Volvo laat nieuwe XC90 los IVIIICIC1C -r-l; Business MS www.roosmalengroep.nl :n IRGSE KOEF BMW 2-serie Active Tourer s s Tony Vos 102a M www.renova.nl VAN ROOSMALEN DE BEEMD VOLVO Uitgave van De Tilburgse Koerier Jaargang 25 nr 33 Donderdag 28 augustus 2014 Oplage 112.500 Behoort het nog steeds tot vloe ken in de kerk als een automerk met een onverwacht model komt? Tegenwoordig toch niet meer. Daarom kan BMW met een gerust hart de nieuwe 2-serie Active Tourer lanceren. Het is een heuse midi- MPV op een voorwielaangedreven bodemgroep. JS HTS IS IM EN t niet t „ar dat doel. ruimti CHT 0 Renova Tilburg Ringbaan Oost 102 5013 CD Tilburg T (013) 542 21 33 HE ET ef i en er Ocm Renova Waalwijk Van Andelstraat9 T (04 ie! 3^443 Renova Group Renova Breda Huifakkerstraat 1 4815 PN Breda T (076) 522 35 49 Rijgevoel De viercilinder 2 liter die in de 225i een vermogen voortbrengt van 231 pk, komt rechtstreeks uit de Mini Cooper S en zet uitermate vlotte prestaties neer. Door elektronische voorzieningen gaat het forse vermogen probleemloos door via de voorwielen naar het wegdek. Direct bij wegrijden is te merken dat de Active Tourer onder meer door een totaal andere gewichtsverdeling nog niet eens in de verte het typische BMW rijgevoel opwekt. Dat klinkt waarschijnlijk negatief, maar het vrijgeven van de nodige teasers deelinformatie over technieken, maakt I Volvo nu eindelijk definitief de tweede I generatie XC90 wereldkundig. Maar I liefst twaalf jaar bestaat het model al, I zodat opvolging geen overbodige luxe is. I De auto is het eerste model binnen het I merk dat staat op een nieuwe, modulaire I en uiteraard lichtgewicht bodemgroep. I De XC90 is vooral in het front hoekiger I en minder bescheiden. Op de grote grille I toont Volvo het aangepaste logo. Ook de I nieuwe vorm van de koplampen wordt beeldbepalend voor de nieuwe genera- Mercedes levert al weer de tweede gene ratie van de ruimtelijke B-klasse, maar bij BMW bleef het op dit vlak lang stil. Met de 2-serie Actieve Tourer komt daar verande ring in. BMW gebruikt een afgeleide Mini onderstel, zonder met de voorwie. aandrijving meteen tegen heilige huisjes te schoppen. tie. Uiteraard worden in het model louter de nieuwe 2 liter viercilinder benzine- en dieselmotoren aangeboden. De topversie wordt de T8 met een hybride aandrijflijn van 400 pk en toch goed voor 14 pro cent bijtelling. Op het gebied van veilig heid lanceert Volvo nieuwe systemen. Zo wordt opgemerkt als de auto de weg onverhoopt verlaat en detecteert de auto bij naderend verkeer op een kruising en grijpt in beide gevallen indien nodig in. Begin volgend jaar verschijnt de auto bij de dealer voor prijzen vanaf zo'n 70.000 euro. Prestaties De derde motorvariant wordt de 2 liter diesel met een vermogen van 136 pk die zoals de Active in de 218d huist. Door een flink koppel voorwielaandrijving van 330 Nm. Meer dan voldoende voor >rs de aandrijfas die vlotte prestaties en door een CO2-uit- stoot van 109 g/km goed voor 20 procent bijtelling. De Active Tourer meet 4,34 meter in leng te en biedt een bagagevolume variërend van 468 tot 1.510 liter. Daarmee behoort de auto beslist niet tot de grootste ruim tewagens, maar dat is voor BMW beslist ook niet het doel. De auto wordt bewust tussen een ruimtewagen en crossover geplaatst. De prijslijst van de nieuwe BMW 2-serie Active Tourer start bij 28.900 euro voor de 218i, 41.900 euro voor de 225i en 33.900 euro voor de diesel. Alle moto renvarianten zijn er zowel met handbak als automaat en in Nederland biedt BMW het model naast de basisversie ook als Executive en High Executive. Vanaf 27 september staat de auto bij de dat blijkt beslist niet zo. Met de ervaring afgeleide van opgedaan met Mini maakt BMW ook van t de voorwiel- deze voorwielaandrijver een uitstekende rijdersauto. Die stuurt prettig en heeft een onderstel dat zeer accuraat is, niet te stug en juist voldoende comfortabel. Een auto van dit type wordt immers volledig afgestemd op gezinsgebruik. Door de balans die dit model heeft, voelt de auto compacter en lichtvoetiger aan dan ie in werkelijkheid is. Advertenties, spotjes en filmpjes op TV hebben maar één doel. De aan dacht trekken van de lezer, toehoor der of kijker. Humor werkt vrijwel altijd, maar er zijn volop uitingen die alleen maar serieus zijn. Wie wel eens naar buitenlandse radio zenders luistert, zal weten dat in andere landen afwijkende gewoon tes gelden. Een Frans reclamespotje wordt vaak ingesproken door vrou wen die een kinderstem nadoen en het maximale aantal woorden per seconden uitkramen. Niet te volgen, en al helemaal niet voor buitenlan ders. Recent hoorde ik op de radio een paar keer een spotje over de Citroen DS5. Daarin wordt gemeld dat deze zakelijke auto een mooi samengaan is van Franse (design, comfort) en Nederlandse (betaalbaarheid) ei genschappen. Keurig, want van de DS5 bestaat nog steeds een versie die bij zakelijk gebruik voor 14 pro cent bijtelling gaat. Meteen na deze mededeling gooit de reclamestem er de leus: 'When Business luxury meets Business power’. Tenenkrom mend! Het gaat om een Franse auto die Nederlandse positieve ei genschappen wordt toegedicht en dat moet dan in het Engels worden bekrachtigd. Welke buitenaardse reclamemaker heeft dit bedacht? Ik probeer er zoveel mogelijk voor te waken om in mijn teksten zo min mogelijk Engels te gebruiken, zodat zoveel mogelijk lezers het zullen begrijpen. Maar een Frans merk dat (deels) in het Engels met Neder landers communiceert, dat vind ik hoogst bedenkelijk... Voorwielaandrijving Voorwielaandrijving? Dat betekent dus ook dat deze Active Tourer niets te maken heeft met de bestaande 2-serie, die tot nu toe een coupéversie van de 1-serie omvat. En verstokte BMW-liefhebbers moeten er maar aan wennen, naar verluid zullen de ook de opvolgers van de 1-serie en X1 voorwielaandrijvers worden. Bij een ruimtelijke auto Tourer is de keuze voor vc* gerechtvaardigd. Immers onder de bodem door loopt om de achter wielen aan te drijven, kost bij een ruimte wagen simpelweg te veel interieurvolume. Niet alleen het onderstel wordt van Mini overgenomen, dat geldt ook voor de drie- cilinder 1,5 liter krachtbron die in de 218i gaat verschijnen. Zuinigheid en souplesse gaan prima in die krachtbron samen en dat wordt in Nederland weer beloond met een bijtelling van 20 procent.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2014 | | pagina 13