kil
^mi iaji iicacai.
Een simpele rekensom
Van Mossel Up4Me voor
betaalbaar autorijden
W-
B 1
Stadsgeluk
ijk
II
Hoezo
niet te vinden?!
13
ALGEMEEN
)E TILBURGSE KOERIER DONDERDAG 7 AUGUSTUS 2014
Audi A3 g-tron
Tony Vos
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1.395 cc
Gewicht: 1.255 kg
cm
i
Technische
gegevens:
de
Uitgave van De Tilburgse Koerier
Jaargang 25 »nr30* Donderdag 7 augustus 2014 Oplage 112.500
Af
Afmetingen:
lengte 4,310 meter,
breedte 1,785 meter
-BURGSE KOERIE°E
i nog r
schoten, zoals
«t in een persberk
Merk en type:
Audi A3 Sportback g-tron
Vermogen:
81 kW/110 pk bij 4.800 tr/min
Koppel: 2Ó0 Nm bij 1.500 tr/min
Prestaties:
topsnelheid 197 km/u
acceleratie 0-100 in 10,8 sec.
i iM n
S!
ZUID-OOST
I AUTOSERVICEBEDRIJF
Ringbaan Zuid 301 - T 013 - 4647676
■■MM www.zuid-oost.nl
Aanhanggewicht: 1.300 kg
(geremd)
de gr_.._
aardgas k
afsluiten,
van deze
muteerde:.
Audi vóórzie
In 2013 had het zeker de X-factor! Het Up4Me-concept van de Van
Mossel Groep was een doorslaand succes. Inmiddels rijden er honder
den Volkswagen Up's rond in de regio, allemaal voorzien van lokale
adverteerders én blije berijders! De doelstelling van Up4Me is immers
om berijder en adverteerder bij elkaar te brengen en zo autorijden
voor iedereen betaalbaar te maken. Ook in 2014 doet Van Mossel aan
klantenbinding door het Up4Me concept wederom aan te bieden, nu
echter voor lokale én regionale partijen.
Up4me is een privé lease product, waarbij alle
te lease extra worden benut. Zo heeft de berijd
géén kosten aan onderhc
Kortom, je weet
euro per maand! Van L
verzekerc
wegvallen daarvan bij de automaat. Met
handbak kost de auto 27.500 euro en met
automaat 28.900 euro. De keuze aan uit-
rustingsvarianten is enorm. Opmerkelijk is
dat de g-tron vrijwel exact evenveel kost
als de 122 pk 1.4 TSFI alleen op benzine.
De video van deze test staat op www.you-
tube.com/automediaNL.
Jaarom i
aardgas?
met de t
Aardgas wordt op
delijk aantal plaatsen
meestal alleen op onber
ons gelegen op industrie- en bedrijventer
reinen.
Vertel ons welke jonge of
nieuwe auto je wilt rijden,
wij vinden ‘m
én voor een betere prijs!
In diverse landen gelden er aantrekkelijk voorwaarde voor schone en extra
zuinige automodellen. In Nederland gaat dat vooral op voor mensen die hun
voertuig zakelijk gebruiken. Audi past met de aardgasversie van de vijfdeurs
A3 Sportback keurig binnen de voorwaarden van 14 procent bijtelling.
dat in een groot deel van ons land onder
de grond ligt. De rijder van een auto op
Jkan wel een groengas contract
waarmee de verdere aanmaak
schone brandstof wordt gesti-
I en uitgebreid.
lorziet de A3 Sportback van een
gastank waarin 14,4 kilogram kan worden
getankt. Omdat het namelijk niet om en
vloeistof gaat, wordt bij aardgas over kilo
grammen gesproken. De prijs voor een ki
logram aardgas ligt onder de 110 euro en
in de dagelijkse praktijk haalt de Audi A3
g-tron daarmee een afstand van zo'n 24
tot 25 kilometer. Dan is snel uitgerekend
dat de brandstofcomponent in de kilome-
terkostprijs aantrekkelijk laag is, lager dan
jauw enorm
imdat Hanni
Iverliefd zijn
•neo'die zich
>t een twee-
ze leuke film
:oop Tilburg.
Up4me is een privé lease product, waarbij alle voordelen van priva
te lease extra worden benut. Zo heeft de berijder géén bijtelling en
géén kosten aan onderhoud, reparatie, verzekering of wegenbelasting.
Kortom, je weet van tevoren exact hoeveel je auto gaat kosten: 129
euro per maand! Van Mossel heeft bovendien als extra service dat alle
auto's all-risk verzekerd zijn en biedt zelfs een gegarandeerde inruil-
waarde na afloop, zodat je de Volkswagen Up! voordelig kunt kopen
als je dat wilt.
Elke Up heeft tien verschillende stickers met een uiting van een lokaal
bedrijf. Hierdoor worden de autokosten voor de berijder fors gedrukt.
De adverteerder is verzekerd van dagelijkse exposure op meerdere au-
.to's in de regio." Eric Berkhof, directeur van de Van Mossel Groep: "De
lage maandlasten zorgen niet alléén voor jonge berijders. Ook de leef
tijdscategorie tussen de dertig en vijftig is enorm enthousi
Groengas
In Duitsland heeft Audi zelf al een instal
latie opgezet om groengas te produceren.
In Nederland wordt ‘groengas toege
voegd aan het normale aardgasnetwerk
Verbruik:
stadscyclus 4,1 liter/100 km
buitenwegcydus 2,7 liter/100 kr
gecombineerd 3,2 liter/100 km
Harmonieus
Alle alternatieve aandrijfvormen vallen of
staan met het gemak. Voor aardgas moet
gezocht worden naar een tankstation. Wie
een keer een aardgasauto getankt heeft,
zal de handeling nauwelijks als anders
ervaren.
Audi gaat motorisch in deze versie voor de
1,4 liter TFSI turbomotor die met 110 pk
net wat minder vermogen levert dan we
gewend zijn. Gelukkig zorgt het koppel
van 200 Nm voor prestaties die nog steeds
keurig zijn: een top van 197 km/u en acce
leratie naar 100 in 10,8 seconden. De tota
le rijindruk voldoet dan ook helemaal aan
de hoge verwachting die we van een Audi
hebben. In dit geval vormt de motor een
harmonieus geheel met een zeventraps
automaat met dubbele koppeling. Omdat
deze bak het brandstofverbruik nog wat
verder tempert, is dit de enige technische
variant van de A3 g-tron die in aanmer
king komt voor 14 procent bijtelling. De
goedkopere handgeschakelde versie komt
niet verder dan 20 procent.
Ondanks een sterke afname in popula
riteit is LPG in ons land als alternatieve
brandstof zeer bekend. De verkrijgbaar
heid is uitstekend. Aardgas halen we zelf
uit onze bodem en bovendien zijn er di
verse projecten om vanuit afval en land
bouwproducten groengas te maken. Het
milieu wordt dan niet alleen minder belast
vanwege een lage C02-uitstoot bij rijden
op deze brandstof. Groengas zorgt in de
totale cyclus ook voor minder CO2.
Lage BPM
Een belangrijk voordeel van de g-tron is
dat de volledige interieurruimte in takt
blijft. Gebruikers leveren dus niet in op zo
wel hoofd/beenruimte als gebruiksgemak
en dat spreekt sterk in het voordeel van
deze auto.
Prijstechnisch zet Audi de auto uitermate
keurig neer, mede door de lage BPM op
de handgeschakelde versie en het volledig
ial voor de
n gemaakt.
Smart maakt kleine auto's die bij
uitstek geschikt zijn om te worden
ingezet in druk stadsverkeer. Het ver
wondert me daarom niets dat juist dit
merk met de uitslag van een onder
zoek op de proppen komt over het
stadsleven. Er is een gerenommeerd
Duits instituut aan te pas gekomen
om uit te wijzen dat het stadsleven
mensen gelukkig maakt. Er deden bij
na 3.300 bewoners uit 31 steden aan
mee. Hieruit vloeit een getal voort dat
staat voor het geluk dat stadsbewo
ners ervaren in huo woonomgeving,
de zogenaamde Urban Joy Index. Ik
hoop dat u nu nog niet in een lach
bent geschoten, zoals hij mij verging
toen ik dit in een persbericht van maar
liefst vier hele pagina's las. Smart wil
hiermee aantonen dat Europeanen
graag in een stad wonen en het ge
voel hebben gelukkig te zijn. De vraag
is alleen hoe de respondenten zijn uit
gekozen, want iemand die driehoog
achter in een achterstandswijk woont,
zal dit geluk toch veel minder ervaren
l dan iemand die voor een paar miljoen
I een appartement op een A-locatie be-
I zit Porto geeft inwoners het grootste
gevoel van geluk, gevolgd door Ham-
burg, Keulen, München, Barcelona
en jawel ook Amsterdam en Utrecht.
I Smart wil dit 'geluksgevoel' graag
I betrekken bij het verder ontwikkelen
r van de eigen modellen. Ik denk dat
ik voorlopig toch maar lekker op het
platteland blijf wonen...
bij benzine of diesel.
Waarom rijden we dan niet allemaal op
- J -? Dat heeft onder meer te maken
beschikbaarheid aan de pomp.
-'t op dit moment op een re-
itsen aangeboden, maar
onbemande pompstati-
edrijventer-