3 j Autotest J Groeit op alle fronten ES DE AUTOMAAT DONDERDAG 26 JUNI 2014 PAGINA 3 Audi A3 Cabrio 1.8 TFSI Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1.798 cc www.citroen.nl bij 1.250 tr/min Gewicht: 1.405 kg «F** TROËn aansluitende stoelen en houdt met de windstop behoorlijk veel wind uit de nek. Maar in dat geval kan de auto louter door idition IJKLAAR Technische gegevens: 3030 Audi Centrum Tilburg Omdat de eerste cabriolet op basis van de Audi A3 relatief laat aan het programma van de vorige generatie werd toegevoegd, kende het model een relatief bescheiden levensduur. De tweede oplage van de open A3 verrijkt het programma nu al. Kraaivenstraat 14, Tilburg T: 013 75 00 777 www.audicentrumtilburg.nl Merk en t Audi A3 Cc Vermogen: 132 kW/180 pk bij 5.100 tr/min Afmetingen: lengte 4,421 meter, breedte 1,793 meter type: Cabriolet 1.8 TFSI S-Tronic Koppel: 250 Nm I Prestaties: topsnelheid 242 km/u acceleratie 0-100 in 7,8 sec. M.iolet wel een De 1.4 TSFI sta jvoorde 1._ 41.000 euro kwij" test staat op www.youtut lediaNL. Verbruik: stadscyclus 7 buitenwegcydóo gecombineerd 5,f i en zet een top neer van 242 km/u. prestaties liggen op hetzelfde niveau i- I—Een extra met net wat Ml 2014 PAGINA 2 DE TILBURGSE KOERIER - Aluminium Alhoewel alle versies van de A3 technisch vergaand gelijk zijn, is er beslist sprake van verschillen in de uitstraling. Zo ken merkt de limousine zich door spatborden waarbij de randen iets dieper liggen. Precies diezelfde eigenschap vertoond nu ook de cabriolet. Ook de aanblik van de achtersteven lijkt van de vierdeurs over genomen. De lengte is ten opzichte van het vorige model met 18 cm gegroeid en dat biedt natuurlijk extra ruimte. Zo heeft I het bagageruim nu een volume van 320 liter en dat blijkt 60 liter meer. Ook in I beenr .imte heeft Audi er op de achter- I ban' -< bij gedaan, maar nog steeds is 1 ei is plek voor niet te grote kinderen. km/u en zet een top neer van 242 km/u. twee personen worden gebruikt en dat zal Deze prestaties liggen op hetzelfde niveau in veel gevallen ook de praktijk zijn. als de handgeschakelde versie. Een extra Ten opzichte van de vorige generatie is voordeel is dat de S-Tronic met net wat de nieuwe A3 Cabriolet wel een stuk minder brandstof genoegen neemt. De duurder geworden. De 1.4 TSFI start bij auto rijdt prettig comfortabel, heeft goed 35.900 euro en wie voor de 1.8 TFSI gaat aansluitende stoelen en houdt met de is minimaal 41.000 euro kwijt. De video van deze test staat op www.youtube. r com/automedi CO2-uitstoot: 133 g/km (B-label) Prijs: 42.310 euro Misschien is de cabriolet wel de carros- serieversie die het meest is gewijzigd. Waar de driedeurs hatchback en vijfdeurs Sportback op dezelfde principes voort aan, blijkt dat bij de nieuwe cabrio niet het geval. De eerste generatie kende de hatchback als basis en was met een lengte van 4,24 meter prettig compact. De nieuwe open A3 heeft veel meer gemeen met de recent verschenen vierdeurs sedan, de limousine. Wie in een open Audi wil rijden met vier personen voelt zich verplicht naar een A5 uit te kijken. Op alle andere vlakken weet de nieuwe A3 Cabrio volledig te overtuigen. De uit straling is helemaal in orde met alle elementen die bij een echte Audi horen. De belijning op de flanken bekrachtigen het ontwerp. Datzelfde doet de alumini- umkleurige omlijsting van de voorruit die doorloopt rondom het interieur. Twee hendels Waar de buitenkant van de verschillende A3 versies nogal eens verschilt, liggen de interieurkenmerken veel dichter bij elkaar. Dat zien we ook weer bij de cabrio die een volledig bekend dashboard heeft, waar het scherm van het MMI/navigatie- J systeem keurig uit tevoorschijn komt. De j bovenkant van dashboard en portierpa- _x.| nelen is altijd zwart, terwijl de kleur van de bekleding, de vloerbedekking en ook van de onderkanten van de panelen en de jjÉtij middenconsole varieert afhankelijk van de wens van de koper. In dit geval dus beige. HE Op het gebied van afwerking en detail- I lering kan er weinig over de auto worden I opgemerkt. Het is een echte Audi die op ak geen steken laat vallen. Met behulp van twee hendels in de baga geruimte kan de rugleuning van de achter bank in twee delen worden neergeklapt. Er wordt gezorgd voor een handig opberg- netje aan de zijkant en er zijn sjorogen aangebracht om schuivende bagage aan vast te leggen. S-Tronic Audi biedt in diverse motorer cilinders. Benz. uit de 1.4 TFS' cilinderuitscf TFSI die in Aanhanggewicht: 1.600 kg (geremd) □iedt in de nieuwe A3 Cabriolet (toren aan, allemaal met vier ’-nzinerijders kunnen kiezen TFSI en dezelfde motor met chakeling. Daarnaast deze 1.8 ,.i dit geval wordt gekoppeld aan een 7-traps S-Tronic bak met dub bele koppeling. Met 180 pk een meer dan voldoende krachtige machine die zich ook laat gelden door een koppel van 250 Nm al bij 1.250 tr/min. Ondanks een niet bescheiden gewicht van 1.405 kg sprint de auto in 7,8 seconden naar de 100 7,3 liter/100 km :ydus4,8 liter/100 km ,8 liter/100 km

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2014 | | pagina 13