MIUI Ideal.
R
Twee Tilburgse kanshebbers
Autobedrijf van het Jaar
Genieten
Qje bent er
i
Ri*
Heb je je auto al
gevonden? ff
i
ILBURGSE KOERIER
Uitgave van De Tilburgse Koerier
Jaargang 25 nr 21 Donderdag 22 mei 2014 Oplage 112.500
BMW M3 en M4
Tony Vos
Tilburg y
W
r
Kirsei
overt
Vertel ons welke j<
rijden, wij vinden ‘i
aart,
veel
imen
1
bij de ontwikkeling van de vijfde generatie
BMW zijn DTM-rijders betrok.
de dag mee naar huis te rijden. Dat is ook
precies de indruk die de auto geeft.
Rentmeester, Mare Rentmeester, Lars Blaschke en Simone Blaschkezijn enthousiast
de nominatie voor Autobedrijf van het laar.
Ringbaan Zuid 301 - Tilburg
MMMV www.zuid-o<
srtwagen wordt losgelaten
geen 80 km/u over een
tig traject sukkelen. Ik
I bijna 300 kilometer
en ik schaam me er
jonge of nieuwe auto je wilt
‘m én voor een betere prijs!
In de jaren tachtig bedacht BMW de meest
sportieve variant van de 3-serie, de M3. De
snelle tweedeurs werd ontwikkeld voor
zowel gebruik op de weg als op het circuit.
De roemruchte viercilinder behoort nog
steeds tot een van de meest succesvolle
circuitauto's aller tijden. Niet vreemd dat
De invulling van de huidige BMW 3-serie is inmiddels behoorlijk compleet nu
ook de nieuwe M3 aan het programma wordt toegevoegd. In het voetspoor
treedt ook de M4, de coupéversie die als zodanig de M3 coupé opvolgt. Tijd
voor een stevig rondje sturen!
Spatborden
De Nurburgring, dat is de speelplaats waar
auto's van dit sportieve niveau tegenwoor
dig worden ontwikkeld. De carrosserie van
Na een spannende race horen Auto
Blaschke en Rentmeester Tilburg bij de
laatste tien halve finalisten voor de titel
'Autobedrijf van het Jaar 2014-2015'.
Maar liefst 3.300 autobedrijven streden
hiervoor. Op dinsdag 7 oktober wordt be
kend gemaakt welk bedrijf een jaar lang
de titel mag voeren.
Het is nog nooit eerder voorgekomen dat
twee Bovag autobedrijven uit de dezelfde
stad genomineerd zijn! Beide bedrijven
hebben hun roots in de Laarstraat in Tilburg
liggen. Auto Blaschke zit daar nog steeds en
Rentmeester is net gehuisvest in een nieuw
pand aan de Lizzy van Dorpweg.
Auto Blaschke is al meer dan veertig jaar
een begrip in de stad. Het in al die jaren
uitgegroeide allround autobedrijf is aan
gesloten bij de Bosch Car Service groep.
De automobilist kan er terecht voor APK,
onderhoud (ook leaseauto's), schadeher-
stel, banden en natuurlijk de verkoop van
nieuwe en gebruikte auto's.
Rentmeester Tilburg is verhuisd naar een
nieuw modem pand en staat graag klaar
met de oude, vertrouwde service voor on
derhoud en reparatie. Elke dag zetten zij
alles in om de slogan 'Onze beste band is
de band met de klant' waar te maken.
De genomineerde bedrijven krijgen be
zoek van een onafhankelijke keuringsin-
stantie, die de top tien aan de hand van
een uitgebreide checklist in kaart brengt.
Ook komen één of meerdere 'mystery
shoppers' langs. Aan de hand van de re
sultaten, selecteert een vakjury vervolgens
drie finalisten. In augustus wordt bekend
welke drie autobedrijven er doorgaan naar
de finale.
Opzwepen
Op praktisch lege wegen in de Algarve
komt dit prima tot uitdrukking. Spelen met
de diverse instellingen verandert direct het
karakter van de auto. Hoe dan ook blijft de
gigantische acceleratiekracht overeind. De
motor klinkt voornaam en indrukwekkend,
maar wordt nooit rumoerig. Dit geluid weet
de bestuurder overigens wel op te zwepen.
Wie voluit accelereert merkt bij handmatig
schakelen met de flippers dat de bak flinke
klappen krijgt, maar daar blijkt de techniek
op berekend. Bovendien merk je snel hoe
gemakkelijk de M3 en M4 rijden. Ook on
geoefende rijders komen er probleemloos
mee weg. De auto reageert vergaand neu
traal en grijpt in waar nodig. Gevorderden
kunnen alle controlerende elektronica uit
schakelen en het opgewekte uitbreken van
de achtersteven heel mooi zelf opvangen.
Na enkele rondjes op het circuit krijg je het
snel genoeg in de vingers. BMW maakt
auto's met veel ingebouwde veiligheden,
maar de’grootste veiligheid blijven de ge
weldige ondersteleigenschappen die tot
uitdrukking blijven komen als de bestuur
der het allemaal zelf mag oplossen.
Aandrijfkrachten
In het vooronder blijkt het aantal cilin
ders niet meer verdubbeld ten opzichte
van de oervesie. Zes staan voortaan in
V-vorm opgesteld met een totale inhoud
van 3 liter. Daaruit vloeit een enorm ver
mogen van 431 pk en een bijbehorend
hoog koppel van 550 Nm. BMW past in
de motor twee relatief kleine turbo's toe.
De aandrijfkrachten gaan via de aan
drijfas naar het achter gelegen Active M
differentieel. Zoveel mogelijk is getracht
naast de perfecte gewichtsverdeling over
voor- en achteras ook het gewicht zo laag
mogelijk te plaatsen. Daardoor kleeft de
M3 aan de weg en biedt haast de stabi
liteit vergelijkbaar met een vierwielaan-
drijving. Op droog wegdek valt op hoe
weinig de elektronica hoeft in te grijpen.
De remmen zijn fenomenaal, zeker als
optioneel voor keramische exemplaren
wordt gekozen. Keer na keer fors remmen
behoudt de auto z'n optimale remkracht.
Volgens BMW zijn de nieuwe M3 en M4
zo ontwikkeld dat je er de hele dag mee
op een circuit kunt spelen om er vervol
gens heel comfortabel aan het einde van
I-Tel. 013-4647676 ZUID-OOST
>OSt.nlAUTOSERVICEBEDRIJF
Flippers
Het rijgedrag gaat van voldoende comfor
tabel op lange afstanden bij hoge snelheid
tot uitermate scherp op bochtige trajecten
waar de auto's helemaal in hun element
zijn. De uiterlijke kenmerken van het duo
en het rijdrag komen vergaand overeen.
De prima aansluitende kuipstoelen kennen
uitgebreide verstelmogelijkheden voor een
goede zitpositie. Het stuur kan ver genoeg
naar de bestuurder worden gehaald en de
handen vallen als het ware automatisch
achter de flippers aan het stuur. Rijden met
de M3 en M4 geeft het ware genot van au
tomobiel genieten. Zo goed als alle zintui
gen worden geprikkeld. 0 ja, niet vergeten,
de M3 kost 104.000 euro en de M4 komt
precies duizend euro duurder uit.
de M3 en M4 wijken bij eerste aanblik af
van de meer modale types. Zo worden de
spatborden breder uitgeklopt om plaats te
beiden aan de verder uit elkaar staande
wielen. Daar horen ook forse banden bij,
255/40 ZR18 voor en 275/40 ZR18 achter.
Als vertrouwd gaan de sublieme motori
sche krachten louter naar de achterwielen
en wordt de hele elektronische rimram in
stelling gebracht om de auto naar wens van
de rijder te beteugelen. Zoals bij alle M-mo-
dellen krijgt de berijder volop vrijheden om
de reacties op het gaspedaal, de directheid
van de besturing, de stugheid van de schok
dempers alsmede de schakelmomenten
van de sequentiële versnellingsbak los van
elkaar te wijzigen. De meest ideale combi
naties van al deze mogelijkheden worden
vervolgens geprogrammeerd en zijn dan
met één druk op een van de M-knoppen op
het stuur beschikbaar.
Hebben we als moderne automobilis
ten nog lol in het autorijden? Moeten
of liever mogen we daar nog wel ple
zier aan beleven? Is autorijden puur
functioneel om van de ene naar de
andere plek te komen, of maakt het
nog steeds diepere gevoelens in ons
los? Jongeren zullen vooral het nut van
autorijden inzien. Immers de auto be
stond al bij hun geboorte en geldt als
een vanzelfsprekendheid. Zelf ben van
ik van de generatie die nog hebben
meegemaakt dat vader pas wat later
zijn rijbewijs haalde omdat er bij het
klimmen van de carrière pas budget
was om een eigen auto te kopen.
Dit soort gedachten komen bij mij op
als ik met veel te hoge snelheid over
het Portugese platteland op weg ben
met de nieuwe BMW M3 en M4. Au
to's die qua prestaties gemaakt zijn
voor het circuit, maar dezelfde hoog
waardige eigenschappen op identieke
wijze op de openbare weg etaleren.
Mag je hier nog wel van genieten,
denk ik dan. Natuurlijk doe ik dat.
Maar tegelijk realiseer ik me dat er
maar één politieagent nodig is om
aan dit spektakel een eind te maken.
Rijbewijs inleveren en betalen meneer
Vos! Door de jaren heen ben ik rustiger
gaan rijden, maar wie met een dik 400
pk sterke sportv
gaat natuurlijk
prachtig bochtig traje<
heb in ieder geval bijna
optimaal genoten en ir.
niet eens voor...