Cas Kokx wil wat van de wereld zien
Speedliner betrouwbare partner in de logistiek
transport
logistiek
transport
logistiek
TRANSPORT LOGISTIEK DONDERDAG 15 MEI 2014
SPORT LOGISTIEK
ENKER
Werkend leren in transport en logistiek valt in de smaak
TILBURG - Rijden over de
ijswegen van Noord-Ame-
rika, dat is zijn ultieme
droom. Leerling-chauf-
feur Cas Kokx uit Dongen
heeft grote plannen.
- DOOR PETER VAN OIRSCHOT-
De 18
Cas Kokx
1
OISTERWIJK - Speedliner is een
logistiek totaaldienstverlener,
die sinds 1980 werkzaam is
in transport en warehousing.
Het bedrijf is gevestigd aan
de Sprendlingenstraat 57 in
Oisterwijk.
- DOOR PETER VAN OIRSCHOT -
ge van
im!
irier.nl
Onze doel-
a’s ben je
lossingen,
nmuniceren.
veel aan-
PARTNERSHIP
Speedliner Logistics heeft de economische
Het genereren en verwerken van digitale informatie wordt steeds be lang rijker in de transport en logistiek. Ton
Verbraak (staand) en vooral Dennis Koster houden de belangrijkste informatiestromen voortdurend in de gaten.
-nlijke
i vaak
in die
:htwa-
■jesol-
>.ag te
arnaast z
jeplandei
zodat deze kunnen worden
Hierdoor kan de chauffeur
weg weer op. De sector verwacht de
goed verteerd, weet Ton Verbraak
i. Hij is in
ordelijk v<
**'"zaker
in te spelen opveran-
en de steeds hogere
eisen van de klant", zegt Verbraak. "We gaan
een partnership aan met onze relaties, waar
door we snel en efficient kunnen opereren.
komende jaren een tekort aan chauffeurs. Bij
Schenker gaan volgend jaar enkele chauffeurs
met pensioen. Ik hoop dat ik de kans krijg om
in één van de vacatures te voorzien. Het be
valt me hier v
de werkgever
andig te
iregeld -
crisis vrij goed verteerd, weet Ton Verbraak snel en goed mogelijk i
te melden. Hij is in het managementteam deringen in de markt
verantwoordelijk voor transport, veiligheid
en personeelszaken. "Flexibiliteit is één van
onze sterke punten. We proberen steeds zo
gaan. Ik wil wat van de wereld zien", vertelt
Cas Kokx. "De mensen daar prijzen mijn ini
tiatief en motivatie, maar ik ben nog te jong.
Je moet minimaal 21 jaar zijn voor dit werk. Ik
moet eerst wat meer levenservaring opdoen
en het dan opnieuw proberen."
ICT
Dennis Koster houdt zich in het manage
mentteam bezig met warehousing en infor
matie- en communicatietechnologie (ICT).
Dit laatste is een relatief nieuwe, maar erg
belangrijke 'tak van sport'. Koster: "Het snel
beschikbaar krijgen van digitale informa
tie over transport en logistieke processen
wordt steeds belangrijker in onze bedrijfs
voering. ICT oplossingen ondersteunen on
ze dienstverlening door informatiestromen
te structureren en te vereenvoudigen. Het
helpt ons bij het aanbieden van maatwerk."
We doen ons uiterste best om klanten logis
tiek van A tot Z te ontzorgen, zoals dat zo
mooi heet. We zijn erg trots dat veel nieuwe
klanten ons weten te vinden op voorspraak
van bestaande relaties."
uitstekend. Schenker is een goe-
er. Ik word gestimuleerd om zelf
standig te werken. Verder is alles uitstekend
geregeld en ik heb leuke collega's."
Bij het typeren van Speedliner Logistics
zijn veelzijdigheid, service, kwaliteit en be
trokkenheid belangrijke kenwoorden. De
onderneming biedt een breed pakket aan,
zoals distributie in de Benelux en Europa,
(snel)transport, vervoer van gevaarlijke
stoffen over de weg (ADR), warehousing
en webshoplogistiek. De hoogwaardige
dienstverlening wordt gerealiseerd door
een professioneel en enthousiast team van
ruim 100 medewerkers, waarvan zo'n 45
chauffeurs. Speedliner beschikt over een
omvangrijk wagenpark met een grote di
versiteit aan materieel en meer dan 20.000
m2 aan opslagmogelijkheden. Naast opslag
behoren diverse VAL- en VAS-activiteiten tot
de mogelijkheden. VAL en VAS staat voor
Value Adding Logistics en Value Adding Ser
vices. Hierbij gaat het onder meer om het
verwerken van retouren, het pieken van
orders en het bouwen en onderhouden van
webshops.
TEKORT
Het verhaal van Cas Kokx laat zien dat jonge,
gemotiveerde mensen kunnen beginnen aan
een mooie loopbaan in de transport en logis
tiek. Nu hij bijna klaar is met zijn opleiding
hoopt hij op meer. "Ik ben via VTL in het ware
house van DB Schenker in Tilburg begonnen
als expeditiemedewerker. Ik werk nu vaak als
rangeerder, waarbij je zorgt voor het aan- en
omkoppelen van trailers, bakwagens en aan
hangwagens. Daarnaast zorg je ervoor dat de
wagens voor het geplande dock van het ware
house klaar staan, 2
geladen of gelost,
snel de weg w-
jarige Kokx steekt zijn ambitie niet
onder stoelen of banken. Eerst zijn chauf-
feursdiploma's halen en als het even kan een
paar jaar ervaring opdoen als chauffeur bij DB
Schenker in Tilburg. Om vervolgens het avon
tuur aan te gaan als vrachtwagenchauffeur in
de Verenigde Staten en Canada.
De keuze van Cas Kokx voor het wegtrans
port is niet toevallig. "Ik ben de zoon van een
chauffeur. Het was best spannend om als jon
getje van vijf om vier uur op te staan om mee
in de vrachtwagen te stappen. Mijn vader is
onlangs gestopt, maar het leven als chauffeur
is mij vertrouwd.”
De jeugdige Dongenaar legt de lat hoog en
zoekt als chauffeur het avontuur op. Hij wil zo
als gezegd ooit de ijswegen van de VS en Ca
nada berijden. Deze ice roads ontsluiten afge
legen bestemmingen, waar geen fatsoenlijke
wegen heen lopen. Die ijswegen zijn
maar 60 dagen per jaar toegankelijk, en i
korte tijd maken enkele duizenden vracht
gens er gebruik van. "Ik heb eerder al ge:
liciteerd om in Noord-Amerika aan de slat
WERKEND LEREN
Cas Kokx is door VTL gedetacheerd bij het er
kend leerbedrijf DB Schenker. VTL staat voor
Vakmanschap op de arbeidsmarkt in Trans
port Logistiek. Kokx heeft de BBL-chauf-
feursopleiding zo goed als afgerond. BBL
staat voor Beroeps Begeleidende Leerweg,
wat betekent dat de leerling werkend leert.
Die gaat meestal één dag in de week naar
school en is daarnaast vier dagen werkzaam
bij een (leer)bedrijf. Zo doet hij werkervaring
op, krijgt betaald en haalt meteen een mbo-
diploma. Een constructie die bij Cas Kokx in
de smaak is gevallen. De enige verplichting
die hij nog heeft alvorens zijn diploma in ont
vangst te mogen nemen is het halen van het
rijbewijs C (vrachtwagen).
ENTHOUSIAST MAKEN
Speedliner hecht veel waarde aan de jaar
lijkse Dag van Transport en Logistiek. "Deze
dag is in het leven geroepen om jongeren
enthousiast te maken voor onze sector",
zeggen Koster en Verbraak. "De komende
jaren zijn, naast ander personeel, duizenden
nieuwe chauffeurs nodig. Wie kiest voor dit
beroep heeft een goede kans op een baan,
maar we moeten wel oog hebben voor de
arbeidsvoorwaarden. Als het maken van
overuren sterk aan banden wordt gelegd,
krijgen chauffeurs bijvoorbeeld minder
salaris. Dat is geen stimulans om als chauf
feur aan de slag te gaan. We moeten ervoor
zorgen, dat het beroep interessant blijft en
dat de chauffeur een goede balans weet te
vinden tussen werk en privéleven."
Speedliner Logistics is tijdens de Dag van
Transport en Logistiek aanwezig met een
voertuig en een rij-simulator.