MIUI Ideal. R Twee Tilburgse kanshebbers Autobedrijf van het Jaar Genieten Qje bent er i Ri* Heb je je auto al gevonden? ff i ILBURGSE KOERIER Uitgave van De Tilburgse Koerier Jaargang 25 nr 21 Donderdag 22 mei 2014 Oplage 112.500 BMW M3 en M4 Tony Vos Tilburg y W r Kirsei overt Vertel ons welke j< rijden, wij vinden ‘i aart, veel imen 1 bij de ontwikkeling van de vijfde generatie BMW zijn DTM-rijders betrok. de dag mee naar huis te rijden. Dat is ook precies de indruk die de auto geeft. Rentmeester, Mare Rentmeester, Lars Blaschke en Simone Blaschkezijn enthousiast de nominatie voor Autobedrijf van het laar. Ringbaan Zuid 301 - Tilburg MMMV www.zuid-o< srtwagen wordt losgelaten geen 80 km/u over een tig traject sukkelen. Ik I bijna 300 kilometer en ik schaam me er jonge of nieuwe auto je wilt ‘m én voor een betere prijs! In de jaren tachtig bedacht BMW de meest sportieve variant van de 3-serie, de M3. De snelle tweedeurs werd ontwikkeld voor zowel gebruik op de weg als op het circuit. De roemruchte viercilinder behoort nog steeds tot een van de meest succesvolle circuitauto's aller tijden. Niet vreemd dat De invulling van de huidige BMW 3-serie is inmiddels behoorlijk compleet nu ook de nieuwe M3 aan het programma wordt toegevoegd. In het voetspoor treedt ook de M4, de coupéversie die als zodanig de M3 coupé opvolgt. Tijd voor een stevig rondje sturen! Spatborden De Nurburgring, dat is de speelplaats waar auto's van dit sportieve niveau tegenwoor dig worden ontwikkeld. De carrosserie van Na een spannende race horen Auto Blaschke en Rentmeester Tilburg bij de laatste tien halve finalisten voor de titel 'Autobedrijf van het Jaar 2014-2015'. Maar liefst 3.300 autobedrijven streden hiervoor. Op dinsdag 7 oktober wordt be kend gemaakt welk bedrijf een jaar lang de titel mag voeren. Het is nog nooit eerder voorgekomen dat twee Bovag autobedrijven uit de dezelfde stad genomineerd zijn! Beide bedrijven hebben hun roots in de Laarstraat in Tilburg liggen. Auto Blaschke zit daar nog steeds en Rentmeester is net gehuisvest in een nieuw pand aan de Lizzy van Dorpweg. Auto Blaschke is al meer dan veertig jaar een begrip in de stad. Het in al die jaren uitgegroeide allround autobedrijf is aan gesloten bij de Bosch Car Service groep. De automobilist kan er terecht voor APK, onderhoud (ook leaseauto's), schadeher- stel, banden en natuurlijk de verkoop van nieuwe en gebruikte auto's. Rentmeester Tilburg is verhuisd naar een nieuw modem pand en staat graag klaar met de oude, vertrouwde service voor on derhoud en reparatie. Elke dag zetten zij alles in om de slogan 'Onze beste band is de band met de klant' waar te maken. De genomineerde bedrijven krijgen be zoek van een onafhankelijke keuringsin- stantie, die de top tien aan de hand van een uitgebreide checklist in kaart brengt. Ook komen één of meerdere 'mystery shoppers' langs. Aan de hand van de re sultaten, selecteert een vakjury vervolgens drie finalisten. In augustus wordt bekend welke drie autobedrijven er doorgaan naar de finale. Opzwepen Op praktisch lege wegen in de Algarve komt dit prima tot uitdrukking. Spelen met de diverse instellingen verandert direct het karakter van de auto. Hoe dan ook blijft de gigantische acceleratiekracht overeind. De motor klinkt voornaam en indrukwekkend, maar wordt nooit rumoerig. Dit geluid weet de bestuurder overigens wel op te zwepen. Wie voluit accelereert merkt bij handmatig schakelen met de flippers dat de bak flinke klappen krijgt, maar daar blijkt de techniek op berekend. Bovendien merk je snel hoe gemakkelijk de M3 en M4 rijden. Ook on geoefende rijders komen er probleemloos mee weg. De auto reageert vergaand neu traal en grijpt in waar nodig. Gevorderden kunnen alle controlerende elektronica uit schakelen en het opgewekte uitbreken van de achtersteven heel mooi zelf opvangen. Na enkele rondjes op het circuit krijg je het snel genoeg in de vingers. BMW maakt auto's met veel ingebouwde veiligheden, maar de’grootste veiligheid blijven de ge weldige ondersteleigenschappen die tot uitdrukking blijven komen als de bestuur der het allemaal zelf mag oplossen. Aandrijfkrachten In het vooronder blijkt het aantal cilin ders niet meer verdubbeld ten opzichte van de oervesie. Zes staan voortaan in V-vorm opgesteld met een totale inhoud van 3 liter. Daaruit vloeit een enorm ver mogen van 431 pk en een bijbehorend hoog koppel van 550 Nm. BMW past in de motor twee relatief kleine turbo's toe. De aandrijfkrachten gaan via de aan drijfas naar het achter gelegen Active M differentieel. Zoveel mogelijk is getracht naast de perfecte gewichtsverdeling over voor- en achteras ook het gewicht zo laag mogelijk te plaatsen. Daardoor kleeft de M3 aan de weg en biedt haast de stabi liteit vergelijkbaar met een vierwielaan- drijving. Op droog wegdek valt op hoe weinig de elektronica hoeft in te grijpen. De remmen zijn fenomenaal, zeker als optioneel voor keramische exemplaren wordt gekozen. Keer na keer fors remmen behoudt de auto z'n optimale remkracht. Volgens BMW zijn de nieuwe M3 en M4 zo ontwikkeld dat je er de hele dag mee op een circuit kunt spelen om er vervol gens heel comfortabel aan het einde van I-Tel. 013-4647676 ZUID-OOST >OSt.nlAUTOSERVICEBEDRIJF Flippers Het rijgedrag gaat van voldoende comfor tabel op lange afstanden bij hoge snelheid tot uitermate scherp op bochtige trajecten waar de auto's helemaal in hun element zijn. De uiterlijke kenmerken van het duo en het rijdrag komen vergaand overeen. De prima aansluitende kuipstoelen kennen uitgebreide verstelmogelijkheden voor een goede zitpositie. Het stuur kan ver genoeg naar de bestuurder worden gehaald en de handen vallen als het ware automatisch achter de flippers aan het stuur. Rijden met de M3 en M4 geeft het ware genot van au tomobiel genieten. Zo goed als alle zintui gen worden geprikkeld. 0 ja, niet vergeten, de M3 kost 104.000 euro en de M4 komt precies duizend euro duurder uit. de M3 en M4 wijken bij eerste aanblik af van de meer modale types. Zo worden de spatborden breder uitgeklopt om plaats te beiden aan de verder uit elkaar staande wielen. Daar horen ook forse banden bij, 255/40 ZR18 voor en 275/40 ZR18 achter. Als vertrouwd gaan de sublieme motori sche krachten louter naar de achterwielen en wordt de hele elektronische rimram in stelling gebracht om de auto naar wens van de rijder te beteugelen. Zoals bij alle M-mo- dellen krijgt de berijder volop vrijheden om de reacties op het gaspedaal, de directheid van de besturing, de stugheid van de schok dempers alsmede de schakelmomenten van de sequentiële versnellingsbak los van elkaar te wijzigen. De meest ideale combi naties van al deze mogelijkheden worden vervolgens geprogrammeerd en zijn dan met één druk op een van de M-knoppen op het stuur beschikbaar. Hebben we als moderne automobilis ten nog lol in het autorijden? Moeten of liever mogen we daar nog wel ple zier aan beleven? Is autorijden puur functioneel om van de ene naar de andere plek te komen, of maakt het nog steeds diepere gevoelens in ons los? Jongeren zullen vooral het nut van autorijden inzien. Immers de auto be stond al bij hun geboorte en geldt als een vanzelfsprekendheid. Zelf ben van ik van de generatie die nog hebben meegemaakt dat vader pas wat later zijn rijbewijs haalde omdat er bij het klimmen van de carrière pas budget was om een eigen auto te kopen. Dit soort gedachten komen bij mij op als ik met veel te hoge snelheid over het Portugese platteland op weg ben met de nieuwe BMW M3 en M4. Au to's die qua prestaties gemaakt zijn voor het circuit, maar dezelfde hoog waardige eigenschappen op identieke wijze op de openbare weg etaleren. Mag je hier nog wel van genieten, denk ik dan. Natuurlijk doe ik dat. Maar tegelijk realiseer ik me dat er maar één politieagent nodig is om aan dit spektakel een eind te maken. Rijbewijs inleveren en betalen meneer Vos! Door de jaren heen ben ik rustiger gaan rijden, maar wie met een dik 400 pk sterke sportv gaat natuurlijk prachtig bochtig traje< heb in ieder geval bijna optimaal genoten en ir. niet eens voor...

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2014 | | pagina 11