I
Suzuki Swift
Stijlvolle Peugeot
voor stijvol bedrijf
vi icacai.
SQ
DE NIEUWE CITROËN C4 CACTUS
DE AUTO DIE ANTWOORD GEEFT
OP DE VRAGEN VAN NU
va€ 15.990
15
Uitgave van De Tilburgse Koerier
I
sterkste
Tony Vos
CITROEN prefereert TOTAL.
NU AL TE BEWONDEREN BIJ BERTENS
CITROÉn
CREATIVE technologie
Kleine veranderingen, grote gevolgen
V.A. 14% BIJTELLING
BERTENS TILBURG B V KAPITEIN HATTERASSTRAAT 21 - TILBURG - 013-5423030
BERTENS OISTERWIJK B V. - BELGIESTRAAT 8 - OISTERWIJK - 013-5111532
www.goedbeterbertens.nl
juli 2014.
orbehouden
Of 255 per maand met Private Lease
e Swift die
>rdt aange-
‘ra. Na-
uk cêll 3U-
bak
on 1029,-
oor
SE&f
.EIDERDORP
HT
De huidige Swift van Suzuki loopt al weer een paar jaar mee, van
daar dat het merk de tijd rijp vond het compacte model op een
aantal vlakken te herzien. Vooral de techniek kwam flink aan bod.
De zichtbare wijzigingen blijven beperkt.
JlS&ne, nauwelijks veranderingen
te noemen. De versie zoals wij die re-
Automaat
Een van de sterkste punten van de S
zijn uitstekende onderstel met een
horend weggedrag. De auto stuurt lekker
direct en trefzeker en daaraan heeft Suzuki
uiteraard niet gesleuteld.
De prijzen van het vernieuwde model star-
Gem. veAruik: 3,1 - 4.6 l/100km; 21.7 - 32,3 km/l; CO,. 82 107 g/km. UMo
ElMdxUjn 71 S/JOOZ/Ce Wrtm.lkKljfen kunram ondra normale orastandlgKrfer, .(«ijken doo
en kwakten van het wegdek. De vanafprijs van 1S.00O n gebaseerd op de Citraén C4 Caetutk
maken Uw voor koMen en verkoopvoorwaarden citroen nl) Prijs specifKatie- en fiscale wijziginge
in vertoeven. Al vroeg raakte ik geïnteres
seerd nieuwe Peugeot 308 SW. Een aantal
spyshots op internet verder leek de auto er
super uit te zien. De vijfdeurs hatchback is
een mooie verschijning, maar de SW gaat
daar qua looks nog eens over heen. Bo
vendien werden we bij Peugeot Nefkens
zeer goed ontvangen en voorgelicht.
De keuze viel uiteindelijk op de 308 SW
1.6 THP die door de ANWB verkozen is
tot de Trekauto van het jaar 2014. Voor
Peugeot Nefkens Tilburg een mooie kans
om de pas vernieuwde showroom aan
de Kraaivenstraat te vullen met enthou
siaste klanten. George Voogt is een van
de eerste die de nieuwe auto in ontvangst
mocht nemen'.
den heeft een aantal trekjes die duidelijk
zijn afgekeken van de Mini. Denk aan de
zwarte randen langs de spatborden, het
witte dak en dito spiegels. In die spiegels
zitten nu ook zijrichtingaanwijzers, terwijl
de mistlampen in de voorbumper met een
toefje chroom worden aangezet. Nieuw is j
bovendien de dagrijverlichting met behulp
van LED's opgenomen in de koplampbe- I
huizing. Vier nieuwe kleuren zijn aan het
programma toegevoegd, stuk voor stuk
tinten die het leven er kleurrijker op ma
ken. Voor het interieur geldt hetzelfde, ook
daar heeft Suzuki vast gehouden aan wat
er al was. De auto heeft een doordacht in
gericht interieur waarbij gebruik gemaakt
is van keurige materialen. Het feit dat de
Swift met 3,85 meter een stuk korter is
dan de meeste concurrenten, merk je op
de achterbank en natuurlijk in de bagage
ruimte die 204 liter inhoud heeft.
ten
bij 13.999 euro voor de
driedeurs 1.2 Comfort. De enige
nog in deze carrosserievariant won
boden. De vijfdeurs kost 500 euro extra. Na
tuurlijk kan naast de handbak ook een au
tomaat worden geleverd, een viertraps bak
in een auto die zonder start/stop wordt ge
leverd. Suzuki biedt de Dynamic uitvoering
hiermee aan voor 18.399 euro. Deze versie
kan ook met AIIGrip vierwielaandrijving
Swift is worden gekozen. Sportievelingen gaan voor
n bijbe- de Swift 1.6 Sport die 23.499 euro moet op-
leveren, terwijl de 1.3 diesel in één uitvoe
ring op de lijst staat voor 18.499 euro. Op de
1.6 Sport en automaatversies na, gaan alle
Swifts voor 20 procent bijtelling.
Sportief
De lijst met motorische veranderingen
omvat onder meer het toevoegen van
een start/stop systeem, een lagere in
terne wrijving en een lager toerental als
de motor onbelast draait. Ook voegt het
George Voogt is een Tilburgse onderne
mer en. Hij verzorgt complete turn-key
verbouwingen, restylingen en adviseert
mede-ondernemers over vernieuwende
werkmethoden en gebruiken. Met een
bonk passie voor design, kwaliteit en dui
delijkheid bewerkstelligd hij hoogstaande
resultaten. Daarvoor zit hij veel in de auto.
Na jaren Duitse auto's te hebben gereden
werd het tijd voor iets anders.
Tegenwoordig wordt de keuze voor een
auto ten behoeve van zakelijk gebruik
met de portemonnee gemaakt. "Maar dit
is niet het belangrijkste argument": zo
verteld George Voogt eigenaar van Voogt
Interieurprojecten. "Wanneer je veel met
een auto op de weg zit, moet je er prettig
Jaargang 25 nr29
Donderdag 17 juli 2014
Oplage 112.500
Bijna onopgemerkt is de zomer
inmiddels aangebroken. Onopge
merkt van mijn kant vooral omdat
ik de laatste twee tot drie maan- -
den vanwege een aantal specifieke
projecten behoorlijk druk ben ge
weest en het besef van de tijd in
het jaar een beetje ben verloren.
Ook het vroege en prettige voor
jaar gevolgd door meer onstuimig
weer hebben ervoor gezorgd dat ik
tijdtechnisch een beetje van de leg
was. Maar goed, dit is al weer de
laatste Automaat voor de gebrui
kelijke zomerstop. Een zomerstop
die we allemaal echt verdiend
hebben. En of u nu in de vakantie
thuis blijft om rondom huis óf in
het land gewoon leuke dingen te
gaan doen, net over de grens een
eenvoudige camping op zoekt of
met auto of vliegtuig naar verdere
bestemmingen gaat voor uitge
breide verwennerij, het blijft van
belang een reis goed voor te berei
den. Echt, die auto van u verdient
het beslist om even bij de dealer
of garage nagekeken te worden op
de belangrijkste onderdelen. Zeker
als u normaal gesproken niet veel
kilometers maakt. Het lijkt wellicht
een commerciële stunt van gara
ges om hun klanten daarvoor op
te roepen, maar het biedt beslist
meer zekerheid op een lange va-
kantierit als de auto in orde is be
vonden of eventueel noodzakelijke
reparaties zijn uitgevoerd. Want u
wilt allemaal veilig aankomen, zo
wel op de vakantiebestemming als
over een paar weken weer thuis. Ik
wens u allen een veilige vakantie
toe...
merk op het dashboard een schakelindi-
cator toe. Als de berijder deze adviezen
opvolgt, kan er zuiniger worden gereden.
Wie de huidige Swift rijdt, zou een lager
geluidsniveau moeten opmerken. Het
vermogen van de 1.242 cc krachtbron
nam iets af naar 90 pk, terwijl juist het
koppel erop vooruit ging tot 120 Nm. Nog
steeds is de Swift een vlot en sportief
aanvoelende, compacte auto die in 12,3
seconden naar de 100 km/u accelereert
en een top neerzet van 165 km/u. Meer
dan voorheen blijkt het karakter afge
stemd op een lager verbruik en dat komt
weer tot uitdrukking in een afgenomen
CO2-uitstoot van 99 g/km.
De bestaande 1,2 liter viercilinder benzi
ne is onder de loep genomen. Suzuki ver-
klaart-nog te weinig vertrouwen te heb
ben in driecilinder turbo's. Dat is vreemd,
omdat het merk daar op de eigen Japan
se markt al tientallen jaren in gespecia
liseerd is. Er is met name gesleuteld aan
het optimaliseren van de verbranding om
via die weg het verbruik terug te dringen.
Ook deze technische oplossing kan extra
nadelen met zich meebrengen, maar die
lost Suzuki in de Swift weer op door de
motor beter te koelen.
DE TILBURGSE K0ERIER DONDERDAG 17 JULI 2014
|0l
T/R-99