3
j Autotest
J
Groeit op alle fronten
ES
DE AUTOMAAT DONDERDAG 26 JUNI 2014 PAGINA 3
Audi A3 Cabrio 1.8 TFSI
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1.798 cc
www.citroen.nl
bij 1.250 tr/min
Gewicht: 1.405 kg
«F**
TROËn
aansluitende stoelen en houdt met de
windstop behoorlijk veel wind uit de nek.
Maar in dat geval kan de auto louter door
idition
IJKLAAR
Technische
gegevens:
3030
Audi
Centrum Tilburg
Omdat de eerste cabriolet op basis van de Audi A3 relatief laat aan het
programma van de vorige generatie werd toegevoegd, kende het model een
relatief bescheiden levensduur. De tweede oplage van de open A3 verrijkt het
programma nu al.
Kraaivenstraat 14, Tilburg
T: 013 75 00 777
www.audicentrumtilburg.nl
Merk en t
Audi A3 Cc
Vermogen:
132 kW/180 pk bij 5.100 tr/min
Afmetingen:
lengte 4,421 meter,
breedte 1,793 meter
type:
Cabriolet 1.8 TFSI S-Tronic
Koppel:
250 Nm I
Prestaties:
topsnelheid 242 km/u
acceleratie 0-100 in 7,8 sec.
M.iolet wel een
De 1.4 TSFI sta
jvoorde 1._
41.000 euro kwij"
test staat op www.youtut
lediaNL.
Verbruik:
stadscyclus 7
buitenwegcydóo
gecombineerd 5,f
i en zet een top neer van 242 km/u.
prestaties liggen op hetzelfde niveau
i- I—Een extra
met net wat
Ml 2014 PAGINA 2
DE TILBURGSE KOERIER -
Aluminium
Alhoewel alle versies van de A3 technisch
vergaand gelijk zijn, is er beslist sprake
van verschillen in de uitstraling. Zo ken
merkt de limousine zich door spatborden
waarbij de randen iets dieper liggen.
Precies diezelfde eigenschap vertoond nu
ook de cabriolet. Ook de aanblik van de
achtersteven lijkt van de vierdeurs over
genomen. De lengte is ten opzichte van
het vorige model met 18 cm gegroeid en
dat biedt natuurlijk extra ruimte. Zo heeft
I het bagageruim nu een volume van 320
liter en dat blijkt 60 liter meer. Ook in
I beenr .imte heeft Audi er op de achter-
I ban' -< bij gedaan, maar nog steeds is
1 ei is plek voor niet te grote kinderen.
km/u en zet een top neer van 242 km/u. twee personen worden gebruikt en dat zal
Deze prestaties liggen op hetzelfde niveau in veel gevallen ook de praktijk zijn.
als de handgeschakelde versie. Een extra Ten opzichte van de vorige generatie is
voordeel is dat de S-Tronic met net wat de nieuwe A3 Cabriolet wel een stuk
minder brandstof genoegen neemt. De duurder geworden. De 1.4 TSFI start bij
auto rijdt prettig comfortabel, heeft goed 35.900 euro en wie voor de 1.8 TFSI gaat
aansluitende stoelen en houdt met de is minimaal 41.000 euro kwijt. De video
van deze test staat op www.youtube.
r com/automedi
CO2-uitstoot:
133 g/km (B-label)
Prijs: 42.310 euro
Misschien is de cabriolet wel de carros-
serieversie die het meest is gewijzigd.
Waar de driedeurs hatchback en vijfdeurs
Sportback op dezelfde principes voort
aan, blijkt dat bij de nieuwe cabrio niet
het geval. De eerste generatie kende de
hatchback als basis en was met een
lengte van 4,24 meter prettig compact. De
nieuwe open A3 heeft veel meer gemeen
met de recent verschenen vierdeurs sedan,
de limousine.
Wie in een open Audi wil rijden met vier
personen voelt zich verplicht naar een A5
uit te kijken.
Op alle andere vlakken weet de nieuwe
A3 Cabrio volledig te overtuigen. De uit
straling is helemaal in orde met alle
elementen die bij een echte Audi horen.
De belijning op de flanken bekrachtigen
het ontwerp. Datzelfde doet de alumini-
umkleurige omlijsting van de voorruit die
doorloopt rondom het interieur.
Twee hendels
Waar de buitenkant van de verschillende
A3 versies nogal eens verschilt, liggen de
interieurkenmerken veel dichter bij elkaar.
Dat zien we ook weer bij de cabrio die
een volledig bekend dashboard heeft,
waar het scherm van het MMI/navigatie- J
systeem keurig uit tevoorschijn komt. De j
bovenkant van dashboard en portierpa- _x.|
nelen is altijd zwart, terwijl de kleur van
de bekleding, de vloerbedekking en ook
van de onderkanten van de panelen en de jjÉtij
middenconsole varieert afhankelijk van de
wens van de koper. In dit geval dus beige. HE
Op het gebied van afwerking en detail- I
lering kan er weinig over de auto worden I
opgemerkt. Het is een echte Audi die op
ak geen steken laat vallen.
Met behulp van twee hendels in de baga
geruimte kan de rugleuning van de achter
bank in twee delen worden neergeklapt.
Er wordt gezorgd voor een handig opberg-
netje aan de zijkant en er zijn sjorogen
aangebracht om schuivende bagage aan
vast te leggen.
S-Tronic
Audi biedt in
diverse motorer
cilinders. Benz.
uit de 1.4 TFS'
cilinderuitscf
TFSI die in
Aanhanggewicht:
1.600 kg (geremd)
□iedt in de nieuwe A3 Cabriolet
(toren aan, allemaal met vier
’-nzinerijders kunnen kiezen
TFSI en dezelfde motor met
chakeling. Daarnaast deze 1.8
,.i dit geval wordt gekoppeld
aan een 7-traps S-Tronic bak met dub
bele koppeling. Met 180 pk een meer dan
voldoende krachtige machine die zich
ook laat gelden door een koppel van 250
Nm al bij 1.250 tr/min. Ondanks een niet
bescheiden gewicht van 1.405 kg sprint
de auto in 7,8 seconden naar de 100
7,3 liter/100 km
:ydus4,8 liter/100 km
,8 liter/100 km