EN ■ïm ivi i laai Frans-Japanse drieling 2.0 goedbeterbertens.nl EN Nostalgie LBURGSE KOERIER Aygo, 108 en C1 tob Vereijken roldak dat in meerdere kleuren geleverd kan worden. Tony Vos en al r die atuur vandorst.nl ioncheque® Jaargang 25 nr 26* Donderdag 26 juni 2014 Oplage 112.500 Uitgave van De Tilburgse Koerier ien. moet sctie. Dekt, kei). NEFKENS N^Hiurlijk In 2005 ontstond uit een bijzondere samenwerking tussen PSA Peugeot Citroën en Toyota een drietal uiterst compacte auto's, de Citroën Cl, Peugeot 107 en Toyota Aygo. Ze werden in Nederland een groot suc ces. Negen jaar later is het tijd voor de opvolging. NG OP ECTIE komen met onder meer zijn voortaan verkrijgbaar met een zomers www.NEFKENS-BRABANT.nl Best Diessen Den Bosch Eindhoven Oisterwijk Tilburg Valkenswaard Veldhoven TOYOTA VAN DORST TILBURG Uw adres voor nieuwe en gebruikte Toyota’s. I steeds basis strak r X in PEUGEOT .ee jaar wordt de ouden en ik kan weer alle dagen Citroen Bertens Oisterwijk Belgiëstraat 8 5061 KG Oisterwijk T 013 - 511 1532 rondachtige ndse naam t die op de ens vinden, bladeren op van 160 km/u en acceleratie naar 100 km/ u in 14,3 seconden. In alle drie de auto's stoot deze motor 88 g/km aan C02 uit en dat betekent alleen nog bij aanschaf dit jaar een bijtelling van 14 procent, voor zo- VAN DORST GAAT VERDER emand last. t gaan, dan is e grote scher- die van de ze inheemse tal de ander- is een exoot uit inen gepland, prachtige euw vaak wegbermen, n begonnen de >empjes. Deze iet vrij veel >ovenop het ars die het op Citroën Bertens Tilburg Kapitein Hatterasstraat 21 5015 BB Tilburg T0I3-542 30 30 ver dit type auto zakelijk van belang is. Peugeot en Citroen leveren alleen in het topmodel nog de eigen 1,2 liter driecilin- der die met 82 pk en een koppel van 116 Nm duidelijk in het voordeel is. Peugeot en Citroen leveren op de 1 liter motor al direct een gerobotiseerde versnellingsbak, die bij Toyota op dit moment nog niet op er nog een iet een reuzen ruwen van een Citroën en Toyota behouden de vertrouw de naam, terwijl Peugeot in de cijferreeks optelt naar 108. Alhoewel er al jaren werd gespeculeerd over opvolging, hebben de drie modellen een serieuze carrière achter de rug. Omdat in ons land vooral uitvoerin gen werden verkocht zonder BPM en met 14 procent bijtelling, is het aandeel van de Nederlandse afzet in het totale productie enorm. Citroën heeft het over maar liefst 8,5 procent. >ok enorme n vorm zijn wandeling ren voor een komt op de int. Lekker in ist, want de )ij moet je Roldak De tweede oplage van de Aygo, C1 en 108 is echter niet helemaal nieuw. Bij de ont wikkeling werd uitgegaan van de bestaan de basis die op details is aangepast. Ook motorisch blijft een deel bij het oude, maar ook daar werd een verfijning doorgevoerd. Qua vormgeving wijkt de Aygo nog i af van de C1 en 108, die beiden in t identiek zijn. Toyota kiest voor een si gesneden uitstraling waarbij de letter j. het front een dominante rol speelt. Deze grote X is samen met nog wat andere de len afhankelijk van het uitrustingsniveau in diverse kleuren verkrijgbaar. Citroën Ie. Hierop kunnen diverse en Peugeot kiezen voor een wat bravere bediend. Daarnaast bieder uitstraling. Daarbij is de C1 lekker speels de mogelijkheid van een en kiest Peugeot voor een meer chic voor- ror-screen. Via een normé komen met onder meer chroom. Alle drie de mobiele telefoon aar gekoppeld. De diverse fu voorbeeld de in de telefoon aanwezic navigatie, kunnen vanaf het aanraakscherm worden apart navig~ pen blijkt dé betreft stoele de dealer verlaat. Prijstechnisch lopen ze uiteraard aardig in de pas. Citroën begint de C1 bij 9.490 euro, terwijl Peugeot met de 108 vanaf 9.690 euro iets hoger uit komt. Toyota doet er met de Aygo nog 5 euro bovenop en komt op 9.695 euro uit. De Aygo, C1 en 108 staan inmiddels al bij de dealer. de prijslijst staat. Net als voorheen bieden alle drie de mer ken de keuze uit een drie- en vijfdeurs car rosserie. Daarbij moet worden opgemerkt dat ook in Nederland het gros als vijfdeurs Motoren Motorisch zijn er twee mogelijkheden. Toy ota biedt louter en alleen de vertrouwde 1 liter driecilinder die een vermogen voort brengt van 69 pk en komt tot een koppel van 95 Nm. Bij een gewicht van 815 kg blijkt dat voldoende voor een topsnelheid En een geweldig feest is het gewor den. Geholpen door het weer met geregeld een zonnetje was het afge lopen weekend ideaal voor veel oldti- merliefhebbers om het tweejaarlijkse Concours d'Élégance in de tuin van Paleis het Loo te bezoeken. Vrijdag middag liep ik er al rond. De diverse delen van de tuin vulden zich gestaag met de ene klassieker nog fraaier en zeldzamer dan de andere. Voor ieder een was er wel wat wils. Wilde Ameri kanen, zeer bijzondere Italianen, com fortabele Fransen, strak afgewerkte Duitsers en bijzondere Britten. Maar ook auto's uit Japan trokken de aan dacht. Het leuke aan het Loo is niet alleen de diversiteit, maar ook dat ei genaren hun eigen klassieker op het terrein kunnen parkeren, waardoor dit ook een tentoonstelling op zich blijkt. Op meerdere momenten krijgt het pu bliek diverse voertuigen ook rijdend voorgeschoteld en dat zorgt voor het maximaal prikkelen van de zintuigen. Met een bezoekersaantal van 21.500 mensen overtreft de nieuwste editie alle voorgaande. Daaruit blijkt dat de belangstelling voor oude auto's en de daarbij behorende nostalgie alleen maar groeit. Over twee volgende editie gehouu nu al zeggen dat ik wc van de partij zal zijn... logelijl creen. Mirror-screen Wijkt het uiterlijk flink af, in het interieur lijken er alleen logo's gewisseld te zijn. De centraal achter het stuur geplaatste ronde snelheidsmeter wordt door twee andere instrumenten geflankeerd, waardoor af scheid is genomen van de los gemonteerde toerenteller. Een belangrijke rol speelt het centrale display bovenin de middenconso le. Hierop kunnen diverse functies worden liend. Daarnaast bieden de drie merken an een zogenaamd mir- n normaal kabeltje kan ...„oiele telefoon aan de auto worden gekoppeld. De diverse functies, zoals bij voorbeeld de in de telefoon aanwezige navigatie, kunnen vanaf dat moment op het aanraakscherm worden bediend. Een apart navigatiesysteem voor de auto ko pen blijkt dan overbodig. Ook voor wat betreft stoelen, deurpanelen en het totale lichaam van het dashboard komen de 108, C1 en Aygo volledig overeen.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2014 | | pagina 11