I
I
mïvi i icmc
Milaan
I Picanto Ai nine
I Het gaat goed met KiaNaast de stoere en
"4 fraaie Sportage zijn ook de middenklasser
Cee'd, de slank gelijnde Rio, maar bovenal
de compacte,
- strak vormge
geven Picanto IgjS
l 1
Ml
Laag gewicht compenseert plug-in aandrijving
DEPT
EN
Im»giW8
11
een
BMWi8
Tony Vos
en uitstappen van de bestuurder de nodige capriolen vraagt.
sen achterin die in de prak
kunnen worden gebruikt.
VAAR:
ANDONK.
LBURG
ioncheque
De tweede auto uit de i-reeks van BMW wordt de i8. Een 2+2
sportwagen waarin lichtgewicht materialen de dienst uitmaken
en een hybride aandrijflijn voor indrukwekkende prestaties
zorgt. Een auto die niet onopgemerkt voorbij gaat, maar bij in-
en.
moet
ictie.
sekt,
kei).
NG OP
ECTIE
jinotor,
;n auto
tlemaal
Uitgave van De Tilburgse Koerier
Jaargang 25 nr 28 Donderdag 10 juli 2014 Oplage 112.500
ILBURGSE KOEIÖE TILBURGSE KOERIER DONDERDAG 10 JULI 2014
r
Het is al zo'n drieënhalf
jaar geleden dat BMW
"W I een concept toonde van
I een plug-in hybride con-
11 cept. Dat het merk met
|V I de productieversie van
W I deze i8 zeer dicht bij het
F I origineel is gebleven,
blijkt al bij de eerste
41 aanblik.
Vleugeldeuren
41 Zo hield BMW bij het
1,29 meter lage model
tunnel een batterij liggen ter voe- gramma van
n de elektromotor. Die plaatst B MW de schokdemi
i waar ook de aandrij1"™ pi»»*-
Deze levert een vermogen van 96
een koppel van 250 Nm. Volgens de
- cijfers komt de auto volledig elek-
..jdend zo'n 37 kilometer ver, maar
in de praktijk blijft daar maar 20 kilometer
van over. Achterin ligt een zeer bijzondere
benzinemotor. In basis gaat het om de
1,5 liter driecilinder bekend van Mini die
door diverse verbeteringen en toepassing
van t
irijving plaats- gez.
mogen van 96 de f
adat
lieren aan de A-stijl, trisch rijdend zo'n 37 kilometer ver, maar 4,4 si
i relatief bescheiden in de praktijk blijft daar maar 20 kilometer heid
passagier moe- van over. Achterin ligt een zeer bijzondere i8 is
lositie de deuren benzinemotor. In basis gaat het om de doet'
tegelijk in 1,5 liter driecilinder bekend van Mini die den w
klauteren is om in en uit de auto door diverse verbeteringen en toepassing de der
komen. van twee turbo's nu een vermogen levert een b«
vormgeving is ronduit spectaculair. Ve- van 231 pk. Bijna ongelofelijk, en dat geldt snel p
i zullen de i8 niet direct als een BMW ook voor het koppel van 320 Nm. Een dub- geluid
vormen worden bele aandrijflijn en tevens twee versnel- snelhe
regels bepaald. lingsbakken (2-traps voor de elektromotor, dan n
Ho achterlichten zestraps voor de benzine) maken een a.
or een ideale behoorlijk zwaar om nog maar helen;
niet te spreken van de batterij. BMW
daarom voor de bouw van de carrosse
en het onderstel tal van lichtgewicht ma
terialen in zoals bijvoorbeeld carbon vr—
de passagierskooi. Maar Gw am
en lichtgewicht kunststoffen ’™™>n unnr
een totaalgewicht van 1.485 _r
niet bijzonder, maar wel voor een auto met
deze voorzieningen.
een nog veel kleiner bergvak. Verder be
schikt de i8 over twee beperkte zitplaat- Aanstekelijk
sen achterin die in de praktijk voor bagage Middels diverse rijmodi kan volledig elek-
j trisch worden gereden, zo optimaal moge- telling op.
Het was al een hele tijd geleden dat
ik de Italiaanse stad Milaan bezocht.
Ik heb me nooit zo gerealiseerd dat
Milaan ongeveer even groot is qua in
wonertal als Rome. De stad kent
grote maakindustrie en blijkt daar
door goed voor maar liefst negen pro
cent van het bruto nationaal product
van het gehele land. Dat kun je ook
wel merken als je overdag in het cen
trum loopt. De stad bruist van het le
ven. Groot is in Italië het onderscheid
tussen het Noorden en Zuiden. De
bedrijvigheid straalt van de mensen
in Milaan af. Ondanks grote drukte
in het verkeer wordt er veel minder
getoeterd dan in de hoofdstad, maar
enig ongeduld blijkt ook de Milanees
niet vreemd, maar dan in bescheiden
mate. Waar ik in Italiaanse steden
altijd weer onaangenaam verrast
ben door de kakofonie aan geluiden
vooral van het verkeer, stond ik deze
keer zeer verwonderd. Elektrisch of
deels elektrisch vervoer begint in de
stad aardig wortel te schieten. Op de
luchthaven werd ik al door een elek
trische bus opgehaald. Renault Twizy's
vormen een redelijk vast onderdeel
van het verkeersbeeld en heel veel
taxi's blijken hybride Toyota's. Italia
nen houden van hun scooters, maar
ook op dit vlak begint de elektrificatie
langzaam op gang te komen. Ik moet
maar eens een jaar of tien wegblijven,
ik denk dat de verandering dan hele
maal goed merkbaar zal zijn...
Elektrisch rijden
De aandrijflijn van de i8 lijkt in eerste in
stantie niet bijzonder; De auto heeft in de
middentu--' - ---
ding van i
voorin
vindt. I
pk en een k_rr
vast aan de altijd spectaculair ogende vleu- officiële cijfers komt de ai
geldeuren. Die scharnieren aan de A-stijl, trisch rijdend zo'n 37 kik
maar gaan onder een relatief bescheiden in de praktijk blijft daar r
hoek open. Bestuurder en passagier moe- van over. Achterin ligt er
ten immers vanuit hun zitpositie de deuren
kunnen dichttrekken. Dat houdt tegelijk in
dat het klauteren is om in en uit de auto
te I
De
len zullen de i8 niet dir
herkennen. Allerhande
door aërodynamische
Zo bevinden zich boven de achterlichten
een soort van vleugels die voor een ideale
luchtstroom zorgen. Ook de vorm in de
flanken heeft een gunstig invloed op de
stroomlijn en indirect op het brandstofver-
Jf 1 i I bruik. BMW levert een viertal kleuren bij
4 K I 11 C\ I C C I Q f I aanvang en houdt diverse details in blauw,
B IX I Cl Lz C I I I J jC I I I Cl I I V-C C I L de kleur van de i-reeks. De bagageruimte
in de sporter blijkt niet overdreven. Hele-
a maal achterin zit een bagagevak voor een
«Mkccptoppm
de populaire
Picanto brengt
I Kia nu een spe
ciale versie op
de markt, de
I Airline.
Deze versie
I onderscheidt
I zich van an
dere Picanto's
I door zijn elek-
trisch bediende
I vouwdak. Vol
ledig geopend
ontstaat er een
opening van 65
x 65 cm waar-
door het zon-
I licht toegang
I krijgt tot het
I interieur van
I deze zomerse
I Picanto versie.
De zomerse Picanto Airline nu bij Denissen
De matzwarte spoiler aan de voorzijde van
het vouwdak zorgt ervoor dat er niet te
veel rijwind naar binnen komt. Het Airline
dak geeft de
g^| ^raa' gelijnde
j| Picanto een
spotieverlook.
B Het Airline
g vouwdak is le-
verbaar op alle
M uitvoeringen
van de Picanto
R tegen een meer-
prijs van 1.195
euro. Zeven jaar
fabrieksgaran-
tie hoort er ui- I
4 teraard vanzelf M
bij. De Picanto
Airline er zo-
K doende al vanaf HRHB
M 9.690
Mg Wilt u meer we- jMjMOWC
ten over de Kia jK
Picanto Airline,
dan bent u van
harte wellkom wg
bij Kia dealer
Denissen aan de
Kraaivenstraat
Ml 18 te Tilburg.
lijk in de comfortstand en een sportoptie
die met de pook kan worden ingeschakeld.
Dan schakelt niet alleen een sportief pro-
-(je automaat in en worden
ampers een flinke tand straffer
gezet, ook de geluidsversterker vergroot
'e feestvreugde. De driepitter klinkt dan
uiterst aanstekelijk en krachtig en vertaalt
dat in een acceleratie naar 100 km/u in
4,4 seconden en een begrensde topsnel-
van 250 km/u. Het rijgedrag van de
niet zo spectaculair als het uiterlijk
vermoeden. In de comfortstand zöu-
J--I we een meer vergeeflijke werking van
dempers verwachten. Wie in een bocht
i beetje gas geeft, krijgt als antwoord al
I piepende banden. Op het gebied van
jidscomfort gooit de auto bij constante
...Jheden hoge ogen, de motor laat zich
dan nauwelijks horen. De stoelen bieden
een goede ondersteuning. Het dashboard
is een sportwagen waardig, maar op wat
I zet specifieke functies op het digitale scherm
serie na, wijkt de auto weinig af van andere
sportief getinte BMW's.
Al bij al is de i8 beslist bijzonder en dat
trekt enthousiaste kopers aan van over
de hele wereld. De volledige productie
van het eerst jaar blijkt al vergeven en
dat voor een prijs van 149.000 euro voor
de introductieversie First Edition. Wat
meehelpt is vrijstelling van BPM gezien
de CO2-uitstoot van 49 g/km. Bij zakelijk
gebruik levert dat immers 7 procent bij-
tellinc
en spoi
cifieke
wijkt
artief gr
eeld carbon voor Al bij
'ook aluminium trekt
“en zorgen voor
'’85 kg. Op zich
sr een auto met