EN
■ïm ivi i laai
Frans-Japanse drieling 2.0
goedbeterbertens.nl
EN
Nostalgie
LBURGSE KOERIER
Aygo, 108 en C1
tob Vereijken
roldak dat in meerdere kleuren geleverd
kan worden.
Tony Vos
en al
r die
atuur
vandorst.nl
ioncheque®
Jaargang 25 nr 26* Donderdag 26 juni 2014 Oplage 112.500
Uitgave van De Tilburgse Koerier
ien.
moet
sctie.
Dekt,
kei).
NEFKENS
N^Hiurlijk
In 2005 ontstond uit een bijzondere
samenwerking tussen PSA Peugeot
Citroën en Toyota een drietal uiterst
compacte auto's, de Citroën Cl,
Peugeot 107 en Toyota Aygo. Ze
werden in Nederland een groot suc
ces. Negen jaar later is het tijd voor
de opvolging.
NG OP
ECTIE
komen met onder meer
zijn voortaan verkrijgbaar met een zomers
www.NEFKENS-BRABANT.nl
Best Diessen Den Bosch Eindhoven Oisterwijk
Tilburg Valkenswaard Veldhoven
TOYOTA VAN DORST TILBURG
Uw adres voor nieuwe en gebruikte Toyota’s.
I steeds
basis
strak
r X in
PEUGEOT
.ee jaar wordt de
ouden en ik kan
weer alle dagen
Citroen Bertens Oisterwijk
Belgiëstraat 8
5061 KG Oisterwijk
T 013 - 511 1532
rondachtige
ndse naam
t die op de
ens vinden,
bladeren op
van 160 km/u en acceleratie naar 100 km/
u in 14,3 seconden. In alle drie de auto's
stoot deze motor 88 g/km aan C02 uit en
dat betekent alleen nog bij aanschaf dit
jaar een bijtelling van 14 procent, voor zo-
VAN DORST GAAT VERDER
emand last.
t gaan, dan is
e grote scher-
die van de
ze inheemse
tal de ander-
is een exoot uit
inen gepland,
prachtige
euw vaak
wegbermen,
n begonnen de
>empjes. Deze
iet vrij veel
>ovenop het
ars die het op
Citroën Bertens Tilburg
Kapitein Hatterasstraat 21
5015 BB Tilburg
T0I3-542 30 30
ver dit type auto zakelijk van belang is.
Peugeot en Citroen leveren alleen in het
topmodel nog de eigen 1,2 liter driecilin-
der die met 82 pk en een koppel van 116
Nm duidelijk in het voordeel is. Peugeot
en Citroen leveren op de 1 liter motor al
direct een gerobotiseerde versnellingsbak,
die bij Toyota op dit moment nog niet op
er nog een
iet een reuzen
ruwen van een
Citroën en Toyota behouden de vertrouw
de naam, terwijl Peugeot in de cijferreeks
optelt naar 108. Alhoewel er al jaren werd
gespeculeerd over opvolging, hebben de
drie modellen een serieuze carrière achter
de rug. Omdat in ons land vooral uitvoerin
gen werden verkocht zonder BPM en met
14 procent bijtelling, is het aandeel van de
Nederlandse afzet in het totale productie
enorm. Citroën heeft het over maar liefst
8,5 procent.
>ok enorme
n vorm zijn
wandeling
ren voor een
komt op de
int. Lekker in
ist, want de
)ij moet je
Roldak
De tweede oplage van de Aygo, C1 en 108
is echter niet helemaal nieuw. Bij de ont
wikkeling werd uitgegaan van de bestaan
de basis die op details is aangepast. Ook
motorisch blijft een deel bij het oude, maar
ook daar werd een verfijning doorgevoerd.
Qua vormgeving wijkt de Aygo nog i
af van de C1 en 108, die beiden in t
identiek zijn. Toyota kiest voor een si
gesneden uitstraling waarbij de letter j.
het front een dominante rol speelt. Deze
grote X is samen met nog wat andere de
len afhankelijk van het uitrustingsniveau
in diverse kleuren verkrijgbaar. Citroën Ie. Hierop kunnen diverse
en Peugeot kiezen voor een wat bravere bediend. Daarnaast bieder
uitstraling. Daarbij is de C1 lekker speels de mogelijkheid van een
en kiest Peugeot voor een meer chic voor- ror-screen. Via een normé
komen met onder meer chroom. Alle drie de mobiele telefoon aar
gekoppeld. De diverse fu
voorbeeld de in de telefoon aanwezic
navigatie, kunnen vanaf
het aanraakscherm worden
apart navig~
pen blijkt dé
betreft stoele
de dealer verlaat. Prijstechnisch lopen ze
uiteraard aardig in de pas. Citroën begint
de C1 bij 9.490 euro, terwijl Peugeot met
de 108 vanaf 9.690 euro iets hoger uit
komt. Toyota doet er met de Aygo nog 5
euro bovenop en komt op 9.695 euro uit.
De Aygo, C1 en 108 staan inmiddels al bij
de dealer.
de prijslijst staat.
Net als voorheen bieden alle drie de mer
ken de keuze uit een drie- en vijfdeurs car
rosserie. Daarbij moet worden opgemerkt
dat ook in Nederland het gros als vijfdeurs
Motoren
Motorisch zijn er twee mogelijkheden. Toy
ota biedt louter en alleen de vertrouwde 1
liter driecilinder die een vermogen voort
brengt van 69 pk en komt tot een koppel
van 95 Nm. Bij een gewicht van 815 kg
blijkt dat voldoende voor een topsnelheid
En een geweldig feest is het gewor
den. Geholpen door het weer met
geregeld een zonnetje was het afge
lopen weekend ideaal voor veel oldti-
merliefhebbers om het tweejaarlijkse
Concours d'Élégance in de tuin van
Paleis het Loo te bezoeken. Vrijdag
middag liep ik er al rond. De diverse
delen van de tuin vulden zich gestaag
met de ene klassieker nog fraaier en
zeldzamer dan de andere. Voor ieder
een was er wel wat wils. Wilde Ameri
kanen, zeer bijzondere Italianen, com
fortabele Fransen, strak afgewerkte
Duitsers en bijzondere Britten. Maar
ook auto's uit Japan trokken de aan
dacht. Het leuke aan het Loo is niet
alleen de diversiteit, maar ook dat ei
genaren hun eigen klassieker op het
terrein kunnen parkeren, waardoor dit
ook een tentoonstelling op zich blijkt.
Op meerdere momenten krijgt het pu
bliek diverse voertuigen ook rijdend
voorgeschoteld en dat zorgt voor het
maximaal prikkelen van de zintuigen.
Met een bezoekersaantal van 21.500
mensen overtreft de nieuwste editie
alle voorgaande. Daaruit blijkt dat de
belangstelling voor oude auto's en de
daarbij behorende nostalgie alleen
maar groeit. Over twee
volgende editie gehouu
nu al zeggen dat ik wc
van de partij zal zijn...
logelijl
creen.
Mirror-screen
Wijkt het uiterlijk flink af, in het interieur
lijken er alleen logo's gewisseld te zijn. De
centraal achter het stuur geplaatste ronde
snelheidsmeter wordt door twee andere
instrumenten geflankeerd, waardoor af
scheid is genomen van de los gemonteerde
toerenteller. Een belangrijke rol speelt het
centrale display bovenin de middenconso
le. Hierop kunnen diverse functies worden
liend. Daarnaast bieden de drie merken
an een zogenaamd mir-
n normaal kabeltje kan
...„oiele telefoon aan de auto worden
gekoppeld. De diverse functies, zoals bij
voorbeeld de in de telefoon aanwezige
navigatie, kunnen vanaf dat moment op
het aanraakscherm worden bediend. Een
apart navigatiesysteem voor de auto ko
pen blijkt dan overbodig. Ook voor wat
betreft stoelen, deurpanelen en het totale
lichaam van het dashboard komen de 108,
C1 en Aygo volledig overeen.