Cas Kokx wil wat van de wereld zien Speedliner betrouwbare partner in de logistiek transport logistiek transport logistiek TRANSPORT LOGISTIEK DONDERDAG 15 MEI 2014 SPORT LOGISTIEK ENKER Werkend leren in transport en logistiek valt in de smaak TILBURG - Rijden over de ijswegen van Noord-Ame- rika, dat is zijn ultieme droom. Leerling-chauf- feur Cas Kokx uit Dongen heeft grote plannen. - DOOR PETER VAN OIRSCHOT- De 18 Cas Kokx 1 OISTERWIJK - Speedliner is een logistiek totaaldienstverlener, die sinds 1980 werkzaam is in transport en warehousing. Het bedrijf is gevestigd aan de Sprendlingenstraat 57 in Oisterwijk. - DOOR PETER VAN OIRSCHOT - ge van im! irier.nl Onze doel- a’s ben je lossingen, nmuniceren. veel aan- PARTNERSHIP Speedliner Logistics heeft de economische Het genereren en verwerken van digitale informatie wordt steeds be lang rijker in de transport en logistiek. Ton Verbraak (staand) en vooral Dennis Koster houden de belangrijkste informatiestromen voortdurend in de gaten. -nlijke i vaak in die :htwa- ■jesol- >.ag te arnaast z jeplandei zodat deze kunnen worden Hierdoor kan de chauffeur weg weer op. De sector verwacht de goed verteerd, weet Ton Verbraak i. Hij is in ordelijk v< **'"zaker in te spelen opveran- en de steeds hogere eisen van de klant", zegt Verbraak. "We gaan een partnership aan met onze relaties, waar door we snel en efficient kunnen opereren. komende jaren een tekort aan chauffeurs. Bij Schenker gaan volgend jaar enkele chauffeurs met pensioen. Ik hoop dat ik de kans krijg om in één van de vacatures te voorzien. Het be valt me hier v de werkgever andig te iregeld - crisis vrij goed verteerd, weet Ton Verbraak snel en goed mogelijk i te melden. Hij is in het managementteam deringen in de markt verantwoordelijk voor transport, veiligheid en personeelszaken. "Flexibiliteit is één van onze sterke punten. We proberen steeds zo gaan. Ik wil wat van de wereld zien", vertelt Cas Kokx. "De mensen daar prijzen mijn ini tiatief en motivatie, maar ik ben nog te jong. Je moet minimaal 21 jaar zijn voor dit werk. Ik moet eerst wat meer levenservaring opdoen en het dan opnieuw proberen." ICT Dennis Koster houdt zich in het manage mentteam bezig met warehousing en infor matie- en communicatietechnologie (ICT). Dit laatste is een relatief nieuwe, maar erg belangrijke 'tak van sport'. Koster: "Het snel beschikbaar krijgen van digitale informa tie over transport en logistieke processen wordt steeds belangrijker in onze bedrijfs voering. ICT oplossingen ondersteunen on ze dienstverlening door informatiestromen te structureren en te vereenvoudigen. Het helpt ons bij het aanbieden van maatwerk." We doen ons uiterste best om klanten logis tiek van A tot Z te ontzorgen, zoals dat zo mooi heet. We zijn erg trots dat veel nieuwe klanten ons weten te vinden op voorspraak van bestaande relaties." uitstekend. Schenker is een goe- er. Ik word gestimuleerd om zelf standig te werken. Verder is alles uitstekend geregeld en ik heb leuke collega's." Bij het typeren van Speedliner Logistics zijn veelzijdigheid, service, kwaliteit en be trokkenheid belangrijke kenwoorden. De onderneming biedt een breed pakket aan, zoals distributie in de Benelux en Europa, (snel)transport, vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg (ADR), warehousing en webshoplogistiek. De hoogwaardige dienstverlening wordt gerealiseerd door een professioneel en enthousiast team van ruim 100 medewerkers, waarvan zo'n 45 chauffeurs. Speedliner beschikt over een omvangrijk wagenpark met een grote di versiteit aan materieel en meer dan 20.000 m2 aan opslagmogelijkheden. Naast opslag behoren diverse VAL- en VAS-activiteiten tot de mogelijkheden. VAL en VAS staat voor Value Adding Logistics en Value Adding Ser vices. Hierbij gaat het onder meer om het verwerken van retouren, het pieken van orders en het bouwen en onderhouden van webshops. TEKORT Het verhaal van Cas Kokx laat zien dat jonge, gemotiveerde mensen kunnen beginnen aan een mooie loopbaan in de transport en logis tiek. Nu hij bijna klaar is met zijn opleiding hoopt hij op meer. "Ik ben via VTL in het ware house van DB Schenker in Tilburg begonnen als expeditiemedewerker. Ik werk nu vaak als rangeerder, waarbij je zorgt voor het aan- en omkoppelen van trailers, bakwagens en aan hangwagens. Daarnaast zorg je ervoor dat de wagens voor het geplande dock van het ware house klaar staan, 2 geladen of gelost, snel de weg w- jarige Kokx steekt zijn ambitie niet onder stoelen of banken. Eerst zijn chauf- feursdiploma's halen en als het even kan een paar jaar ervaring opdoen als chauffeur bij DB Schenker in Tilburg. Om vervolgens het avon tuur aan te gaan als vrachtwagenchauffeur in de Verenigde Staten en Canada. De keuze van Cas Kokx voor het wegtrans port is niet toevallig. "Ik ben de zoon van een chauffeur. Het was best spannend om als jon getje van vijf om vier uur op te staan om mee in de vrachtwagen te stappen. Mijn vader is onlangs gestopt, maar het leven als chauffeur is mij vertrouwd.” De jeugdige Dongenaar legt de lat hoog en zoekt als chauffeur het avontuur op. Hij wil zo als gezegd ooit de ijswegen van de VS en Ca nada berijden. Deze ice roads ontsluiten afge legen bestemmingen, waar geen fatsoenlijke wegen heen lopen. Die ijswegen zijn maar 60 dagen per jaar toegankelijk, en i korte tijd maken enkele duizenden vracht gens er gebruik van. "Ik heb eerder al ge: liciteerd om in Noord-Amerika aan de slat WERKEND LEREN Cas Kokx is door VTL gedetacheerd bij het er kend leerbedrijf DB Schenker. VTL staat voor Vakmanschap op de arbeidsmarkt in Trans port Logistiek. Kokx heeft de BBL-chauf- feursopleiding zo goed als afgerond. BBL staat voor Beroeps Begeleidende Leerweg, wat betekent dat de leerling werkend leert. Die gaat meestal één dag in de week naar school en is daarnaast vier dagen werkzaam bij een (leer)bedrijf. Zo doet hij werkervaring op, krijgt betaald en haalt meteen een mbo- diploma. Een constructie die bij Cas Kokx in de smaak is gevallen. De enige verplichting die hij nog heeft alvorens zijn diploma in ont vangst te mogen nemen is het halen van het rijbewijs C (vrachtwagen). ENTHOUSIAST MAKEN Speedliner hecht veel waarde aan de jaar lijkse Dag van Transport en Logistiek. "Deze dag is in het leven geroepen om jongeren enthousiast te maken voor onze sector", zeggen Koster en Verbraak. "De komende jaren zijn, naast ander personeel, duizenden nieuwe chauffeurs nodig. Wie kiest voor dit beroep heeft een goede kans op een baan, maar we moeten wel oog hebben voor de arbeidsvoorwaarden. Als het maken van overuren sterk aan banden wordt gelegd, krijgen chauffeurs bijvoorbeeld minder salaris. Dat is geen stimulans om als chauf feur aan de slag te gaan. We moeten ervoor zorgen, dat het beroep interessant blijft en dat de chauffeur een goede balans weet te vinden tussen werk en privéleven." Speedliner Logistics is tijdens de Dag van Transport en Logistiek aanwezig met een voertuig en een rij-simulator.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2014 | | pagina 27