CO2-
uitstoot en gevolgen voor de bijtelling zijn
nog niet bekend.
Actieradius
Kia voorziet de Soul EV van een behoorlijk
krachtige elektromotor, die levert 110 pk
en een koppel van 285 Nm. Geen wonder
dat er behoorlijke prestaties worden gele
verd zoals een acceleratie van 0 tot 100 in
11,2 seconden. Volgens de officiële Euro
pese cyclus zou de Soul EV een actieradius
hebben van rond de 210 kilometer. We we
ten allemaal dat dit niet wordt gehaald in
de praktijk. Zo'n 140 kilometer lijkt realis
tisch met af en toe een uitschieter tot 160.
Het opladen via het normale stopcontact
duurt bij een volledig lege batterij zo'n 14
tot 15 uur! Wie beschikt over een wallbox
ziet deze tijd tot ongeveer een derde te
ruglopen. Daarnaast zijn er natuurlijk nog
snellere laadsystemen. Bij een 50 kW lader
is een lege batterij in een half uurtje voor
teitën als iedere andere auto. De pook zit
promiment in het midden en kent naast de
vertrouwde standen ook een B mogelijk
heid. In dat geval wordt er bij remmen en
gas los veel meer energie terug gewonnen.
Remmen is dan eigenlijk nauwelijks nodig.
De auto komt daarmee verder op een volle
batterij en spaart door een verminderdde
remslijtage aan onderhoudskosten.
Patroon
Dan blijft er niets anders over alleen de
EV versie te brengen, waardoor deze auto
wel weer een geheel eigen
positie krijgt. Wat vorm
geving betreft is de Soul
helemaal nieuw, maar
volgt ondanks de toege
nomen afmetingen toch
het vertrouwde patroon.
Direct is aan de buitenkant
te zien dat het hier niet
zomaar om een brandstof -
gestookt exemplaar gaat.
Direct in het oog sprint
het feit dat de auto geen
traditionele grille heeft.
Op die plaats zit een klep
waarachter twee verschil
lende aansluitingen schuil
gaan om de batterij te laden
Verder passen bij het geh
vormgegeven lichtmetalen
een vlakke afwerking. Uiteraard
auto op banden met een zo laag i.._,
rolweerstand en zijn er hier en daar
dynamische verbeteringen aan de L
doorgevoerd. Kia levert een bescheii
De Kia Soul was jaren geleden een van de
eerste representanten in het segment com
pacte crossovers. Sterker nog, Kia was een
van de eerste leveranciers in dit tot fors
belang uitgegroeid deel van de automarkt.
Toch mocht het merk daar in Nederland
niet volledig van profiteren. Wellicht was
de vormgeving voor velen net te afwij
kend. Tegenwoordig zouden de benzine-
en dieselvarianten te duur worden gezien
de wat minder gunstige CO2-uitstoot ten
opzichte van de concurrentie.
burg-Tel. 013-4647676 ZUID-OOST
id-OOSt.nl AUTOSERVICEBEDRIJF
tachtig procent vol.
Rijden doet de Kia Soul EV bijna onge-
1-1 ?at betekent dat de inzittenden
n vanaf wegrijden genieten van de
imdat er geen verbrandingsmotor
Bovendien hebben de technici van
het merk de elektromotor mooi van het
interieur geïsoleerd, zodat ook zoemende
geluiden achterwege blijven. De auto
weegt bijna 1.500 kg en dat is natuurlijk
fors. Maar omdat de batterij mooi laag
is ingebouwd, heeft die positie wel weer
gunstige gevolgen voor het zwaartepunt
en dus de wegliggen.Gezien de beschei
den verkoopverwachtingen van puur elek
trische aiito's levert Kia één uitrustingsva-
riant die behoorlijk compleet is voorzien
met zaken als navigatie, audio, airco etc.
Die kost 32.995 euro inclusief de batterij.
Natuurlijk verkoopt Kia ook deze toevoe
ging aan het programma met zeven jaar
volledige fabrieksgarantie. Uiteraard is
de auto BPM vrij, ook vrijgesteld van we
genbelasting voorlopig tot eind 2015 en
valt in de categorie van 4 projent fiscale
bijtelling. Of dat genoeg is om een succes
te worden valt te bezien. Maar wie weet
wat de plannen voor de periode van 2016
exact gaan inhouden.
Onderhoudskosten
Het interieur is voor zover de importeur
bekend altijd muisgrijs met blauwe stik
sels. Die stof doet een beetje oubollig aan,
maar is uiteraard uit natuurlijke en het
milieu zo min mogelijk belastende grond
stoffen gemaakt. Ook bij de productie van
diverse kunststoffen dienen plantaardige
oliën als basis. Verder behoudt de binnen
kant van de Soul zijn functionaliteit waar
het gaat om ruimte voor passagiers en
bagage. Ook het dashboard biedt op wat
specifieke elementen na dezelfde facili-
Afgelopen weekend was ik twee
dagen op een evenement vooral
bedoeld voor klassieke voertuigen,
niet alleen auto's, maar ook bestel
wagens, vrachtwagens, bussen en
landbouwmaterieel. In dit geval een
happening rondom één merk, maar
het valt me op dat er bijna een wild
groei is ontstaan van activiteiten
rondom oude voertuigen. Ondanks
Aanscherping van de belastingwet-
geving lijken er steeds meer mensen
I geïnteresseerd in klassiekers. Hoe
komt dat? Je ziet in het algemeen dat
mensen, in deze snelle tijd waarin de
computer veel taken overneemt, de
behoefte krijgen naar eenvoud, het
gevoel van ouderwetse gezelligheid
en in die behoefte passen bijvoor
beeld nieuwbouwhuizen met veel
.‘klassieke details. De klassieke auto,
vrachtwagen of tractor voorziet ook
in deze gevoelsbehoefte. Voertuigen
uit een tijdperk voor de EuroNCAP
feotsproeven, katalysator, compu
tergestuurde injectiesystemen, na
vigatie en airconditioning. Eenvoud,
techniek waar je zelf nog wat aan
kon doen in je eigen garage of op za
terdagmiddag op de oprit. We vinden
dat dit nu allemaal niet meer kan,
maar je moet sowieso al een aardige
computerdeskundige zijn en over de
nodige apparatuur beschikken om
dit nog zelf te kunnen doenVandaar
dat die simpele techniek van vroeger
tegenwoordig enorm trekt en dat sa
men met een vormgeving die sterke
nostalgische gevoelens opwekt. Die
behoefte zal er de komende tijd niet
minder op worden...
Peugeot lijkt weer een stap dichter bij
de marktintroductie van de Hybrid Air
aandrijflijn. Dat is een nieuw soort hy
bride. Deze maakt geen gebruik van een
reeks zware batterijen, maar beschikt
over een luchttank. Vooral tijdens rem
men en gas los, maar ook tijdens nor
maal rijden wordt deze tank op druk
gebracht. Eenmaal op gewenste druk,
kan met de gecomprimeerde lucht een
hydraulische pomp worden aangedre
ven die zijn energie weer overbrengt op
de wielen. Een van de voordelen is het
feit dat Peugeot deze vinding heel ge
makkelijk in bestaande modellen kan
lanceren. De 860 kg wegende concept
zou volgens de huidige normen 2 liter
per 100 kilometer gebruiken (1:50).
Vertel ons welke jonge of nieuwe auto je wilt
rijden, wij vinden ‘m én voor een betere prijs!
Ringbaan Zuid 301 - Tilbt
HBMMI www.zuic
Kraaivenstraat 18, Tilburg.
013 465 21 OO www.denissen-tilburg.nl