I Autotest
nss
ISI
fM
r
J
Peugeot facelift 508
I
L
s
1
F
DE AUTOMAAT DONDERDAG 28 AUGUSTUS 2014 PAGINA 3
\Maserati Quattroporte GTS
Aantal cilinders: 8 in V-vorm
Cilinderinhoud: 3.798 cc
Gewicht: 1.900 kg
js 17,49 liter/100 km
gcydus 8,5 liter/100 kr
Prijs: 198.549 euro
Technische
gegevens:
vlotste ui
ving n
merkde
Merk en type:
Masterati Quattroporte 3.8 V8 GTS
naar wens ook
verkrijgbaar is.
De video van deze test is te zien op www.
youtube.com/automedianl.
Vermogen:
390 kW/530 pk bij 6.500 tr/min
Koppel:
710 Nm bij 2.000 tr/min
Aanhanggewicht:
geen opgave
van f
C02-uitstoot:
274 g/km (G-label)
- Wie in de topklasse zoekt naar een ruime limousine, die komt vaak uit bij
Duitse merken, een enkele Brit of één Japanner. Toch blijken er meer moge
lijkheden. Met de nieuwe Quattroporte vergroot Maserati beslist haar afzet-
f arisen. In Europa vooral door de komst van de eerste dieselversie, terwijl de
I snelle GTS topvariant natuurlijk het neusje van de zalm vormt.
sraard
voor als
Afmetingen:
lengte 5,262 meter,
breedte 1,948 meter
Ie GTS wil je nan
1. Onder de lar
igste motor
liter V8 J:-
wordt. C
Verbruik:
stadscyclus 17,49 liter/100 km
buitenwegcydus 8,5 liter/100 km
gecombineerd 11,87 liter/100 km
Prestaties:
topsnelheid 307 km/u
acceleratie 0-100 in 4,7 sec.
Z^^TILBURGSE koerier -
Chroom
Vanwege de forse lengte heeft de nieuwe
oplage van de Quattroporte een zeer
elegante uitstraling. Het geheel is meer
geslaagd dan z'n voorganger, die was
behoorlijk hoekig en bonkig. De uitstraling
blijft voldoende krachtig, dat hoort immers
bij een auto van dit merk. Bij het in ont
vangst nemen van dit exemplaar werden
we door de kleurstelling op het verkeerde
been gezet. De beige metaalkleur en het
eveneens beige lederen interieur geven de
euto iets ingetogens. En toch zou het hier
noeten gaan om de snelle GTS uitvoering.
ft meteen aan dat Maserati ook de
-lit de stal een behoorlijke bescha-
meegeeft. Daarbij horen typische
details zoals de in prachtig chroom
voerde logo's, de luchtroosters in de
De Peugeot 508 zit precies in
het midden van zijn levens
cyclus en dat betekent dat
het merk zijn grote sedan
en wagon een bescheiden
facelift heeft gegeven. De
vanafprijs is minimaal toe
genomen tot 28.940 euro.
De auto is direct herkenbaar
aan het verder verfijnde
front. Dat ziet er wat robuus
ter uit met de gewijzigde
koplampen, bumper en gril
le. Het interieur krijgt meer
rust toe toepassing van het
grote aanraakscherm waar
op diverse voertuigfuncties
kunnen worden bediend
en daardoor knoppen over
bodig worden. De 1.6 liter
turbomotor krijgt er wat
vermogen bij en gaat daar
door naar 165 pk, terwijl
juist het brandstofverbruik is
getemperd. Volgende maand
rijdt de vernieuwde 508 de
showroom binnen.
Waardigheid
Zeker in het geval van de GTS wil je name
lijk het liefst zelf sturen. Onder de lange
motorkap zit de krachtigste motor uit de
Maserati stal, een 3,8 liter V8 die door
twee turbo's geholpen wordt. Dat levert
een niet gering vermogen op van 530 pk
en een zeker zo indrukwekkend koppel
van 710 Nm. Een ware krachtcentrale die
afhankelijk van de gekozen rijstand zeer
verschillend voor de dag komt. In de sport
stand wordt het maximale uit de techniek
gehaald, zoals de acceleratie naar 100 in
4,7 seconden en uiteindelijk een enorme
topsnelheid van 307 km/u. In de normale
rijstand glijdt de GTS over de weg in alle
waardigheid en rust. Alleen als even wat
vlotter het gaspedaal wordt ingetrapt
hoor je op de achtergrond de innerlijk
kracht rustig grommen. Het onderstel kan
beide rijstijlen probleemloos aan. Maar de
totale indruk van de auto is meer die van
een limousine dan van een sportwagen.
Maar voor de liefhebber: die sportwagen
zit er beslist in opgesloten.
De Quattroporte was nooit een goedkope
Maar door de komst van de zuinige andere mogelijkheid is de 3 liter V6 die
el met een gunstige BPM is de vanaf- naar wens ook met vierwielaandrijving
fors gedaald tot 112.312 euro. De verkrijgbaar is.
staat helemaal aan de andere kant De video van deze test is te zien op www.
het spectrum voor 198.549 euro. De youtube.com/automedianl.
t
voorspatborden, fraai in de achterbumper
weggewerkte dubbele uitlaten en tal van
andere bewijzen dat er veel aandacht is
gegeven aan de detaillering.
Waar veel auto's in dit segment ver
krijgbaar zijn in een normale en ver
lengde uitvoering, kiest Maserati voor
één variant. Met 5,26 meter lengte kan
de Quattroporte meteen concurreren met
zijn lange soortgenoten. Slim, omdat in
delen van de wereld waar dure automer
ken groei realiseren vaak alleen de lange
versie wordt verkocht.
Chauffeur
Dat geldt net zo voor het interieur.
Daar heeft, zoals al eerder opgemerkt,
Maserati de laatste jaren grote stappen
gezet. Niet alleen het ontwerp is dik in
orde, ook de gebruikte materialen en de
afwerking blijken er met flinke stappen
op vooruit gegaan. Dat had het merk ook
beslist nodig om met Mercedes, BMW,
Audi, Lexus en Jaguar serieus te kun
nen concurreren. Tegelijk moet gezegd
worden dat de Italianen niet mee komen
met het vergaande gebruik van moderne
elektronica. Natuurlijk is de limousine
voorzien van een centraal scherm met
alle bekende elementen, maar de auto
staat op dat vlak in de schaduw van
de huidige Mercedes S-klasse. Geen
schande, want Maserati biedt weer een
exclusiviteit waar de Duitse merken niet
tegenop kunnen.
Het interieur is ruim van opzet en uiter
biedt de achterbank volop ruimte voo
de eigenaar een chauffeur inhuurt.
JXI3FKC