WEN VEraiK!
Autotest
goedbeterbertens.nl
□e vernieuwde Mitsubishi ASX
N DE
TEVRIJ
w
DE AUTOMAAT DONDERDAG 3 JULI 2014 PAGINA 3
itroën C4 e-THP 130
I
CITROÉn
jk
22.799,-
25.050,-
€21.590,-
Technische
gegevens:
L“ RIJKLAAF
:asion
itrum
U rijdt al een Mitsubishi ASX vanaf 18.990,-
TREKVERMOGEN 1.200 KG
Mitsubishi ASX
1.6 ClearTec Invite+ 21.990,-
Nissan Qashqai
1.2 Dig-T Acenta
Cilinderinhoud:
1.199 cc
8. Go Airco Airbs
?lbare en verwarmt
Koppel:
230 Nm bij 1.750 tr/min
Merk en V
Citroen C4
Aantal cilinders:
3 in lijn
Vermogen:
96 kW/131 pk bij 5.500 tr/min
22.9*50 euro
Aanhanggewicht:
1.550 kg (geremd)
Gewicht:
1.180 kg
Renault Captur
1.2 TCe 120 EDO
Expression S&S
Suzuki SX4 S-Cross
I 1.6 Exclusive
type:
:4 e-THP 130 Collection
Prestaties:
topsnelheid 199 km/u
acceleratie 0-100 in 10,8 sec.
Standaard zeer riant uitgerust met o.a.: ClearTec motor met o.a. Auto Stop 8 Go Airco Airbags
Radio cd/mp3 speler Elektrisch bedienbare ramen Elektrisch verstel!iare en verwarmbare
buitenspiegels In hoogte verstelbare bestuurdersstoel LED achterlichten Hill Start Assist
EXTRA'S OP DE INVITE+ UITVOERING: 17" lichtmetalen ve
Bluetooth carkit met bediening op stuurwiel Keyless
Afmetingen:
lengte 4,329 meter,
breedte 1,489 meter
/eigen Zwarte roofrails Privacy glass
Operation System met start/stop knop
/raag naar de voorwaarden. 'Vergelijking
Industrie™. 4727
Kapt Hatterasstraat 11 Tilburg
re Editior
Citroen Bertens Tilburg
Kapitein Hatterasstraat 21
5015 BB Tilburg
T 013 - 542 30 30
Citroën Bertens Oisterwijk
Belgiëstraat 8
5061 KG OisterwijF
T0I3 -511 15 32
Armsteun
De geboden ruimte voorin en op de achterbank is uit
stekend en ook met een bagagevolume van 408 liter
blijkt de auto bepaald geen kleintje. Na het neerklap
pen van de bank bedraagt het volume 1.183 liter. De
randen van het meubilair zijn bekleed met een effen
stof, terwijl de middenbaan betrokken lijkt te zijn bij
fabrikanten van sportkleding. De stof heeft een open
structuur en oogt uitermate modern. Een minpuntje
vormt de middenarmsteun voorin. Die is keurig ver
schuifbaar voor inzittenden met een uiteenlopend
postuur. Alleen gaat dit verschuiven zo gemakkelijk,
dat de steun nauwelijks op z'n plaats blijft.
Op de automaatversie na beschikken alle benzine-
varianten van de Citroën C4 over de nieuwe e-THP
130 motor. De prijsstelling vanaf 19.990 euro is zeer
concurrerend gezien vermogen en prestaties. Er zijn
vier uitrustingsvarianten. Ons testexemplaar betreft de
zeer compléte Collection uitvoering voor 22.950 euro.
JULI 2014. PAGIN^t|lburgsekoer|er -
Verbruik:
stadscyclus 5,9 liter/100 km
buitenwegcydus 4,2 liter/100 km
gecombineerd 4,8 liter/100 km
C02-uitstoot:
110 g/km (A-label)
inpacte motoren worden door toevoeging van turbo's De Citroën C4 van de huidige generatie is een
ir een aanzienlijk hoger niveau getild. Citroen heeft redeïtn^"vS
je operatie nu ook doorgevoerd bij het benzineaanbod ren. Allereerst is de C4 een behoorlijk serieus
Ide middenklasse Het voordeel daarvan wordt na
Bijteliing
Daarnaast en mis
schien wel in de
eerste plaats heeft
Citroën met de
C4 nooit kunnen
profiteren van een
lagere bijteliing
(lees: 14 procent),
waarmee juist de
concurrentie hoge
ogen gooide. De
diesels scoren ove
rigens al langer met
20 procent, maar met de komst van de nieuwe 1,2
liter turbo benzinemotor geldt datzelfde nu ook voor
het bijna voltallige benzineaanbod. Alleen wie nog
een C4 met automaat wenst, die komt aan 25 procent
omdat die versie nog gebruik maakt van de 1,6 liter.
In de praktijk zullen automaatkopers van de C4 voor
namelijk particulieren zijn die niets van doen hebben
met bijteliing.
De 1,2 liter
Citroën-modellen,
krijgt van de turboversie. De toevoeging van
blaasapparaat heeft zeer positieve gevolgen voor
vermogen, koppel en prestaties. Citroën levert in de C4
op dit moment alleen de meest krachtige versie met
een vermogen van 130 pk en een keurig koppel van
230 Nm. Daarmee sprint de auto probleemloos in een
vlotte 10,8 seconden naar de 100 en zet een top neer
van 199 km/u. Belangrijk is uiteraard de winst in het
verbruik en op dat vlak scoort de e-THP 130, zoals de
motor officieel heet, aanzienlijk beter. We noteerden
een gemiddelde van 1 op 15!
B/®"ds’ofverbr” 4-0 tot 5-8 1/1OO km- C02-uitstoot: 125 tc
an standaard specificaties. Wijzigingen, druk- en zetfouten voorbehouden. Vr
op basis van de meest vergelijkbare uitvoeringen.
Roffeltje
Ondanks dat we met een driecilinder te maken heb
ben, doet de motor zo keurig geïsoleerd zijn werk
dat er van rumoer beslist geen sprake is. Bij sommige
lagere toerentallen kan het typische roffeltje, zo ken
merkend voor een driecilinder, worden waargenomen.
Maar bij de meeste rijsnelheden gedraagt de kracht
bron zich uitermate rustig. De motor wordt gekoppeld
aan een handgeschakelde zesbak die geen wensen
overlaat qua bediening.
Net zoals het uiterlijk behoorlijk braaf, maar gedegen
overkomt, heeft ook het interieur een uiterst serieuze
uitstraling. Qua materialen en afwerking mag de C4
zichtbaar en voelbaar het kleine broertje van de C5
worden genoemd. Het ziet er allemaal keurig uit, voelt
prettig en solide aan, maar zou wat meer kleur en fri
voliteit kunnen gebruiken. Citroën draagt dat immers
in de genen, maar het komt in de C4 niet helemaal tot
driecilinder is al bekend uit diverse uitdrukking. Praten we over binnenruimte en comfort,
maar het is de C4 die de primeur tja, dan verslaat de vijfdeurs met gemak de nodige
jrboversie. De toevoeging van dit concurrenten. Kortom, de C4 is een zeer prettige auto
't zeer positieve gevolgen voor om lange afstanden mee te rijden.
prestaties. Citroen leverJ* r~‘
»n de meest k
i van 130 pk en een keurig ki
aarmee sprint de auto probleemlc
seconden naar de 100 en zr*
Belangrijk
dat vlak
aanz
1 op
udi
;ntrum
»urg
an 1
fossel
drijfs wagens