va <.vi i icici i
Kantoor op wielen
ieselmotor voor
snelle Ford Focus
1.
O
E
XLEN
ruimen.
014 moet
collectie,
uitzoekt,
e artikel).
Hoezo
biet te vinden?!
Levensgevaarlijk
Renault Trafic
Tony Vos
R fashioncheque
Uitgave van De Tilburgse Koerier
Jaargang 25 nr 27 Donderdag 3 juli 2014 Oplage 112.500
I l W W
door een
met
elijk-
h - LEIDERDORP
ECHT
PASSING OP
{COLLECTIE
>UES.
GOIRLE
OISTERWIJK
1213 22 50
1528 39 05
ZUID-OOST
AUTOSERVICEBEDRIJF
Jbaan Zuid 301 - T 013 - 4647676
EBBBB www.zuid-oost.nl
CROHE»
van 1029,-
voor
N0BELSTRAAT5B TEL. (013):
SPRENDUNGENSTRAAT12 TEL. (013) I
Daarnaast levert Renault de nieuwste be
steller met een keur aan multimediasyste
men. Denk aan MediaNav, het uitgebreide
R-Link en het volledig nieuwe R&Go. Deze
legt via Bluetooth een verbinding met
de mobiele telefoon van de gebruiker en
biedt daarmee tal van specifiek op bestel
wagens afgestemde apps.
Meer comfort wordt geboden
wat lagere zitpositie gecombineerd n
verbeterde stoelen. De verstelmogel.,..
heden als ook het schuim van de kussens
gingen er op vooruit.
In 1980 lanceerde Renault de eerste generatie Trafic, een voorwielaangedreven
bestelauto die de ruim twintig jaar oude Estafette opvolgde. Binnenkort staat
al weer de derde generatie Trafic bij de dealer.
Al jaren lang is Renault in Europa de
grootste leverancier van bestelwagens, r'~
Trafic speelt in die positie een fc-1—
rol. Van de huidige generatie werden er
1,6 miljoen gebouwd naast de gelijkvor
mige Opel en Nissan varianten.
Inrichting
De nieuwe Trafic meet maar liefst 21 cen
timeter meer in lengte. Tegelijk is de vorm
van de laadruimte identiek gebleven. Dat
is belangrijk, omdat bestaande klanten
graag hun dure inrichting willen meene
men naar hun volgende besteller. Die extra
lengte komt voor 11 centimeter terug in
de laadruimte, terwijl de andere 10 cen
timeter aan de voorkant worden ingezet
met name voor een verbeterde voetgan-
Vertel ons welke jonge of
i nieuwe auto je wilt rijden,
wij vinden ‘m
én voor een betere prijs!
UW DICHTSTBIJZIJNDE
AREND AUTO DEALER www.arenoauto.nl
R&Go
Veel werk is er gemaakt van de cabine.
Dat mag volgens Renault een rijdend
kantoor worden genoemd. Er zijn tal van
voorzieningen mogelijk. Zo biedt de Trafic
handige bevestigingsmogelijkheden voor
een telefoon of tablet. Bij een tweezit-
bankje kan de linkse rugleuning worden
omgetoverd tot een werkblad met plaats
voor een laptop. Daarnaast tal van han
dige opbergmogelijkheden, in totaal zelfs
voor 90 liter. Het instrumentarium komt
zeer bekend voor en wordt rechtstreeks
uit de huidige Renault Clio overgenomen.
Beeld u zich eens in. Randweg Eind
hoven, de buitenring. Ik ben vanuit
Veldhoven net ingevoegd en moet
dan kiezen voor de richting Ant
werpen of Maastricht. Dat laatste
is de bedoeling dus blijf ik meteen
op een van de twee rechter banen.
De situatie op de randweg is voor
mensen die er niet bekend zijn,
moet ik toegeven, niet altijd even
duidelijk. Maar je kunt ook zitten
slapen, wat diverse weggebruikers
daadwerkelijk doen. Zo ook een uit
lOost-Europa afkomstige bestelbus
die op dezelfde plaats voor Maas
tricht heeft gekozen, maar er zo'n
100 meter verder achterkomt dat hij
naar Antwerpen moet. Wat doe je in
zo'n geval als nadenkend automo
bilist? Juist! Doorrijden tot de vol
gende afslag en draaien. Natuurlijk
weet de persoon in kwestie niet dat
die volgende afslag maar een goede
kilometer verder ligt, maar met het
oog op verkeersveiligheid mag dit
toch als de enige juiste oplossing
worden gezien. Nou nee, daar had
meneer een andere mening over. Op
een weg waar je vooruit kunt rijden,
kun je ook achteruit. Nu was het op
de gegeven zaterdag rond de mid
dag niet druk, maar ook dan kunnen
door achteruitrijden op de snelweg
snorme ongelukken ontstaan. En
iat alleen maar omdat één bestuur
let niet goed heeft opgelet en alleen
naar aan zichzelf denkt. Egoïsme is
;en term die deze actie nog maar
zachtjes omschrijft. Levensgevaar-
ijk, ondoordacht, hufterig zijn de
woorden die op het moment, dat ik
m 11. er luid toeterend omheen rijd, in mij
frh*' opkomen. O ja, niet onbelangrijk de-
i JyEktail. Dit speelde zich allemaal af op
j; Ie rechter rijbaan omdat ter plekke
l t'iilk'f >oknogeensgeen vluchtstrook be-
chikbaar is...
laatste vernieuwde Focus die nog ont-
1 diende te worden, was de snelle ST.
t nieuwe uitstraling krijgt deze hatch-
I niet alleen een 250 pk sterke 2 liter
kine turbomotor, maar kan straks ook
[een diesel worden besteld. De benzi-
ptor zou volgens Ford zo'n 6 procent
»er zijn geworden, maar qua verbruik
jitstoot gaat de diesel in positieve zin
voorop. De 2 liter levert in de neus va
ST 185 pk en komt aan 400 Nm. Daarmee
sprint de auto in 8,1 seconden naar de 100
en verbruikt volgens opgave slechts 4,4 li-
ter/100 km. Het onderstel werd danig onder
handen genomen met als resultaat veran
deringen aan ophanging, stuurinrichting en
banden De vernieuwde Focus ST staat ove-
rigens pas begin volgend jaar bij de dealer.
gerveiligheid. Uiteraard zal Renault ook
Iwagens. De de nieuwste Trafic gaan leveren in meer-
belangrijke dere lengte- en hoogtevarianten.
i werden er Qua ontwerp zien we een mix van nieuwe
elementen die aansluiten bij het huidige
familiegezicht van Renault en juist details
die overduidelijk van de bestaande auto
zijn overgenomen. Bijzonder overigens
om te mogen constateren dat de huidige
Trafic ondanks zijn leeftijd van dertien
jaar nog steeds actueel oogt. Een van die
kenmerken is het bolle dak van de cabine.
Hier houden de ontwerpers van het nieu
we model de kijker voor de gek. De boiling
zit optisch namelijk nog wel in de portier-
rand, maar niet meer in het dak.
de panoramaspiegel niet wordt gezien.
Afhankelijk van de carrosserieversie
biedt de Trafic 5,2 tot 8,6 kubieke me
ter laadruimte. De laadlengte bedraagt
minimaal 2,54 meter. Bovendien kan de
ruimte onder de cabine voor langere
voorwerpen worden gebruikt, waarbij
de lengte toeneemt tot 4,15 meter bij
de verlengde carrosserie. Ook handig is
de zogenaamde binnenimperiaal.
Renault leunt voor de nieuwe Trafic vol
ledig op de nieuwe 1.6 dCi dieselmotor,
altijd met een zesbak en één of twee
turbo's. Daardoor zijn er vermogens
Binnenimperiaal verkrijgbaar van 90, 115, 120 en 140
Iedere bestelwagengebruiker kent het pk. Zowel de 115 als de 140 pk gedra-
probleem van een niet volledig over- gen zich prima en komen voldoende
zicht. Met behulp van diverse spiegels krachtig over. Belangrijk is dat alle
en een achteruitrijcamera kan dit voor motoren aanzienlijk zuiniger zijn dan
een groot deel worden opgelost. Daar- het bestaande model. Ook qua geluids-
naast lanceert Renault nu de WideView productie zijn er stappen voorwaarts
spiegel. Die zit op de rechter zonneklep gezet.
en toont precies een deel rechts naast Prijstechnisch begint de nieuwe Trafic bij
de auto dat door de normale spiegel en 16.990 euro exclusief BTW.
JOCH
sIDCLOSET
BURGSE KOERIE