I Autotest nss ISI fM r J Peugeot facelift 508 I L s 1 F DE AUTOMAAT DONDERDAG 28 AUGUSTUS 2014 PAGINA 3 \Maserati Quattroporte GTS Aantal cilinders: 8 in V-vorm Cilinderinhoud: 3.798 cc Gewicht: 1.900 kg js 17,49 liter/100 km gcydus 8,5 liter/100 kr Prijs: 198.549 euro Technische gegevens: vlotste ui ving n merkde Merk en type: Masterati Quattroporte 3.8 V8 GTS naar wens ook verkrijgbaar is. De video van deze test is te zien op www. youtube.com/automedianl. Vermogen: 390 kW/530 pk bij 6.500 tr/min Koppel: 710 Nm bij 2.000 tr/min Aanhanggewicht: geen opgave van f C02-uitstoot: 274 g/km (G-label) - Wie in de topklasse zoekt naar een ruime limousine, die komt vaak uit bij Duitse merken, een enkele Brit of één Japanner. Toch blijken er meer moge lijkheden. Met de nieuwe Quattroporte vergroot Maserati beslist haar afzet- f arisen. In Europa vooral door de komst van de eerste dieselversie, terwijl de I snelle GTS topvariant natuurlijk het neusje van de zalm vormt. sraard voor als Afmetingen: lengte 5,262 meter, breedte 1,948 meter Ie GTS wil je nan 1. Onder de lar igste motor liter V8 J:- wordt. C Verbruik: stadscyclus 17,49 liter/100 km buitenwegcydus 8,5 liter/100 km gecombineerd 11,87 liter/100 km Prestaties: topsnelheid 307 km/u acceleratie 0-100 in 4,7 sec. Z^^TILBURGSE koerier - Chroom Vanwege de forse lengte heeft de nieuwe oplage van de Quattroporte een zeer elegante uitstraling. Het geheel is meer geslaagd dan z'n voorganger, die was behoorlijk hoekig en bonkig. De uitstraling blijft voldoende krachtig, dat hoort immers bij een auto van dit merk. Bij het in ont vangst nemen van dit exemplaar werden we door de kleurstelling op het verkeerde been gezet. De beige metaalkleur en het eveneens beige lederen interieur geven de euto iets ingetogens. En toch zou het hier noeten gaan om de snelle GTS uitvoering. ft meteen aan dat Maserati ook de -lit de stal een behoorlijke bescha- meegeeft. Daarbij horen typische details zoals de in prachtig chroom voerde logo's, de luchtroosters in de De Peugeot 508 zit precies in het midden van zijn levens cyclus en dat betekent dat het merk zijn grote sedan en wagon een bescheiden facelift heeft gegeven. De vanafprijs is minimaal toe genomen tot 28.940 euro. De auto is direct herkenbaar aan het verder verfijnde front. Dat ziet er wat robuus ter uit met de gewijzigde koplampen, bumper en gril le. Het interieur krijgt meer rust toe toepassing van het grote aanraakscherm waar op diverse voertuigfuncties kunnen worden bediend en daardoor knoppen over bodig worden. De 1.6 liter turbomotor krijgt er wat vermogen bij en gaat daar door naar 165 pk, terwijl juist het brandstofverbruik is getemperd. Volgende maand rijdt de vernieuwde 508 de showroom binnen. Waardigheid Zeker in het geval van de GTS wil je name lijk het liefst zelf sturen. Onder de lange motorkap zit de krachtigste motor uit de Maserati stal, een 3,8 liter V8 die door twee turbo's geholpen wordt. Dat levert een niet gering vermogen op van 530 pk en een zeker zo indrukwekkend koppel van 710 Nm. Een ware krachtcentrale die afhankelijk van de gekozen rijstand zeer verschillend voor de dag komt. In de sport stand wordt het maximale uit de techniek gehaald, zoals de acceleratie naar 100 in 4,7 seconden en uiteindelijk een enorme topsnelheid van 307 km/u. In de normale rijstand glijdt de GTS over de weg in alle waardigheid en rust. Alleen als even wat vlotter het gaspedaal wordt ingetrapt hoor je op de achtergrond de innerlijk kracht rustig grommen. Het onderstel kan beide rijstijlen probleemloos aan. Maar de totale indruk van de auto is meer die van een limousine dan van een sportwagen. Maar voor de liefhebber: die sportwagen zit er beslist in opgesloten. De Quattroporte was nooit een goedkope Maar door de komst van de zuinige andere mogelijkheid is de 3 liter V6 die el met een gunstige BPM is de vanaf- naar wens ook met vierwielaandrijving fors gedaald tot 112.312 euro. De verkrijgbaar is. staat helemaal aan de andere kant De video van deze test is te zien op www. het spectrum voor 198.549 euro. De youtube.com/automedianl. t voorspatborden, fraai in de achterbumper weggewerkte dubbele uitlaten en tal van andere bewijzen dat er veel aandacht is gegeven aan de detaillering. Waar veel auto's in dit segment ver krijgbaar zijn in een normale en ver lengde uitvoering, kiest Maserati voor één variant. Met 5,26 meter lengte kan de Quattroporte meteen concurreren met zijn lange soortgenoten. Slim, omdat in delen van de wereld waar dure automer ken groei realiseren vaak alleen de lange versie wordt verkocht. Chauffeur Dat geldt net zo voor het interieur. Daar heeft, zoals al eerder opgemerkt, Maserati de laatste jaren grote stappen gezet. Niet alleen het ontwerp is dik in orde, ook de gebruikte materialen en de afwerking blijken er met flinke stappen op vooruit gegaan. Dat had het merk ook beslist nodig om met Mercedes, BMW, Audi, Lexus en Jaguar serieus te kun nen concurreren. Tegelijk moet gezegd worden dat de Italianen niet mee komen met het vergaande gebruik van moderne elektronica. Natuurlijk is de limousine voorzien van een centraal scherm met alle bekende elementen, maar de auto staat op dat vlak in de schaduw van de huidige Mercedes S-klasse. Geen schande, want Maserati biedt weer een exclusiviteit waar de Duitse merken niet tegenop kunnen. Het interieur is ruim van opzet en uiter biedt de achterbank volop ruimte voo de eigenaar een chauffeur inhuurt. JXI3FKC

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2014 | | pagina 15