I raxcz ■VI VVJII IQQ V a goedbeterbertens.nl c Nederlander rijdt langer met z'n auto AUTOBEDRIJF 12 A Citroën C4 Cactus Tony Vos Mats van den Brand wil schitteren in thuiswedstrijd Nissan Micro.. '04 4.950,- Opel Casa 1.2 34s.'04 4.250,- Daewoo Kalos 5-drs .'03 2.750,- Opel Meriva .'03 3.750,- Daewoo Matiz. '03 2.250,- Ford Fusion 1.4. .'03 3.650,- Ford Fiesta 4-drs '01 2.650,- Suzuki Wagon 1.3 out'01 2.950,- N C N Uitgave van De Tilburgse Koerier Jaargang 25 nr 24 Donderdag 12 juni 2014 Oplage 112.500 Kia Picanto Chevrolet Matiz. DE TILBU Peugeot 206 SW... Renault Scenic 2.O.. Ford Fiesta 1.3. Voi Au Peugeot 10754s'11 6.750,- Chevrolet Spark lpgG3'11 6.850,- Fiat Panda 1.2 airco'10 6.250,- Mazda 2 5-drs'08 7.950,- .’08 4.750,- .'07 4.450,- .'05 4.950,- .'04 4.350,- .'04 3.950,- Ooi Ma. om een Renault nog nog t verwon- i ♦GEI Op Nederlandse bodem lanceert Citroën vanaf begin deze week haar nieuwste telg, de C4 Cactus. De auto past qua formaat in de middenklasse, gaat qua prijsstelling eerder met compacte modellen mee en is heer en meester waar het gaat om gewichtsbesparing. Voor een volledig overzicht van onze voorraad kijk op www.hdekok.nl Dragonstraat 18 TILBURG Tel. 013-5910505 Citroen Bertens Oisterwijk Belgiëstraat 8 5061 KG Oisterwijk T0I3-5II I532 kleuren en dan wijzigen ook de randen bij de koplampen en op de achterbumper in hetzelfde materiaal. Belangrijk is dat Citroen vanaf de eerste pennenstreek af aan heeft getracht het gewicht van de auto zover mogelijk terug te dringen. Gemiddeld blijkt de Cactus zo'n 200 kg minder op de schaal te bren gen dan de concurrentie. Dat is bereikt door slimme vondsten met traditionele materialen. De achterbank kan alleen in z'n geheel vlak, de achterste zijruiten kun nen naar buiten geopend worden, terwijl ook in het onderstel de nodige besparin gen zijn doorgevoerd. Citroen Bertens Tilburg Kapitein Hatterasstraat 21 5015 BB Tilburg T0I3 - 542 30 30 Donkerpaars Verder kiest Citroen bij de Cactus voor minimalisatie in het interieur. Het dash board blijft beperkt tot een smalle, digi tale rand waarop de belangrijkste functies worden geprojecteerd. Daarnaast staat er in het midden een groter scherm voor de bediening van klimaat, audio en indien aanwezig navigatie. Toch maakt de C4 Cactus aan de binnenkant alles behalve een kale indruk. Op typisch Franse wijze zijn materialen en vormen gecombineerd. Zo doen het dashboard en met name het dashboardkastje alsook de portierpanelen sterk denken aan dure koffers en tassen. Voor het interieur levert Citroën drie ver schillende kleuren van zakelijk grijs, via speels donkerpaars met grijs tot chic bruin. Voor 600 euro bouwt Citroen een bijzon- Vanaf september mag de opvallende vijf- deurs bij de dealer worden verwacht, maar vanaf nu is de auto al te bestellen. Qua bodemgroep leunt de C4 Cactus in tegen spraak met zijn naam op de C3-familie. Maar wielbasis en spoorbreedte zijn daar voor wel vergroot. der glazen dak in. Dat maakt gebruik van meerdere lagen die de zon mooi filteren. Dit dak draagt ook enkele kilo's bij aan de gewichtsvermindering. vormen, maar vooral ook door de fors uitgevallen stootranden, de zogenaamde Airbumps. Citroen heeft hierop maar liefst negen patenten aangevraagd. Ze zijn be doeld om allerhande kleine parkeerscha- des op te vangen. In het grote vlak op de portieren zitten luchtkussentjes die erger moeten voorkomen. Maar naast deze functionele eigenschappen spelen ze na tuurlijk een belangrijke rol in de uitstraling. De Airbumps zijn er in vier verschillende DONDERDAG 12 JUNI 2014 DE TILBURGSE KOERIER Vergelijking Kort geleden maakte de Euro NCAP bekend eens een aantal piepkleine voertuigen aan hun bekende tests on derworpen te hebben. De conclusies waren dramatisch. Het ging aantal brommobielen en de Twizy. Die laatste kwam daarbij als beste uit de test, maar dan waren de kansen op ernstige1 dingen enorm. Na het publiceren van de uitkomsten, barstte de discussie los. En ik moet eerlijk zeggen dat ik in deze toch vooral neig de kant van de fabrikanten te kiezen. Euro NCAP zet nog steeds geen testdummies op een motor of scooter en laat ze dan met 64 km/u tegen een betonblok rijden. Waarom niet? Blijkbaar vinden ze dat net wat te ver gaan. Bovendien is de uitslag van een dergelijk test bij voorbaat al duidelijk. Je moet je dus afvragen wat de zin is van het op au- toniveau test van de genoemde kleine voertuigen. Een brommobiel of Twizy is geen auto en in het geval van de laatste wordt deze in stedelijk gebied voor gepresenteerd als alternatief voor gemotoriseerde tweewielers. Dan lijkt het toch niet meer dan logisch dat op het gebied van veiligheid juist een vergelijking met tweewielers wordt gemaakt. Juist in dat geval biedt een Twizy met veiligheidskooi, rolgordels en een airbag aanzienlijk meer kans op overleving. Brommobielen mogen in ons land slechts 45 km/u, dan heeft het niet zo'n zin deze voertuigen met 64 km/u tegen een betonblok aan te werpen. Dus wat mij betreft hadden ze de dure onderzoekseuro's rustig aan nuttigere zaken mogen beste den... Vrijdag 13 en zaterdag 14 juni wordt in Helmond en om geving de vijftigste ELE Rally verreden. Het is de thuis wedstrijd van KNAF Talent First Mats van de Brand en van het Oirschotse Verkooijen Rally Sport, dat het jonge talent dit jaar onder haar hoede heeft genomen. De komende rally in de regio Eindhoven-Helmond is het tweede optre den van de equipe Mats van den Brand/Eddy Smeets in deze combinatie met de VRS Ford Fiesta R2. Na hun uitstekende debuut met de Ford tijdens de Bel gische Sezoensrally op 17 mei jl. staan Mats en Eddy nu gedeeld aan leiding in de Nederlandse Ford Fiesta Sport Trophy. De totale lengte van ELE Rally bedraagt 645 km waarvan 192 km verdeeld over 20 klassementsproeven die op snelheid worden afgelegd. Bijna 23 procent van de route voert over onverharde ondergrond. De wedstrijd start vrijdagavond om 20.00 uur met twee boudes van twee klassementsproeven. Zaterdagmorgen is de her start om 9:15 uur voor de resterende deelnemers met nog eens zestien loodzware proeven. De winnaar wordt omstreeks middernacht op het finishpodium in Helmond verwacht. Was in 2008 de gemiddelde leeftijd crisis worden er minder nieuwe au- van een auto in ons land nog 8,8 to's verkocht, de belangstelling voor jaar, vorig jaar lag dat op 9,6 jaar en oldtimers en youngtimers neemt toe dit jaar groeit de leeftijd verder door en er worden jonge gebruikte auto's tot 9,9 jaar. Dat becijfert VWE Trend- geïmporteerd. VWE meent ook te web. De organisatie wijdt dat aan weten dat ondanks aangescherpte meerdere aspecten. De levensduur belastingregels de oldtimer in popu- van auto's is toegenomen, door de lariteit groeit. Gewicht De Cactus heeft een SUV-achtige uitstra ling. Dat komt deels door zijn hoekige 14 procent Een middenklasse auto die onder de 1.000 kg gewicht blijft, neemt genoegen met bescheiden motoren. Zo start het programma met de 82 pk sterke 1,2 liter driecilinder die al zorgt voor een top van 167 km/u en acceleratie naar 100 in 12,9 seconden. De snelste benzinemotor is de turboversie die met 110 pk en een koppel van 205 Nm heel wat meer te vertellen heeft. Deze auto haalt 188 km/u en sprint zelfs in minder dan tien tellen naar de 100. Dit is ook de motor die we mochten uit proberen. De krachtbron doet mooi stil z'n werk, komt meer dan voldoende vlot over en belooft ook nog eens aardig zuinig te zijn. Alle varianten van de Citroen C4 Cac tus komen in aanmerking voor 20 procent bijtelling bij zakelijk gebruik. Behalve de BlueHDi 100 die dit jaar en ook geheel 2015 nog voldoet aan de normen voor 14: procent bijtelling. Citroen zet de nieuwe C4 Cactus uitermate gunstig geprijsd in de markt vanaf 15.990 euro. Het uitrustingsniveau Feel met on der meer airco komt op 17.690 euro en de meest complete Shine vergt een investering van 19.190 euro. Voor 1.500 euro extra bouwt Citroen de turbomotor in, terwijl de 14 procent diesel begint bij 19.490 euro.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2014 | | pagina 12