va <.vi i icici i Kantoor op wielen ieselmotor voor snelle Ford Focus 1. O E XLEN ruimen. 014 moet collectie, uitzoekt, e artikel). Hoezo biet te vinden?! Levensgevaarlijk Renault Trafic Tony Vos R fashioncheque Uitgave van De Tilburgse Koerier Jaargang 25 nr 27 Donderdag 3 juli 2014 Oplage 112.500 I l W W door een met elijk- h - LEIDERDORP ECHT PASSING OP {COLLECTIE >UES. GOIRLE OISTERWIJK 1213 22 50 1528 39 05 ZUID-OOST AUTOSERVICEBEDRIJF Jbaan Zuid 301 - T 013 - 4647676 EBBBB www.zuid-oost.nl CROHE» van 1029,- voor N0BELSTRAAT5B TEL. (013): SPRENDUNGENSTRAAT12 TEL. (013) I Daarnaast levert Renault de nieuwste be steller met een keur aan multimediasyste men. Denk aan MediaNav, het uitgebreide R-Link en het volledig nieuwe R&Go. Deze legt via Bluetooth een verbinding met de mobiele telefoon van de gebruiker en biedt daarmee tal van specifiek op bestel wagens afgestemde apps. Meer comfort wordt geboden wat lagere zitpositie gecombineerd n verbeterde stoelen. De verstelmogel.,.. heden als ook het schuim van de kussens gingen er op vooruit. In 1980 lanceerde Renault de eerste generatie Trafic, een voorwielaangedreven bestelauto die de ruim twintig jaar oude Estafette opvolgde. Binnenkort staat al weer de derde generatie Trafic bij de dealer. Al jaren lang is Renault in Europa de grootste leverancier van bestelwagens, r'~ Trafic speelt in die positie een fc-1— rol. Van de huidige generatie werden er 1,6 miljoen gebouwd naast de gelijkvor mige Opel en Nissan varianten. Inrichting De nieuwe Trafic meet maar liefst 21 cen timeter meer in lengte. Tegelijk is de vorm van de laadruimte identiek gebleven. Dat is belangrijk, omdat bestaande klanten graag hun dure inrichting willen meene men naar hun volgende besteller. Die extra lengte komt voor 11 centimeter terug in de laadruimte, terwijl de andere 10 cen timeter aan de voorkant worden ingezet met name voor een verbeterde voetgan- Vertel ons welke jonge of i nieuwe auto je wilt rijden, wij vinden ‘m én voor een betere prijs! UW DICHTSTBIJZIJNDE AREND AUTO DEALER www.arenoauto.nl R&Go Veel werk is er gemaakt van de cabine. Dat mag volgens Renault een rijdend kantoor worden genoemd. Er zijn tal van voorzieningen mogelijk. Zo biedt de Trafic handige bevestigingsmogelijkheden voor een telefoon of tablet. Bij een tweezit- bankje kan de linkse rugleuning worden omgetoverd tot een werkblad met plaats voor een laptop. Daarnaast tal van han dige opbergmogelijkheden, in totaal zelfs voor 90 liter. Het instrumentarium komt zeer bekend voor en wordt rechtstreeks uit de huidige Renault Clio overgenomen. Beeld u zich eens in. Randweg Eind hoven, de buitenring. Ik ben vanuit Veldhoven net ingevoegd en moet dan kiezen voor de richting Ant werpen of Maastricht. Dat laatste is de bedoeling dus blijf ik meteen op een van de twee rechter banen. De situatie op de randweg is voor mensen die er niet bekend zijn, moet ik toegeven, niet altijd even duidelijk. Maar je kunt ook zitten slapen, wat diverse weggebruikers daadwerkelijk doen. Zo ook een uit lOost-Europa afkomstige bestelbus die op dezelfde plaats voor Maas tricht heeft gekozen, maar er zo'n 100 meter verder achterkomt dat hij naar Antwerpen moet. Wat doe je in zo'n geval als nadenkend automo bilist? Juist! Doorrijden tot de vol gende afslag en draaien. Natuurlijk weet de persoon in kwestie niet dat die volgende afslag maar een goede kilometer verder ligt, maar met het oog op verkeersveiligheid mag dit toch als de enige juiste oplossing worden gezien. Nou nee, daar had meneer een andere mening over. Op een weg waar je vooruit kunt rijden, kun je ook achteruit. Nu was het op de gegeven zaterdag rond de mid dag niet druk, maar ook dan kunnen door achteruitrijden op de snelweg snorme ongelukken ontstaan. En iat alleen maar omdat één bestuur let niet goed heeft opgelet en alleen naar aan zichzelf denkt. Egoïsme is ;en term die deze actie nog maar zachtjes omschrijft. Levensgevaar- ijk, ondoordacht, hufterig zijn de woorden die op het moment, dat ik m 11. er luid toeterend omheen rijd, in mij frh*' opkomen. O ja, niet onbelangrijk de- i JyEktail. Dit speelde zich allemaal af op j; Ie rechter rijbaan omdat ter plekke l t'iilk'f >oknogeensgeen vluchtstrook be- chikbaar is... laatste vernieuwde Focus die nog ont- 1 diende te worden, was de snelle ST. t nieuwe uitstraling krijgt deze hatch- I niet alleen een 250 pk sterke 2 liter kine turbomotor, maar kan straks ook [een diesel worden besteld. De benzi- ptor zou volgens Ford zo'n 6 procent »er zijn geworden, maar qua verbruik jitstoot gaat de diesel in positieve zin voorop. De 2 liter levert in de neus va ST 185 pk en komt aan 400 Nm. Daarmee sprint de auto in 8,1 seconden naar de 100 en verbruikt volgens opgave slechts 4,4 li- ter/100 km. Het onderstel werd danig onder handen genomen met als resultaat veran deringen aan ophanging, stuurinrichting en banden De vernieuwde Focus ST staat ove- rigens pas begin volgend jaar bij de dealer. gerveiligheid. Uiteraard zal Renault ook Iwagens. De de nieuwste Trafic gaan leveren in meer- belangrijke dere lengte- en hoogtevarianten. i werden er Qua ontwerp zien we een mix van nieuwe elementen die aansluiten bij het huidige familiegezicht van Renault en juist details die overduidelijk van de bestaande auto zijn overgenomen. Bijzonder overigens om te mogen constateren dat de huidige Trafic ondanks zijn leeftijd van dertien jaar nog steeds actueel oogt. Een van die kenmerken is het bolle dak van de cabine. Hier houden de ontwerpers van het nieu we model de kijker voor de gek. De boiling zit optisch namelijk nog wel in de portier- rand, maar niet meer in het dak. de panoramaspiegel niet wordt gezien. Afhankelijk van de carrosserieversie biedt de Trafic 5,2 tot 8,6 kubieke me ter laadruimte. De laadlengte bedraagt minimaal 2,54 meter. Bovendien kan de ruimte onder de cabine voor langere voorwerpen worden gebruikt, waarbij de lengte toeneemt tot 4,15 meter bij de verlengde carrosserie. Ook handig is de zogenaamde binnenimperiaal. Renault leunt voor de nieuwe Trafic vol ledig op de nieuwe 1.6 dCi dieselmotor, altijd met een zesbak en één of twee turbo's. Daardoor zijn er vermogens Binnenimperiaal verkrijgbaar van 90, 115, 120 en 140 Iedere bestelwagengebruiker kent het pk. Zowel de 115 als de 140 pk gedra- probleem van een niet volledig over- gen zich prima en komen voldoende zicht. Met behulp van diverse spiegels krachtig over. Belangrijk is dat alle en een achteruitrijcamera kan dit voor motoren aanzienlijk zuiniger zijn dan een groot deel worden opgelost. Daar- het bestaande model. Ook qua geluids- naast lanceert Renault nu de WideView productie zijn er stappen voorwaarts spiegel. Die zit op de rechter zonneklep gezet. en toont precies een deel rechts naast Prijstechnisch begint de nieuwe Trafic bij de auto dat door de normale spiegel en 16.990 euro exclusief BTW. JOCH sIDCLOSET BURGSE KOERIE

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2014 | | pagina 11