RIV1 UVII ICICll
ias
I Hoezo
Iniet te vinden?!
AUTOBEDRIJF
Conglomeraat
~SS 31
Renault Twin go
verier
Tony Vos
'11 6.950,-
'1015.500,-
GOIRLE
OISTERWIJK
1213 22 50
1528 39 05
ZUIDOOST
AUTOSERV1CEBEDRIJF
in Zuid 301 - T 013 - 4647676
BBSS www.zuid-oost.nl
eiland So-
dverschui-
ikken op.
Igraag we
cken heeft
men ze in
cht, maar
nden.
Vertel ons welke jonge of
nieuwe auto je wilt rijden,
wij vinden ‘m
én voor een betere prijs!
hieruw> w»
j de weg gaat
NOBELSTRAAT5B TEL. (013):
SPRENDUNGENSTRAAT12 TEL. (013) I
In 1993 kwam Renault zeer verrassend met de Twingo op de proppen. Een
compacte driedeurs die menigeen verbaasde door zijn ruimteaanbod en
aaibaarheid. Inmiddels zijn we bij de derde generatie aanbeland en wint het
model aan slimheid en uitstraling.
INRUIL FINANCIERING MOGELIJK
Let op! - Tegenover Paletplein
ma. t/m vr. 10.00-18.00 uur
Dinsdags gesloten-zaterdag 9.00-16.00 uur
en s avonds op afspraak
Waar de eerste twee generaties Twingo
nog gebaseerd waren op bestaande bo-
demgroepen, is de splinternieuwe versie
volledig vanuit het niets ontwikkeld. Daar
voor werkte Renault overigens wel samen
met Smart.
Uitgave van De Tilburgse Koerier
Jaargang 25 nr 34» Donderdag 4 september 2014 Oplage 112.500
dichterbij kun
op dat vlak
;lens bij een
familiebedrijf maar los
Hyundai ilO
VW Passat SW Diesel.
Fiat Pandal.2 airco'10 6.250,-
Rat Pandal.2'09 4.350,-
Toyota Aygo 5 drs.'08 4.750,-
VWTransporter 1.9 bestel.O8 7.500,-
Kia Picanto'08 4.750,-
MilsubishiColt 1.3...'07 4.650,-
Chevrolet Matiz'07 4.450,-
Toyota Aygo--'06 4.050,-
Peugeot 206 SW'05 4.950,-
Citroën C31.4 airco'05 4.950,-
LBURGSE KOEiy
motor achterin ligt, heeft
__.i keurige gewichtsverdeling
bewerkstelligen: 55 procent
n -.5 voor bij een lege auto. Dat
dat met twee voorpassagiers de
ongeveer 50/50 wordt. Daarbij
ault 'de Twingo uit met diverse
lische systemen die zorgen dat de
jrig op koers blijft, ook onder natte
Voor «en volledig overzicht van onze voorraad
kijk op www.hdekok.nl
Dragonstraat 18 TILBURG
Tel. 013-5910505
UW DICHTSTBIJZIJNDE
AREND AUTO DEALER www.arendauto.nl
Gewichtsverdeling
Vandaar ook dat het niet vreemd is om te
horen dat de motoren voortaan achterin
liggen. Die zijn uiterst compact tussen de
achterwielen en onder de bagagevloer on
dergebracht. De koper kan kiezen uit een
niet eerder toegepaste 1 liter driecilinder
goed voor 70 pk en de uit de Clio bekende
0,9 liter turbo die 90 pk voortbrengt. Beide
motoren doen opmerkelijk stil hun werk
en weten overtuigend te presteren. De in-
stapmotor haalt een top van 151 km/u en
sprint in 14,5 seconden naar de 100 km/u.
Die zal ook verreweg het meest verkocht
gaan worden, zo is de inschatting van de
importeur.
Omdat de n
Renault een
weten te be
achter en 45
betekent i’
verdeling
rust Renault Tie Twingo uit
elektronische systemen die z<
auto keurig op koers blijft, ooi
en gladde omstandigheden.
den. Ook inparkeren wordt hierdoor een
fluitje van een cent. Keren op i
al even gemakkelijk.
De bagagevloer ligt wat hoger dan nor
maal, bovenop het motorcompartiment.
Toch is het bagagevolume achter de bank
met 219 liter groter dan voorheen. De ach
terbank kan in z'n geheel of twee delen
worden neergeklapt waardoor het volume
groeit tot 980 liter. Daarmee overtreft de
Twingo een belangrijk deel van zijn con
currenten. En de Fransoos is dan nog niet
klaar. Zo is het mogelijk de passagiersstoel
neer te klappen voor een interne laad-
lengte van maar liefst 2,31 meter. Verder
bestaat er voor tientallen liters aan op
bergruimte, waaronder een fors vak onder
de achterbank waarin probleemloos een
paraplu past.
R&Go
We zijn het van Renault gewend dat
de huidige modellen vrolijk en kleurrijk
kunnen worden aangekleed. Renault
biedt zeven lakkleuren en tal van wielen
Ford Fiesta l.3'04 3.950,-
Nissan Mkra'04 4.950,-
CitroënC3.'04 4.450,-
OpelCorsa 1.2'04 4.250,-
Ford Fusion 1.4'03 3.650,-
Daewoo Lanas'02 1.450,-
Peugeot2064-drsaut....'01 3.350,-
Fora Fiesta 4-drs'01 2.650,-
Suzuki Wagon 1.3 aut'01 2.950,
Daihatsu Grand Move'00 1.350,-
VolvoS40'00 1.650,-
OpelCorsa'00 950,-
Renault Megane sedan'97 800,-
Wendbaar
Door de motor achterin kon het front zeer
compact worden vormgegeven. Onder het
korte, kunststof kapje huizen de vloeistof
fen, radiator, accu en crashboxen. Verder
krijgen de voorwielen volop de ruimte. Zo
veel dat ze onder een hoek van 45 graden
onder de auto gezet kunnen worden. Dat
maakt de Twingo tot de meest wendbare
auto onder stadse, krappe omstandighe-
en stickers. Daarnaast is er nog een Pack
Outdoor met verbrede wielkasten, side-
skirts, een diffuser achter en een bum-
perlip voor. In het interieur gaat al die
vrolijkheid gewoon verder. Standaard
heeft het dashboard een brede rand in
golfbal effect, maar het kan ook worden
geleverd in hoogglans wit, blauw, zwart
of rood. Andere details in het interieur
kleuren dan automatisch mee. Er zijn
verschillende bekledingsmogelijkheden
op de stoelen met aangebouwde hoofd
steunen.
Al bij al maakt de Twingo een uiterst
moderne indruk, deels ook door de
beschikbare multimediasystemen. Het
nieuwe R&Go maakt gebruikt van de
eigen telefoon (Android of Apple) en
integreert muziek, navigatie en voer
tuiggegevens.
De nieuwe Twingo is direct verkrijgbaar
vanaf 9.990 euro. De video van de kennis
making met deze nieuwe Renault is te vin
den op www.youtube.com/automedianl.
Recent kwam ik een overzicht tegen
van het aandeel in de totale auto
verkopen van grote dealergroepen.
In Nederland is het een bekend fe
nomeen dat vooral merkendealers
behoren tot grote conglomeraten.
Bedrijven die in een grote regio veel
vestigingen hebben en van daaruit
auto's aan de man en vrouw bren
gen. Voor de importeur het voordeel
dat er veel minder contractpartners
zijn, terwijl voor de bedrijven zelf
I moet gelden dat ze hun overhead-
I fosten over meerdere vestigingen
I tonnen verdelen. Een gouden for-
I mule? Nederland zit op dit vlak aan
de bovenkant van de ontwikkeling.
Binnen heel Europa hebben in ons
land die dealergroepen het grootste
aandeel in de totale autoverkopen.
Gemiddeld per merk boven de vijftig
procent, terwijl er merken zijn die de
tachtig procent halen. In andere en
vooral grotere landen liggen die per
centages aanzienlijk lager. Heeft dat
deels te maken met het feit dat in
andere landen mensen veel minder
dicht op elkaar wonen en dat er nog
plaats is voor de dorpsdealer of de
zelfstandig opererende dealer in een
kleine stad? Daar zal het toch wel
mee te maken hebben. Als we over
ons uitstekende wegennet dertig of
vijftig kilometer moeten rijden om in
een showroom de juiste auto te kun
nen zien en bestellen, vinden we dan
inmiddels normaal. Onderhoud moet
wel dichterbij kunnen gebeuren. Ik
moet op dat vlak mijn romantische
gevoelens bij een klein, zelfstandig
1 laten...
c