I
raxcz
■VI VVJII IQQ V
a
goedbeterbertens.nl
c
Nederlander rijdt
langer met z'n auto
AUTOBEDRIJF
12
A
Citroën C4 Cactus
Tony Vos
Mats van den Brand
wil schitteren in
thuiswedstrijd
Nissan Micro..
'04 4.950,-
Opel Casa 1.2 34s.'04 4.250,-
Daewoo Kalos 5-drs
.'03 2.750,-
Opel Meriva
.'03 3.750,-
Daewoo Matiz.
'03 2.250,-
Ford Fusion 1.4.
.'03 3.650,-
Ford Fiesta 4-drs
'01 2.650,-
Suzuki Wagon 1.3 out'01 2.950,-
N
C
N
Uitgave van De Tilburgse Koerier
Jaargang 25 nr 24 Donderdag 12 juni 2014 Oplage 112.500
Kia Picanto
Chevrolet Matiz.
DE TILBU
Peugeot 206 SW...
Renault Scenic 2.O..
Ford Fiesta 1.3.
Voi
Au
Peugeot 10754s'11 6.750,-
Chevrolet Spark lpgG3'11 6.850,-
Fiat Panda 1.2 airco'10 6.250,-
Mazda 2 5-drs'08 7.950,-
.’08 4.750,-
.'07 4.450,-
.'05 4.950,-
.'04 4.350,-
.'04 3.950,-
Ooi
Ma.
om een
Renault
nog
nog
t verwon-
i
♦GEI
Op Nederlandse bodem lanceert Citroën vanaf begin deze week haar nieuwste
telg, de C4 Cactus. De auto past qua formaat in de middenklasse, gaat qua
prijsstelling eerder met compacte modellen mee en is heer en meester waar
het gaat om gewichtsbesparing.
Voor een volledig overzicht van onze voorraad
kijk op www.hdekok.nl
Dragonstraat 18 TILBURG
Tel. 013-5910505
Citroen Bertens Oisterwijk
Belgiëstraat 8
5061 KG Oisterwijk
T0I3-5II I532
kleuren en dan wijzigen ook de randen bij
de koplampen en op de achterbumper in
hetzelfde materiaal.
Belangrijk is dat Citroen vanaf de eerste
pennenstreek af aan heeft getracht het
gewicht van de auto zover mogelijk terug
te dringen. Gemiddeld blijkt de Cactus
zo'n 200 kg minder op de schaal te bren
gen dan de concurrentie. Dat is bereikt
door slimme vondsten met traditionele
materialen. De achterbank kan alleen in
z'n geheel vlak, de achterste zijruiten kun
nen naar buiten geopend worden, terwijl
ook in het onderstel de nodige besparin
gen zijn doorgevoerd.
Citroen Bertens Tilburg
Kapitein Hatterasstraat 21
5015 BB Tilburg
T0I3 - 542 30 30
Donkerpaars
Verder kiest Citroen bij de Cactus voor
minimalisatie in het interieur. Het dash
board blijft beperkt tot een smalle, digi
tale rand waarop de belangrijkste functies
worden geprojecteerd. Daarnaast staat er
in het midden een groter scherm voor de
bediening van klimaat, audio en indien
aanwezig navigatie. Toch maakt de C4
Cactus aan de binnenkant alles behalve
een kale indruk. Op typisch Franse wijze
zijn materialen en vormen gecombineerd.
Zo doen het dashboard en met name het
dashboardkastje alsook de portierpanelen
sterk denken aan dure koffers en tassen.
Voor het interieur levert Citroën drie ver
schillende kleuren van zakelijk grijs, via
speels donkerpaars met grijs tot chic bruin.
Voor 600 euro bouwt Citroen een bijzon-
Vanaf september mag de opvallende vijf-
deurs bij de dealer worden verwacht, maar
vanaf nu is de auto al te bestellen. Qua
bodemgroep leunt de C4 Cactus in tegen
spraak met zijn naam op de C3-familie.
Maar wielbasis en spoorbreedte zijn daar
voor wel vergroot.
der glazen dak in. Dat maakt gebruik van
meerdere lagen die de zon mooi filteren.
Dit dak draagt ook enkele kilo's bij aan de
gewichtsvermindering.
vormen, maar vooral ook door de fors
uitgevallen stootranden, de zogenaamde
Airbumps. Citroen heeft hierop maar liefst
negen patenten aangevraagd. Ze zijn be
doeld om allerhande kleine parkeerscha-
des op te vangen. In het grote vlak op de
portieren zitten luchtkussentjes die erger
moeten voorkomen. Maar naast deze
functionele eigenschappen spelen ze na
tuurlijk een belangrijke rol in de uitstraling.
De Airbumps zijn er in vier verschillende
DONDERDAG 12 JUNI 2014 DE TILBURGSE KOERIER
Vergelijking
Kort geleden maakte de Euro NCAP
bekend eens een aantal piepkleine
voertuigen aan hun bekende tests on
derworpen te hebben. De conclusies
waren dramatisch. Het ging
aantal brommobielen en de
Twizy. Die laatste kwam daarbij
als beste uit de test, maar dan
waren de kansen op ernstige1
dingen enorm. Na het publiceren van
de uitkomsten, barstte de discussie
los. En ik moet eerlijk zeggen dat ik
in deze toch vooral neig de kant van
de fabrikanten te kiezen. Euro NCAP
zet nog steeds geen testdummies op
een motor of scooter en laat ze dan
met 64 km/u tegen een betonblok
rijden. Waarom niet? Blijkbaar vinden
ze dat net wat te ver gaan. Bovendien
is de uitslag van een dergelijk test bij
voorbaat al duidelijk. Je moet je dus
afvragen wat de zin is van het op au-
toniveau test van de genoemde kleine
voertuigen. Een brommobiel of Twizy
is geen auto en in het geval van de
laatste wordt deze in stedelijk gebied
voor gepresenteerd als alternatief voor
gemotoriseerde tweewielers. Dan lijkt
het toch niet meer dan logisch dat op
het gebied van veiligheid juist een
vergelijking met tweewielers wordt
gemaakt. Juist in dat geval biedt een
Twizy met veiligheidskooi, rolgordels
en een airbag aanzienlijk meer kans
op overleving. Brommobielen mogen
in ons land slechts 45 km/u, dan heeft
het niet zo'n zin deze voertuigen met
64 km/u tegen een betonblok aan te
werpen. Dus wat mij betreft hadden
ze de dure onderzoekseuro's rustig
aan nuttigere zaken mogen beste
den...
Vrijdag 13 en zaterdag 14 juni wordt in Helmond en om
geving de vijftigste ELE Rally verreden. Het is de thuis
wedstrijd van KNAF Talent First Mats van de Brand en van
het Oirschotse Verkooijen Rally Sport, dat het jonge talent
dit jaar onder haar hoede heeft genomen. De komende
rally in de regio Eindhoven-Helmond is het tweede optre
den van de equipe Mats van den Brand/Eddy Smeets in
deze combinatie met de VRS Ford Fiesta R2.
Na hun uitstekende debuut met de Ford tijdens de Bel
gische Sezoensrally op 17 mei jl. staan Mats en Eddy nu
gedeeld aan leiding in de Nederlandse Ford Fiesta Sport
Trophy. De totale lengte van ELE Rally bedraagt 645 km
waarvan 192 km verdeeld over 20 klassementsproeven
die op snelheid worden afgelegd. Bijna 23 procent van
de route voert over onverharde ondergrond. De wedstrijd
start vrijdagavond om 20.00 uur met twee boudes van
twee klassementsproeven. Zaterdagmorgen is de her
start om 9:15 uur voor de resterende deelnemers met
nog eens zestien loodzware proeven. De winnaar wordt
omstreeks middernacht op het finishpodium in Helmond
verwacht.
Was in 2008 de gemiddelde leeftijd crisis worden er minder nieuwe au-
van een auto in ons land nog 8,8 to's verkocht, de belangstelling voor
jaar, vorig jaar lag dat op 9,6 jaar en oldtimers en youngtimers neemt toe
dit jaar groeit de leeftijd verder door en er worden jonge gebruikte auto's
tot 9,9 jaar. Dat becijfert VWE Trend- geïmporteerd. VWE meent ook te
web. De organisatie wijdt dat aan weten dat ondanks aangescherpte
meerdere aspecten. De levensduur belastingregels de oldtimer in popu-
van auto's is toegenomen, door de lariteit groeit.
Gewicht
De Cactus heeft een SUV-achtige uitstra
ling. Dat komt deels door zijn hoekige
14 procent
Een middenklasse auto die onder de
1.000 kg gewicht blijft, neemt genoegen
met bescheiden motoren. Zo start het
programma met de 82 pk sterke 1,2 liter
driecilinder die al zorgt voor een top van
167 km/u en acceleratie naar 100 in 12,9
seconden. De snelste benzinemotor is de
turboversie die met 110 pk en een koppel
van 205 Nm heel wat meer te vertellen
heeft. Deze auto haalt 188 km/u en sprint
zelfs in minder dan tien tellen naar de 100.
Dit is ook de motor die we mochten uit
proberen. De krachtbron doet mooi stil z'n
werk, komt meer dan voldoende vlot over
en belooft ook nog eens aardig zuinig te
zijn. Alle varianten van de Citroen C4 Cac
tus komen in aanmerking voor 20 procent
bijtelling bij zakelijk gebruik. Behalve de
BlueHDi 100 die dit jaar en ook geheel
2015 nog voldoet aan de normen voor 14:
procent bijtelling.
Citroen zet de nieuwe C4 Cactus uitermate
gunstig geprijsd in de markt vanaf 15.990
euro. Het uitrustingsniveau Feel met on
der meer airco komt op 17.690 euro en de
meest complete Shine vergt een investering
van 19.190 euro. Voor 1.500 euro extra
bouwt Citroen de turbomotor in, terwijl de
14 procent diesel begint bij 19.490 euro.