Volvo laat nieuwe
XC90 los
IVIIICIC1C
-r-l;
Business
MS
www.roosmalengroep.nl
:n
IRGSE KOEF
BMW 2-serie Active Tourer
s
s
Tony Vos
102a
M
www.renova.nl
VAN ROOSMALEN DE BEEMD
VOLVO
Uitgave van De Tilburgse Koerier
Jaargang 25 nr 33 Donderdag 28 augustus 2014 Oplage 112.500
Behoort het nog steeds tot vloe
ken in de kerk als een automerk
met een onverwacht model komt?
Tegenwoordig toch niet meer.
Daarom kan BMW met een gerust
hart de nieuwe 2-serie Active Tourer
lanceren. Het is een heuse midi-
MPV op een voorwielaangedreven
bodemgroep.
JS
HTS
IS
IM
EN
t niet t
„ar dat
doel.
ruimti
CHT
0
Renova Tilburg
Ringbaan Oost 102
5013 CD Tilburg
T (013) 542 21 33
HE
ET
ef
i en
er
Ocm
Renova Waalwijk
Van Andelstraat9
T (04 ie! 3^443 Renova Group
Renova Breda
Huifakkerstraat 1
4815 PN Breda
T (076) 522 35 49
Rijgevoel
De viercilinder 2 liter die in de 225i een
vermogen voortbrengt van 231 pk, komt
rechtstreeks uit de Mini Cooper S en zet
uitermate vlotte prestaties neer. Door
elektronische voorzieningen gaat het
forse vermogen probleemloos door via
de voorwielen naar het wegdek. Direct
bij wegrijden is te merken dat de Active
Tourer onder meer door een totaal andere
gewichtsverdeling nog niet eens in de
verte het typische BMW rijgevoel opwekt.
Dat klinkt waarschijnlijk negatief, maar
het vrijgeven van de nodige teasers
deelinformatie over technieken, maakt
I Volvo nu eindelijk definitief de tweede
I generatie XC90 wereldkundig. Maar
I liefst twaalf jaar bestaat het model al,
I zodat opvolging geen overbodige luxe is.
I De auto is het eerste model binnen het
I merk dat staat op een nieuwe, modulaire
I en uiteraard lichtgewicht bodemgroep.
I De XC90 is vooral in het front hoekiger
I en minder bescheiden. Op de grote grille
I toont Volvo het aangepaste logo. Ook de
I nieuwe vorm van de koplampen wordt
beeldbepalend voor de nieuwe genera-
Mercedes levert al weer de tweede gene
ratie van de ruimtelijke B-klasse, maar bij
BMW bleef het op dit vlak lang stil. Met de
2-serie Actieve Tourer komt daar verande
ring in. BMW gebruikt een afgeleide
Mini onderstel, zonder met de voorwie.
aandrijving meteen tegen heilige huisjes
te schoppen.
tie. Uiteraard worden in het model louter
de nieuwe 2 liter viercilinder benzine- en
dieselmotoren aangeboden. De topversie
wordt de T8 met een hybride aandrijflijn
van 400 pk en toch goed voor 14 pro
cent bijtelling. Op het gebied van veilig
heid lanceert Volvo nieuwe systemen.
Zo wordt opgemerkt als de auto de weg
onverhoopt verlaat en detecteert de auto
bij naderend verkeer op een kruising en
grijpt in beide gevallen indien nodig in.
Begin volgend jaar verschijnt de auto bij
de dealer voor prijzen vanaf zo'n 70.000
euro.
Prestaties
De derde motorvariant wordt de 2 liter
diesel met een vermogen van 136 pk die
zoals de Active in de 218d huist. Door een flink koppel
voorwielaandrijving van 330 Nm. Meer dan voldoende voor
>rs de aandrijfas die vlotte prestaties en door een CO2-uit-
stoot van 109 g/km goed voor 20 procent
bijtelling.
De Active Tourer meet 4,34 meter in leng
te en biedt een bagagevolume variërend
van 468 tot 1.510 liter. Daarmee behoort
de auto beslist niet tot de grootste ruim
tewagens, maar dat is voor BMW beslist
ook niet het doel. De auto wordt bewust
tussen een ruimtewagen en crossover
geplaatst.
De prijslijst van de nieuwe BMW 2-serie
Active Tourer start bij 28.900 euro voor
de 218i, 41.900 euro voor de 225i en
33.900 euro voor de diesel. Alle moto
renvarianten zijn er zowel met handbak
als automaat en in Nederland biedt
BMW het model naast de basisversie
ook als Executive en High Executive.
Vanaf 27 september staat de auto bij de
dat blijkt beslist niet zo. Met de ervaring
afgeleide van opgedaan met Mini maakt BMW ook van
t de voorwiel- deze voorwielaandrijver een uitstekende
rijdersauto. Die stuurt prettig en heeft
een onderstel dat zeer accuraat is, niet te
stug en juist voldoende comfortabel. Een
auto van dit type wordt immers volledig
afgestemd op gezinsgebruik. Door de
balans die dit model heeft, voelt de auto
compacter en lichtvoetiger aan dan ie in
werkelijkheid is.
Advertenties, spotjes en filmpjes op
TV hebben maar één doel. De aan
dacht trekken van de lezer, toehoor
der of kijker. Humor werkt vrijwel
altijd, maar er zijn volop uitingen
die alleen maar serieus zijn. Wie
wel eens naar buitenlandse radio
zenders luistert, zal weten dat in
andere landen afwijkende gewoon
tes gelden. Een Frans reclamespotje
wordt vaak ingesproken door vrou
wen die een kinderstem nadoen en
het maximale aantal woorden per
seconden uitkramen. Niet te volgen,
en al helemaal niet voor buitenlan
ders.
Recent hoorde ik op de radio een
paar keer een spotje over de Citroen
DS5. Daarin wordt gemeld dat deze
zakelijke auto een mooi samengaan
is van Franse (design, comfort) en
Nederlandse (betaalbaarheid) ei
genschappen. Keurig, want van de
DS5 bestaat nog steeds een versie
die bij zakelijk gebruik voor 14 pro
cent bijtelling gaat. Meteen na deze
mededeling gooit de reclamestem
er de leus: 'When Business luxury
meets Business power’. Tenenkrom
mend! Het gaat om een Franse
auto die Nederlandse positieve ei
genschappen wordt toegedicht en
dat moet dan in het Engels worden
bekrachtigd. Welke buitenaardse
reclamemaker heeft dit bedacht?
Ik probeer er zoveel mogelijk voor
te waken om in mijn teksten zo min
mogelijk Engels te gebruiken, zodat
zoveel mogelijk lezers het zullen
begrijpen. Maar een Frans merk dat
(deels) in het Engels met Neder
landers communiceert, dat vind ik
hoogst bedenkelijk...
Voorwielaandrijving
Voorwielaandrijving? Dat betekent dus
ook dat deze Active Tourer niets te maken
heeft met de bestaande 2-serie, die tot nu
toe een coupéversie van de 1-serie omvat.
En verstokte BMW-liefhebbers moeten er
maar aan wennen, naar verluid zullen de
ook de opvolgers van de 1-serie en X1
voorwielaandrijvers worden.
Bij een ruimtelijke auto
Tourer is de keuze voor vc*
gerechtvaardigd. Immers
onder de bodem door loopt om de achter
wielen aan te drijven, kost bij een ruimte
wagen simpelweg te veel interieurvolume.
Niet alleen het onderstel wordt van Mini
overgenomen, dat geldt ook voor de drie-
cilinder 1,5 liter krachtbron die in de 218i
gaat verschijnen. Zuinigheid en souplesse
gaan prima in die krachtbron samen en
dat wordt in Nederland weer beloond met
een bijtelling van 20 procent.