I I mïvi i icmc Milaan I Picanto Ai nine I Het gaat goed met KiaNaast de stoere en "4 fraaie Sportage zijn ook de middenklasser Cee'd, de slank gelijnde Rio, maar bovenal de compacte, - strak vormge geven Picanto IgjS l 1 Ml Laag gewicht compenseert plug-in aandrijving DEPT EN Im»giW8 11 een BMWi8 Tony Vos en uitstappen van de bestuurder de nodige capriolen vraagt. sen achterin die in de prak kunnen worden gebruikt. VAAR: ANDONK. LBURG ioncheque De tweede auto uit de i-reeks van BMW wordt de i8. Een 2+2 sportwagen waarin lichtgewicht materialen de dienst uitmaken en een hybride aandrijflijn voor indrukwekkende prestaties zorgt. Een auto die niet onopgemerkt voorbij gaat, maar bij in- en. moet ictie. sekt, kei). NG OP ECTIE jinotor, ;n auto tlemaal Uitgave van De Tilburgse Koerier Jaargang 25 nr 28 Donderdag 10 juli 2014 Oplage 112.500 ILBURGSE KOEIÖE TILBURGSE KOERIER DONDERDAG 10 JULI 2014 r Het is al zo'n drieënhalf jaar geleden dat BMW "W I een concept toonde van I een plug-in hybride con- 11 cept. Dat het merk met |V I de productieversie van W I deze i8 zeer dicht bij het F I origineel is gebleven, blijkt al bij de eerste 41 aanblik. Vleugeldeuren 41 Zo hield BMW bij het 1,29 meter lage model tunnel een batterij liggen ter voe- gramma van n de elektromotor. Die plaatst B MW de schokdemi i waar ook de aandrij1"™ pi»»*- Deze levert een vermogen van 96 een koppel van 250 Nm. Volgens de - cijfers komt de auto volledig elek- ..jdend zo'n 37 kilometer ver, maar in de praktijk blijft daar maar 20 kilometer van over. Achterin ligt een zeer bijzondere benzinemotor. In basis gaat het om de 1,5 liter driecilinder bekend van Mini die door diverse verbeteringen en toepassing van t irijving plaats- gez. mogen van 96 de f adat lieren aan de A-stijl, trisch rijdend zo'n 37 kilometer ver, maar 4,4 si i relatief bescheiden in de praktijk blijft daar maar 20 kilometer heid passagier moe- van over. Achterin ligt een zeer bijzondere i8 is lositie de deuren benzinemotor. In basis gaat het om de doet' tegelijk in 1,5 liter driecilinder bekend van Mini die den w klauteren is om in en uit de auto door diverse verbeteringen en toepassing de der komen. van twee turbo's nu een vermogen levert een b« vormgeving is ronduit spectaculair. Ve- van 231 pk. Bijna ongelofelijk, en dat geldt snel p i zullen de i8 niet direct als een BMW ook voor het koppel van 320 Nm. Een dub- geluid vormen worden bele aandrijflijn en tevens twee versnel- snelhe regels bepaald. lingsbakken (2-traps voor de elektromotor, dan n Ho achterlichten zestraps voor de benzine) maken een a. or een ideale behoorlijk zwaar om nog maar helen; niet te spreken van de batterij. BMW daarom voor de bouw van de carrosse en het onderstel tal van lichtgewicht ma terialen in zoals bijvoorbeeld carbon vr— de passagierskooi. Maar Gw am en lichtgewicht kunststoffen ’™™>n unnr een totaalgewicht van 1.485 _r niet bijzonder, maar wel voor een auto met deze voorzieningen. een nog veel kleiner bergvak. Verder be schikt de i8 over twee beperkte zitplaat- Aanstekelijk sen achterin die in de praktijk voor bagage Middels diverse rijmodi kan volledig elek- j trisch worden gereden, zo optimaal moge- telling op. Het was al een hele tijd geleden dat ik de Italiaanse stad Milaan bezocht. Ik heb me nooit zo gerealiseerd dat Milaan ongeveer even groot is qua in wonertal als Rome. De stad kent grote maakindustrie en blijkt daar door goed voor maar liefst negen pro cent van het bruto nationaal product van het gehele land. Dat kun je ook wel merken als je overdag in het cen trum loopt. De stad bruist van het le ven. Groot is in Italië het onderscheid tussen het Noorden en Zuiden. De bedrijvigheid straalt van de mensen in Milaan af. Ondanks grote drukte in het verkeer wordt er veel minder getoeterd dan in de hoofdstad, maar enig ongeduld blijkt ook de Milanees niet vreemd, maar dan in bescheiden mate. Waar ik in Italiaanse steden altijd weer onaangenaam verrast ben door de kakofonie aan geluiden vooral van het verkeer, stond ik deze keer zeer verwonderd. Elektrisch of deels elektrisch vervoer begint in de stad aardig wortel te schieten. Op de luchthaven werd ik al door een elek trische bus opgehaald. Renault Twizy's vormen een redelijk vast onderdeel van het verkeersbeeld en heel veel taxi's blijken hybride Toyota's. Italia nen houden van hun scooters, maar ook op dit vlak begint de elektrificatie langzaam op gang te komen. Ik moet maar eens een jaar of tien wegblijven, ik denk dat de verandering dan hele maal goed merkbaar zal zijn... Elektrisch rijden De aandrijflijn van de i8 lijkt in eerste in stantie niet bijzonder; De auto heeft in de middentu--' - --- ding van i voorin vindt. I pk en een k_rr vast aan de altijd spectaculair ogende vleu- officiële cijfers komt de ai geldeuren. Die scharnieren aan de A-stijl, trisch rijdend zo'n 37 kik maar gaan onder een relatief bescheiden in de praktijk blijft daar r hoek open. Bestuurder en passagier moe- van over. Achterin ligt er ten immers vanuit hun zitpositie de deuren kunnen dichttrekken. Dat houdt tegelijk in dat het klauteren is om in en uit de auto te I De len zullen de i8 niet dir herkennen. Allerhande door aërodynamische Zo bevinden zich boven de achterlichten een soort van vleugels die voor een ideale luchtstroom zorgen. Ook de vorm in de flanken heeft een gunstig invloed op de stroomlijn en indirect op het brandstofver- Jf 1 i I bruik. BMW levert een viertal kleuren bij 4 K I 11 C\ I C C I Q f I aanvang en houdt diverse details in blauw, B IX I Cl Lz C I I I J jC I I I Cl I I V-C C I L de kleur van de i-reeks. De bagageruimte in de sporter blijkt niet overdreven. Hele- a maal achterin zit een bagagevak voor een «Mkccptoppm de populaire Picanto brengt I Kia nu een spe ciale versie op de markt, de I Airline. Deze versie I onderscheidt I zich van an dere Picanto's I door zijn elek- trisch bediende I vouwdak. Vol ledig geopend ontstaat er een opening van 65 x 65 cm waar- door het zon- I licht toegang I krijgt tot het I interieur van I deze zomerse I Picanto versie. De zomerse Picanto Airline nu bij Denissen De matzwarte spoiler aan de voorzijde van het vouwdak zorgt ervoor dat er niet te veel rijwind naar binnen komt. Het Airline dak geeft de g^| ^raa' gelijnde j| Picanto een spotieverlook. B Het Airline g vouwdak is le- verbaar op alle M uitvoeringen van de Picanto R tegen een meer- prijs van 1.195 euro. Zeven jaar fabrieksgaran- tie hoort er ui- I 4 teraard vanzelf M bij. De Picanto Airline er zo- K doende al vanaf HRHB M 9.690 Mg Wilt u meer we- jMjMOWC ten over de Kia jK Picanto Airline, dan bent u van harte wellkom wg bij Kia dealer Denissen aan de Kraaivenstraat Ml 18 te Tilburg. lijk in de comfortstand en een sportoptie die met de pook kan worden ingeschakeld. Dan schakelt niet alleen een sportief pro- -(je automaat in en worden ampers een flinke tand straffer gezet, ook de geluidsversterker vergroot 'e feestvreugde. De driepitter klinkt dan uiterst aanstekelijk en krachtig en vertaalt dat in een acceleratie naar 100 km/u in 4,4 seconden en een begrensde topsnel- van 250 km/u. Het rijgedrag van de niet zo spectaculair als het uiterlijk vermoeden. In de comfortstand zöu- J--I we een meer vergeeflijke werking van dempers verwachten. Wie in een bocht i beetje gas geeft, krijgt als antwoord al I piepende banden. Op het gebied van jidscomfort gooit de auto bij constante ...Jheden hoge ogen, de motor laat zich dan nauwelijks horen. De stoelen bieden een goede ondersteuning. Het dashboard is een sportwagen waardig, maar op wat I zet specifieke functies op het digitale scherm serie na, wijkt de auto weinig af van andere sportief getinte BMW's. Al bij al is de i8 beslist bijzonder en dat trekt enthousiaste kopers aan van over de hele wereld. De volledige productie van het eerst jaar blijkt al vergeven en dat voor een prijs van 149.000 euro voor de introductieversie First Edition. Wat meehelpt is vrijstelling van BPM gezien de CO2-uitstoot van 49 g/km. Bij zakelijk gebruik levert dat immers 7 procent bij- tellinc en spoi cifieke wijkt artief gr eeld carbon voor Al bij 'ook aluminium trekt “en zorgen voor '’85 kg. Op zich sr een auto met

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2014 | | pagina 11