G
WLVI1 ICICll
t
Paleis het Loo
Volkswagen Golf Sportsvan
Concours d'Élégance
SB
Remmen
;on
Hoezo
piet te vinden?’
Vertel ons welke jonge of
nieuwe auto je wilt rijden,
wij vinden ‘m
FILBURGSE KOERIER DONDERDAG 5 JUNI 2014
Sportief comfort!
Tony Vos
ie hoge
de nie
www.van-mossel.nl
AN
J
I Oude auto's brengen vaak zeer speci-
I fieke problemen met zich mee. Laatst
I maakte ik het mee dat ondanks ver-
I rangen van twee belangrijke onder-'
I delen in een remsysteem, het rem-
I pedaal iedere keer bleef hangen. Nu
I is het op het platteland nog wel te
I doen om in zo'n geval even de voet
onder het rempedaal te zetten en
deze omhoog te bewegen, maar in
noodsituaties en in drukker verkeer
blijkt dat absoluut onverantwoord.
i Maar ja, wat is de oplossing? Na het
vervangen van remkrachtverdeler en
hoofdremcilinder was de auto een
paar honderd meter na vertrek bij de
dealer niet meer voor- of achteruit te
krijgen. Vier remmen helemaal vast.
Een noodingreep kreeg me weer op
weg, maar het oorspronkelijke euvel,
een rempedaal dat niet terugkomt,
bleek nog steeds aanwezig. 'Oh, dan
is het de rembekrachtiging', meldde
de betreffende monteur opgewekt.
Dat betekent dus weer een nieuw on
derdeel. Omdat het om een klassieker
gaat, is zo'n bekrachtiging niet direct
van het schap te trekken. In de tus
sentijd hebben er nog wat bekenden
met verstand van zaken naar gekeken.
Inderdaad, dat moet het zijn, maar ik
kon er rustig afgelopen weekend een
klassiekerevenement mee rijden. Nou
J ja, de eerste 20 kilometer dan, want
I daarna stond ik weer met vier geblok-
I keerde remmen helemaal stil. En dat
I is niet handig als je zelf de organisatie
I van het betreffende evenement op je
I hebt genomen...
Biedt meer
dan je verwacht
Oisterwijk
Bedrijfsweg 17
013 - 528 32 26
e nieu-
lichtge-
Uitgave van De Tilburgse Koerier
Jaargang 25 nr 23 Donderdag 5 juni 2014 Oplage 112.500
wicht MQB platform en dat scheelt vooral
in brandstofverbruik.
21/22 juni:
Jongere doelgroep
Volkswagen geeft toe dat de naam Sports
van is gekozen om een wat jongere doel-
Aanhanger
Motorisch is er geen nieuws onder de zon.
De Sportsvan begint net als de Golf hatch
back met de 85 pk 1.2 TSI alleen verkrijg
baar in de basis Easyline uitrusting. Daar
na wordt al snel een sprongetje gemaakt
I ZU1D-OOST
AUTOSERVICEBEDRIJF
Ringbaan Zuid 301 - T 013 - 4647676
www.zuid-oost.nl
én voor een betere prijs!
In het weekend van zaterdag 21 en zon
dag 22 juni as. wordt voor de elfde keer
het Concours d'Élégance in de tuin van
Paleis het Loo gehouden. Gemiddeld ko
llen zo'n 15.000 bezoekers op het evene
ment af. Tegen de prachtige achtergrond
doet dat aan de hand van een prachtige
display met wel zeventig oude modellen.
Daarnaast komen er unieke modellen uit
de fabriekscollectie, debuteert voor het
grote publiek de nieuwe Twingo en toont
Renault ook voor het eerst in Nederland
de Initiale Paris concept. Kaarten kunnen
met korting worden gekocht op www.
concourselegance.com.
groep aan te trekken. Net als voorheen
staat de Sportsvan in de hiërarchie van
het merk onder de Touran die ook als ze-
venzitter verkrijgbaar is. In de vormgeving
komen alle bekende Golf-elementen terug
of we nu kijken naar de verlichting of de
strakke lijnen van het carrosserie en het
volledige front. Toegevoegd is een extra
zijruitje in de C-stijl, een element dat we
niet van de Golf Plus kennen. Het zorgt
voor iets meer uitzicht en extra licht in het
interieur. Natuurlijk maakt ook deze
we Volkswagen gebruik van het lid
naar de 110 pk versie van dezelfde motor
die naast de handgeschakelde zesbak ook
is te koppelen aan een DSG bak met dub
bele koppeling. Bij een behoorlijke lengte
van 4,34 meter weegt de versie van de
Sportsvan niet meer dan 1.224 kg. Boven
dien mag een aanhanger met een gewicht
van1.300 kg worden getrokken. Wie toch
wat meer in de prestatiepap te brokkelen
wil hebben, die kiest voor de 1.4 TSI naar
keuze met 125 of 150 pk. De laatste zet
behoorlijk 'sportieve' prestaties neer zoals
een top van 212 km/u en acceleratie naar
100 km/u in 8,8 seconden.
Dieselrijders krijgen de keuze uit de 1.6 en
2.0 TDI. Van de lichtste motorvariant is er
een Bluemotion versie die met 110 pk en
250 Nm aan een CO2-uitstoot komt van
slechts 95 g/km. Daarmee voldoet de auto
dit jaar en ook volgend jaar ruimschoots
aan de norm voor 20 procent bijtelling.
Tijdens het rijden blijkt uit alles dat Volks
wagen deze Sportsvan heeft afgestemd op
comfort. Prestaties komen duidelijk op het
tweede plan. Het blijkt een echte gezins
auto met veel flexibiliteit, de geroemde
hoge zitpositie en veel handige opberg-
mogelijkheden.
Prijstechnisch start de Sportsvan bij 22.690
euro. De 110 pk 1.2 TSI heeft een vanaf-
prijs van 24.990 euro en wie gaat voor de
125 pk 1.4 is minimaal 28.190 euro kwijt.
Het dieselaanbod begint bij 28.090 euro.
A? Tilburg
W'Ringbaan Noord 65
013-5321411
van het koninklijke jachtpaleis genieten
liefhebbers van de fraaiste klassiekers
en borrelen bij menigeen warme, nos
talgische gevoelens op. Twee merken
staan dit jaar in de schijnwerpers, het
100 jaar oude Maserati en het Franse
Renault, dat al 115 jaar bestaat. Beide
merken profiteren van de mogelijkheid
hun rijke geschiedenis te tonen. Renault
De opvolger van de Volkswagen Golf Plus heeft weliswaar een andere naam
gekregen, maar de nieuwe Golf Sportsvan wijkt qua concept nauwelijks van
zijn ruimtelijke voorganger af. De vraag is alleen hoeveel 'sports' er in deze
'van' terug te vinden is.
Stilstaand en langzaam rijdend in de file
bewegen vooral veel stadsbewoners zich
door het verkeer. Dan blijkt het van groot
belang dat de auto waarin men zit spor
tief is of in ieder geval sportief, genoemd
mag worden. Dat kan de enige verklaring
zijn waarom Volkswagen de component
'sport' aan de naamgeving van deze Golf-
versie toevoegt.
Bagagemogelijkheden
Dat de Sportsvan een lid is van de Golf-
familie blijkt nog sterker als een portier
wordt geopend. Het dashboard ziet er zeer
vertrouwd uit en beschikt over alle bekende
elementen van de wereldwijde topper. Qua
materialen steekt ook de Sportsvan goed in
elkaar. De zitpositie is meer rechtop dan bij
een normale Golf en door de hogere plaat
sing van de stoelen biedt de nieuweling
eveneens een beter uitzicht. Volkswagen
wringt zich met de Sportsvan tussen de
ruimtewagens en crossovers. Wat betreft
bagagemogelijkheden toont de auto zich
uitermate flexibel. De inhoud bedraagt
achter de bank exact 500 liter, terwijl na
het neerklappen van de bank het volume
toeneemt tot 1.520 liter. Beide delen van
de achterbank kunnen keurig onafhankelijk
van elkaar worden verschoven om bijna
traploos te variëren tussen been- en baga
geruimte. En voor de achterpassagiers zijn
zelfs klaptafeltjes van de partij.